zap group mishpati logo

תביעה ייצוגית: חברת קופל מוכרת פוליסות ביטוח בניגוד לחוק

נהג שרכש מ"קופל" חבילת כיסוי טוען כי בפועל נמכרה לו פוליסת ביטוח, למרות שלחברה אין רישיון לשמש כמבטחת | בתביעה הייצוגית שהגיש הוא מסמן גם את סוכן הביטוח שמכר לו את הפוליסה כאחראי, מה שמהווה תמרור אזהרה לכלל סוכני הביטוח בישראל

09.08.22
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
תביעה ייצוגית: חברת קופל מוכרת פוליסות ביטוח בניגוד לחוק

חברת קופל מוכרת לנהגים פוליסות הכוללות רכיבים ברורים של ביטוח, זאת על אף שהיא לא חברת ביטוח ואיננה מחזיק בהיתר לשמש כחברת ביטוח - כך נטען בבקשה לאישור תובענה ייצוגית שהוגשה לאחרונה לבית המשפט המחוזי בלוד, באמצעות עו"ד פינחס מיכאל אור ועו"ד ליאת שטיין (בתמונות למטה משמאל).

תביעה ייצוגית: חברת קופל מוכרת פוליסות ביטוח בניגוד לחוק(1)

בתביעה, שהוגשה על ידי נהג שלטענתו רכש מ"קופל" רכיבי ביטוח, נטען כי הופתע לגלות שלחברה אין רישיון לפעול בנושא. בתביעה הייצוגית, שהגיש גם נגד סוכנות הביטוח שמכרה לו את הפוליסה, הוא דורש מהחברה, בין היתר, להחזיר מיד את הכסף לכל מי שרכש ממנה את הפוליסה. יצוין כי הבקשה לאישור התובענה כייצוגית הוגשה גם נגד סוכן הביטוח שמכר ללקוח את הפוליסה. במסגרת הבקשה, טוען הלקוח כי הסוכן הוא זה שמולו פעל ואשר לו האמין, ולכן הוא זה שאפשר את ביצוע העוולות נשוא הבקשה: "הצרכן לא פועל מול חברת ביטוח אלא מול סוכן", הוא מדגיש.  

תביעה ייצוגית: חברת קופל מוכרת פוליסות ביטוח בניגוד לחוק(2)

טענת הייצוגית: "על אף שלא ניתן לחברה רישיון, משווקת 'קופל' לציבור מספר חבילות וכיסויים ביטוחיים, ומשלשלת לכיסה כספים רבים שהיא אינה זכאית להם"

"החברה מטעה לקוחות"

על פי הבקשה לייצוגית, "קופל" משווקת "חבילות כיסוי", כהגדרתה, בין היתר לשירותי גרירה, כיסוי לשברי שמשות, רכב חליפי במקרה של תאונה, החלפת גלגל, פיצוי כספי בגין השתתפות עצמית במקרה של תאונה, כיסוי לשברי פנסים ומראות ועוד. ואולם, כפי שנטען בייצוגית, בפועל מדובר בשירותים המהווים ביטוח וכפופים לרגולציה – זאת בעוד "קופל" עצמה איננה חברת ביטוח ולא עומדת בדרישות הדין הקיימות בנושא. "כך, על אף שלא ניתן לחברה רישיון, משווקת 'קופל' לציבור מספר חבילות וכיסויים ביטוחיים בהיקפים שונים, ואגב כך משלשלת לכיסה כספים רבים שהיא אינה זכאית להם", נטען בייצוגית.

על פי התביעה, מדובר בשירותים המהווים ביטוח לכל דבר ועניין ועונים להגדרה בחוק של עסקת ביטוח. זאת, על אף שהחברה לא מכנה את השירות כביטוח ומציינת במסמך שהיא שולחת ללקוחותיה לאחר שהיא מתקשרת עימם כי אין מדובר בביטוח. הלכה למעשה, נטען בייצוגית, החברה מטעה לכאורה לקוחות להאמין כי היא רשאית למכור את המוצרים שהיא משווקת וכך מביאה לכאורה ל"ביצוע עסקאות פסולות ובלתי חוקיות".

בייצוגית נטען כי רשות שוק ההון, הביטוח והחיסכון הביעה בעבר מורת רוח ממוצרי ביטוח שמשווקים על ידי מבטחים ללא רישיון, והביאה בעבר דוגמה של מכירת "ביטוח בגין נזק לפנסים ומראות צד ולכיסוי תשלום ההשתתפות העצמית" כתמרור אזהרה למעשים פסולים. רשות שוק ההון הדגישה כי היא רואה בחומרה שיווק מוצרי ביטוח מטעם מי שאין לו רישיון מבטח על ידי סוכני ביטוח. "שיווק כזה עלול להטעות את המבוטחים לחשוב כי המוצר נמצא תחת פיקוח הרשות, בין היתר, לעניין יכולתו הכלכלית של הגורם המשווק לעמוד בהתחייבויותיו", צוין.

 אחד מלקוחותיה של "קופל" רכש ממנה הסכם למתן שירותי ביטוח לרכבו במסגרת חבילת כיסוי. החבילה כללה, בין היתר, רכיב של ביטול השתתפות עצמית, כיסוי לשברי מראות ועוד

"קופל ובעליה מודעים היטב לאי החוקיות במעשיהם"

על פי הייצוגית, כתבי השירות שמוכרת "קופל" הם למעשה פוליסות ביטוח לכל דבר ועניין שמחייבות רישיון. בייצוגית נטען כי מהות הפוליסה שמוכרת קופל הוא בהעברת סיכון עתידי לא ודאי מהמבוטח הבודד אליה ופיזורו על מאות אלפי לקוחות תמורת פרמיה – ביטוח לכל דבר ועניין.

בתביעה נטען כי אחד מלקוחותיה של "קופל" רכש ממנה הסכם למתן שירותי ביטוח לרכבו במסגרת חבילת כיסוי. החבילה כללה, בין היתר, רכיב של ביטול השתתפות עצמית, כיסוי לשברי מראות ועוד. בייצוגית נטען כי בגין הפוליסה חויב הנהג בתשלום של 330 שקל, אך בעקבות כתבה שהופיעה בכלי התקשורת, הוא נדהם לגלות כי "קופל" איננה רשאית למכור לו את הביטוח, מאחר שהיא לא מחזיקה ברישיון מבטח וכתוצאה מכך הלקוח לא זוכה בהגנת הרגולטור. על פי הייצוגית, "קופל" ובעליה מודעים היטב לאי החוקיות שבמעשיהם.

במסגרת התביעה הייצוגית נטען, בין היתר, כי מדובר בהפרת חובה חקוקה, הפרה של חוק הגנת הצרכן ותקנות הגנת הצרכן מכוחו, וכי מדובר גם בחוסר תום לב בקיום מו"מ מול הלקוח ובהטעיה צרכנית חמורה, כמו גם בהצגת מצג שווא, הפרת התחייבות חוזית והתעשרות שלא כדין.

בייצוגית דורש הלקוח מ"קופל" להשיב לכל מי שבוצעו עימו עסקאות פסולות לאורך השנים את כספו בחזרה. הוא מעריך כי בוצעו מאות אלפי עסקאות דומות, ומשכך נדרשה בייצוגית השבה של מיליוני שקלים לחברי הקבוצה. מעבר לכך, נדרש בייצוגית פיצוי על עוגמת הנפש שנגרמה כתוצאה מהעוולות לכאורה של "קופל".

קופל: "הדברים יתבררו במסגרת המתאימה לכך בבית המשפט"

מחברת קופל נמסר בתגובה: "קיבלנו בימים האחרונים את הבקשה וזו ממילא טרם נדונה לגופה. אנו פעילים בענף מזה כ-21 שנה ומעניקים שירות של אלופים בהתאם לכתבי השירות שאותם הלקוחות רוכשים לאורך השנים בידיעה שהם קונים וזוכים לשירות מצוין. לראיה הפרסים שהחברה זוכה בכל שנה מאז שנעשים סקרים על ידי הלשכות השונות. אנו מקפידים לפעול תמיד בשקיפות מול לקוחותינו ובשיתוף פעולה מלא מול הגורמים הרגולטוריים, בהתאם לחוזרים וההנחיות הרלוונטיים של רשות שוק ההון ביטוח וחיסכון. הדברים יתבררו במסגרת המתאימה לכך בבית המשפט".

עד פרסום הכתבה לא התקבלה תגובה מטעם סוכן הביטוח. 

אור פינחס מיכאל עו"ד

אור פינחס מיכאל עו"ד

עו"ד פנחס אור, בעל תואר שני במשפטים, עוסק בהגשת תביעות ייצוגיות בתחום הצרכנות, בליטיגציה מסחרית, במשפט עסקי (חדלות פירעון, פשיטת רגל וצווי הפטר) ובניהול משברים עסקיים מול גופים ממשלתיים וציבוריים. כיהן בעבר כמנכ"ל בחברות שונות, לרבות חברות סטארט-אפ, מה שמאפשר לו כיום להעניק ללקוחותיו את המענה הרלוונטי ביותר. הם מצדם, יודעים שיש על מי לסמוך.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
אור פינחס מיכאל עו"ד

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה