zap group mishpati logo

המעביד רוצה לפטר אותך? רגע, מה עם שימוע?

האם מעביד חייב לאפשר לעובד שימוע לפני שהוא מפטר אותו? מהי מטרתו של הליך השימוע וכיצד הוא מתבצע?

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
22.03.10
תאריך עדכון: 12.12.23
3 דק'
המעביד רוצה לפטר אותך? רגע, מה עם שימוע?

אתה עובד בחברה כבר 4 שנים. בזמן האחרון החל גל של פיטורים. אתה יודע שאתה עובד טוב, ומבצע את עבודתך נאמנה ובהתמדה, אבל חושש שהפיטורים יגיעו גם אליך. מקור הפרנסה המסודר שהיה לך בשנים האחרונות עלול להתערער. האם יש משהו שאתה יכול לעשות בנדון? האם המעביד חייב לתת לך אפשרות להשמיע את דבריך ולנסות למנוע את רוע הגזירה?

חוקי העבודה והמגן במדינה לא נותנים זכות שימוע לעובדים אשר מועסקים בחברות פרטיות. זכות השימוע מוענקת לעובדי המגזר הציבורי, או לעובדים בגופים שנתמכים ע"י המדינה ו/או כאלו שיש להם סממנים ציבוריים.

עם זאת, במהלך השנים האחרונות התגבשה בפסיקת בתי הדין לעבודה זכותו של העובד לשימוע גם אם הוא עובד במגזר הפרטי. בתי הדין קבעו לא אחת, כי אע"פ שאין הצדקה לחייב באופן כולל את המעסיקים במגזר הפרטי לתת זכות שימוע לעובדים לפני פיטוריהם, הרי שבמקרים כגון: הפרת משמעת, צמצום בכל אדם וכד', יש מקום לערוך שימוע לעובד טרם פיטוריו, מכח קיומה של חובת תום הלב המוגברת, אשר חלה על המעביד כאשר הוא עומד לפטר עובד.

לחץ כאן לקריאה מורחבת בנושא זכויות עובדים

ראיון וידאו : עו"ד ערן קייזמן - מה חשוב לדעת בעת שימוע לפני פיטורין?

הזדמנות אמיתית לעובד להשמיע את דבריו

זכות השימוע משמעה הוא, לתת לעובד הזדמנות אמיתית להשמיע את טענותיו בפני המעביד, טרם החלטת המעביד על פיטוריו. לפיכך, המטרה העיקרית של השימוע היא האפשרות לתת לעובד להפריך את הטענות כלפיו, להראות כי הן אינן מבוססות, ולנסות לשכנע את הממונים עליו, כי אין מקום לפטר אותו, ויש להשאירו כעובד מן המניין בחברה.

המעביד אשר עורך לעובד את השימוע חייב לעשות זאת בפתיחות, בתום לב ובצורה הגונה. עליו לשמוע את הסברי העובד בנפש חפצה ולא רק כדי לצאת מידי חובה, לפני שיחליט באופן סופי לגבי גורלו במקום העבודה.
על המעביד להודיע לעובד על מועד השימוע מראש, כדי שהעובד יוכל להיערך לשימוע, ולטעון את כל טענותיו בצורה מסודרת ובהירה.

דרך עריכת השימוע מתבצעת באופן הבא: בדרך כלל, בתחילת ישיבת השימוע, המעביד יעלה בפני העובד את הטענות שיש לו ולחברה כלפיו. אחר-כך, העובד יוכל להשמיע את הסבריו ולהגיב לטענות שהועלו נגדו. בסיום הישיבה, המעביד ישקול את דברי העובד, ואחר-כך יודיע לעובד מה החליט בעניינו- האם העובד יפוטר או לא.

יש לדעת, כי הפרת זכות השימוע עלולה להוביל לתביעה מצד העובד נגד המעביד. בית הדין לעבודה ישקול מהו הסעד המתאים, בהתאם לחומרת הפגיעה בזכות העובד לשימוע. בית-הדין יכול לחייב את המעביד לתת לשלם לעובד פיצוי, או לערוך שימוע בדיעבד. במקרים המתאימים, בית-הדין אף יכול להורות על ביטול פיטורי העובד.

עו"ד אורנית אבני-גורטלר בגוגל פלוס

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים