zap group mishpati logo

הטיסה התעכבה או בוטלה? יש מקום לפיצוי

אושר בקריאה ראשונה: נוסע שטיסתו תתעכב או תבוטל יהיה זכאי לסיוע או פיצוי

מאת: מערכת משפטי
24.11.11
תאריך עדכון: 23.09.19
4 דק'
הטיסה התעכבה או בוטלה? יש מקום לפיצוי

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק שירותי תעופה (פיצוי וסיוע בשל ביטול טיסה או שינוי בתנאיה), התשע"ב-2011, של ח"כ אחמד טיבי (רע"מ-תע"ל) וקבוצת ח"כים.

ההצעה קובעת תנאים ונסיבות שבהתקיימם נוסע יהיה זכאי להטבות בשל ביטול, עיכוב או סירוב להעלותו לטיסה. ההטבות כוללות סיוע ללא תשלום, החזר הוצאות, כרטיס טיסה חלופי ופיצוי כספי, בהתאם לנסיבות שקבע החוק.

מטרת הצעת החוק היא להסדיר פיצוי וסיוע לנוסעים שהונפק להם כרטיס טיסה ולא עלו לטיסה במועד הנקוב בכרטיס בשל נסיבות שאינן תלויות בהם (ביטול הטיסה, שינוי במועדה, רישום יתר וכו'), ובתוך כך לקבוע כללים ואמות מידה לזכאותם הן להטבות כספיות והן לסיוע.
לפי המוצע, האחריות למתן ההטבות הכספיות והסיוע תוטל על המוביל האווירי שמפעיל או ארגן את הטיסה.

שילוט בולט בדבר זכויות הנוסע
 בדיון שהתקיים בוועדת הכלכלה, לקראת הכנת ההצעה לקריאה ראשונה אישרה הוועדה סעיף לפיו רשות שדות התעופה תציב בנמלי התעופה שילוט בולט שבו יוצגו לנוסע זכויותיו לפי החוק. כמו כן, מפעילי הטיסות והמארגנים יציבו את השילוט בנקודות המכירה ובכלל זה באתרי האינטרנט שלהם. הוועדה קיבלה את הצעת היו"ר ח"כ כרמל שאמה-הכהן, לפיה שר התחבורה יהיה ראשי לקבוע את נוסח השלט או לקבוע איזה מידע חייב להיות בשלטים.

עוד נקבע בדיון הוועדה כי לא ניתן יהיה להתנות על הזכויות של הנוסע, והוראות החוק יחולו גם אם הנוסע יוותר עליהן או יחתום על הסכם שלא מקנה לו את הזכויות. כמו כן, החוק יחול גם על טיסות פנים ארציות. בטיסות פנים ארציות יהיה הנוסע זכאי לשירותי סיוע בלבד, אלא אם שר התחבורה יקבע בתקנות מקרים בהם הנוסע יהיה זכאי גם לפיצוי.

עוד אושר כי נוסע שקנה כרטיס ומפעיל הטיסה או המארגן מסרב להעלותו לטיסה מטעמים שלא תלויים בו (כמו מקרים של רישום יתר), יהיה זכאי לקבל באופן מיידי שירותי סיוע, פיצוי כספי וכן השבת התמורה ששילם עבור הכרטיס או כרטיס טיסה חלופי.

איחור של 8 שעות יחשב כביטול טיסה
בדיונים הקודמים אישרה הוועדה כי איחור של 8 שעות ייחשב כביטול טיסה, ויקנה לנוסעים זכות לקבל פיצוי כספי בנוסף להשבת התמורה ששילם וסיוע שיקבל בשדה התעופה בשל העיכוב. כמו כן נקבע, כי נוסע שטיסתו התעכבה שעתיים ומעלה יהיה זכאי למזון, משקאות, שתי שיחות טלפון ומשלוח הודעה באמצעות פקס או דואר אלקטרוני.

החזר הוצאות ושירותי סיוע
נוסע שטיסתו עוכבה למשך יותר מ-5 שעות ועד ל-8 שעות (אז תיחשב הטיסה ככזו שבוטלה) זכאי לקבל גם החזר הוצאות ושירותי סיוע בהם אירוח בבית מלון אם מדובר בשהייה לילית ושירותי הסעה למלון וממנו. במקרה כזה קבעה, קבעה הוועדה, הנוסע יוכל להחליט אם הוא מקבל את הפיצוי וממשיך להמתין לטיסה או מבטל את העסקה, כאשר אם יבחר לבטל את העסקה הוא יוכל לקבל את הכסף ששילם עבור הטיסה ולתבוע פיצוי בגין הנזק שנגרם לו.

בדיונים קודמים נדונה גם סוגיית הפיצוי לנוסע שחברת התעופה החליטה להעבירה למחלקה ברמה נמוכה מזו עליה שילם. הוועדה קיבלה את הצעת היו"ר שאמה-הכהן, לקבוע נוסחה קבועה, שלפיה בטיסות של עד 2,000 ק"מ יפוצה הנוסע ב-50% מהמחיר ששילם, בטיסות מ-2,000 ק"מ ועד 4,500 יפוצה ב-75% ממחיר הכרטיס ומי שטס למרחק של מעל 4,500 ק"מ יפוצה ב-100% ממחיר הכרטיס. עוד נקבע כי הפיצוי יועבר לנוסע תוך 14 יום.

במהלך הדיונים עסקה הוועדה גם בסוגיית הזכאות של הנוסעים לפיצוי אם הסירוב להעלות נוסע לטיסה או עיכוב או ביטול הטיסה היו מטעמי ביטחון. נציגי השב"כ טענו, כי אם יוחלט להטיל על המדינה לפצות נוסעים שעוכבו ולבסוף אושרו לעלות על טיסה שיצאה, הדבר יגרום לכך ששיקולים כלכליים יהיו מעורבים בבדיקה. חברי הכנסת טיבי וישראל חסון טענו, כי קורים מקרים בהם אזרחים מעוכבים לעיתים יתר על המידה, והוסיפו כי במקרים כאלה יש לפצות את הנוסעים. לבסוף החליטה הוועדה שלא להכריע בשלב זה בסוגיה, ולדחות את העיסוק בנושא לשלב הכנת החוק לקריאה שנייה ושלישית.

8 ח"כים תמכו בהצעה, שעברה ללא מתנגדים. ההצעה תוחזר לוועדת הכלכלה להכנתה לקריאה השנייה והשלישית.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים