zap group mishpati logo

ביטוח חובה - חובה לנוהגים ברכב או באופנוע

לביטוח חובה ישנה חשיבות רבה ביותר. מי ששוקל לחסוך בעלויות, צריך לחשוב פעמיים, שכן זה לא המקום הנכון. על תפקיד ביטוח החובה, האפשרויות לפיצוי מכוחו ומה עושים כשלנהג שפגע אין ביטוח חובה? סקירת הנושא, לפניכם

מאת: עו"ד איתי גבעון
19.06.16
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
ביטוח חובה  - חובה לנוהגים ברכב או באופנוע

במצב כלכלי לא פשוט לפעמים מתקבלות החלטות מוטעות שעלולות לעלות לנו לא מעט. 
אחת ההחלטות המוטעות והמסוכנות ביותר היא נהיגה ללא ביטוח חובה בתוקף. 
ריבוי מקרים כאלה נמצא אצל רוכבי האופנועים, שעלות ביטוח החובה שלהם גבוהה מאוד - אבל לא רק אצלם, לצערנו.
נהגים אלה אינם מודעים לעובדה שנהיגה ללא ביטוח חובה תקף אינה רק עבירה פלילית (לפי פקודת רכב מנועי, התש"ל - 1970) אלא מייצרת סיכון עצמי מיותר במקרה של תאונת דרכים עם פגיעה בגוף.

מהי המשמעות בפועל של נהיגה ללא ביטוח חובה תקף?

החיוב לנהוג עם ביטוח חובה תקף בלבד התקבל מתוך מטרה סוציאלית, כדי שנפגעי תאונות דרכים יוכלו לקבל פתרון ועזרה כלכלית ולהשתקם מפגיעתם. 
לפני הכל, החובה מספקת הקלה משמעותית לנפגעים - בבירור שאלת האחריות לתאונה: בתאונת דרכים עם נפגעי גוף האחריות תמיד מוחלטת, וחברת הביטוח תישא בנזקים. אפילו אם התאונה נגרמה כתוצאה מרשלנות חמורה של הנפגע, הוא עדיין יוכל לקבל פיצויים, כל עוד התאונה לא נגרמה במתכוון, (אז לא יוכל לקבל כל פיצוי).
החובה מעוגנת, כאמור, בפקודת רכב מנועי, התש"ל - 1970, כאשר ההגדרה של תאונת הדרכים והמזור הכלכלי שניתן לקבל בעקבותיה מעוגנים בחוק פיצויים לנפגעי תאונות דרכים, התשל"ה -1975 ("חוק הפיצויים") והתקנות שהותקנו על-פיו. 

על "קרנית" כבר יצא לכם לשמוע?

"קרנית" הוא גוף ציבורי שהוקם כדי לספק מענה במקרה של פגיעת גוף באחד מהמקרים הבאים: 
אדם שנפגע בתאונת "פגע וברח" והפוגע נעלם, אדם שנפגע בתאונת דרכים בה הנהג הפוגע נהג ללא רישיון נהיגה או ביטוח בתוקף, או כאשר הנהג מבוטח בחברת ביטוח שנכנסה להליכי פירוק. 

מהם התרחישים האפשריים במצב של תאונה ללא ביטוח חובה?

דמיינו את ה"סצנה" הבאה: מתרחשת תאונה. יש נפגעים בשטח, ישנן פגיעות גוף. לנהג הפוגע אין ביטוח חובה בתוקף. במצב כזה, בית המשפט מפרק את ה"סצנה", ומתייחס לכל אחד מה"שחקנים" באופן שונה:

1. הנהג הפוגע שהוא גם הבעלים של הרכב: הנהג הפוגע, בעליו של הרכב, איננו זכאי לסעד מחוק הפיצויים לנפגעי תאונות דרכים (הפלת"ד), והוא יוכל למצות זכויותיו לפי פקודת הנזיקין בלבד. הוא אחראי לכך שאין ביטוח חובה בתוקף!

כדי לקבל פיצוי, הנהג יצטרך להוכיח שהתאונה אירעה שלא באשמתו (אלא באשמתו של אחר) ולתבוע ממנו ישירות פיצויים על נזקיו. 

תביעה שכזאת עוברת לדיני הנזיקין הרגילים, ופיצויים לניזוק תלויים באחריותו של המזיק. במקרה כזה, הנהג יצטרך להוכיח שנהג ברכב כדין ובאופן סביר, והמזיק בהתנהגותו (במעשה או במחדל) גרם לתאונה (בהסתמך, בין היתר, על דיני התעבורה). 

הבשורה הטובה היחידה לאותו נהג היא, שהוא לא יהיה כבול לתקרות הפיצוי הקבועות בחוק הפיצויים, והוא יוכל לקבל פיצויים גבוהים יותר מאשר אם התאונה היתה מתרחשת עם ביטוח חובה תקף. זאת, כמובן, רק אם יוכיח את אחריותו של הצד השני.

2. נהג שקיבל אישור מבעלי הרכב לנהוג בו, והרכב אינו מבוטח: נהג שכזה יוכל למצות את זכויותיו מול "קרנית", לאחר שיוכיח שלא ידע שהרכב איננו מבוטח, ובנסיבות העניין גם לא היה סביר שיידע או היה עליו לדעת. 

3.הולך רגל: מגוון הפגיעות שהולך רגל עלול להיפגע בתאונת דרכים הוא עצום: הולך הרגל יכול להיפגע בדרך שכולנו מכירים ויכולים לדמיין - כשנהג שאינו מבחין או אינו מספיק לבלום - פוגע בו.

אבל גם הידרדרות הרכב, התפוצצות חלק של הרכב (גלגל), התנתקות של חלק מהרכב או מטענו שפגעו בהולך הרגל, או אפילו אם הולך הרגל כמעט נדרס ופתח תגובה נפשית חריפה - אלה אירועים שהחוק הגדיר אותם כ"תאונת דרכים".
הולך רגל שנפגע אמור לקבל את פיצוי בגין נזקיו מנהג הרכב, ומחברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה תקף.

כשאין חברת ביטוח, משום שנהג הרכב נהג, כאמור, ללא ביטוח חובה תקף, עדיין ניתן לתבוע את נהג הרכב. אבל המחוקק, שער לעובדה שנהגים רבים אינם בעלי אמצעים כלכליים שיוכלו לפצות את הנפגע, קבע כי "קרנית", הגוף שהוקם על-פי דין למקרים כאלה בדיוק, תפצה את הולך הרגל על נזקיו. לאחר פיצוי הולך הרגל, תחזור "קרנית" ותתבע את נהג הרכב שנהג ללא ביטוח חובה תקף על מלוא הפיצויים ששילמה להולך הרגל.

4. הנוסע: גם אדם שנסע ברכב בזמן בתאונת דרכים אמור לקבל את המזור הכלכלי לנזקיו מנהג הרכב, ומחברת הביטוח שביטחה את הרכב בביטוח חובה תקף. 

גם במקרה הזה, בהיעדר ביטוח חובה תקף, "קרנית" תפצה את הנוסע על נזקיו בכפוף להוראות הדין ותחזור לתבוע את נהג הרכב שנהג ללא כיסוי ביטוחי תקף על מלוא הפיצויים ששילמה.

 

רוכב שמבטח בביטוח חובה עם הגבלה של "נהג נקוב בשם" חוסך מעט בעלות הביטוח אולם מחויב לשים לב - אסור לאף אחד אחר לרכוב על האופנוע!

רוכבי אופנועים - חשוב שתדעו:

רוכב שמבטח בביטוח חובה עם הגבלה של "נהג נקוב בשם" חוסך מעט בעלות הביטוח אולם מחויב לשים לב - אסור לאף אחד אחר לרכוב על האופנוע!
אם אישרתם למישהו אחר לרכוב על האופנוע הוא אינו מבוטח, וכך גם יתייחסו אליו בבית המשפט במקרה של תאונה. אם אותו רוכב הוכיח שלא ידע שהוא רוכב ללא ביטוח חובה תקף ושלא היתה לו דרך לדעת, הוא יוכל להיפרע בגין נזקיו מ"קרנית". 
גם במקרה הזה "קרנית" תחזור לבעלים של האופנוע ותתבע את הכספים ששילמה לנפגע.

 

חשוב להבדק ולהיוועץ בעו"ד

בכל מקרה של פגיעת גוף בתאונת דרכים אל תסרבו להתפנות לבית החולים - גם אם לדעתכם מצבכם קל. הקפידו להיבדק על ידי רופא, לגשת לביצוע הבדיקות ולטיפולים אליהם נשלחתם, לדווח לרופאים המטפלים על כל שינוי או החמרה במצבכם - וודאו שהמידע הרפואי כתוב ומתועד וחשוב לשמור על רצף טיפולים.

תאונת דרכים שיש בה נפגעי גוף היא תמיד אירוע חמור, על אחת כמה וכמה אם לא היה קיים ביטוח חובה תקף. תאונה כזו הופכת באחת להיות גם מקרה סבוך מבחינה משפטית. השיקולים, הרלוונטיות, החשיבות המשפטיות או הפועל היוצא במקרים כאלה יכולים להיות רבים ומגוונים מאוד, וחשוב לקבל ייצוג מעו"ד שבקי ברזי המשפט האלה, וזאת מומחיותו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה