zap group mishpati logo

תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה? אל תוותרו על הזכויות

מי שנפגע בתאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה יכול לתבוע את ביטוח לאומי לצד ביטוח החובה שלו. עו"ד ידידיה בלויגרונד מסביר על אילו נזקים ניתן לקבל פיצוי ואיפה נמצא הכסף הגדול

23.01.23
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה? אל תוותרו על הזכויות

בדרך כלל, כאשר מדברים על תאונת עבודה, התמונה שקופצת מיד היא של תאונה הנגרמת במהלך העבודה השוטפת. למשל, של פועל שנפגע ממכונה כלשהי תוך כדי עבודה במפעל. אלא שהמחשבה הזאת איננה מדויקת: מסתבר כי חלק ניכר מתאונות העבודה מתרחשות בכלל על הכביש. "על פי החוק, תאונת עבודה מוגדרת כתאונה המתרחשת בעבודה, אבל גם כתאונה הנגרמת בדרך לעבודה או בדרך חזרה ממנה", אומר עו"ד ידידיה בלויגרונד, המתמחה בייצוג נפגעים שלהם נגרמו נזקי גוף. "כאשר מעורב בתאונה גם רכב מנועי, הרי שהיא נחשבת גם לתאונת דרכים".

מהי המשמעות של תאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים, על מה ניתן לדרוש פיצוי, מיהו הגוף שאותו ניתן לתבוע ואיפה נמצא הכסף הגדול? על שאלות אלו נבקש להשיב בשורות הקרובות.

גם תאונה שתתרחש בדרך לעבודה, כאשר הנהג פנה לבית הכנסת לצורך תפילת בוקר, עשויה להיחשב לתאונת עבודה

הגדרה רחבה של תאונת עבודה

עו"ד בלויגרונד מסביר כי חלק מתאונות העבודה שמתרחשות על הכביש קורות כחלק מיום העבודה עצמו של העובד, למשל אם הנפגע הוא שליח על קטנוע, נהג מונית או נהג אוטובוס. "מעבר לכך, החוק מגדיר כאמור תאונת עבודה בצורה רחבה, שמתפרשת על מגוון רחב של מקרים".

אמרנו כבר כי תאונת עבודה יכולה להתרחש גם בדרך לעבודה או בדרך חזרה ממקום העבודה, ואז עשויה להיחשב גם לתאונת דרכים. אלא שההגדרה אפילו רחבה יותר: "אם נסעתם לעבודה ובדרך הקפצתם את הילד לגן ונפגעתם ברכב – גם זו עשויה להיחשב כתאונת עבודה שהיא תאונת דרכים". גם תאונה שתתרחש בדרך לעבודה, כאשר הנהג פנה לבית הכנסת לצורך תפילת בוקר, עשויה להיחשב לתאונת עבודה.

אם מגישים את התביעה תחילה לביטוח לאומי, קביעתו לעניין שיעור הנכות תהיה מחייבת גם לעניין תאונת הדרכים. לעומת זאת, אם התביעה בעניין תאונת הדרכים תוגש קודם לבית המשפט, קביעתו לעניין אחוזי הנכות לא תחייב את הביטוח הלאומי

אי אפשר לקבל כפל פיצויים

"אם עברתם תאונת דרכים שהיא גם תאונת עבודה, עליכם לדעת שתוכלו לתבוע פיצוי גם מביטוח לאומי אבל גם מביטוח החובה של הרכב שלכם", אומר עו"ד בלויגרונד. "התביעה לביטוח לאומי מוגשת כדי לזכות בזכויות המגיעות לעובד על תאונת העבודה, והתביעה לביטוח החובה כדי למצות את הזכויות הנוגעות לתאונת הדרכים", הוא אומר.

בכל הנוגע לתאונת העבודה, העובד עשוי להיות זכאי לקבל דמי פגיעה למשך 90 יום, ומאוחר יותר אם תיוותר לו נכות קבועה מהתאונה, הוא יוכל לקבל פיצוי חד-פעמי או קיצבה חודשית, בהתאם לשיעור הנכות שתיקבע לו. הכסף הגדול עשוי להגיע מחברת הביטוח, אם לעובד ייגרמו הפסדי השתכרות משמעותיים בעקבות התאונה", אומר עו"ד בלויגרונד. "בנוסף להפסדי השתכרות, ניתן לתבוע בין היתר פיצוי על כאב וסבל, עזרת הזולת ועוד".

עו"ד בלויגרונד מדגיש כי בכל מקרה התובע לא יוכל לקבל פיצוי כפול על תאונת הדרכים ותאונת עבודה. "מסכום הפיצוי שהוא יקבל מחברת הביטוח יקוזז הסכום שאותו קיבל כבר מביטוח לאומי. העיקרון הוא שהעובד לא יכול לקבל פיצוי הגבוה מסך הנזק שנגרם לו". לדבריו, אחת הנקודות שצריך להביא בחשבון מי שנפגע בתאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים נוגעת לשאלה לאיזה גוף להגיש את התביעה קודם – לביטוח לאומי או לחברת הביטוח? לעניין זה, יש משמעות רבה בכל הנוגע לניהול ההליכים. "אם מגישים את התביעה תחילה לביטוח לאומי, קביעתו לעניין שיעור הנכות תהיה מחייבת גם לעניין תאונת הדרכים. לעומת זאת, אם התביעה בעניין תאונת הדרכים תוגש קודם לבית המשפט, קביעתו לעניין אחוזי הנכות לא תחייב את הביטוח הלאומי".

קשה לקבע מה יהיה בדיוק הפיצוי שיקבל אדם שנפגע בתאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים, כיוון שכל תיק נדון לגופו. באופן כללי, פרמטרים שיובאו בחשבון הם חומרת הנזק הרפואי של התובע, השכר במועד התאונה, פוטנציאל הפגיעה בהכנסות ועוד

לפנות לטיפול ולשמור על תיעוד

מה צריך לעשות מי שנפגע בתאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים מיד לאחר התאונה? לדברי עו"ד בלויגרונד, בסמוך למועד התאונה, על הנפגע לגשת לקבלת טיפול רפואי, ובמקביל לתעד ככל האפשר את האירוע ואת זירת התאונה, לשמור פרטים של עדים וכו'. "לאחר התאונה וקבלת הטיפול הרפואי, יש לפנות לתחנת המשטרה ולמסור דיווח על מה שאירע", אומר עו"ד בלויגרונד. "במקביל, יש לפנות לעורך דין בעל מיומנות וניסיון בנושא כדי שיכוון אתכם באופן מקצועי איך לפעול ולנהל את ההליכים בנושא". לדברי עו"ד בלויגרונד, "קשה לקבע מה יהיה בדיוק הפיצוי שיקבל אדם שנפגע בתאונת עבודה שהיא גם תאונת דרכים, כיוון שכל תיק נדון לגופו. באופן כללי, פרמטרים שיובאו בחשבון הם חומרת הנזק הרפואי של התובע, השכר במועד התאונה, פוטנציאל הפגיעה בהכנסות ועוד".

אתם או אחד מבני משפחתכם נפגע בתאונה עבודה? זקוקים לסיוע בהגשת תביעה ובמיצוי הזכויות שלכם? פנו כאן לעו"ד ידידיה בלויגרונד להיוועצות ראשונית בנושא

צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק 

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

עו"ד ידידיה בלויגרונד בעל תואר ראשון במשפטים מטעם הקריה האקדמית אונו, והוא עוסק בתחום נזקי הגוף. הוא מייצג אך ורק תובעים ולא נתבעים. בנוסף להשכלתו המשפטית, הוא עבר גם הכשרה פרה-רפואית עבור משפטנים מטעם אוניברסיטת תל-אביב.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ידידיה בלויגרונד עו"ד לנזקי גוף

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה