zap group mishpati logo

ח"כ פנינה תמנו שטה: "מעמד האישה בישראל יעמוד במקום לא טוב"

יו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, סבורה כי המהפכה המשפטית צפויה לפגוע קשות בזכויות האוכלוסיות המוחלשות בישראל, וביניהן נשים. האם היא מאמינה בהידברות עם הצד השני? ראיון

מאת: סתיו קורן - מערכת זאפ משפטי
07.03.23
תאריך עדכון: 12.12.23
9 דק'
ח"כ פנינה תמנו שטה: "מעמד האישה בישראל יעמוד במקום לא טוב"

ח"כ פנינה תמנו שטה (המחנה הממלכתי), המכהנת כיו"ר הוועדה לקידום מעמד האישה ולשוויון מגדרי, עורכת דין במקצועה, סבורה כי המהפכה המשפטית המתחוללת צפויה לפגוע קשות בזכויות של האוכלוסיות המוחלשות בחברה  הישראלית, וביניהן גם נשים עלולות להיפגע. "אין ספק שהאוכלוסיות הראשונות להיפגע הן קודם כל אלו הזקוקות להגנה בשל אפליה ואי שוויון. פגיעה בעצמאות בית המשפט והיכולת שלו להעביר ביקורת על החלטות שלטוניות ועל חוקים תפגע, בין היתר, בנשים מכל הקשת החברתית הישראלית", אומרת תמנו שטה.

כיצד נשים עלולות להיפגע מהרפורמה?

"בלי בית משפט עצמאי, מעמד האישה בישראל יעמוד במקום לא טוב. לראיה, פסקי הדין הרבים שיצאו מבית המשפט העליון לדורותיו, שהובילו לקפיצה הגדולה ביותר במעמד הנשים בישראל ולשוויון מגדרי. ח"כ תמנו שטה מבקשת לציין כמה פסקי דין מהמוכרים ששינו את פני החברה הישראלית בהקשר הנשי: "פסיקת בג"צ אליס מילר, שקבעה כי שלילת האפשרות מנשים להתקבל לקורס טיס, אך ורק בשל היותן נשים, היא אסורה ומהווה אפליה פסולה, ובכך פתחה עבור נשים לא רק את קורס הטיס אלא אינספור תפקידים נוספים שבעבר היו סגורים בפניהן.    

"פסיקה נוספת היא של בג"צ שדולת הנשים/ הדירקטוריונים, שקבעה כי על השרים לקיים מחדש את הליכי מינוי הדירקטורים בחברות הממשלתיות, תוך כיבוד ומימוש החובה למתן ביטוי הולם לייצוגם של שני בני המינים, ובכך קבע כי זוהי חובת המדינה לקיים ייצוג הולם לנשים. גם בג"צ שקדיאל קבע כי אי הכללת מועמדת למועצה דתית רק בשל מינה נוגדת את עקרון היסוד של המשפט הישראלי לפיו אין לבצע אפליה מטעמי מין, וכי על המועצה הדתית חלה חובת שוויון מתוקף היותה גוף מנהלי.

"בג"צ קבע, בין השאר, כי ההוראה בחוק הבטחת הכנסה, ששללה את הקיצבה הנ"ל מאמהות חד הוריות רק כי היתה להן היכולת להשתמש ברכב, פוגעת בזכות לקיום האנושי המינימלי בכבוד, שהיא זכות יסוד חוקתית"

"בג"צ כפר ורדים", ממשיכה ח"כ תמנו שטה, "קבע כי החלטה של מועצה מקומית שלא להקים מקווה לנשים המאמינות החיות בתחומה אינה עומדת בעילת הסבירות שאותה הקואליציה הנוכחית מעוניינת לבטל, ולכן ביטלה וחייב הנגשה של שירות דת זה לתושבות המועצה הדתיות. בג"צ בן נון קבע כי ההוראה בחוק הבטחת הכנסה, שהובילה את הביטוח הלאומי לשלול את הקיצבה הנ"ל מאמהות חד הוריות רק כי היתה להן היכולת להשתמש ברכב, פוגעת בזכות לקיום האנושי המינימלי בכבוד, שהיא זכות יסוד חוקתית. בפסיקה זו ביטל בית המשפט למעשה חקיקה ראשית של הכנסת. כמובן, ניתן להמשיך ולמנות פסיקות נוספות", אומרת תמנו שטה. "כל אלה מלמדים אותנו שבלי בית משפט ושופטי עליון עצמאיים נצטרך לסמוך על טוב ליבם של פוליטיקאים, וזה לא בא בחשבון".

מה דעתך על כך שיש נוכחות נשית מעטה בממשלה הנוכחית?

"זה נורא, הממשלה המכהנת ממש מדירה נשים מעמדות כוח. נכון להיום, מאז קום הממשלה, מונתה רק מנכ"לית אחת מתוך 32 משרדי ממשלה. בנוסף, בממשלה הזו יש שתי שותפות בכירות בקואליציה, שבשתיים מהן אין בכלל נשים ובאחת נוספת יש אידיאולוגיה שמאמינה שנשים לא צריכות לשרת בצה"ל ובעיקר תפקידן במטבח. לכן, בוודאי שהסיכון למעמדן של נשים קיים.

"כשבית המשפט ייפגע, המצב יהיה חמור יותר. פגיעה ברשות השופטת הופכת את ישראל לפחות דמוקרטית, ופחות דמוקרטית זה פחות זכויות לעם ישראל. הקואליציה נוקטת  בצעדים דורסניים, הן במהלכים לקידום החוקים הרלוונטיים של המהפכה המשטרית והן בבליץ חקיקה שמובא מדי שבוע לשולחן הכנסת".

מה דעתך על מיצג המחאה עם דמויות הנשים מהסדרה הטלוויזיונית "סיפורה של שפחה"?

"בכנות, לא היה לי את הזמן לצפות בסדרה  'סיפורה של שפחה', אך כמובן קראתי ושמעתי על עלילתה ועל תכניה. במחאות, לא אחת יש שימוש במוטיבים ומיצגים אמנותיים וזה לא דבר חדש, אפשר לאהוב או לא לאהוב, אך עצם זה שמדברים על זה משיג את מטרתם המוחים. ארגוני הנשים עושים את מה שנדרש כדי להסב את תשומת הלב הציבורית לפגיעה שעלולה להיגרם כתוצאה מהחלשת בית המשפט".

היעדר נשים בצמתי קבלת ההחלטות מוביל לכך שהרצונות שלנו, הצרכים שלנו, האינטרסים שלנו, לא יבואו לידי ביטוי וגם לא תהיינה נשים שירימו את קולן ויעצרו יוזמות חקיקה ממשלתיות שהן בעלות פוטנציאל נזק לנשים"

אילו תגובות את מקבלת מארגוני נשים?

"אני בקשר עם כל ארגוני הנשים, חברותיהן  משתפות אותי בתחושותיהן, והקולות שבאים לידי ביטוי גם בוועדה שאני עומדת בראשה משקפים תחושות קשות מאוד לגבי תהליכי החקיקה וכיוונה של המהפכה המשפטית. מדובר בארגונים רבים שלאורך ההיסטוריה נלחמים בכל חזית וזירה למען נשים, ושנים מסייעים לעבודת הכנסת ולתהליכים לקידום מעמד האישה. צריך וחובה לשמוע את הקולות. אצלי בוועדה לקידום מעמד האישה הם מקבלים דלת פתוחה וזה הבית שלהם".

מה יש לך לומר על הטענה של הקואליציה כי לא תהיה פגיעה בזכויות הנשים?     

"מילים לחוד ומעשים לחוד. כל ממשלה צריך לבחון במעשים וכך גם את הקואליציה הזו יש לבחון במעשים. הרי מרגע הקמת הממשלה אנחנו מבינים שנשים חוזרות אחורה, הזכרתי קודם את היעדר נשים בתפקידי מנכ"ליות משרדים. קיים מיעוט נשים בקואליציה, בכנסת ובממשלה. היעדר נשים בצמתי קבלת ההחלטות מוביל בהכרח לכך שהרצונות שלנו, הצרכים שלנו, האינטרסים שלנו, לא יבואו לידי ביטוי וגם לא תהיינה נשים שירימו את קולן ברגעי האמת ויעצרו יוזמות חקיקה ממשלתיות שהן בעלות פוטנציאל נזק לנשים".

האם פעלת בנושא?

"הוצאתי מכתב לראש הממשלה והשרים בעניין היעדר הייצוג לנשים בסבבי המינויים מאז שהוקמה הממשלה, והיחיד שענה לי היה השר שאמון על הרשות לקידום מעמד האישה - עמיחי שיקלי. מה שמעיד שזה פשוט לא מעניין אותם. גרוע מכך, הקואליציה מנסה לקדם הצעות חוק שהפגיעה שלהן בנשים תהיה ישירה וגם עקיפה. כמה מהצעות חוק שהונחו על שולחן הכנסת עוסקות בהרחבת סמכויות בתי הדין הרבניים גם לעניינים אזרחיים. הרפורמה גם מורידה את ייצוג נשים בוועדה לבחירת שופטים. קיימת גם ההצעה ההזויה בהסכם הקואליציוני לאפשר אפליה על רקע אמונה דתית וכן ניסיון לעגן בחוק את ההפרדה המגדרית במרחב הציבורי. כאשר הם נותנים אור ירוק לאפליה כזו, שלא נתפלא שתופעת הפגיעה בנשים ואפלייתן תגבר. לכן, נעשה הכל כדי שזה לא יקרה".

"אמנם זכינו לחיות במציאות שבה לא מעט תקרות זכוכית נשברו עבור נשים, אבל עדיין יש פערים ואי שוויון כל כך גדולים ולא מוצדקים בתעסוקה, בחינוך, בעמדות מפתח, בבריאות, בביטחון ועוד" 

האם בשנת 2023 הזכויות הללו לא מובנות מאליהן?  

"ההיסטוריה מלמדת אותנו שלא. נקודת המוצא שלי שמה שקרה באנושות יכול לקרות שוב. אמנם זכינו לחיות במציאות שבה לא מעט תקרות זכוכית כבר נשברו עבור נשים, אך למרות שיש יותר שוויון מהמאה הקודמת, הרי שעדיין יש פערים ואי שוויון כל כך גדולים ולא מוצדקים בתעסוקה, בחינוך, בעמדות מפתח, בבריאות, בביטחון ועוד". 

ח"כ עו"ד תמנו שטה מבקשת להזכיר: "הרבה מהזכויות שיש כיום לנשים הן בזכות נשים רבות לאורך ההיסטוריה, שנאבקו וסללו בדם יזע ודמעות ושילמו לא אחת מחיר כבד מאוד. זאת היסטוריה שאותה עלינו להנחיל לבנותינו כאשר אנו מלמדות אותן שיעורים לחיים. בשום פנים ואופן אסור לנו לקחת את זה כמובן מאליו. כל אישה שנהנית היום ממעמדה כאישה חופשית צריכה לזכור להשאיר לדורות הבאים מציאות שהיא מתוקנת, טובה ושוויונית לנשים. רק לפני כ-100 שנה ניתנה לנשים הזכות לבחור (ללא הזכות להיבחר), ובישראל למשל, אנחנו רק השנה, ולמעשה החודש, נציין 25 שנה לחוק שאסר על הטרדה מינית והגדיר מהי הטרדה בפרטי-פרטים. המאבק לשוויון עדיין בעיצומו ובהחלט אינו מובן מאליו.

"שלא לדבר על הסוגיה הלאומית הכל כך קשה וכואבת, נשים עדין נרצחות ומאוימות רק בשל היותן נשים. זה מאבק שאני מובילה בוועדה ולא נוותר עד אשר המדינה תעמוד שם לצד כל אישה שחווה אלימות ותעשה הכל לאפשר כלים וסיוע בזמן, ולא לחכות ולהגיד 'הכתובת היתה על הקיר'".

מה על הנשים לעשות כדי להגן על זכויותיהן?

"ראשית להיות תמיד עם עין פקוחה על פעולות השלטון, הכנסת ויתר הרשויות הממסדיות. ערנות ופעולה אקטיבית בזמן מונעות פגיעה בזכויות נשים כמו בכל קבוצה אחרת. הלובי למען נשים ובהם הארגונים הפעילים הוא סופר-משמעותי. אנחנו בראש ובראשונה כנבחרות ציבור מכל הקשת הפוליטית חייבות להיות מובילות השוויון למען נשים בכל תחום ותחום ולא רק כשהפוזיציה נוחה; לקדם החלטות ממשלה, חוקים, סדר יום ועוד. כשהייתי שרה בממשלה היוצאת, כחברה בוועדת שרים לחקיקה, עמדתי על המשמר שחוקים שקשורים בהגנה על נשים, אוכלוסיות מוחלשות, ילדים ועוד יעברו בתמיכת הוועדה. זה קרה גם כשהמציעים היו מהאופוזיציה כי הנושא הוא מה שרלוונטי מבחינתי".

"ישנם אנשים טובים שרוצים לקדם שינויים הוגנים במערכת המשפט, ואם נעצור את מהלכי החקיקה, נשב ונדבר, נוכל בהחלט להגיע להסכמות שמסתמכות גם על מיטב המומחים למשפט בישראל משני צידי הדעות"

האם לא נכון להיכנס להידברות על רקע הסכנות הצפיות מהרפורמה?

"אני בהחלט תומכת בהידברות, ויחד עם יו"ר המפלגה שלי בני גנץ וכל סיעת המחנה הממלכתי פועלים להגיע להידברות והסכמות רחבות כבר מתחילת דרכה של הרפורמה. פתחתנו את חודש מרץ עם חתימה משותפת של נציגים מהליכוד ומהמחנה הממלכתי, ואני ביניהם, בו קראנו לקיים דיון רחב להסכמות על בסיס עקרונות מתווה הנשיא הרצוג".

ח"כ תמנו שטה מדגישה: "עם כל הביקורת שיש לי על הממשלה, דבר אחד הוא חשוב יותר וזה אחדות עם ישראל. אחים ואחיות אנחנו ויש רגעים שאנחנו מאבדים כיוון ולכן אני מאמינה כי זהו זמן לערבות הדדית ולפעולה משותפת עם ח"כים מסיעות שונות, המבינים כי טובתה של מדינת ישראל ושל אזרחיה היא הגעה להסכמות ולא כיפופי ידיים בקרב מי יהיה הצד שמנצח. אני אוסיף ואומר: יש שינויים שצריך לבצע במערכת המשפט או באיזונים בין הרשות המחוקקת לשופטת. לצד זה, דברים צריכים להיעשות בשום שכל, לא בדורסנות ובוודאי לא בפגיעה אנושה בדמוקרטיה רק כרצון לנקום.

"ישנם אנשים טובים שרוצים לקדם שינויים הוגנים במערכת המשפט, ואם נעצור את מהלכי החקיקה, נשב ונדבר, נוכל בהחלט להגיע להסכמות שמסתמכות גם על מיטב המומחים למשפט בישראל משני צידי הדעות. לצערי, הממשלה והקואליציה לא קשובות מספיק לקולות של העם ולמאות אלפי אזרחים שיוצאים להפגין מדי שבוע.

"אנחנו בכנסת נלחמים כדי לעצור את החקיקה. ראש המפלגה שלי בני גנץ היה גם הראשון לקרוא להידברות והגעה להסכמות, אך לצערי שר המשפטים עדיין עומד בסרבנות שלו והמחיר שהעם משלם הוא כבד מאוד, בעיקר הקרע שנוצר בעם והפגיעה במרקם החיים של החברה שלנו", מסכמת ח"כ עו"ד תמנו שטה. 

בתמונה, ח"כ פנינה תמנו שטה. צילום: נגה מלסה

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה