zap group mishpati logo

רוצח סדרתי? מבט על כתב האישום בעניין שמעון קופר

האם אשתו של קופר מתה כתוצאה מאירוע לבבי או שמא קופר רצח אותה? ניתוח האירועים

מאת: עו"ד שי וולשטיין
26.11.12
תאריך עדכון: 26.11.12
3 דק'

על פי ההגדרות המקובלות, רוצח סדרתי הוא אדם שביצע מספר מעשי רצח שונים, או יותר, לאורך זמן, של קרבנות שעל פי רוב לא היו מוכרים לו לפני כן.

רצח סדרתי, כעיקרון, הוא פעולה נדירה. זאת, משום שהרוצח הסדרתי צריך להיות אדם שמצד אחד יש לו דחף לעשות מעשים שהחברה רואה אותם כחמורים ביותר, ומצד שני הוא מצליח להסתיר אותם מהחברה. רוצחים סדרתיים פועלים לרוב מתוך דחף מיני סוטה או סדיסטי, או מתוך צורך להתגבר על רגשי נחיתות על ידי הוכחת עליונותם על הקורבן, על המשטרה ועל מוסכמות החברה.

המקרה עונה על מספר קריטריונים
מעיון בהגדרה לעיל, קל להבין מדוע המשטרה ראתה בתיק בעניין שמעון קופר תיק חקירה שעוסק בעבריין שהינו, לכאורה, "רוצח סדרתי". המקרה הזה בהחלט עונה על מספר קריטריונים שמעלים חשד לאפשרות כי מדובר ב"רוצח סדרתי".

שמעון קופר, לכאורה אדם מן היישוב, מואשם בימים אלה בעבירת רצח. לפי כתב האישום, קופר רצח את אשתו, במטרה להשתלט על ממונה, והתחזה לסוכן מוסד כדי להשיג חומרי ההרדמה ששימשו לכאורה לרצח.

רצח או אירוע לבבי?
כזכור, אחת מנשותיו נמצאה ללא רוח חיים בשנת 2009, בדירתה בקיבוץ אייל. בזירה היו מפוזרים כדורי הרדמה. הממצאים בשטח רמזו לכך שהאשה שמה קץ לחייה, ודו"חות של המכון לרפואה משפטית קבעו, כי המוות היה כתוצאה של אירוע לבבי. אולם, מוות בנסיבות דומות של אשתו הראשונה של קופר, 15 שנים קודם לכן, הדליק נורה אדומה בקרב חברי הקיבוץ ובני משפחה. בעקבות ערעור של בני המשפחה, כמו גם תוכנית "עובדה" שעסקה במות שתי הנשים, הוחלט לפתוח את התיק ולקיים חקירה סמויה.

עם הגשת כתב האישום, הותרו לפרסום חלק מפרטי החקירה. החקירה החלה ביחידה לחקירות הונאה של מחוז מרכז והועברה ליחידה המרכזית אשר סברה, כי הנה, גם בישראל יש "רוצח סדרתי".

מאפייני רוצח סדרתי
לטענת המשטרה, קיים בקופר דפוס התנהגות שיטתי. לדברי המשטרה, קופר התחתן עם אשה אחת, וכבר בזמן שהוא תכנן לרצוח אותה הוא יצר קשר עם מאהבת אחרת, שתהווה את היעד הבא שלו.

כדאי להזכיר, כי המאפיינים של רוצח סדרתי הם בעיקר האופי המחריד של המעשים, אלמנט מיני בולט ויכולת לחמוק מעונש לאורך זמן רב.

בישראל מעולם לא הורשע אדם ברצח סדרתי, אולם ככל שיורשע אדם בסדרת מעשי רצח, וניתן יהיה לקבוע כי המדובר בדפוס התנהגות שעניינה "רוצח סדרתי", עדיין, מבחינת העונש הצפוי לו, לא תהיה לכך משמעות מיוחדת, מאחר שהחוק אינו מבחין בין "רצח רגיל" ל"רצח סדרתי". לפיכך, בגין כל מקרה של הרשעה בעבירת רצח, ניתן לגזור לכל היותר מאסר עולם, ואם ישנם מקרים נוספים, הרי שניתן לגזור לכל היותר מספר מאסרי עולם באופן מצטבר.

כלומר: למעט השימוש במונח "רוצח סדרתי", מונח המעורר קונוטציות שליליות, אין לכך משמעות מיוחדת בעניין העונש.

הדרך להרשעה עדיין רחוקה
לסיכום, ניהול משפטו של קופר, צפוי לעורר עניין רב. עם זאת, למרות החשדות הכבדים, הדמיון והאמונה שקופר הוא רוצח סדרתי, תהיה לפרקליטות עבודה קשה ביותר, שבה יהיה עליה להתמודד אתגר יוצא דופן.
האתגר הינו חוות דעתו של הפתולוג הבכיר בישראל, פרופ' היס, אשר מאז ומעולם שימש כעד תביעה מרכזי בעבירות רצח, בהיותו מנהל המכון הפתולוגי במדינת ישראל. היס עשוי לשמש כעת כעד ההגנה המרכזי בתיק, כך שהדרך להרשעה תהיה ארוכה, ותצטרך להיות מושגת באמצעות קיעקוע קביעתו הנחרצת של פרופ' היס, אשר כזכור, קבע כי מות האשה נגרם בשל "כשל לבבי".

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה