zap group mishpati logo

ריבית- מהי ומה מותר לבנק?

החלטתם שהגיע הזמן לקנות את מכונית חלומותיכם, ולשם כך לקחתם הלוואה מהבנק. לפתע, גיליתם שהבנק גבה מכם ריבית גבוהה יותר ממה שהיה אמור לגבות מכם על ההלוואה. מה תעשו? האם תקבלו את מה שמגיע לכם בחזרה?

מאת: מערכת משפטי
12.04.10
תאריך עדכון: 30.05.18
2 דק'
ריבית- מהי ומה מותר לבנק?

ריבית- סכום הכסף הנוסף שהלווה משלם למלווה תמורת הזכות שנתן לו להשתמש בכסף בסכום מסוים למשך תקופה מוגדרת שנקבעה מראש. הלווה צריך לשלם למלווה את הריבית, בנוסף להחזר של הקרן. אפשר לומר, כי הריבית היא המחיר להעברה של הכסף לידי הלווה.

הסיבה העיקרית לתשלום ריבית מצד הלווה היא הרווח שהוא יכול להפיק מכך שהכסף שהוא זקוק לו נמצא אצלו לפרק זמן מוגדר. גם למלווה (במקרים רבים הבנק) יש יתרון מנתינת הלוואה ותשלום ריבית בגינה- תמורת הויתור על הזכות להשתמש בכסף למשך תקופת ההלוואה, צפוי לו רווח כתוצאה מתשלום הריבית ע"י הלווה.

בדרך-כלל, נכונות הלווה לשלם ריבית בתמורה להלוואה לא מספיקה למלווה, והוא דורש מהלווה שיספק לו בטחונות שאותם יוכל לממש במקרה הצורך, כלומר: במקרה שהלווה לא יעמוד בפירעון ההלוואה.

ישנם אנשים שמעוניינים לקבל הלוואה מהבנק, אך הבנק דוחה את בקשתם, ובשל כך הם פונים ל"שוק האפור", שם הם נאלצים לשלם ריבית בשיעור גבוה מאוד ביחס לשיעורי הריבית המקובלים.

ביהמ"ש: הבנק פעל כשורה
תביעות נגד בנקים בעניין גביית ריבית יכולות לבוא לידי ביטוי בכמה מקרים ומישורים.
כך למשל, ביהמ"ש המחוזי בת"א דחה לאחרונה בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד בנק לאומי למשכנתאות, בטענה שהבנק חייב לקוחות שלקחו הלוואות צמודות מט"ח בריבית שחושבה על בסיס של שנה בת 360 ימים, במקום 365 ימים, ובעצם כך, גבה מהם ריבית אפקטיבית גבוהה יותר מזו שהיה רשאי לגבות.

ביהמ"ש קבע, כי הוראות חישוב הריבית לא חלות על ההלוואות הללו, שכן יש לראות בהלוואה צמודת מט"ח כהלוואה במט"ח שאינה "מתנהלת בשקלים חדשים בלבד". על כן, הבנק היה רשאי לחשב את הריבית על בסיס של 360 ימים בשנה.

(ת"א 2439-04 דה קלו נ' בנק לאומי למשכנתאות בע"מ)
• ב"כ המבקש: עו"ד ר' דקל
• ב"כ המשיב: עוה"ד י' אלחנני וע' דרורי

 רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום בנקאות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים
  • פשיטת רגל - המסלול המהיר לחיים חדשים

    פשיטת רגל - המסלול המהיר לחיים חדשים

    בעלי חוב רבים מפחדים להתחיל בהליך של פשיטת רגל בגלל דעות קדומות ומוניטין לא מחמיאים שיצאו למושג "פושט רגל”. פשיטת רגל כיום, לאחר הרפורמה המקיפה האחרונה בהליך זה, מהווה את המסלול האידאלי להתמודד עם חובות כלכליים. ברוב הכמעט מוחלט של המקרים עדיף לחייב לפרוע את חובותיו כפושט רגל. על ההליך ויתרונותיו
    6 דק'
  • פשיטת רגל והפטר בשנה וחצי: האמנם?

    פשיטת רגל והפטר בשנה וחצי: האמנם?

    פרסומים רבים יוצרים מצג שווא, לפיו בעקבות רפורמה ניתן לסיים הליכי פשיטת רגל והפטר חובות ב-18 חודשים. מה המצב בפועל? כיצד ניתן לקצר את ההליך?
    7 דק'
  • הטלת הגבלות בהוצאה לפועל על החייב - סקירה

    הטלת הגבלות בהוצאה לפועל על החייב - סקירה

    אילו הגבלות ניתן להטיל על חייב המשתמט מתשלום חובותיו? האם ניתן בשלב כלשהו לבטל הגבלות אלה? כל הפרטים, לפניכם
    6 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה