zap group mishpati logo

הורות משותפת – איך מסדירים מבחינה משפטית?

בשנים האחרונות אנשים רבים בוחרים להביא ילדים במסגרת הורות משותפת, כלומר בלי לחיות יחד או לקיים קשר רומנטי. לאילו זכויות הם זכאים? הפרטים בכתבה הבאה

מאת: דניאל קורן
27.06.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
הורות משותפת – איך מסדירים מבחינה משפטית?

עיקרי הכתבה:

  • הורות משותפת – איך מתחילים? לפני שאתם מתחילים לנסות להביא ילד לעולם, כדאי לתאם פגישה עם עורך דין שיכתוב יחד איתכם הסכם שיהיה מקובל על הצדדים המעורבים בהורות המשותפת.
  • מה כולל הסכם "הורות משותפת"? בהסכם יפורטו המפגשים והזמנים בהם כל צד ייפגש עם הילד, סכום מזונות חודשי ואפילו גישה חינוכית. ככל שההסכם מפורט יותר, כך תמנעו מחילוקי דעות בעתיד.
  • מה קורה לאחר חתימת ההסכם? בשלב זה תתחילו לנקוט בצעדים מעשיים כדי להביא את הצאצא לעולם. איך? יש לכם מספר אפשרויות: בדרך המסורתית שהיא קיום יחסי מין; בהזרעה ביתית או בהזרעה חוץ גופית.
    _______________________

ההגדרה "משפחה" השתנתה מאוד בשנים האחרונות/ אם בעבר, ההגדרה למשפחה הייה אמא, אבא וילדים, כעת קיימים סוגים שונים של משפחות – למשל אבא ואבא, או אמא ואמא, או אפילו אנשים שמחליטים להביא ילדים יחד ומבססים היכרות עבור הורות משותפת, אך ללא זוגיות ומגורים משותפים.

לעתים יש יותר משני צדדים במסגרת הורות משותפת. למשל, שני אבות שנמצאים בזוגיות וחותמים הסכם עם אישה לצורך הורות משותפת

הורות משותפת – איך מתחילים?

הכרתם את החצי השני שלכם עבור "הורות משותפת"? מצאתם את האם או האב המושלמים? חשוב שתבינו שהמסע עוד ארוך ויש שלבים רבים שתצטרכו לעבור יחד – חלקם ביורוקרטיים והרבה פחות מרגשים מהמטרה לשמה התכנסתם. אבל לא נורא, זה חלק מהמסע, והחלקים הביורוקרטיים נועדו כדי לשמור עליכם ולבסס את הזכויות שלכם בתוך ההורות המשותפת.

לפני שאתם מתחילים לנסות להביא ילד לעולם, כדאי לתאם פגישה עם עורך דין שיכתוב יחד איתכם הסכם שיהיה מקובל על כל הצדדים המעורבים בהורות המשותפת, וכשאנחנו אומרים "כל הצדדים", הכוונה היא שלעתים יש יותר משני צדדים במסגרת הורות משותפת. למשל, שני אבות שנמצאים בזוגיות וחותמים הסכם עם אישה לצורך הורות משותפת, ובמקרה מהסוג הזה כדאי ששני האבות לעתיד יגבשו בינם לבין עצמם הסכם שיגדיר את הזכויות והחובות של כל אחד מהם במסגרת זו.

יש להביא בחשבון כי בית המשפט לא חייב להסכים עם כל סעיפי ההסכם שנחתם בין הצדדים והוא יכול להחליט לשנות סעיפים מסוימים לפי מה שהוא מגדיר כטובת הילד

מה כולל הסכם הורות משותפת?

כאמור, לפני שאתם קופצים למים העמוקים של ההורות המשותפת, חשוב לנסח הסכם עם עורך דין שיגדיר את הזכויות והחובות המדויקות של הצדדים. בהסכם יפורטו המפגשים והזמנים שבהם כל צד ייפגש עם הילד, סכום מזונות חודשי, מקום מגורים, חופשות ונסיעות ואפילו גישה חינוכית לילד העתידי. ככל שההסכם מפורט יותר, כך תמנעו מחילוקי דעות בעתיד.

לאחר הלידה תוכלו לאשר את ההסכם בבית משפט לענייני משפחה. יש להביא בחשבון כי בית המשפט לא חייב להסכים עם כל סעיפי ההסכם והוא יכול להחליט לשנות סעיפים מסוימים לפי מה שהוא מגדיר כטובת הילד. בשורה התחתונה, ההסכם הוא תיאום ציפיות של הצדדים וכמו בכל הסכם, סביר להניח שכל אחד מהצדדים יצטרך להתפשר בסעיפים מסוימים.

הורות משותפת עבור זוגות מבני אותו מין

הסדר הורות משותפת הוא פתרון נפלא עבור זוגות רבים מהקהילה הגאה, שרוצים להפוך לאבות. הוא מעניק צוהר קסום להורות עבור אותם זוגות שחשבו שלא יוכלו להביא לעולם ילדים, וכזכור עד לא מזמן בישראל הם אף לא יכלו לבצע תהליך פונדקאות בארץ, אלא רק בחו"ל, שם התהליך יקר מאוד.  בינואר 2022 עודכן החוק הישראלי שמסדיר פונדקאות באופן שמותיר לזוגות מאותו המין להביא ילד לעולם בהליך פונדקאות, וכעת לקהילה הגאה יש אופציה נוספת להביא לעלום ילדים על אדמת ישראל, ולצידה הורות משותפת.

האם ניתן לשנות את ההסכם לאחר מספר שנים?

התשובה היא כן, ניתן לעשות זאת מול בית המשפט לענייני משפחה, אך לא יהיה כל כך פשוט לשנות סעיפים, תצטרכו להוכיח ולשכנע את בית המשפט שיש סיבה מוצדקת בגינה אתם מבקשים לשנות סעיפים.

במידה שההריון לא נקלט בהזרעה או בקיום יחסי מין, תוכלו להתחיל בטיפולי פוריות, שגם כמובן יש להסדיר בהסכם ההורות המשותפת

מהו הצעד הבא לאחר חתימת ההסכם?

הצעד הבא הוא צעד מרגש מאוד שבו תתחילו לנקוט בצעדים מעשיים כדי להביא את הצאצא לעולם. איך תעשו זאת? הרפואה המתקדמת מציעה מספר אופציות – תוכלו ללכת על הדרך המסורתית שהיא קיום יחסי מין; לבחור בהזרעה ביתית או בהזרעה חוץ גופית במקרה ההזרעה הביתית לא עבדה. כמו כן, אם תלכו על האופציה האחרונה שציינו, תתבקשו להסדיר את הנושא בהסכם ההורות המשותפת. במידה שההריון לא נקלט, תוכלו להתחיל בטיפולי פוריות, שגם כמובן יש להסדיר בהסכם.

מה הן הזכויות שלך בעת טיפולי פוריות?

טיפולי פוריות מצרכים היעדרות ממקום העבודה, לכן החוק בישראל קבע כי עובדת שעוברת טיפולי פוריות זכאית להיעדר ממקום העבודה בימים שבהם היא עוברת את התהליך, על חשבון ימי המחלה הפנויים שלה. כמו כן, אסור לפטר עובדת שנמצאת בטיפולי פוריות – בימים בהם היא נעדרת ובמשך 150 ימים לאחר ההיעדרות. לעומת האישה, גבר לא זכאי להיעדר ממקום עבודתו כאשר האישה שהוא מלווה עוברת טיפולי פוריות.  

מה למדנו? הורות משותפת היא המשפחה החדשה של העולם המודרני והיא יכולה להיות רעיון מצוין עבור אינדיבידואלים שלא מוכנים לוותר על החלום להביא ילד לעולם, למרות שהם לא בזוגיות, או כי הם בזוגיות חד מינית. כמו כן, חשוב להגדיר את החובות והזכויות של הצדדים בחוזה מפורט שיסייע לנהל את ההורות המשותפת בצורה הטובה ביותר.

צילומים: שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה