zap group mishpati logo

האסיר נפצע באופן חמור ורק למחרת קיבל טיפול רפואי

עו"ד יפית אוחנה, העוסקת בתחומי נזקי הגוף, דיני הביטוח והביטוח הלאומי, מספרת על מחדלים חמורים של רשלנות רפואית המתקיימים בבתי הכלא ומסבירה מה הן התקנות והזכויות הרפואיות שמגיעות לאסיר ומה ניתן לעשות כאשר נגרם לאסיר כשל בהענקת טיפול רפואי על ידי הגורמים האחראיים לו

21.01.23
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
האסיר נפצע באופן חמור ורק למחרת קיבל טיפול רפואי

בניגוד לאזרח הפשוט שיכול לפנות בכל עת לקבלת טיפול רפואי מכוח חוק בריאות ממלכתי, קבלת טיפול רפואי לאסיר בפועל היא מוגבלת והוא תלוי לצורך כך באנשי שב"ס. עו"ד יפית אוחנה העוסקת בתחומי נזקי הגוף, דיני הביטוח והביטוח הלאומי, מספרת על מחדלים חמורים של רשלנות רפואית המתקיימים בבתי הכלא, ומסבירה מה ניתן לעשות במקרים אלה.

כאשר נגרם לאסיר כשל בהענקת טיפול רפואי על ידי הגורמים האחראיים על האסיר, כשל זה עלול לגרום לו  לנזקים חמורים וחלילה למוות. על מנת לבסס את קיומה של רשלנות רפואית בכלא, בבית מעצר או בכל מסגרת דומה אחרת שבה ניתן טיפול רפואי, יש להוכיח מספר עקרונות:

חובת זהירות - אם אסיר זקוק לטיפול רפואי, על הכלא או בית המעצר מוטלת החובה לספק אותו ועל איש המקצוע הרפואי, המעניק טיפול, מוטלת החובה להתייחס למטופל ברמה מקצועית סבירה, וכפי שכל רופא סביר אחר אמור היה לנהוג בנסיבות דומות.

במידה שחובת הזהירות הופרה - יש צורך להראות זאת, ולהוכיח היכן הרופא לא פעל כפי שרופא סביר היה עליו לפעול.

נזק - יש צורך להוכיח כי נגרם נזק ממשי.

קשר סיבתי - יש להוכיח כי הפרת חובת הזהירות היא זו שגרמה לנזקים של האסיר.

הזכות לטיפול רפואי או נפשי קיימת עבור כלל האסירים בישראל וחלה על כל טיפול רפואי או נפשי הנדרש לצורך ניהול שגרת חייהם התקינה ושמירה על תפקודם הרפואי בעת מאסרם

באילו מקרים לאסיר יש עילה לתביעת השב"ס בגין רשלנות רפואית?

"פקודת בתי הסוהר קובעת מספר הוראות אשר נועדו להבטיח את בריאותו של האסיר בכלא", אומרת עו"ד יפית אוחנה. "מעבר להוראות הכלליות של פקודת בתי הסוהר, המקנות זכות בסיסית לקבלת טיפול רפואי לכל אסיר ואסיר, קיים מערך חקיקה ונהלים, כולל נהלים של משרד הבריאות, המורה על דרך הטיפול באסיר: שמירה על בריאות האסיר, טיפול רפואי ראשוני במרפאות הכלא, הוצאת אסיר לקבלת טיפול בבתי חולים ובמרפאות מחוץ לכותלי הכלא, מתן שירותי רפואה יועצת לאסיר וטיפולים משקמים, כולל טיפול נפשי".

עו"ד אוחנה מסבירה כי הזכות לטיפול רפואי או נפשי קיימת עבור כלל האסירים בישראל וחלה על כל טיפול רפואי או נפשי הנדרש לצורך ניהול שגרת חייהם התקינה ושמירה על תפקודם הרפואי בעת מאסרם. האסיר אמור לפנות למרפאת בית הכלא, ובמידה שהצוות הרפואי במרפאה אינו יכול להעניק לו את הטיפול הנדרש, יש להפנותו לקבלת המשך טיפול רפואי במרפאת שירות בתי הסוהר (מר״ש) או בבית חולים. "אסירים זכאים גם לטיפול רפואי פרטי במימון עצמי, הכולל טיפולים מעבר לסל הבסיסי", אומרת עו"ד אוחנה. "במקרה שבו הפר שב״ס את הנהלים וההוראות הללו, והפרתם גרמה לאסיר לנזק גוף, הדבר מקנה לאסיר עילה לתביעה בגין רשלנות רפואית של שירותי בתי הסוהר".

 האסיר הפצוע המתין עד סוף יום העבודה, וגם אז לא לקחו אותו למוסד רפואי אלא בחזרה לאגף ולחובש, ורק למחרת פינו אותו לבית חולים

שב"ס הפר את תקנות משרד הבריאות

למשרדה של עו"ד אוחנה הגיע תיק של אסיר, שיצא לעבודה בחקלאות ונקלע לתאונת עבודה. האסיר עבד במחסני חממות, ובאחד הימים הכניס למקרר תעשייתי עגלה מלאה בירקות. העגלה נדחפה פנימה ומחצה את ידו בדלת המקרר. האסיר הוחזר לכלא ובמשך חמש שעות לא קיבל טיפול רפואי. הוא נאלץ להמתין עד תום יום העבודה, ורק לאחר שכל האסירים הוחזרו לתאם, הביאו אותו בפני חובש. למחרת היום, האסיר ראה רופא וזה הפנה אותו מיד לבית החולים, שם עבר ניתוח.

"לאסיר נגרם שבר בעצמות המסרק של כף היד, פגיעה חמורה בגיד, אצבעותיו נשברו והיתה לו פגיעה עצבית, למעשה היד שלו התרסקה לגמרי", מספרת עו"ד אוחנה, "לצערנו, היתה כאן רשלנות רפואית חמורה ביותר. שב"ס הפר את התקנות של משרד הבריאות, שמציינות בבירור שגם לאסירים מגיעים תנאים מינוריים כמו לגשת לרופא בזמן. מהרגע שקיבל את המכה לא פינו אותו לטיפול. "כאשר העצם מתרסקת, לא מדובר במכה יבשה, אלא זה ניכר לעין משום שהיד מתנפחת מיד. הוא המתין עד סוף יום העבודה, וגם אז לא לקחו אותו למוסד רפואי אלא בחזרה לאגף ולחובש, ורק למחרת פינו אותו לבית חולים. לצערנו, האסיר נותר עם פגיעה עצבית. אנו מנהלים כרגע מאבק מול שב"ס כי לטענתם הם פעלו כשורה, אך לפי כל אמות מידה אפשריות היתה כאן רשלנות רפואית מובהקת".

במקרים של רשלנות רפואית קלאסית, התביעה מופנית נגד הגוף הרפואי או הרופא שטיפל בנפגע, אך במקרה הנוכחי, התביעה היא מול שב"ס שהתרשל כאשר לא הביא את האסיר בפני גורם רפואי מוסמך שיאבחן את הבעיה במועד.

אסירים נמצאים בעמדה נחותה ותחת שליטה. בדרך לקבלת טיפול רפואי הולם עבורם יש לא מעט לוגיסטיקה וביורוקרטיה, אך יש למצות את הזכויות המועטות שמגיעות להם

"טיפול בסיסי לאסיר דורש לעתים עתירות והפעלת לחצים"

מקרה אחר שאותו מייצגת עו"ד אוחנה הוא של אסיר שנפל ממיטת קומותיים על הכתף, כאשר ניסה לרדת בסולם שלא היה תקין. גם במקרה הנוכחי פונה האסיר לבית החולים רק למחרת הנפילה, שם הוא נותח ונותר עם פגיעה ומוגבלות ביד.  

"אנחנו מדינה סוציאלית ודמוקרטית, ומדובר כאן בחובה אתית וחברתית, אך גם כחלק ממדיניות בריאות ציבורית אפקטיבית", אומרת עו"ד אוחנה. "עם זאת, ההתנהלות מול בתי הסוהר וקצינות אסירים על מנת לקבל תיקים רפואיים וכדי שהאסירים יקבלו טיפולים היא קשה ומאתגרת. לעתים, כדי שאסיר יקבל טיפול בסיסי המגיע לו, נדרשת עתירה והפעלת מכבש לחצים.

לסיכום אומרת עו"ד אוחנה, "אסירים נמצאים בעמדה נחותה ותחת שליטה. בדרך לקבלת טיפול רפואי הולם עבורם יש לא מעט לוגיסטיקה וביורוקרטיה, אך יש למצות את הזכויות המועטות שמגיעות להם. בכל מקרה שבו קיים חשד לרשלנות רפואית בבית הסוהר, יש לפנות לעו"ד העוסק בתחום, אשר יסייע וייעץ  במקרים של רשלנות רפואית שהתרחשה בין כותלי בית הסוהר והסתיימה עם נזקים לאסיר".

צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים