zap group mishpati logo

רישום קבלנים: קבלן או שיפוצניק? כל הסיבות להוצאת רישיון

מביטוח ועד מכרזים: אם אתה עובד כשיפוצניק או קבלן ומתלבט אם להפוך לקבלן רשום, אל תחשוב פעמיים. כל הסיבות הנכונות להוצאת רישיון

מאת: עו"ד תומר סופר
25.05.22
תאריך עדכון: 28.03.24
4 דק'
רישום קבלנים: קבלן או שיפוצניק? כל הסיבות להוצאת רישיון

אם אתה עובד כקבלן או כשיפוצניק ומתלבט אם להוציא  רישיון שיקנה לך מעמד של קבלן רשום, אל תחשוב פעמיים. "חשוב מאוד לקבל רישיון ויש סיבות רבות לכך", אומר עו"ד תומר סופר, המתמחה ברישום קבלנים, "החל ממניעת תביעות ועד יכולת לגשת למכרזים".

לדברי עו"ד סופר, "הסיבה הראשונה היא קודם כל לעבוד על פי חוק. אף אחד לא רוצה שיתבעו אותו או שיוטלו עליו סנקציות ויעשו לו בעיות". לדבריו, שיפוצניק שמבצע עבודה בהיקף של יותר מ-50 אלף שקל מחויב ברישיון, וכך גם קבלן שמבצע עבודה בהיקף של יותר מ-90 אלף שקל.

"קבלן חייב לעשות רישיון כדי שיוכל לעבוד בלי לחשוש שמישהו רודף אחריו", ממשיך עו"ד סופר. "בנוסף, מי שאין לו רישיון ותובעים אותו מגיע לבית המשפט כשידו על התחתונה, וברור שבית המשפט יחמיר איתו. אותו קבלן גם לא מכוסה מבחינת ביטוח, ואף בנק מלווה לא יעבוד איתו".

"אנשים יודעים שקבלן רשום מפוקח על ידי רשם הקבלנים, שיש להם אבא ואמא, ואם משהו לא יתבצע, הם יוכלו להגיש תלונה"

רוצים עובדים פלסטינים? אתם חייבים רישיון

עו"ד סופר מסביר כי רישיון הכרחי גם כדי להכניס לישראל עובדים פלסטינים, רוב כוח האדם המועסק בתחום. "אם אין לך רישיון, אתה לא יכול להעסיק עובדים פלסטינים, ובלעדיהם אתה בבעיה כי ישראלים לא יפשילו שרוולים. בכל אתר בנייה יש עובדים פלסטינים".

יתרון נוסף בלהיות קבלן רשום הוא היכולת לגשת למכרזים. "קבלן שרוצה לצמוח ושתהיה לו אפשרות לגשת למכרזים ברשויות מקומיות, חייב להיות קבלן רשום", מסביר עו"ד סופר. "למי שאין רישיון יש בעיה, הוא ניצב מול תקרת זכוכית שהוא פשוט לא יוכל לעבור".

לבסוף, היתרון אולי החשוב ביותר בקבלת רישיון הוא עסקי. "נכון להיום, יש הרבה יותר דרישה בשוק לקבלנים רשומים", אומר עו"ד סופר. "אנשים יודעים שקבלן רשום מפוקח על ידי רשם הקבלנים, שיש להם אבא ואמא, ואם משהו לא יתבצע, הם יוכלו להגיש תלונה".

"לא מומלץ לצאת להליך של רישום קבלנים לבד ועדיף להיעזר בעורך דין מקצועי, שמכיר את החוק והפסיקה, שיכין את כל הטפסים וידייק במילים"

מייצוג מול רשם הקבלנים ועד הגשת ערעור

לדברי עו"ד סופר, מאוד לא מומלץ לצאת להליך של רישום קבלנים לבד ועדיף להיעזר בעורך דין. "אתה זקוק למישהו מקצועי, שמכיר את החוק והפסיקה, שיכין עבורך את כל הטפסים וידייק במילים. אתה לא יכול להגיש את המסמכים ללא חתימה של עורך דין, והתהליך מצריך מיומנות".

סיבה נוספת שעורך דין נחוץ בתהליך נוגעת למקרים שבהם הבקשה למתן רישיון מוגשת לרשם הקבלנים, אך הוא מסרב לרישום. "בנקודה הזאת נחוצה התערבות של עורך דין שיכתוב מכתב מקצועי ובו יפרט מדוע לפי החוק והנסיבות הרלוונטיות לקבלן כן מגיע הרישיון המדובר". בנוסף, ממשיך עו"ד סופר, "יש קבלנים רבים שמוזמנים לוועדה של רשם הקבלנים בהליך הרישוי. הוועדה בודקת את המקצועיות שלהם ומאשרת אותם, ותפקידו של עורך הדין הוא להכין את הקבלן לוועדה, להסביר לו אילו שאלות ישאלו אותו ולייצג אותו, ויש לכך ערך מוסף רב".

מי שבקשתו לרישיון נדחית יכול להגיש ערר על ההחלטה לבית המשפט לעניינים מנהליים. "זה שרשם הקבלנים מסרב לך – זה ממש לא סוף פסוק. יש הרבה דוגמאות למקרים שבהם הבקשה המקורית של הקבלן לרישיון נדחית, ואז בעקבות עתירה שמוגשת, הוא מקבל רישיון".

הקבלן לא ראה את הזימון, ויום בהיר אחד עצרו לו את כל האספקה של עובדים פלסטינים - "ממש גזר דין מוות על הפרויקט"

מקרה לדוגמה: הפרויקט הנדל"ני נתקע בגלל האישור לעובדים פלסטינים

עו"ד סופר מבקש להמחיש את החשיבות של ליווי צמוד על ידי עורך דין ברישום קבלנים במקרה שאירע לו לאחרונה. "באותו מקרה לקוח שלי שהוא קבלן ביקש להזמין עובדים פלסטינים רבים מאחר שיש לו פרויקט נדל"ני עצום שהוא נבחר לבצע". אלא שלא הכל הלך חלק. "הסתבר שהיחידה ברשות האוכלוסין שאחראית על הנושא שלחה לקבלן זימון לשימוע בגלל שהזמין כמות חריגה של עובדים פלסטינים. הקבלן לא ראה את הזימון, ויום בהיר אחד עצרו לו את כל האספקה של עובדים פלסטינים. ממש גזר דין מוות על הפרויקט".

רישום קבלנים: קבלן או שיפוצניק? כל הסיבות להוצאת רישיון(1)

לדברי עו"ד סופר, הוא פנה לרשות האוכלוסין בבהילות וביקש לשנות את ההחלטה ההרסנית, ומשזה לא עזר, הגיש עתירה בנושא לבית המשפט לעניינים מנהליים. "הסברתי בעתירה שההחלטה מוטעית וגרמה לקבלן נזקים עצומים. כעת אנחנו משוכנעים שהיא תתהפך".

קבלן או שיפוצניק? שוקל להגיש בקשה לקבלת רישיון לרשם הקבלנים במשרד השיכון וזקוק לסיוע? פנה לעו"ד תומר סופר, המתמחה בנושא, לקבלת ייעוץ ראשוני
צילומי אילוסטרציה: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה