zap group mishpati logo

חייבים לכם כסף? מדריך לזוכה בהוצאה לפועל

טווח הפעולה של זוכים בהוצאה לפועל מאד מוגבל כתוצאה מההגנה הנרחבת על החייבים. הכרת המערכת לעומק מאפשרת נקיטת הצעדים הנדרשים לגבייה יעילה ומהירה של החוב בתוך המגבלות הקיימות

מאת: עו"ד דן פגירסקידן פגירסקי - משרד עו"ד
28.02.16
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
חייבים לכם כסף? מדריך לזוכה בהוצאה לפועל

מערכת ההוצאה לפועל הינה מערכת שבאמצעותה גובים בארץ חובות כספיים, המערכת פועלת תוך איזון בין זכות הנושה לפירעון החוב המגיע לו לבין הגנה על החייב מפני קריסה כלכלית. המגמה בשנים האחרונות להרחיב את ההגנה לה זוכים החייבים וההגבלה על ההליכים אותם ניתן לנקוט, פוגעת במידה רבה, בצדק או שלא, בזכותם של הנושים. 

לכן, אם יש כלפיכם חוב בר גביה בהוצאה לפועל, הרי שלפני פתיחת תיק ההוצאה לפועל, מומלץ לפנות למשרד העוסק בתחום, בעל ידע, נסיון ומיומנות, המפעיל מערכת ניהול תיקי הוצאה לפועל, אשר ידע לנקוט הליכים מתאימים הנדרשים במסגרת מגבלות החוק, ולהביא לגביה היעילה והמהירה ביותר של החוב.  

הכרת המערכת ומגבלות החוק

על עורך הדין המטפל בתיק הוצאה לפועל להכיר היטב את החוק המשתנה בתדירות גבוהה יחסית, ולמקסם את האפשרויות והכלים שהחוק נותן לזוכים לגביית חובם. ישנם הליכים אותם ניתן לנקוט בסמוך לפתיחת התיק, כמו עיקולים בטרם מסירת אזהרה, או בירורים שכדאי לערוך מראש, כמו ביצוע חקירה אודות החייב, ולכן לייעוץ משפטי מקצועי ישנה חשיבות רבה כבר בהתחלה.

כמו כן, יש להעריך את צרכי הזוכה ולהיות קשוב לרצונותיו. ניהול התיק ומועדי ביצוע פעולות שונות תלויים במהות החוב, מיהות החייב וצרכי הזוכה. 

מערכת גביה משומנת

מערכת ההוצאה לפועל עברה מהפכה לאחרונה. המעבר למערכת "כלים שלובים" הנגיש שירותים מקוונים וחיבור ישיר למדיה אלקטרונית, ומאפשר לזוכה לפעול ביעילות ובזריזות. הגשת בקשות, הטלת עיקולים ופעולות נוספות מתבצעות במשרדים העוסקים בתחום, בלחיצת כפתור. 
בנוסף, משרדים המתמחים בהוצאה לפועל מקושרים לבעלי תפקידים המלווים את ההליך, כמו חוקרים פרטיים, שמאים, מוסרים, קבלני הוצאה לפועל ועוד, לביצוע ההליכים השונים. 
יחד עם זאת, חשוב שמשרד הגביה לא יתפקד כסרט נע הנוקט הליכים על אוטומט, ויש לצפות ליחס אישי לכל לקוח, עדכון בהתקדמות ההליכים ובמועדים, שיתוף בשיקולים ובקבלת ההחלטות, זמינות ומתן מענה לשאלות. 

לחשוב מחוץ לקופסה

בשל המגבלות הרבות שמטיל החוק, ייצוג זוכים בהוצאה לפועל מחייב מחשבה יצירתית ומעוף. יש להכיר כל תיק היטב ולתכנן אסטרטגית גביה המותאמת למצבו הכלכלי של החייב. אין להסתפק במידע שמתקבל בדרך המקובלת, ויש לחקור לעומק ולחפש בדרכים שונות, למצוא נכסים שאינם רשומים על שם החייב, או הכנסות שלא מוצהרות או דרכים נוספות לגביה. למשל, בשביל לעקל ולתפוס רכב שאינו רשום על שם החייב במשרד הרישוי, יש להוכיח "מנהג בעלים" ברכב, קרי שהרכב בהחזקת החייב ובשימושו. ההליך כרוך בהוצאות כמו חקירה (צילום החייב במספר הזדמנויות נוהג ברכב) תפיסת רכב ואחסונו, ועל הזוכה להבין כי יעילות ההליך מצדיקה את ההוצאות הנלוות.  

כיום, ניתן לעקל רכבים הרשומים על שם החייב לאחר ציון מספר הזהות של החייב בלבד. מתקבלת הודעה ממשרד הרישוי המפרטת את הרכבים הרשומים על שמו של החייב, וכן שעבודים או עיקולים נוספים, הרשומים על רכבים אלו 

ההליכים היעילים והנפוצים 

עיקול משכורת - הטלת עיקול על משכורתו של החייב הינה הליך מרכזי ויעיל. המידע על מקום עבודתו של החייב לרוב יתגלה כבר במסגרת החקירה על החייב. ניתן לבקש מהמוסד לביטוח לאומי מידע על הכנסות, אך קבלת המידע לרוב לוקחת זמן רב. הליך זה מביא חייבים רבים לפנות להוצאה לפועל לבקש צו תשלומים, או אף ישירות לב"כ הזוכה להסדיר את החוב.

עיקולי צד ג' - הטלת עיקולים על חשבונות החייב אצל גופים פיננסיים שונים מובילה לעיתים לתוצאות מפתיעות ולגילוי כספים שאפילו החייב שכח שיש לו. לא פעם, לאחר הטלת עיקולים אצל הגופים האפשריים (הליך המתבצע ישירות במדיה מגנטית - בבנקים, חברות ביטוח ועוד), בנוסף לחשבונות הבנק שבשימוש החייב, צצים חסכונות, קרנות וכספים אחרים, שהחייב לא היה מודע לקיומם, ובמידה שהם בני עיקול, ניתן לממשם על חשבון החוב. חשוב לבחון היטב את התשובות המתקבלות מהגופים בהם מוחזקים כספי החייב, ולעיתים לפעול מול צד ג' לזימונו לחקירה, במידה שיש כספים שלא עברו לתיק.  

צו הבאה - כאשר חייב אינו משלם, והליכי העיקול לא הובילו לגביית החוב או חלק ממנו, ניתן לבקש צו הבאה המורה על הבאת החייב לחקירת יכולת בפני רשם הוצאה לפועל, על-ידי שוטרי משטרת ישראל. בתקופה האחרונה, הצווים מבוצעים בתדירות גבוהה, ואם בעבר הזוכה נאלץ לחכות חודשים ארוכים עד שהצו יבוצע, כיום יכולים לעבור ימים לא רבים עד שהחייב יקבל את האזהרה ואף יובא בפני הוצאה לפועל. צו הבאה הוא אחד ההליכים מעודדי הגביה, כאשר במרבית המקרים, כבר בעת קבלת האזהרה, החייב ישלם את הסכום הנקוב בה או יפנה להסדיר את החוב.

עיקול רכב - כיום, ניתן לעקל רכבים הרשומים על שם החייב לאחר ציון מספר הזהות של החייב בלבד. מתקבלת הודעה ממשרד הרישוי המפרטת את הרכבים הרשומים על שמו של החייב, וכן שעבודים או עיקולים נוספים, הרשומים על רכבים אלו. בכל מקרה, יש לבחון את שווי הרכב מול גובה החוב, לחשב את החלק היחסי שעשוי להתקבל ממכירת הרכב, במקרה של עיקולים נוספים, ולשקול את כדאיות ההליך מול התמורה הצפויה. ישנם מקרים בהם הטלת העיקול מביאה את החייב לפנות להסדיר את החוב ולמנוע את תפיסת הרכב ומכירתו.

עיקול מטלטלין - בטעות נוטים לחשוב, כי מדובר בהליך שאבד עליו הכלח, אך מדובר באחד ההליכים היעילים. קבלני ההוצאה לפועל הפרטיים, היודעים את עבודתם, ידעו לתעל את הליך עיקול המטלטלין לטובת הליכה לקראת החייב ולאפשר לו לגייס סכום כסף במקום תפיסת חפציו. לרוב, ערך הרכוש שנמצא בבית החייב, לא עולה על כמה אלפי שקלים בודדים ואין כדאיות כלכלית בתפיסתו ומכירתו, ולכן הזוכה יעדיף לקבל סכום כלשהו על חשבון החוב, מאשר לבצע בפועל את תפיסת המטלטלין. קבלני הוצאה לפועל מנוסים, המביאים את תוצאות הגביה המיטביות, הם אלו הפועלים בעדינות מול החייבים וקשובים להם, ולא אלו המוציאים בכח חפצים בעלי ערך רגשי בעיקר מביתם.

הגבלות – כלי מרכזי שהמחוקק נתן לזוכה ע"מ לנסות לגבות את החוב עם חלוף 6 חודשים ממסירת אזהרת ההוצל"פ במסירה מלאה מוגשת בקשה להפעלת ההגבלות על החייב כגון הגבלות יציאה מן הארץ והגבלת החייב לקבל ולחדש רישיון נהיגה.

אלו הליכי הגביה המרכזיים אותם נוקטים לגביית החוב בהוצאה לפועל. כל הליך כרוך בתשלום אגרה ובהוצאות נוספות, אך ניתן להוסיף לעיתים הוצאות אלו לתיק ולצרפן לחוב. ישנם כמובן הליכים נוספים כגון התנהלות בתיקי איחוד, מעבר מתיק הוצאה לפועל לתיק פשיטת רגל ונושאים רבים ומורכבים העוטפים תיקי הוצאה לפועל, המחייבים בקיאות והבנת המערכת לעומק. 

היענות לפניית החייב או פנייה ישירה אליו

במקרים רבים, הדרך הטובה ביותר לגבות את החוב, תהיה להיענות לפניית החייב או אף לפנות אל החייב ישירות ולהגיע איתו להסדר חוב בתשלומים חודשיים ישירות לידי הזוכה, ולא דרך ההוצאה לפועל. כאשר החייב יבחין בנכונות ללכת לקראתו במידה מסוימת, ואולי אף לוותר על חלק מהריביות, ולא לגבות "בכפיה" דרך גורמים אחרים את כספו, יהיה בכך כדי לעודד את החייב לשלם את חובו.  
כאשר דרך ההסדר לא צולחת, יש להשתמש בתבונה בכל הכלים שהחוק מעמיד לרשות הזוכים לגביית החוב ביעילות.

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים