zap group mishpati logo

נהג פגע וברח צפוי ל- 14 שנות מאסר לפי חוק

החמרה בענישה: ע"פ התיקון לחוק, נוסע ברכב שפוגע ובורח צפוי ל-14 שנות מאסר, לפי הצעת החוק החדשה שאושרה לקריאה בוועדת חוקה, חוק ומשפט

מאת: מערכת משפטי
06.10.11
תאריך עדכון: 22.10.15
3 דק'
נהג פגע וברח צפוי ל- 14 שנות מאסר לפי חוק

‏ועדת חוקה, חוק ומשפט אישרה לפני מספר ימים לקריאה שנייה ושלישית את הצעת החוק של חברי הכנסת זאב בילסקי ומשה מטלון. עפ"י ההצעה, נהג שיורשע בעבירת פגע וברח, יהיה צפוי לעונש של עד 14 שנות מאסר.

עפ"י התיקון לפקודת התעבורה, נוהג ברכב המעורב בתאונה שבה נגרמה לאדם חבלה חמורה או שבה נהרג אדם, ולא עצר או לא הזעיק עזרה, דינו 14 שנות מאסר. היום, העונש המקסימאלי שמוטל על נהג פגע וברח נע בין 7-9 שנות מאסר, ותלוי בנסיבות.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו עכשיו לפורום תעבורה

הועדה הוסיפה לחוק סעיף חדש המטיל חובה על נוסע ברכב המעורב בתאונה שבה נפגע אדם, להזעיק עזרה. נוסע שלא יזעיק עזרה כאמור, צפוי למחצית מהעונש הקבוע בחוק על הנהג הפוגע (עד 14 שנות מאסר). חובה זו לא תחול על קטין מתחת גיל 16 שנסע ברכב. חברי הכנסת החליטו לחייב בקריאה לעזרת הפצוע, גם בן משפחה של הנהג, וכן נוסע הנמצא תחת מרותו של הנוהג ברכב, לרבות מי שפרנסתו תלויה בנהג.

ביקורת על החמרת הענישה

עו"ד  ישי שרון מהסנגוריה הציבורית התנגד להחמרת הענישה. לדבריו: "שירות המבחן, הוא המסגרת הטיפולית הראויה לטפל בבעיות מעין אלו. ראיון עיתונאי עם פצוע מתאונת פגע וברח, יועיל הרבה יותר מענישה חמורה. לא הגיוני שעונש באשמת הריגה, יעמוד על 9 שנות מאסר, ועונש על פגע וברח, יעמוד על  14 שנים. אין הלימה בין העונשים".

ראש מדור תביעות במשטרה סנ"צ דן שני ביקש מהוועדה לשנות את החוק כך שלא יתאפשר עונש של מאסר על תנאי. מכיוון שבד"כ הנהג הפוגע מקבל שלילה לתקופת התנאי, כך שהענישה של מאסר על תנאי אינה אפקטיבית. בנוסף, ההחלטה האם לעבור עבירה דומה, אינה בהחלטת הנאשם, אלא על דרך הגורל והמקרה בלבד.

גב' אתי סגל ממשרד הרווחה אמרה, כי:" "כקצינת מבחן שעובדת עם נהגים פוגעים שנים רבות, אני סבורה שלא תמיד יש לצעירים כוחות וחוסן להתמודד עם הפקרת פצוע. לעיתים היכולת להפעיל שיקול דעת, פגומה. צריך לצאת מסר של החמרה. אבל צריך לקחת בחשבון גם את הנזקים העלולים להיגרם לצעירים נורמטיביים שיושלכו לכלא לשנים ארוכות יחד עם עבריינים. 

המסר לציבור: סוף למקרי פגע וברח

יו"ר הועדה ח"כ דוד רותם אמר: "אנחנו צריכים לקבוע ולהחליט באיזו חברה אנחנו רוצים לחיות. לא נוכל לקבל מצב של נהג שפוגע ובורח לחו"ל . נהג עבריין שפגע וברח, אינו שה  תמים".  לדברי רותם, היה ראוי להטיל עונש מאסר על אדם שלא הזעיק עזרה לפצוע, אף אם הוא לא קשור לתאונה".

ח"כ זאב בילסקי אמר: "ברוב המקרים יש תחכום רב של הנהגים שפוגעים. מדובר באנשים קרים ומחושבים. אלו לא אנשים שברחו מהתאונה  כ"הלומי קרב". המסר לציבור הוא, סוף למקרי פגע וברח.  7 שנות מאסר אינו עונש מרתיע"! בילסקי הוסיף, "ידע כל נהג שעולה על הכביש, שהחובה ההומאנית להזעיק עזקה, הפכה לחובה חוקית".

ח"כ אורי מקלב אמר: "עזבתי את הדיון בועדת הכספים בנושא דוח טרכטנברג, כיון שלדעתי הדיון בנושא "מי יחיה ומי ימות" חשוב יותר מהדיון בנושא "מי יעשיר ומי יעני". (קטע מפיוט בתפילת יום הכיפורים)

ח"כ משה (מוץ) מטלון אמר: "הפקרת פצועים, הפכה להפקרות, תופעה שאנו לא יכולים לחיות איתה, כחברה".

עוד בנושא:

7 עצות זהב לנפגע בתאונת דרכים

מדריך פיצויים בתאונת דרכים

תאונת דרכים: על זכויות הנפגעים

 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה