zap group mishpati logo

התיישנות על עבירות מין בעידן metoo – מה קורה בישראל ובשאר העולם?

האם Metoo עשה שינוי בנושא התיישנות של עבירות מין בישראל ובשאר העולם? ומה בדבר עבירות מין בקטינים ובאינטרנט?

מאת: רני זהר
23.06.22
תאריך עדכון: 12.12.23
8 דק'
התיישנות על עבירות מין בעידן metoo – מה קורה בישראל ובשאר העולם?

עיקרי הכתבה:

  • חוק העונשין קובע כי תקופת התיישנות על עבירות מין נעה בין שנה אחת על מעשה מגונה בפומבי לבין 15 שנים על עבירות חמורות יותר כמו אינוס, מעשה מגונה בנסיבות מחמירות, אינוס קטין ועוד.
  • בחלק מעבירות מין בקטין, תקופת ההתיישנות לא תחל להימנות מיום ביצוע העבירה אלא מיום שבו הגיע הנפגע לגיל 28 שנים.
  • חוק ההתיישנות נמצא בעייתי במיוחד בעבירות מין בקטינים שמגלים את עובדת פגיעתם או אוזרים אומץ להעיד עליה עשורים לאחר שאירעה.
    ________________________________________

התיישנות על עבירות מין בישראל – מה קובע החוק?

התיישנות היא סיומו של פרק הזמן שבו כבר לא ניתן לקיים הליכים פליליים או אזרחיים נגד אדם או חברה. ההנחה היא שאם נגרם עוול לאדם, יש לקיים הליכים משפטיים בהקדם. לפני שנפגע עבירת מין מחליט לפתוח בהליך משפטי, פלילי או אזרחי כנגד מבצע העבירה, כדאי שיכיר את חוק ההתיישנות בעבירות מין.

חוק העונשין התשל״ז 1977 קובע את עבירות המין השונות ואת העונש המירבי עליהן הקבוע בחוק, כמו גם את תקופת ההתיישנות מיום ביצוע העבירה. ככלל, תקופת ההתיישנות על עבירות מין נעה בין שנה ל-15 שנים, כאשר תקופת ההתיישנות הקצרה ביותר קשורה במעשה מגונה בפומבי בעוד שתקופת ההתיישנות הארוכה ביותר קשורה במספר עבירות חמורות והן:

אינוס - 16 שנות מאסר, בנסיבות מחמירות 20 שנה; תקופת ההתיישנות – 15 שנים.

בעילה אסורה בהסכמה - חמש שנות מאסר; תקופת ההתיישנות – עשר שנים.

מעשה סדום: דינו כאינוס או כבעילה אסורה בהסכמה.

יחסי מין בין מטפל נפשי למטופל- ארבע שנות מאסר; תקופת ההתיישנות – עשר שנים.

יחסי מין בין כהן דת לאדם שקיבל ממנו ייעוץ או הדרכה -  כנ"ל.

מעשה מגונה - שבע שנות מאסר; תקופת ההתיישנות – עשר שנים.

מעשה מגונה בנסיבות מחמירות - עשר שנות מאסר; תקופת ההתיישנות – 15 שנים.

מעשה מגונה בפומבי - שנת מאסר אחת; תקופת התיישנות – שנה אחת.

מעשה מגונה בפני קטין - שלוש שנות מאסר; תקופת ההתיישנות – חמש שנים.

אינוס קטין על ידי בן משפחה ואינוס חסר ישע על ידי אחראי עליו - 20 שנות מאסר; תקופת ההתיישנות – 15 שנים.

בעילה אסורה במשפחה ובידי אחראי על חסר ישע - 16 שנות מאסר; תקופת ההתיישנות – 15 שנים.

מעשה מגונה במשפחה ובידי אחראי על חסר ישע - עשר שנות מאסר, בנסיבות מחמירות 15 שנים; תקופת ההתיישנות – 15 שנים.

איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית נאבק על מנת לבטל את ההתיישנות בעבירות מין בקטינים. לטענתם, חשיפת סיפור הפגיעה ואף הגשת תלונה במשטרה מצריכות מוכנות והבשלה, תהליכים שאורכים שנים רבות

התיישנות עבירות מין בקטינים

בעקבות שיח ציבורי והמודעות לקשיים שעבירת מין - במיוחד במשפחה - מעוררת, נקבעה בחוק תקופת התיישנות ייחודית לעבירות מין מסוימות שנעשו לקטין, על פיה תחל תקופת ההתיישנות ביום שמלאו לקטין 28 שנים. תקופת ההתיישנות משהגיע לגיל זה תימשך עד 15 שנים בהתאם לסוג העבירות.

הקפאת ההתיישנות הזו חלה במקרה של העבירות הבאות:

  • אינוס ומעשה סדום בקטין על ידי בן משפחה.
  • אינוס, בעילה אסורה בהסכמה, מעשה מגונה ומעשה סדום בחסר ישע או קטין על ידי אחראי עליו שאינו בן משפחה.
  • אינוס, בעילה אסורה בהסכמה, מעשה מגונה ומעשה סדום בקטין על ידי בן או בת של דודו או דודתו שמלאו להם 15 שנים.

נוסף על כך, תקופת ההתיישנות תחל להימנות מהיום שמלאו לנפגע 23 שנים, כל עוד מבצע העבירה הוא מי שמלאו לו 15 שנים והוא לא בן משפחה או מי שנחשב לאחראי על הקטין.

החוק קובע חובת דיווח לפקיד סעד או למשטרה שחלה על מי שאחראי על קטין, כאשר מתעורר אצלו חשד סביר כי הקטין נפגע על ידי אחראי אחר. החובה חלה על הורים גם אם בן משפחה שטרם מלאו לו 18 הוא הפוגע מינית.

איגוד מרכזי הסיוע לנפגעות ונפגעי תקיפה מינית נאבק על מנת לבטל את ההתיישנות בעבירות מין בקטינים. לטענת עו״ד איילת רזין בית-אור, היועצת המשפטית של איגוד מרכזי הסיוע, חשיפת סיפור הפגיעה ואף הגשת תלונה במשטרה מצריכות מוכנות והבשלה, תהליכים שאורכים שנים רבות. שנות ההתיישנות שנקבעו בחוק הן כחסם שרירותי בלתי סביר שמהווה פגיעה נוספת, לא רק בקורבנות אלא גם בציבור, שבקרבו חיים עברייני מין שלא נעשה דבר בעניינם בשל מחסום ההתיישנות, וייתכן שהם ממשיכים לפגוע.

בשנים האחרונות נשמעים יותר ויותר מקרים על הפצת תמונות עירום ברשתות, מפגשים שהובילו לפגיעה מינית והתאפשרו בזכות האינטרנט והטרדות מיניות שמתבצעות במרחב האינטרנטי - כל אלה פוגעים בקטינים אך גם בנשים

עבירות מין באינטרנט 

תחום עבירות המין בישראל, במיוחד בקטינים, הלך והסתבך עם השימוש באינטרנט. בשנים האחרונות נשמעים יותר ויותר מקרים על הפצת תמונות עירום ברשתות, מפגשים שהובילו לפגיעה מינית והתאפשרו בזכות האינטרנט והטרדות מיניות שמתבצעות במרחב האינטרנטי - כל אלה פוגעים בקטינים אך גם בנשים שמגלות כי תמונות עירום שלהן מופצות בפורומים ברחבי הרשת.

החוק קובע כי עבירות מין באינטרנט הן כלל העבירות שבהן האינטרנט משמש כפלטפורמה המאפשרת את ביצוען:

  • עבירות מין שהמחשב, הטלפון והאינטרנט שימשו כפלטפורמה ליצירת קשר בין מבצע העבירה לבין הקורבן. יצירת הקשר ברשת מאפשרת מפגש בעולם הפיזי ובו מתבצעת עבירת המין.
  • עבירות מין שבהן האינטרנט, המחשב, הטלפון, משמשים כפלטפורמה ליצירת קשר וביצוע העבירות, הנקראות ״אינוס וירטואלי״ או ״מעשה מגונה וירטואלי״: הקורבן מבצע מעשה מיני בעצמו או באחר ומבצע העבירה צופה ואף מתעד זאת.
  • הטרדה מינית מקוונת, בה מבצע העבירה מעביר מסרים מיניים מטרידים באמצעות האינטרנט לקורבן.
  • עבירות מין וירטואליות – פרסום חומרי תועבה, בעיקר תכנים פדופילים, החזקה וצריכה שלהם. כמו גם עבירות על ״חוק הסרטונים״, שאוסר פרסום ״תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו ולא ניתנה הסכמתו לפרסום״.

עבירות מסוג זה מתבצעות בפורומים אינטרנטיים סגורים, ברשת האפלה, אך גם בווטסאפ או בטלגרם. בסוג עבירות זה, קשה מאוד לאתר את מבצע העבירה מאחר שלרוב הפרסום וההפצה מתבצעים באופן אנונימי. 

על מרבית העדויות נגד משי זהב חלה עובדת ההתיישנות והן לא היו קבילות על מנת להעמיד אותו לדין. כחודש לאחר פרסום התחקיר ניסה משי זהב לשים קץ לחייו

פרשת יהודה משי זהב ובעיית חוק ההתיישנות

תחקיר עיתון הארץ ממרץ 2021 חשף כי יו״ר זק״א לשעבר, יהודה משי זהב, תקף וניצל מינית לכאורה ילדים, נערים, נערות ונשים. התחקיר העלה את סוגיית ההתיישנות על עבירות מין מאחר שהוא חשף כי משי זהב ניצל את מעמדו מאז שנות ה-80 כדי לתקוף מינית לכאורה את קורבנותיו, שחלקם היו קטינים דאז.  לנוכח הפרשה, חוק ההתיישנות מתברר כבעייתי ביחס לעבירות מין בקטינים, מאחר שעל מרבית העדויות נגד משי זהב חלה עובדת ההתיישנות והן לא היו קבילות על מנת להעמיד אותו לדין. כחודש לאחר פרסום התחקיר ניסה משי זהב לשים קץ לחייו ונמצא בתרדמת מאז.

קורבן עבירה מינית שהיה קטין בעת שנפגע יכול להימצא, לעתים במשך עשורים, במצב נפשי חמור או תחת איום שימנעו ממנו לגלות את עצם העובדה שבכלל נפגע. לא רק זאת, גם לאחר שהכיר בפגיעתו, הגשת התלונה, מסירת עדות לחוקרי המשטרה ובבית המשפט, דורשים מהקורבן תעצומות נפש רבות על מנת לחשוף את פגיעתו.

גם אופי הפגיעה מעלה קשיים במתן עדות, במיוחד החשש מפני עימות מול הפוגע, חשיפה מול זרים ובמיוחד הצורך לשחזר ולחוות מחדש את הפגיעה, את אובדן השליטה, מענה על שאלות קשות על האירוע ועל חיי הנפגע ועוד. הקשיים האלה נעשים משמעותיים על אחת כמה וכמה לאחר מספר עשורים, מאחר שהנפגע מאבד מיכולתו להעיד על פגיעתו.

בניו זילנד, תקופת ההתיישנות מדורגת בהתאם לחומרת העבירה והעונש המירבי עליה. אין התיישנות על עבירות שהעונש המירבי שלהן עולה על שלוש שנות מאסר. רוב עבירות המין נושאות עונש מירבי שעולה על שלוש שנות מאסר, ולכן אין עליהן התיישנות

התיישנות עבירות מין בעולם

על פי סקירה שערכה הלשכה המשפטית בכנסת, ברחבי העולם הדין לגבי התיישנות עבירות מין אינו אחיד וישנן מדינות שבהן אין כלל התיישנות פלילית, או התיישנות רק על עבירות קלות; בחלק מהמדינות התיישנות פלילית אינה חלה על עבירות מין, או שתקופת ההתיישנות עליהן מוחרגת מהחוק הכללי וארוכה יותר:

גרמניה - בגרמניה המצב די דומה לישראל. תקופות ההתיישנות של עבירות מדורגות בהתאם לחומרת העבירה, וזו מתבטאת באמצעות העונש המירבי עליה. עבירות מין בקטין הן כאלו שהתיישנותן מושעית עד שקורבן העבירה יגיע לגיל 30. עונשי המאסר המירביים בעבירות מין נעים בין 15 שנים על למשל אונס בנסיבות מחמירות, לשנת מאסר אחת על למשל מעשים מגונים בפומבי, ועל עבירות המין חלו תקופות התיישנות בין 20 ל-30 שנים, בהתאם לחומרת העבירה.

בריטניה – אין מוסד משפטי של התיישנות פלילית כללית. ההתיישנות קיימת רק לגבי עבירות קלות ואורך התקופה הוא חצי שנה. עבירות מין אינן כלולות בקטגוריה של עבירות קלות ולכן אינן מתיישנות.

דנמרק – עונשי המאסר המירביים בעבירות מין נעים בין 12 שנים לאונס בנסיבות מחמירות, לשנת מאסר אחת, למשל על הפצת פורנוגרפיית ילדים. על עבירות המין חלה תקופת התיישנות שנעה בין שנתיים ל-15 שנים בהתאם לחומרת העבירה.

דרום אפריקה – הזכות לפתוח בהליכים פליליים מתיישנת לאחר 20 שנה ממועד ביצוע העבירה, אך אין התיישנות בעבירות שדינן עונש מוות וכן אין התיישנות בכל עבירות המין.

ניו זילנד – תקופת ההתיישנות מדורגת בהתאם לחומרת העבירה והעונש המירבי עליה. אין התיישנות על עבירות שהעונש המירבי עליהן עולה על שלוש שנות מאסר. רוב עבירות המין בניו זילנד נושאות עונש מירבי שעולה על שלוש שנות מאסר, ולכן אין עליהן התיישנות.  

צילומים: שאטרסטוק 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה