zap group mishpati logo

המדריך המפורט לסגירת הסכם גירושין בגישור גירושין

מה חשוב לכלול בהסכם גירושין? אילו עניינים יסדיר ההסכם? הדרך הנכונה להבטחת ומקסום יחסים תקינים וגידול הילדים ביום שאחרי...

מאת: נדב נישרי, מגשר
26.10.15
תאריך עדכון: 22.03.16
5 דק'
המדריך המפורט לסגירת הסכם גירושין בגישור גירושין

במסגרת הליך גישור גירושין צריכים בני הזוג המתגרשים להגדיר מהם הנושאים שחשוב להם שיוסדרו במסגרת הסכם הגירושין. המתגרש הממוצע מודע לכך שיש להסדיר את סוגיות הילדים (משמורת, מזונות, זמני הורות וכו') ואת שאלות חלוקת הרכוש למיניהן, אך האם אלו כל הנושאים שחשוב לסגור במסגרת הסכם הגירושין?

מה צריך להכיל הסכם גירושין?

הסכם הגירושין מוצלח צריך לשקף את ההבנות שהושגו בין בני הזוג / ההורים ברגע האחרון בו הם עוד חיו בשיתוף פעולה במסגרת נישואין. הליך גירושין מטבעו מאפשר למתגרשים להחליט ביחד, כל עוד הם מחויבים לשיתוף פעולה וטרם חתמו על הסכם הגירושין, על שאלות רבות שיכולות לעלות בהמשך הדרך. שאלות כגון: נושאי חינוך שונים, משמעויות הקשר של בני זוג חדשים עם הילדים, נהלי תקשורת בין ההורים ועוד. הגדרת מתווים לפתרונות והבנת האפשרויות העומדות בפני המתגרשים במסגרת גישור גירושין, היא הדרך הבטוחה והטובה ביותר לוודא שמעבר להסכמות הפרטיות של הסכם הגירושין, תתקיים גם מערכת יחסים חיובית ונכונה בין ההורים הגרושים.

באילו נושאים דנים בגישור גירושין?

רשימת הנושאים עליהם ניתן לדון בגישור גירושין ארוכה ואינסופית. במסגרת הסכם גירושין בגישור גירושין, מותר ואף רצוי לעסוק בכל נושא שמטריד או עלול להטריד את אחד מבני הזוג. במאמר זה נתייחס למספר נושאים חשובים, אשר זוגות מתגרשים שעסקו בהם והגדירו לגביהם פתרונות מוסכמים, הצליחו להתגרש בצורה מהירה ובריאה בהרבה מזוגות אחרים. אותם מתגרשים גם הרוויחו בהסכם גירושין בגישור גירושין את היכולת לשמור על הורות מוצלחת ובשיתוף פעולה גם בעתיד.

טיפ לפני שיוצאים לדרך:  מותר למתגרשים להחליט כל החלטה הנוגעת להם ולילדיהם כל עוד ההחלטה מתקבלת בהסכמה, אינה פוגעת בילדים ואינה כרוכה במעשה פלילי. בניגוד למחשבה השכיחה, החוק שותק ברובן המוחלט של הסוגיות בגירושין ומאפשר לבני הזוג המתגרשים בהסכם גירושין בגישור גירושין, לכתוב בעצמם את 'פסק הדין' שלהם.

אחריות הורית לאחר הגירושין

1. אפוטרופסות חוקית - בהסכם גירושין בגישור גירושין ניתנת לכם האפשרות להחליט האם אחד ההורים מוותר על זכות האפוטרופסות שלו/שלה. ככלל, ויתור על אפוטרופסות אינו צעד קל וקורה לרוב כאשר מתרחש או עלול להתרחש מקרה קיצוני בין ההורים או לאחד מהם. מאחר שבהסכם הגירושין יש להתייחס לנושא האפוטרופסות, מומלץ שהמתגרשים יקבעו ביחד כיצד תראה אותה התייחסות.

2. משמורת - בהסכם גירושין בגישור נהוג לחשוב שקיימות שתי אפשרויות של משמורת ילדים - משמורן יחיד- האב או האם ו/או משמורת משותפת של האב והאם. כיום מתחוללת מהפכה בבתי המשפט בקרב שופטים רבים הקוראים למתגרשים להימנע משימוש במונח המשמורת. לטענתם המשמורת, או בשמה המקורי – החזקה, הפכו לסמל עבור האם והאב לשווי ולמשמעות ההורות שלהם. כך, במקום לעסוק בהיבטים הפרקטיים של מי יקח את הילד באיזו יום ואיך תתנהל שגרת חייו של הילד, עוסקים ההורים בכותרות בלבד ולא בתוכן החשוב עצמו. 

כדי למנוע עיסוק בסיסמאות וכדי ולקבל תשובות ברורות למציאות החיים שלכם אחרי הגירושין - מומלץ להכין רשימה של מטלות יומיות שכיחות וחד פעמיות שצפויות במהלך חייו של הילד ועד להגעתו לבגרות. לאחר שתושג הרשימה הברורה, ההורים יכולים לחלק את האחריות והזמנים הנדרשים מכל אחד מהם בהתאם למציאות החיים.

3. הסדרי ראייה / זמני הורות – אצל מי יהיו הילדים - מתי? באילו ימים? האם מותר לילד לישון בבית ההורה השני? כמה פעמים בשבוע? מהו הנוהג בימי שבתות וחגים? מה לגבי ביקורים בבית הסבתא והסבא של כל צד לנישואין שהתפרקו? מי מטפל בילד שחלה? ואם הילד מרגיש לא טוב בבית הספר ויש להוציאו משם - מי יעשה זאת? האב או האם? כל אלו הן שאלות שהורים מתגרשים עומדים לפגוש גם לאחר הגירושין. טוב יעשו המתגרשים אם יגדירו מראש את הפתרונות לכל אחד מהמצבים הללו, ויקבעו מתווים לפתרון למצבי חרום או הפתעה לא מתוכננים.

4. יציאה לחו"ל עם או בלי הילד - שאלה מרכזית המתעוררת בהסכם גירושין בגישור גירושין היא מידת האמון שבני הזוג נותנים האחד לשני. אמנם, זה סוג של אמון שונה ממה שהיה קיים בתקופת הנישואין, אך הוא קיים בכל הקשור להסכם הגירושין בגישור גירושין שתשיגו. האם תהיה ביניכם הסכמה לגבי יציאה לחו"ל? למשך כמה זמן? האם ההורה הנוסע לחו"ל יוכל לקחת איתו את ילדיו? מה תהיה המשמעות לגבי זמני ההורות של ההורה שנותר בארץ? האם אפשר לקיים חופשות משותפות אחרי הגירושין? האם אחד ההורים חושש מכך או מסכים לכך ובוטח בבן הזוג הגרוש או הגרושה? ומה אם אחד ההורים מבקש לעבוד בחו"ל ולהזמין את ילדיו לבקרו? מה תהיה תגובת ההורה השני? עליכם להסכים לנוהל נסיעה לחו"ל ולכלול בו את כל האפשרויות, בהסכמה מראש. כך לא תופתעו ותוכלו לטפל בכל עניין שיועלה, כאשר יועלה.

5. שינוי החלטה - באילו מצבים יכולים ההורים לשנות את ההחלטות שהתקבלו בהסכם הגירושין וכיצד תתקבל ההחלטה על השינוי בפועל? הסכם גירושין בגישור גירושין מגדיר את המציאות כפי שהיא נראית וידועה בזמן הגירושין. ככל הנראה בעתיד יהיו שינויים במציאות ובצרכי הילדים וההורים. על כן, כדאי להגדיר מהם שינויים אפשריים וכיצד מתמודדים במידה שהם יתרחשו.

6. חלוקת סמכויות בין הורים גרושים - חשוב מאד שתתקיים חלוקת סמכויות ואחריות בין בני הזוג המתגרשים בכל הנושאים האפשריים. מי מההורים יקח חלק באסיפת ההורים של הילדים?  האם שני ההורים חייבים להיות נוכחים? האם יש חובת עדכון להורה שלא הגיע? מה לגבי אירועים בית ספריים או פעילות חוגית- האם מעדכנים ומתאמים? ואם כן- כיצד?  מהו נוהל הדיווח ההדדי בין ההורים ביחס לכל מה שמתרחש אצל הילדים בבית הספר, בחוגים, בתנועת הנוער ובפעילויות אחרות? האם יש צורך בשיעורים פרטיים לצורכי חיזוק או העשרה? מהי חלוקת האחריות בפועל וכיצד תחולק האחריות, הן הכספית והן הפרקטית?

בסיכום, כפי שהוצג לעיל, מומלץ להסדיר את הנושאים הללו מראש, כדי למנוע הפתעות בעתיד וכדי לאפשר שיתוף פעולה מיטבי ומקסימלי בכל מה שנוגע לרווחת הילדים וחיוכם לאחר הגירושין. 

* נדב נישרי, מגשר גירושין

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה