zap group mishpati logo

בדק בית - כל מה שרציתם לדעת

מה כולל בדק בית, ומדוע הבדיקה הזו כה חשובה לפני שמחליטים לרכוש דירה? מי יבצע עבורכם את הבדיקה וכדאי תוכלו לחסוך בהוצאות? מידע חשוב לפניכם

מאת: כרמל הנדסהכרמל הנדסה - בדק בית
31.12.15
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
בדק בית - כל מה שרציתם לדעת

כאשר ניגשים לרכישת דירה מקבלן, חשוב לזכור שבדירה עלולים להיות פגמים כלשהם בבנייה. לכן, מומלץ מאד לבצע בדק בית לפני הכניסה לדירה, כדי לאתר פגמים וליקויים בבנייה. התוצאות של בדק בית יכולות להשפיע על ההחלטה שלכם לגבי רכישת הדירה. גם אם לא בצעתם בדק בית לפני הכניסה לדירה, מומלץ לבצע אותו אחרי שכבר רכשתם את הדירה ועברתם אליה. ליקויים שונים בדירה, אשר יוצרים ירידה באיכות החיים או מהווים סכנה באופן כזה או אחר, יכולים להוות כר לתביעת פיצויים מהקבלן. בדק בית כולל בדיקה הנדסית של הבניין בכלל והדירה בפרט, כדי לגלות בעיות ביסודות וביציבות המבנה, אם יש כאלה. הבדיקה כוללת איתור רטיבויות ועובש בדירה, איתור של נזקים בבנייה או בנייה לא איכותית, ועוד. בדק בית מסייע לכם שלא ליפול בפח ברכישת הדירה, או לכל הפחות בקבלת פיצויים על נזקים בדירה.

תוצאות של בדק בית
כאשר רוכשים דירה ישנה, אי אפשר להטיל פגמים בבנייה על הקבלן, הן מכיון שהמבנה כבר ישן ועבר פגיעות ונזקים עם הזמן שחלף, והן משום שבשנים עברו לא הייתה חקיקה בנושאים של בטיחות מבנים. לכן, ברכישה של בניין ישן, המשמעות של בדק בית היא אך ורק הבטיחות שלכם, הדיירים שעומדים להתגורר בדירה, משום שלקויות ובעיות במבנה עלולות להפוך את הדירה למקום שמסוכן לגור בו. לעומת זאת, בדירה חדשה מקבלן ישנה חשיבות לבדק בית גם אם כבר נכנסתם לדירה, כאמור, משום שעל הקבלן מוטלת האחריות לבנות את הבניין על פי התקנים, כך שאם ישנם נזקים שמקורם בבנייה, תהיו זכאים לפיצויים על ירידת ערך הדירה, וכמובן לתיקון של כל מה שאפשרי לתקן, על חשבון הקבלן.

בדק בית - מה הוא כולל?
בבדיקה  של ליקויי בנייה ישנם שני סוגים של ליקויים: ליקויים גלויים - ליקויים שנראים לעין ומובנים על ידי כל מי שרואה אותם; וליקויים סמויים - כאלה שאפשר לזהות רק על ידי מכשור מקצועי, או כאלה שגלויים לעין, אך אדם שאינו מבין בבנייה לא יעמוד על משמעותם. לדוגמא: קילופים בטיח אינם נחשבים לליקוי חמור בעין של אדם מן השורה. אולם, בודק מנוסה יכול לזהות כי מדובר בסימן לבעיית רטיבות וכדומה. סדקים גדולים בקיר עלולים להדליק נורה אדומה אצל אדם מן השורה, בעוד שהם כלל אינם בעייתיים מבחינה מבנית, ולעומת זאת סדקים מינוריים שאדם רגיל בקושי יבחין בהם, עלולים להיות סימן לבעיה משמעותית המשפיעה על היציבות של המבנה כולו. לכן, בדק בית צריך להיעשות על ידי איש מקצוע בעל ניסיון, אשר יוכל לזהות פגמים אמתיים במבנה.

מי עושה בדק בית?
בשל החשיבות הרבה של בדק בית, חשוב מאד לבחור איש מקצוע, אשר יבצע את בדק הבית בצורה המקצועית ביותר. את בדק הבית צריך לבצע מהנדס, בעל ידע וניסיון באיתור וגילוי של ליקויי בנייה מסוגים שונים, מרטיבות בקירות ועד ליקויי עומסים. חשוב מאד לבחור איש מקצוע אמין, שלא ימצא ליקויים היכן שאינם קיימים, ומצד שני, כמובן, לא יעלים ליקויים שכן קיימים במבנה ושחשוב לזהות אותם. כאשר אתם מזמינים מומחה עבור בדק בית, חפשו אדם אמין בעל המלצות, עדיף מאנשים שאתם מכירים וסומכים עליהם, כדי שהעבודה תתבצע בצורה הטובה ביותר.

רטיבות בדירה - ליקוי נפוץ
כאשר עושים בדק בית מקצועי, אחד מן הליקויים הנפוצים ביותר שנמצאים הם ליקויי רטיבות, כלומר: הימצאות של רטיבות בדירה, מסיבה זו או אחרת. חשוב מאד לזהות רטיבות בדירה, משום שרטיבות גורמת לתוצאות הרסניות הן של חומרי הבניין והן של התפקוד בדירה. רטיבות בחלקים שונים של הדירה יוצרת אדי מים רבים בתוך הדירה, ובהמשך, באופן מהיר, גם לעובש בתוך הדירה. העובש מתפתח מהר יותר ככל שהרטיבות גדולה יותר, וכן ככל שהבידוד התרמי בדירה באיכות נמוכה יותר. דירה שיש בה עובש היא מקור לנזקים בריאותיים ולנזקים לתחולת הדירה. לעיתים רטיבות מתפשטת במהירות כזו שאין אפשרות לגור בדירה כלל, ויש לפנות אותה. לכן רטיבות בדירה היא ללא ספק נזק חמור וליקוי משמעותי בבנייה.

רטיבות סמויה
לעיתים ישנו מצב של רטיבות סמויה, כלומר: רטיבות שקיימת בדירה, אך אינה גלויה לעין במבט רגיל. לרוב, רטיבות סמויה קיימת כאשר הקבלן או בעלי הדירה הנוכחיים צובעים את הדירה ומתקנים סדקים וקילופים כדי להסתיר את קיומה של הרטיבות. לכן, בדק בית איכותי צריך לכלול לא רק מבט חיצוני על הדירה, אלא גם שימוש במכשור מקצועי לאיתור נזילות ורטיבות, וכמובן, בדיקה על ידי איש מקצוע מומחה, אשר ידע לזהות את הרטיבות גם אם היא מוסתרת. חשוב לשים לב למצבים כאלה, כדי  לא ליפול בפח ולרכוש דירה שאינה ראויה למגורים, או שתהפוך לכזו בטווח זמן קצר. עם כל זאת, חשוב לדעת שלעיתים דווקא כדאי לרכוש דירה שיש בה רטיבות. לעיתים ניתן למצוא דירות במחיר זול בהרבה ממחיר השוק, רק מפני שבעליהן מודעים לרטיבות הקיימת בהן ולא מעוניינים לטפל בה, ולכן מעדיפים למכור את הדירה. לעיתים, מחיר הדירה יחד עם מחירו של שיפוץ לתיקון הרטיבות, עדיין זולים יותר ממחיר רגיל של דירה באזור, כך שמדובר ברכישה משתלמת. אך כמובן, חובה להתייעץ עם בעל מקצוע בעניין, כדי לוודא שהרטיבות הקיימת בדירה אכן בת תיקון, ולהעריך את עלות התיקון, כדי להשוות באופן ריאלי רווח מול הפסד ברכישת הדירה.

איך לחסוך בהוצאות בדק בית?
כאשר מתלבטים בין מספר דירות לרכישה, העלות של בדק בית עלולה להגיע לסכומים גדולים, מאחר שכל בדיקה עולה כמה אלפי שקלים. לכן, לפני שמזמינים שירות של בדק בית לכל הדירות, מומלץ להפעיל שיקול דעת עצמאי, ולהוריד מהרשימה דירות בעלות סיכון גבוה לנזקים. לדוגמא: קילופי טיח שנמצאים בתחתית הקיר מעידים פעמים רבות על רטיבות שקיימת מתחת לריצוף. אם יש כאלה באחת הדירות, תוכלו לוותר עליה מראש ולחסוך את עלות הבדיקה. גם סדקים יכולים לכוון אתכם - סדקים שנמצאים במפגש בין הקיר לתקרה בדירות גג, וסדקים אנכיים במפגשים בין קירות בטון לקירות גבס - במרבית המקרים אינם מעידים על בעיה של ממש במבנה. לעומת זאת, סדקים אלכסוניים או סדקים מדורגים, מצביעים פעמים רבות על פגיעה משמעותית ביציבות המבנה. גם סדקים בעמודים, בתקרות או בקירות תומכים עלולים להצביע על בעיה חמורה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים