zap group mishpati logo

הוועדה לבחירת שופטים – עושים סדר במתווים השונים

מה הציע שר המשפטים יריב לוין, מה מציע כעת ח"כ שמחה רוטמן במתווה המרוכך ומה הציע הנשיא יצחק הרצוג? עושים סדר בהצעות לשינוי הוועדה לבחירת שופטים

מאת: רני זהר - מערכת זאפ משפטי
22.03.23
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
הוועדה לבחירת שופטים – עושים סדר במתווים השונים

עיקרי הכתבה:

  • אחת ממטרות הרפורמה המשפטית היא לשנות את הוועדה לבחירת שופטים, סוגיה שמסתמנת כנפיצה ביותר במחלוקת שבין הקואליציה ותומכי הרפורמה לאופוזיציה ומתנגדי הרפורמה.
  • מתווה הרפורמה המקורי של שר המשפטים יריב לוין ביקש להגדיל את נציגי הכנסת בוועדה ולייצר רוב אוטומטי לקואליציה.
  • מתווה הרפורמה המרוכך של ח״כ שמחה רוטמן מעניק לקואליציה שליטה במינוי של שני השופטים הראשונים ואף מבטל את שיטת הסיניורטי במינוי שופט לעליון.
    ______________________________________________

יו״ר הוועדה לחוקה, חוק ומשפט, חבר הכנסת שמחה רוטמן, הציע בימים האחרונים מתווה לשינוי הוועדה לבחירת שופטים. ועדת חוקה, חוק ומשפט התכנסה אתמול (שלישי) לדון ולהצביע על קידום הנוסח החדש של הצעת החוק, לקריאה שנייה ושלישית, שאחריהן יקבל החוק אישור סופי. מאז 12:00 בצהריים האופוזיציה הגישה כ-2,500 הסתייגויות. ראשי הקואליציה הסכימו לאשר את שינוי הוועדה לבחירת שופטים עד לחג הפסח, ולדחות את יתר חוקי הרפורמה לאחר פגרת החג.

לפי ההסכמות שהתקבלו בין ראשי הקואליציה, הם מתכוונים לאשר את שינוי הוועדה לבחירת שופטים עד סוף מושב הכנסת, המסתיים ב-2 באפריל. שאר חוקי הרפורמה המשפטית יובאו לאישור עם תחילת מושב הקיץ של הכנסת, בעוד כחודש.

לדברי מקדמי הרפורמה המשפטית, לוין ורוטמן, מטרת התיקון הוא למנוע מצב שבו השופטים בוועדה בוחרים את חבריהם, ולאפשר לשופטים להיבחר על ידי העם

הרכב הוועדה לבחירת שופטים

הוועדה לבחירת שופטים היא הגוף שממנה שופטים בישראל ומוסמך לבחור, לקדם ואף להדיח שופטים. בין מטרות הוועדה, למנוע לחצים פוליטיים בכל הנוגע לבחירת שופטים ולאזן בין חבריה שהם נציגי הכנסת, נציגי הממשלה ונציגי מערכת המשפט – כולל נשיא בית המשפט העליון ונציגי לשכת עורכי הדין.

מאז ינואר 2023, הקואליציה מקדמת מספר חוקים המהווים בכללם את הרפורמה שתשנה את מערכת המשפט בישראל, על פי המתווה של שר המשפטים לוין. בין החוקים הללו ישנו גם התיקון לחוק יסוד השפיטה, שמבקש לשנות את הרכב הוועדה לבחירת שופטים.

הוועדה לבחירת שופטים 2022 - כיצד היא נראית כיום?

הוועדה לבחירת שופטים מורכבת כיום מתשעה חברים בסה״כ: שלושה שופטים (נשיא העליון ושני שופטים נוספים), שני שרים (אחד מהם שר המשפטים), שני חברי כנסת ושני נציגים של לשכת עורכי הדין. על מנת למנות שופט לעליון, נדרש רוב של שבעה חברי ועדה.

 מצד מתנגדי הרפורמה עולה החשש שעצמאותה של מערכת המשפט תיפגע, במיוחד בגלל פוליטיזציה של מינוי שופטים על ידי בחירת שופטים קרובים לחברי קואליציה ולא בזכות יכולותיהם המקצועיות

הוועדה לבחירת שופטים – הצעת השר לוין

בהצעת השר לוין, שאושרה בקריאה ראשונה כבר ב-21 בפברואר ברוב של 63 חברי כנסת, הוצע כי הוועדה תורכב מתשעה חברים: שלושה שופטים, שלושה שרים, שני חברי כנסת מהקואליציה ושני חברי כנסת מהאופוזיציה. על מנת למנות שופט לעליון, יידרש רוב של חמישה חברי ועדה. ההצעה, כאמור, מעניקה לקואליציה רוב אוטומטי.

לדברי מקדמי הרפורמה המשפטית, לוין ורוטמן, מטרת התיקון הוא למנוע מצב שבו השופטים בוועדה בוחרים את חבריהם, ולאפשר לשופטים להיבחר על ידי העם. זאת על מנת למנוע מבית המשפט לקבל סמכויות על חשבון הכנסת. מצד מתנגדי הרפורמה עולה החשש שעצמאותה של מערכת המשפט תיפגע, במיוחד בגלל פוליטיזציה של מינוי שופטים על ידי בחירת שופטים קרובים לחברי קואליציה ולא בזכות יכולותיהם המקצועיות.

הוועדה לבחירת שופטים – מתווה הנשיא

מתווה נוסף שהוצע במהלך הדרך היה מתווה הנשיא יצחק הרצוג. במתווה הנשיא הוצע כי הוועדה תורכב מ-11 חברים: שלושה שרים, נשיא בית המשפט העליון, שני שופטים, שלושה חברי כנסת - בהם חבר קואליציה אחד ושני חברי אופוזיציה מסיעות שונות, כמו גם שני נציגי ציבור שהם משפטנים, שימונו על ידי שר המשפטים בהסכמת נשיא בית המשפט העליון. על פי מתווה הנשיא, על מנת למנות שופטים יידרש רוב של שבעה חברי ועדה, עם לפחות ארבע נשים ונציג אחד מהחברה הערבית, כך שאין רוב לאף קבוצה.

על פי המתווה החדש, הקואליציה תוכל לעקוף את נוהג הסיניוריטי שאינו מעוגן בחוק, על פיו ממונה השופט בעל הוותק הרב ביותר לתפקיד נשיא העליון, ולמנותו במקום נשיאת העליון חיות שופט שמשקף את תפיסת עולמה של הקואליציה

שינוי הרכב הוועדה לבחירת שופטים – מתווה רוטמן

לפי המתווה החדש וה"מרוכך" של ח"כ רוטמן, הוועדה תורכב מ-11 חברים: שלושה שופטים, שלושה שרים, שלושה חברי כנסת מהקואליציה ושני חברי כנסת מהאופוזיציה. על מנת למנות שופט לעליון יידרש רוב של שישה חברי ועדה. בנוסף, מהמינוי השלישי תידרש הסכמה מנציגי האופוזיציה, ומהמינוי הרביעי תידרש הסכמה גם של שופט. כך, ההצעה החדשה מעניקה לקואליציה שליטה במינוי של שני השופטים הראשונים, ותאפשר להחליף את שתי שופטות העליון שיפרשו לפנסיה באוקטובר – הנשיאה אסתר חיות והשופטת ענת ברון - בשופטים מטעמה. 

כמו כן, על פי המתווה החדש, הקואליציה תוכל לעקוף את נוהג הסיניוריטי שאינו מעוגן בחוק, על פיו ממונה השופט בעל הוותק הרב ביותר לתפקיד נשיא העליון, ולמנותו במקום נשיאת העליון חיות שופט שמשקף את תפיסת עולמה של הקואליציה מבין השופטים המכהנים. לדברי ראשי הקואליציה: "התיקון יתקן עוול היסטורי, לראשונה יבוטל הווטו האוטומטי של השופטים, כך שיתאפשרו איזון וגיוון בהרכב בית המשפט העליון. נציגי לשכת עורכי הדין יוצאו מהוועדה".

שאלות ותשובות:

מי יושב בוועדה למינוי שופטים?

הוועדה למינוי שופטים מורכבת כיום מתשעה חברים בסה״כ: שלושה שופטים (נשיא העליון ושני שופטים נוספים), שני שרים (אחד מהם שר המשפטים), שני חברי כנסת ושני נציגים של לשכת עורכי הדין. על מנת למנות שופט לעליון, נדרש רוב של שבעה חברי וועדה.

מהי הוועדה לבחירת שופטים?

הוועדה לבחירת שופטים היא הגוף שממנה שופטים בישראל והיא מוסמכת לבחור, לקדם ואף להדיח שופטים. הרכב הוועדה היום בנוי על מנת למנוע לחצים פוליטיים בכל הנוגע לבחירת שופטים ולאזן בין חברי הוועדה שהם נציגי הכנסת, נציגי הממשלה ונציגי מערכת המשפט – כולל נשיא בית המשפט העליון ונציגי לשכת עורכי הדין.

בתמונה למעלה: מפגינים במחאה נגד הרפורמה המשפטית ונגד שינוי הרכב הוועדה למינוי שופטים. צילום: אביבי אהרון/ שאטרסטוק

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה