zap group mishpati logo

פרשת היהלומים של לב לבייב – מה ידוע עד כה?

הטייקון לב לבייב רק נחת בארץ ומיד נחקר במשטרה ב"פרשת יהלום שחור". על עלילת הברחת היהלומים במיליוני דולרים, בכיכובם לכאורה של לבייב, בניו ועובדי חברת היהלומים שלו, בכתבה שלפניכם

מאת: סתיו קורן
21.09.22
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
פרשת היהלומים של לב לבייב – מה ידוע עד כה?

עיקרי הכתבה:

מהי "פרשת יהלום שחור"? הפרשה עוסקת בהברחת יהלומים מרוסיה לישראל, ומישראל לרוסיה בהיקף כספי של לא פחות מ-300 מיליון דולר, בין השנים 2008-2018. בלב הפרשה עומדים לבייב עצמו, שני בניו ועוד עשרות חשודים, רבים מהם מועסקים או הועסקו בחברת היהלומים של לבייב LTD.

מדוע לבייב נחקר רק עכשיו? במהלך השנים המשטרה ניסתה להביאו לחקירה בישראל ואף ניהלה איתו מספר משאים ומתנים שכשלו. באחד מהם, עורכי הדין שלו העבירו למשטרה רשימת דרישות כתנאי לכך שלבייב יגיע להיחקר בישראל, אבל כאמור רק עתה נחת בישראל.

אילו עבירות החשודים בפרשה ביצעו לכאורה? החשודים בפרשה נחקרו באזהרה בחשד ללקיחת חלק בעבירות של הלבנת הון, עבירות לפי פקודת מס הכנסה, קבלת דבר במרמה, קשירת קשר לביצוע פשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.
_________________________________________________________

איש העסקים לב לבייב נחת בישראל לאחר תקופה ארוכה שבה שהה בחו"ל, וזאת למרות בקשות חוזרות ונשנות של משטרת ישראל לאורך השנים שיגיע להיחקר בארץ ב"פרשת יהלום שחור". לבייב נחת בישראל לאחר ששהה ברוסיה ועם נחיתתו קיבל זימון לחקירה במשטרה, שאליה כבר הספיק להגיע. החקירה התקיימה ביחידה הארצית למאבק בפשיעה החמורה והבינלאומית שבלהב 433. על מה ולמה נחקר לבייב ומהי פרשת "יהלום שחור"? כל הפרטים בשורות הבאות.

על פי החשד, היהלומים יקרי הערך הוברחו על ידי מספר רב של בלדרים אשר נשאו אותם על גופם כשחלפו בשדות התעופה של ישראל ורוסיה

פרשת יהלום שחור

הפרשה עוסקת בהברחת יהלומים מרוסיה לישראל ומישראל לרוסיה בהיקף כספי של לא פחות מ-300 מיליון דולר, בין השנים 2008-2018. בלב הפרשה עומדים לבייב עצמו שרק היום (ד') נחקר, בניו זבולון ושמעיה, ועוד עשרות חשודים נוספים – רבים מהם מועסקים או הועסקו בחברת היהלומים של לבייב LTD. לפי החשד, ההברחות בוצעו כשירות עבור החברה, היהלומים הוברחו על ידי מספר רב של בלדרים אשר נשאו את היהלומים על גופם כשחלפו בשדות התעופה של ישראל ורוסיה. המשטרה הגדירה את אופן התנהלותם כהתנהלות של ארגון פשע.

הפרשה התפוצצה בשנת 2018, כאשר במהלך החקירה עלה חשד כי עובד של לבייב באחד ממפעליו ברוסיה הבריח לכאורה כמות אדירה של יהלומים כשהגיע לארץ לפני מספר שנים במעמד של אזרח חוזר. לאותו אדם אין רקע פלילי. החשוד, כך נטען, הבריח על גופו ובמזוודות שהביא עימו כמות גדולה של יהלומים. לפי הערכות המשטרה, החשוד מכר את היהלומים בארץ, תוך התחמקות מדיווח לרשות המיסים. בביתו של אותו חשוד נמצאו תעודות משלוח רבות הקשורות ליהלומים המוברחים. ב-2018 המשטרה פרסמה הודעה בלשון הזו: "המעורבים קשרו קשר, תכננו והוציאו לפועל במשך כמה שנים הברחה של יהלומים לישראל בשווי כולל של מאות מיליוני שקלים, בניגוד לחוק ומבלי לדווח לרשויות המוסמכות".

למרות שלבייב סירב להגיע לישראול ולהיחקר, המשטרה הקפיאה נכסים שלו ושל משפחתו בשווי של כ-100 מיליון שקל

מדוע לבייב נחקר רק עכשיו?

המשטרה ניסתה להביא את לבייב לחקירה בישראל לאורך שנים ואף נכנסה איתו למשאים ומתנים שכשלו. באחד מהם, עורכי הדין שלו העבירו למשטרה רשימת דרישות כתנאי לכך שלבייב יגיע להיחקר בישראל. הדרישה הראשונה היתה שבסיום החקירה לבייב יוכל לחזור לעבודתו בחו"ל. הדרישה השנייה התנתה את חקירתו בשהות במעצר בית במהלך החקירה תוך הפקדת ערבויות. משא ומתן זה, כאמור, לא יצא לפועל. עם זאת, למרות שלבייב סירב להיחקר, המשטרה הקפיאה נכסים שלו ושל משפחתו בשווי של כ-100 מיליון שקל – ביניהם מארזי יהלומים, כספים שנצברו בחשבונות בנק ישראליים ואף נעשו עיקולים על נכסים וקרקעות בסביון.

לפי החוק בישראל, העונש על הלבנת הון הוא מאסר בפועל של בין שבע לעשר שנים

מה הן העבירות שהחשודים בפרשה ביצעו לכאורה?

החשודים בפרשה נחקרו באזהרה בחשד ללקיחת חלק בעבירות של הלבנת הון, עבירות לפי פקודת מס הכנסה, קבלת דבר במרמה, קשירת קשר לביצוע פשע, רישום כוזב במסמכי תאגיד ועוד.

הלבנת הון – פשע שמטרתו להסתיר את מקורו של הון או רכוש מסוים ואת זהותם של בעלי הזכויות בו. לפי החוק בישראל, העונש על הלבנת הון הוא מאסר בפועל של בין שבע לעשר שנים.

עבירות לפי פקודת מס הכנסה – עבירות שנעשו במטרה להתחמק מתשלום מס. העונש בישראל עומד על עד שבע שנות מאסר בפועל.

קבלת דבר במרמה – עבירות שנעשו כדי לקבל "דבר" (מקרקעין, מיטלטלין, זכויות וטובות הנאה) באמצעות מרמה ושקר. העונש בישראל על עבירה זו הוא עד שבע שנות מאסר.

קשירת קשר לביצוע פשע – עבירה במסגרתה נרקם קשר בין מספר חשודים, בעקבות רצונם להוציא לפועל עבירה פלילית. העונש בישראל על עבירה זו עומד גם הוא על שנות מאסר בפועל.

רישום כוזב במסמכי תאגיד – העבירה מתבצעת כאשר נציג של תאגיד מסוים מוסיף פרט או פרטים כוזבים במסמכי התאגיד, וזאת כדי להשיג דבר במרמה, למעול או להלבין כספים. העונש בישראל על עבירה זו עומד על חמש שנות מאסר בפועל.

פרשת העובדת שהתאבדה

הצרות של לבייב ומשפחתו לא הסתיימו בפרשת היהלומים. בסמוך לתחילת החקירה התאבדה עובדת בכירה בחברה שלו, כאשר קפצה אל מותה מבניין סמוך לבורסת היהלומים ברמת גן. אותה עובדת זומנה ככל הנראה לחקירה בפרשה, וזמן קצר לאחר מכן שמה קץ לחייה. משפחתה של העובדת טוענת שמדובר ברצח ולא בהתאבדות, למרות שיש סרטון וידיאו שתיעד את קפיצתה של העובדת אל מותה.    

בשורה התחתונה, כבר מספר שנים שלב לבייב מבוקש לחקירה בארץ בגין פרשת "יהלום שחור", מפרשות הצווארון הלבן הגדולות בהיסטוריה של ישראל. לא ברור מדוע לבייב החליט לנחות בישראל דווקא עכשיו ומה גרם לו להיכנע לדרישות המשטרה. את כל זאת כנראה נגלה בהמשך.

>> בתמונה למעלה: לב לבייב. צילום: AlexSkipin/ ויקימדיה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה