zap group mishpati logo

קיצור תקופת פסילה מנהלית - תחילתה של מגמה?

בשני פסקי דין אשר ניתנו לאחרונה בביהמ"ש לתעבורה בנצרת, נקבע כי יש לקצר את תקופת הפסילה המנהלית שהוטלה על הנהג. זאת, בין היתר בשל בעייתיות בממצאי המשטרה.

מאת: עו"ד אורנית אבני-גורטלר
07.10.10
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
קיצור תקופת פסילה מנהלית - תחילתה של מגמה?

לאחרונה, בית המשפט לתעבורה בנצרת הורה על קיצור תקופת פסילה מנהלית של נהגים, אשר רשיונם נשלל בשל ראיות לנהיגה בשכרות.

ב-3 באוגוסט 2010 ביהמ"ש לתעבורה בנצרת דן בבקשה לביטול פסילה מנהלית שהוטלה על המבקש ע"י קצין משטרה ב-1 באוגוסט 2010 למשך 30 יום. על פי כתב האישום, ב-30 ביולי 2010 בשעה 00:50, נהג המבקש ברכב בהיותו שיכור. שכרותו נלמדה מסירובו ליתן דגימה של אויר נשוף לפי דרישת שוטר.

ב"כ המבקש טען כי המבקש לא סירב להיבדק אלא ביקש להמתין עד שאביו יגיע למקום והשוטרים סירבו. כשהאב הגיע ביקש לבצע את הבדיקה אך  נענה בשלילה ע"י השוטרים.  עוד טען, כי התנהלות השוטרים לאורך האירוע לא הייתה תקינה , וכי המבקש אינו מסוכן שכן עברו איננו מכביד. הסנגור הוסיף, כי אם הפסילה המנהלית לא תבוטל,  המבקש יפוטר מעבודתו החדשה.

השופטת  עדי במביליה – אינשטיין קבעה, כי קיימות ראיות לכאורה להוכחת המיוחס למבקש בכתב האישום, אך עוצמתן נמוכה. השופטת ציינה, כי נוכח עברו התעבורתי של המבקש, גילו הצעיר, הרכב המעורב השייך לחברה בה הוא עובד ובנסיבות בהן מספר שוטרים דרשו ממנו לבצע בדיקות שכרות לראשונה בחייו, קיים ספק אם ניתן לראות בבקשת המבקש להמתין לאביו משום סירוב לבדיקה.

עם זאת, נקבע כי מבדיקת המאפיינים עולים ממצאים חלקיים לשכרות, ואי אפשר להתעלם מכך שבמהלך 7 שנים צבר המבקש לחובתו 7 הרשעות קודמות, ביניהן נהיגה ללא רישיון נהיגה בתוקף, נהיגה במהירות מופרזת ועוד. לאחר הבאת כל הנתונים בחשבון, החליטה השופטת לקצר את תקופת הפסילה המנהלית ולהעמידה על 15 ימים. 

(בפ"מ 253-08-10 יונה נ' מדינת ישראל)

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום תעבורה

ביהמ"ש: יש מקום לקצר את הפסילה המנהלית

במקרה אחר, ביהמ"ש לתעבורה בנצרת דן בבקשה לביטול פסילה מינהלית שהוטלה על המבקש ב-1 באוגוסט 2010. לטענת המבקש, על אף שהבדיקה העלתה כי נמצאה באויר הנשוף  כמות של 475 מקרו גרם, אותה מדידה לא נערכה כראוי שכן נערכו לגרסתו 4 נשיפות בעוד שהוחלפו רק 2 פיות ולא כפי שאמור להיות במכשיר ינשוף.

המשטרה טענה מנגד, כי הבדיקה שנערכה למבקש הייתה תקינה, והערך הנקוב של 475 מקרו גרם היה לאחר שהוחלפה פיה, כלומר: בהתאם לנדרש. עוד טענה המשטרה, כי יש סכנה בהשבת רשיונו של המבקש שכן הוא עבר תאונה שגרמה לחבלה של ממש והורשע בגין אותה תאונה בבית המשפט לתעבורה.
השופט מרדכי נדל קבע, כי אכן הבדיקה שנערכה מצאה ערך של 475 מקרו גרם, אך נערכו 4 בדיקות בשתי פיות שהוחלפו, ובשלב זה אין לדעת אם הפיה שהוחלפה היתה גם ביחס לערך שנמצא.

השופט ציין, שיש להביא בחשבון את הסכנה הנשקפת לציבור מהנהג, אם ימשיך בנהיגתו, כמו גם, את הפגיעה בזכויותיו של הנהג על ידי שלילת הרשיון בטרם משפט.
בשקלול הנסיבות, השופט החליט לקצר את תקופת הפסילה המנהלית ולהעמידה על 21 ימים.

(בפ"מ 256-08-10 סויסה נ' משטרה לשכת תביעות נצרת)

עוד בנושא:

כל מה שרציתם לדעת על נהיגה בשכרות

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה