zap group mishpati logo

מה ניתן ללמוד מהמקרה של עובדת שחזרה מחופשת לידה ופוטרה

דרך תיק שטיפלה בו, עו"ד שרון רוזין מסבירה על זכויותיהן של נשים בעבודה ובאילו מקרים כדאי לפנות לייעוץ משפטי. סוף דבר? המעסיק שפיטר נדרש לבסוף לשלם לעובדת פיצויים

06.06.23
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
מה ניתן ללמוד מהמקרה של עובדת שחזרה מחופשת לידה ופוטרה

עובדת שעבדה בחברה פרטית במשך כשנה וחצי ויצאה לחופשת לידה נדהמה לגלות 20 יום לאחר חזרתה מחופשת הלידה כי היא פוטרה לאלתר, ללא הליך שימוע. כל זאת, בניגוד לחוק. נוסף על כך, בזמן שהותה בחופשת לידה, המעסיק פרסם מודעה לחיפוש עובדת שתמלא את מקומה. המעסיק המתין לחזרתה לעבודה על מנת לפטרה בסמוך לסיום המועד החוקי. זה נגמר בתשלום פיצויים גדול לעובדת.

רבות הפעמים לצערנו שבהן נפגעות זכויותיהן של נשים בצאתן ובחזרתן מחופשת הלידה, אך לא תמיד הן מודעות לכך. מתברר שגם המעסיקים לא תמיד מודעים לכך או פשוט "עוצמים עיניים". כך למשל, חל איסור על מעסיק לפטר עובדת במשך 60 יום לאחר תום חופשת הלידה, והוא לא ייתן הודעת פיטורים אלא בהיתר מאת שר התעשיה, המסחר והתעסוקה. השר לא יתיר את הפיטורים אם הם לדעתו בקשר ללידה או להיעדרות, לפי לשון החוק.

בנוסף, חל איסור על המעסיק לפגוע בהיקף משרה או בהכנסה של עובדת או עובד הנמצאים בחופשת לידה ובמהלך 60 הימים אחריה. במילים אחרות, קיימת בחוק "תקופת חסד" של 60 יום שבמהלכם חל איסור לפטר את העובדת ללא היתר מהממונה על חוק עבודת נשים.

"חשוב שכל אישה בישראל תדע את זכויותיה בשוק העבודה. אם היא חשה שזכויותיה נפגעו, מומלץ מאוד לפנות בהקדם לייעוץ מקצועי שיסייע לה למצות את זכויותיה ולקבל פיצויים כנדרש בחוק"

עורכת הדין פנתה למעסיק

במקרה הנ"ל עורכת הדין של העובדת המופלה, עו"ד שרון רוזין, פנתה למעסיק, "האירה" את עיניו, ואז הוא הבין שפעל בניגוד לחוק. הפיטורים ללא הליך שימוע, בטרם הסתיימה תקופת החסד של 60 יום, נגמרו בהסדר פשרה ובתשלום פיצויים ששילם המעסיק לעובדת.

"המקרה הזה זועק לשמיים בשל ההפרה הבוטה של חוק שוויון הזדמנויות בעבודה", אומרת עו"ד רוזין. ואולם, מוסיפה עורכת הדין המנוסה, כי "אף שחוק עבודת נשים נחקק כבר ב-1954, לא פעם נרמסות זכויותיהן של נשים שוב ושוב, בעיקר במגזר הפרטי. בין אם מדובר בראיונות עבודה במסגרתם נשים נשאלות שאלות פרטיות שאינן אמורות להישאל: כמו 'האם את מתכננת להיכנס להריון?', 'מה הסטטוס האישי שלך?', גילן וכו'; ובין אם מדובר בהפרה בוטה של החוק, כמו בפיטוריהן בתקופת ההריון או במהלך חופשת הלידה".

עו"ד רוזין מציינת כי מעסיקים רבים מעדיפים להעסיק גברים על פני נשים צעירות, כי הם "צופים" את העתיד: אם העובדת תתחתן, או שתרצה בקרוב להיכנס להריון, המעסיק עשוי למצוא את עצמו ללא עובדת. לכן, בהתאם לחוק שוויון ההזדמנויות בעבודה, "חל איסור על מעביד להפלות בין עובדיו או בין דורשי עבודה מפאת גזע, דת, גיל, המין שלהם, נטייתם המינית, הריון, מעמדם האישי, היותם הורים, לאומיותם, ארץ מוצאם, השקפתם האישית, מפלגתם או שירותם במילואים, קריאתם לשירות מילואים או שירותם הצפוי בשירות מילואים", מציינת עו"ד רוזין.

"חשוב שכל אישה בישראל תדע את זכויותיה בשוק העבודה. אם היא חשה שזכויותיה נפגעו, מומלץ מאוד לפנות בהקדם לייעוץ מקצועי שיסייע לה למצות את זכויותיה ולקבל פיצויים כנדרש בחוק", מסכמת עו"ד רוזין.

משרד עו"ד שרון רוזין מתמחה בנושאי זכויות עובדים, ייצוג בהליך פיטורים שלא כדין, הלנת שכר, זכויות נשים בעבודה ועוד. טל': 053-6226092

(צילום: שאטרסטוק)

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים