zap group mishpati logo

אזרחות ודרכון פולני - המדריך השלם

כיצד תוכלו להוציא דרכון פולני? אילו מסמכים תדרשו להציג? כמה שלבים תעברו בדרך ומה יהיה אורכו של התהליך? לפניכם מידע חשוב בדרך להוצאת הדרכון המיוחל

מאת: עו"ד עמיחי זילברברגעו"ד ונוטריון עמיחי זילברברג
02.10.14
תאריך עדכון: 04.03.24
6 דק'
אזרחות ודרכון פולני - המדריך השלם

הצטרפות פולין לאיחוד האירופאי בשנת 2004, פתחה בפני ישראלים רבים בעלי שורשים פולניים, את דלת הכניסה לאיחוד האירופאי, והאפשרות להיות אזרח אירופאי וחלק מן השוק האירופאי המשותף על כל היתרונות הרבים הגלומים בכך. ישראלים רבים, אשר מתעניינים בקבלת דרכון פולני שואלים שאלות רבות, בכללן מהם תנאי הסף לקבלת האזרחות הפולנית ומהם המסמכים הדרושים כדי להתחיל את תהליך קבלת האזרחות והדרכון הפולני.

להורדה - שאלון לבדיקת זכאות לאזרחות פולנית >>>

(כל הזכויות שמורות לעו"ד עמיחי זילברברג)

כיצד אדע אם אני זכאי לקבל אזרחות פולנית? 

מבלי להיכנס לפירוט יתר, החוק הפולני קובע מי זכאי להשבת אזרחותו הפולנית שפקעה עם חלוף הזמן ובאילו נסיבות מאבד אזרח פולני את אזרחותו לצמיתות.

באופן כללי, אזרחות פולנית תאושר לכל אדם (וצאצאיו לדורותיהם) המוכיח כי נולד בפולין, או צאצא של אדם שנולד בפולין (לרבות בשטחים שהיו בשליטת פולין עד למלחמת העולם השנייה) אלא אם כן הוא איבד את אזרחותו הפולנית בנסיבות הקבועות בחוק הפולני.

צאצאיו של אדם שנולד בפולין והוא אינו עוד בין החיים, זכאים גם כן להגיש בקשה לאזרחות פולנית על סמך הוכחת היותו של ההורה, הסבא או הסבתא אזרחים פולנים. 
כיצד מוכיחים? על סמך הגשת מסמכים פולניים מקוריים של קרוב המשפחה אשר נולד בפולין. במידה שלא קיימים מסמכים מקוריים,  ניתן לחפש מסמכים בארכיונים בארץ או בפולין וכן בארכיונים בינלאומיים כגון ארכיון הצלב האדום בגרמניה.

מי נחשב לאזרח פולני בעיני מדינת פולין? 

חוקי האזרחות הפולנית משנים 1920, 1951 ו- 1961 קובעים את הדין בדבר הזכאות לאזרחות פולנית ביחס לתקופות השונות. באופן כללי, יש מקרים בהם על פי הדין הפולני, אזרח עלול לאבד את אזרחותו הפולנית לצמיתות. דוגמא בולטת לכך הינה לגבי גברים אשר שירתו בצבא זר (לא פולני) לפני תאריך 19/01/1951 הוא המועד בו שונה החוק הפולני.  אזרחים אלו יאבדו את אזרחותם הפולנית. גם נשים שקיבלו אזרחות זרה לפני  19/1/51 בהיותן מעל גיל 18, איבדו את אזרחותן הפולנית. באופן כללי, אזרחים שהיגרו מפולין לאחר 19/1/51 יהיו זכאים ביתר קלות לקבלת אזרחות פולנית וכך גם צאצאיהם לדורותיהם.  

אילו מסמכים תומכים יש להמציא כהוכחה לזכאותי לקבלת אזרחות פולנית? 

ראשית, יש להוכיח את אזרחותו הפולנית של קרוב המשפחה שנולד בפולין על סמך מסמכים פולניים מקוריים, בין אם במסמכים ישירים כמו תעודת לידה פולנית, דרכון פולני ישן , תעודת נישואין פולנית ועוד, או במסמכים עקיפים כמו: כתובת מגורים אחרונה בפולין, תעודות מבית הספר וכו'. 

גם אם אין בהישג ידכם אף מסמך פולני מקורי, ניתן לערוך חיפוש מסמכים בארכיונים שונים כגון ארכיון ארגון הצלב האדום - ארגון אשר כולל מאגר עצום של מסמכים ומידע מתקופת מלחמת העולם השנייה. כמו כן, במידת הצורך יש אפשרות לערוך חיפוש בארכיונים המקומיים השונים בפולין או במדינות ברה"מ לשעבר אשר היו בשליטת פולין ערב מלחמת העולם השנייה. 

לאחר שריכזתם את כל המסמכים הפולניים המקוריים עבור קרוב המשפחה, יש צורך גם בהמצאת מסמכים נוספים עבורם ועבור כל מי שמבקש אזרחות פולנית כגון: תעודת אזרחות ישראלית ממשרד הפנים, תמצית רישום ממרשם האוכלוסין, תעודת לידה וכיו"ב, בהתאם לנסיבות כל תיק ותיק. 

אילו שלבים אצטרך לעבור בדרך לקבלת האזרחות הפולנית? 

1. בדיקת זכאות ראשונית 
- בדיקה קצרה שנעשית באמצעות שיחה טלפונית כדי לבדוק אם מבקש האזרחות עומד בתנאי הסף לקבלת אזרחות פולנית. 

2. בדיקת זכאות מקיפה לקבלת אזרחות פולנית - זהו שלב בו מומלץ לחקור אודות ההיסטוריה המשפחתית. כל מידע, גם אם לא נראה בעל חשיבות עשוי להיות מהותי להוכחת השורשים הפולניים. שאלות כמו: מתי והיכן נולדו ההורים והוריהם, היכן שהו בתקופת המלחמה ולאחריה, מתי וכיצד עלו לארץ, מתי נישאו ועוד, יקלו עליכם בתהליך קבלת האזרחות המיוחלת. מומלץ להיוועץ בעורך דין המתמחה בתחום כדי שיבדוק את זכאותכם, וימליץ לכם על הדרך המתאימה להגשת הבקשה.  

3. הגשת המסמכים הרלוונטיים המוכיחים את האזרחות הפולנית של קרוב המשפחה וכן מסמכים נוספים מגופים ממשלתיים בישראל  כמו גם המסמכים הדרושים עבור כל מבקש עצמו.

4. משך זמן ההליך - באופן כללי, הזמן הממוצע לאשרור האזרחות נע בין מספר חודשים עד שנה ואף יותר, תלוי במידת המורכבות בכל תיק. 

5. קבלת אישור האזרחות - לאחר קבלת האזרחות המיוחלת, ניתן להתחיל בהליך לצורך הוצאת דרכון פולני (אירופאי). 

קביעת תור בשגרירות

לאחר קבלת המסמכים הפולניים לדרכון, יש לגשת עמם לשגרירות הפולנית בתל אביב לצורך הגשתם לקונסול הפולני על מנת שיונפק עבור המבקש הדרכון הפיזי. באופן כללי, קביעת התור לשגרירות נעשית דרך אתר האינטרנט שלהם ורישום לתור באתר נפתח בדרך כלל אחת לחודש. עקב תורים עמוסים שנקבעים בצורה מהירה ע"י מבקשים רבים, גדל משמעותית זמן ההמתנה לתור פנוי.

לצורך פתרון מצב של המתנה ארוכה לתור בשגרירות, הומצאו שיטות חלופיות לשם קביעת התור במשרדי עורכי דין מומחים מה שמקצר את זמן ההמתנה. כמו כן, באמצעות שיטות אלה ניתן לתאם מול המבקש המועדים הנוחים לו להגיע, זאת במקום שהמבקש יתאים את עצמו לתור פנוי שמציעה השגרירות הפולנית בארץ.  

הליך הגשת המסמכים וקבלת הדרכון בשגרירות הפולנית בארץ

כפי שהוזכר לעיל, אל השגרירות מגיעים עם כל המסמכים הפולניים המקוריים שהומצאו עבור המבקש. את המסמכים יש להגיש בשגרירות, לשלם אגרה במזומן ולחזור לאחר שבועיים עד שלושה שבועות לקבלת הדרכון הפיזי. מועד לאיסוף הדרכון הפיזי יימסר על ידי השגרירות. חשוב לציין, כי הגשת המסמכים הפולניים בשגרירות לצורך קבלת הדרכון וכן איסוף הדרכון הפיזי יתאפשרו כאשר המבקש יגיע באופן אישי לשגרירות ולא אדם אחר מטעמו. 

מהו התהליך להוצאת דרכון פולני (אירופאי) ומהם יתרונותיו? 

הדרכון הפולני נחשב לדרכון אירופאי המקנה זכויות והטבות רבות כגון: לימודים אקדמיים חינם או בתנאים מועדפים, ויזות ורישיונות עבודה במדינות האיחוד האירופי, רכישת נכסים ונדל"ן, חופש תנועה והגירה וזכויות רבות נוספות. כמו כן, דרכון אירופאי מאפשר לקבל ויזת עבודה מיוחדת בארצות הברית וזאת בשל אמנות הקיימות בין פולין לארה"ב.

יש לציין, כי הדרכון מונפק למבקש בשגרירות פולין בישראל רק לאחר שאושרה בקשת האזרחות. תוקפו של הדרכון ניתן בדרך כלל לעשר שנים ולקטינים לחמש שנים.

לסיכום, הדרך לקבלת הדרכון והאזרחות האירופאית עשויה להיות מורכבת, ודורשת ידע בתנאי הסף ובהליכים הדרושים להוצאת האזרחות. כמו כן, יש לתרגם מסמכים לפולנית, לאשרם על ידי נוטריון ו/או בחותמת אפוסטיל. החוק הפולני כולל סעיפים וסייגים רבים. מומלץ, כי עורך דין המתמחה בתחום ילווה אתכם בכל ההליך, משלב הגשת הבקשה, דרך הקשר עם השלטונות וכלה בקבלת האזרחות המיוחלת והכנת המסמכים לשגרירות לקבלת הדרכון האירופאי הנחשק. 

* עו"ד ונוטריון עמיחי זילברברג מתמחה בהשגת אזרחות פולנית עבור אזרחים ישראלים בעלי שורשים פולניים. 

עו"ד ונוטריון עמיחי זילברברג

עו"ד ונוטריון עמיחי זילברברג

משרד עו"ד זילברברג נוסד בשנת 1964 ע"י סבו של עו"ד עמיחי זילברברג יצחק זילברברג ז"ל, ומראשיתו עסק והתמחה בהוצאת דרכון פולני ואזרחות פולנית. כיום עו"ד זילברברג ממשיך את דרכו של סבו, וכמו כן נושא מומחיות נוספת בתחום הנדל"ן ובתחום המשפט המסחרי-אזרחי.

משפט מסחרי, דין פולני, נוטריון, מקרקעין ונדל"ן, אזרחות, דין ודרכון זר

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ונוטריון עמיחי זילברברג

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה