zap group mishpati logo

עלייה באחוז הגירושין לאחר החגים

מסתבר, כי החגים מעלים את מפלס הלחץ והרצון להתגרש. האם אפשר למנוע את התופעה? האם ניתן לעקוף את "מירוץ הסמכויות" המפרך והאכזרי לפעמים?

מאת: עליזה בן-יצחק (אבני) עו"ד, מגשרת ונוטריון
11.10.11
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
עלייה באחוז הגירושין לאחר החגים

מפלס הגשת התביעות בבתי הדין הרבניים ובבתי המשפט לענייני משפחה עולה בעיקר לאחר החגים. הימצאות בני הזוג יחדיו עם משפחתם המורחבת בתקופה ממושכת בחופשת החגים מחריפה את הבעיות הקיימות ממילא בזוגיות וצפים ועולים מתחים, מאבקי שליטה ובעיות בקשרי המשפחה המורחבת (היכן ועם מי לחגוג את החג ). כן נגרמת עליה בהוצאות הכספיות ורמת החיכוכים והמריבות עולה. משקעי העבר ומצבים רגשיים הופכים לפצצה מתקתקת אשר מביאה את אחד הצדדים להחלטה דרמטית לפתוח בהליך גירושין ואז מתחיל "מירוץ הסמכויות".

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום גירושין

מהו "מירוץ הסמכויות"?

מירוץ הסמכויות כשמו כן הוא: מירוץ הנוצר במערכת המשפט הישראלית בנושא המעמד האישי. כאשר בני זוג נפרדים ו/או אחד מהם מתכוון להתגרש, מבלי שהגיעו להסכם גירושין, מתחיל מירוץ הסמכויות בין בית המשפט לענייני משפחה לבית הדין הרבני בין הבעל לאישה. בדרך כלל האישה רצה ומגישה תביעותיה למזונות, מדור, משמורת, הסדרי ראייה וחלוקת רכוש בבית המשפט לענייני משפחה, ואילו הבעל רץ לבית הדין הרבני ומגיש תביעת גירושין, ובמסגרת תביעת הגירושין כורך את תביעת המזונות, מדור, משמורת, הסדרי ראייה, חלוקת רכוש וכו'. זאת, מאחר שלבית הדין יש סמכות מקבילה להכרעה בנושאים אלו.

לא הרבה יודעים, כי גם אם הבעל רץ ומגיש ראשון תביעת גירושין לבית הדין הרבני, וכורך בה את יתר תביעותיו, עדיין ניתן יהיה לדון בתביעת מזונות ומדור לילדים בבית המשפט לענייני משפחה.

לקבלת ייעוץ בנושאי גירושין פנו אל עורכי דין משפחה

כנות הכריכה

בית הדין הרבני יתן החלטה בנושא כריכת תביעות הבעל למזונות, משמורת, הסדרי ראייה וחלוקת רכוש בתביעת הגירושין לאחר מבחן "כנות הכריכה".
קיימים מספר מבחנים לבדיקת כנות הכריכה כמו: השלב בו מצוי ההליך בבית הדין הרבני, האם ביה"ד קנה סמכות וכבר נתן החלטה בנושא הכריכה, האם הבעל פעל בתום לב או בצורה תככנית, והאם יש עילה לגירושין. (מבחנים אלו נקבעו בבג"ץ פלמן נגד פלמן).

הבעל הקדים? לא סוף פסוק!

עצם הגשת תביעות אלו לבית הדין הרבני ע"י הבעל לפני הגשת תביעות האישה לבית המשפט לענייני משפחה, אינה סוף פסוק, ובמקרים מסוימים, ידונו בתי המשפט לענייני משפחה בתביעות אלו של האישה כאשר מדובר בקטינים. תמיכה לכך ניתן למצוא במספר פסקי-דין.

כך למשל: בעל עזב את דירת המגורים של בני הזוג לאחר החגים, והגיש בבית הדין הרבני תביעה נגד אשתו לגירושין, בה כרך את תביעת המזונות של האישה, תביעת המזונות של בתם הקטינה, וטענת מורדת נגד האישה (טענה שאם בית הדין יקבל אותה, האשה לא תהיה זכאית למזונות).

האישה הגיעה למשרד עוה"ד, וחששה כי הבעל הגיש תביעה מעין זו. בירור קצר בבית הדין הרבני העלה, כי אכן הבעל הגיש באותו יום תביעה. למחרת, הגישה האשה לבית המשפט לענייני משפחה תביעה למשמורת ותביעה למזונות ומדור של הילדה הקטינה וכן תביעה לפירוק שיתוף בכל נכסי בני הזוג. במקביל הוטלו עיקולים זמניים על כל נכסי הבעל מאחר שהיה חשש כבד להברחת רכוש משותף.

כמו-כן הוגשה תביעה לבית המשפט לענייני משפחה למזונות זמניים לילדה הקטינה, ובית המשפט חייב את הבעל לשלם מזונות זמניים בסכום גבוה לאור יכולת ההשתכרות הגבוהה של הבעל.
 כעבור מספר חודשים התקיים דיון בבית הדין הרבני, ובית הדין הרבני קבע כי לבעל אין כל עילת גירושין נגד האישה וכי תביעתו לגירושין אינה כנה. בית הדין הרבני מחק לבעל את תביעת הגירושין ועל כן כל  תביעותיו האחרות שנכרכו בתביעה זו נמחקו גם הן. תביעות האישה בבית המשפט לענייני משפחה נותרו על כנן  על אף שהבעל הקדים את האשה. מכאן, שלא בהכרח "כל הקודם זוכה"..

אין ספק, כי קיימת בעיה במערכת המשפטית בנושא מירוץ הסמכויות ואין זה יאה למערכת המשפט לפעול בדרך של מירוץ שליחים לשם קביעת הסמכות, אולם זו המציאות הלא רצויה במערכת המשפטית. בסופו של עניין לא תמיד הצד המקדים להגיש את תביעתו יזכה לקבל את מלוא הסעד המבוקש על ידו מאותו גוף משפטי וכל מקרה נבדק לגופו של עניין בהתייחס למבחנים כפי שצוינו לעיל.

בדרך כלל האישה רצה ומגישה תביעותיה למזונות, מדור, משמורת, הסדרי ראייה וחלוקת רכוש בבית המשפט לענייני משפחה, ואילו הבעל רץ לבית הדין הרבני ומגיש תביעת גירושין, ובמסגרת תביעת הגירושין כורך את תביעת המזונות, מדור, משמורת, הסדרי ראייה, חלוקת רכוש וכו'. זאת, מאחר שלבית הדין יש סמכות מקבילה להכרעה בנושאים אלו.



לא תמיד החגים הינם הסיבה העיקרית להליכי גירושין אחרי החגים, אולם הם מהווים סיבה נוספת בבחינת "הקש ששבר את גב הגמל" שכן בדרך כלל הבעיות בין בני הזוג  הן שורשיות  יותר.

 

הבעייתיות שמעורר מירוץ הסמכויות והיתרון בגישור

התוצאות של מירוץ סמכויות זה אינן רצויות ומעוררות שאלות קשות לגבי התנהלות החברה המודרנית המתקדמת בארץ.  התוצאה העגומה של מירוץ זה מביאה את אחד מבני הזוג או שניהם (כל אחד בנפרד) להגיש תביעות לבית המשפט או לבית הדין בעודם מתלבטים לגבי המשך הקשר הזוגי ודרכם המשותפת.

מירוץ זה מונע מהצדדים לנסות הליך של שלום בית או פירוד/גירושין באמצעות הליך של גישור, תוך שהם נגררים למירוץ הסמכויות ומוצאים עצמם נתונים ללחץ בלתי רצוי הגורם להם להגיש תביעה לבית הדין הרבני או לבית המשפט לענייני משפחה.

במקרה כזה, עדיף ורצוי לגשת לעו"ד שהוא גם מגשר, ולחתום על הסכם גישור בו מתחייבים שני הצדדים, כי הם מנועים מלנקוט הליך משפטי כלשהו האחד נגד השני כל עוד הם מצויים בהליך של גישור, עד למיצוי מלא של הליך זה.

במידה שנפתח הליך של תביעה ע"י אחד מהצדדים, מתחייב אותו צד לבטל את ההליך המשפטי בבית המשפט או בבית הדין הרבני או להקפיאו עד למיצוי הליך הגישור ו/או עד לקבלת החלטה משותפת בדבר המשך דרכם. ניתן לומר, כי בדרך זו הצדדים עשויים להקטין את הנזקים שיגרמו להם ולבני משפחתם.
 

ולסיום, מירוץ הקניות והניקיונות לקראת החגים שבפתח אינו יחיד. יש להשקיע מחשבה נוספת בדרך בה נעבור את החגים בשלום במסגרת המשפחה עם הלחצים המשפחתיים בתקופה זו העלולים לגרום למירוץ מהסוג עליו התרענו, הוא "מירוץ הסמכויות".

* מידע זה אינו מהווה ייעוץ פרטי, ו/או תחליף לייעוץ  עו"ד. בכל מקרה ממומלץ להיוועץ בעו"ד בטרם נקיטת כל הליך.
**דוא"ל : Liza_b@netvision.net.il  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה