zap group mishpati logo

נכסי קריירה כולל מוניטין אישי - האם הם שווים כסף בגירושין?

נכסי קריירה וביניהם מוניטין אישי, הם נכסים בני חלוקה, ובתנאים מסוימים יכול בן הזוג לתבוע ולקבל פיצוי

11.08.11
תאריך עדכון: 30.03.24
4 דק'
נכסי קריירה כולל מוניטין אישי - האם הם שווים כסף בגירושין?

מקרה שהיה, אשר הגיע לבית המשפט: הם הכירו בטכניון בחיפה, היא הייתה שנה א' בלימודי רפואה. הוא שנה ב' בראיית חשבון. כעבור שנה, החליטו למסד את הקשר ונישאו זה לזה.
הם לא תכננו, אך להפתעתם הרבה גילו שהיא בהריון.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום משפחה

ממש לפני הבחינות לסיום שנה ב', נדרשה לשמירת הריון , ובהחלטה משותפת החליטו, כי היא תפסיק את לימודיה לתקופה קצרה, לצורך שמירת ההיריון ולקראת הלידה.

הזמן עבר חלף, התינוק נולד, ועם הלידה נאלצו לרכוש דירה ולקחת משכנתא. לה לא הייתה ברירה, אלא לוותר על המשך לימודיה, למצוא עבודה "זמנית" להמשך מימון לימודי הבעל והמשכנתא וגידול המשפחה.
הוא סיים את הלימודים בהצטיינות, והתקבל למשרד גדול ומוביל בארץ. דרכו הייתה סלולה לשותפות במשרד.
היא עבדה קשה, טיפלה בילדים שנולדו,  ואף עבדה בזמנה הפנוי, בלית ברירה, בניקיון משרדים פרטיים על מנת להשלים את הכספים החסרים לפרנסת המשפחה ומימון לימודי הבעל.
היא הייתה, עייפה ורצוצה ועסוקה בטרדות היום יום. הוא, חיפש אוזן קשבת תשומת לב ומצא פקידה צעירה וחמודה.  אט אט נרקם קשר חדש, הוא התאהב, הרגיש שמצא את האחת והיחידה וביקש להתגרש.

היא הייתה נסערת, במשך 10 שנים ראשונות לחייהם, היא פרנסה אותו, מימנה את לימודיו גידלה את ילדיו. וויתרה על חלום חייה ומשאת נפשה להיות רפואה מצליחה והכל למען המשפחה ועכשיו- הוא מבקש לפרק את המשפחה.

היא- אין לה מקצוע, אין לה הכשרה,  ואף אין להם רכוש, פרט לדירה הממושכנת.
הוא- בעל מקצוע, העומד בפני שותפות, אשר עתידה לשלש את משכורתו לסכום אשר יגדל משנה לשנה, מה תעשה?

היא ידעה כי עם הגירושין יאלצו למכור את הדירה, לשלם את המשכנתא ואז לא יישאר כלום. כן הבינה, שהיא אפילו לא זכאית למזונות אישה,  משום שהיא אישה עובדת.
היא החליטה לקבל יעוץ של עורכת דין העוסקת בגירושין ומעמד אישי, וכעבור שעה של ייעוץ, גילתה לראשונה, כי יש להם נכס משותף עליו לא ידעה כלל.

מה נכלל בנכסי קריירה?
הנכס הנוסף שיש לבני הזוג, נקרא נכסי קריירה. בנכסי קריירה נכללים שוויו של הבעל/אישה כאיש מקצוע, אשר רכש/ה את השכלתו/ה וניסיונו/ה במהלך החיים המשותפים ובגינם יש בידו/ה, כושר השתכרות עתידי. המוניטין שצבר/ה עם השנים של עבודה קשה, הדרגות שקיבל/ה והתארים שצבר/ה כולם יחד - מוניטין אישי (personal reputation).
בשנים האחרונות, קיימת מגמה בפסיקה הקובעת, כי אי הכללת נכסי קריירה במסת הנכסים הניתנים לחלוקה, גורמת במקרים רבים, לחלוקה לא שוויונית וקיפוח הצד האחר להגיע למעמדו ולידע שצבר ואשר טומנים בחובם השתכרות גבוהה ו/או יכולת להשתכרות עתידית גבוהה שנצברה על חשבון האחר.

מוניטין אישי הוא בר חלוקה
ומכאן קבעה הפסיקה, כי נכסי קריירה וביניהם מוניטין אישי, הם נכסים בני חלוקה, ובתנאים מסוימים יכול/ה בן הזוג האחר, לתבוע ולקבל פיצוי.

המוניטין, חייב להימנות עם הנכסים המשותפים שיש לאזן בין בני הזוג בבואם להתגרש בהתאם לסעיף 5 לחוק יחסי ממון,  הקובע כי יש לאזן את נכסי בני הזוג.
 
אם האישה תוכיח בין היתר, את הוויתור שעשתה בחייה לטובת פיתוח הקריירה של הבעל , כמו גם את תרומתה לבניית הקריירה, תוך וויתור על קריירה משלה שאפשרה את התפתחותו המקצועית של הבעל, וכן את משך הנישואין, התרומה לגידול הילדים, הגיל ונסיבות נוספות המשליכות על מצבה האישי ויכולת ההשתכרות הזעומה אז, תוכל לתבוע מוניטין אישי.

חישוב המוניטין האישי– שתי שיטות בפסיקה
בפסיקה קיימות 2 שיטות לחישוב הפיצוי. פיצוי חד פעמי או פיצויים חודשיים למס' שנים. לעיתים, הפיצוי נמשך עד לפנסיה של הבעל.
ולעניינו, האישה הגישה באמצעות עו"ד תביעה רכושית ובין היתר תבעה נכסי קריירה וביניהם מוניטין אישי.
כעבור שנה לערך מיום הגשת התביעה, קבע ביהמ"ש, כי מקצועו ויכולת ההשתכרות של הבעל הינו נכס בר איזון. כמו כן , נקבע כי אין ספק שלאישה מגיע פיצוי. מעיון בפסיקה עולה, כי במקרים מסוימים, גובה סכום הפיצוי יכול לנוע  בין 110,000 ₪ ל 1,500,000 ₪.

במקרה שלפנינו, משכורתו של הבעל עמדה על סך של 30,000 ₪ נטו,  לאחר הקידום והוא צפוי להעלאת שכרו מידי שנה.
ביהמ"ש מינה מומחה שחישב את יכולת ההשתכרות העתידית של הבעל, ולאחר שקלול הנתונים כולם, בית המשפט פסק לה פיצוי של    250,000 ₪.

* הכותבת, עו"ד איילת מצויינים, עוסקת בתחום מעמד אישי, צוואות ירושות והוצאה לפועל

** רשימה זו הינה למידע כללי וראשוני בלבד ואינה נועדה בשום מקרה לשמש כיעוץ משפטי ו/או כתחליף ליעוץ משפטי לכל מקרה ונסיבותיו. אין להסתמך על האמור מבלי להיוועץ עם עורך דין העוסק בתחום בטרם נקיטת כל פעולה או קבלת כל החלטה. הדברים נכונים למועד כתיבתם בלבד.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים