zap group mishpati logo

הסכם גירושין? לא בכל מחיר

חוק הגישור החדש הכתיר באופן רשמי את הסכם הגירושין כאופציה המועדפת להשלים הליך גירושין; אכן מדובר באופציה עדיפה מהרבה בחינות, אבל האם היא תמיד מתאימה?

מאת: עו"ד אריה לרנראריה לרנר-משרד עורכי דין
25.10.16
תאריך עדכון: 04.03.24
5 דק'
הסכם גירושין? לא בכל מחיר

בני זוג העומדים בפני גירושין יכולים להשלים הליך בלתי נעים זה באחת משתי דרכים: על ידי הסכם גירושין שלרוב ינוסח וייחתם לאחר משא ומתן ממושך, לרוב בתום הליך גישור; או בהתערבות בית המשפט. ישנה הסכמה גורפת בדבר הדרך העדיפה - הסכם גירושין שלא נכפה על הצדדים נחשב לאמצעי היעיל והפחות פוגעני מבין השניים. המחוקק שאימץ תפיסה זו במסגרת חוק גישור חובה הכתיר את ההסכם כאמצעי עדיף ומנצח. 

החוק, למעשה, כופה על הצדדים הליך של גישור, במסגרת ארבע פגישות הידברות ביחידת הסיוע שליד בית המשפט לענייני משפחה בתקווה שאילוץ זה, לצד הסיוע של אנשי המקצוע שילוו את בני הזוג יהווה פתח לסיום מוקדם, יעיל ומוסכם של הליך הגירושים ללא פניה לערכאות משפטיות.
הסדר יוצא דופן זה מלמד יותר מכל על מעמדו של הסכם הגירושין.

מה ניתן להסיק מחוק גישור חובה על מעמדו של הסכם הגירושין?

ההסדר שקבע המחוקק מלמד על מעמדו של הסכם גירושין כאמצעי מועדף באופן גורף ומכריע. המחוקק למעשה קובע שעל אף שמדובר בשני אנשים מבוגרים בעלי רצון חופשי, יש לכפות עליהם הידברות, והוא בעצם מגביל את זכות הפנייה לערכאות משפטיות וגורם לצדדים להפסיד זמן יקר. זהו צעד מרחיק לכת ומשמעותי. הפגיעה בחופש הרצון, ההתערבות הבוטה והגישה הפטרונית המגולמות בקביעה זו מלמדים יותר מכל כמה מערכת המשפט בישראל שואפת שגירושים יסתיימו לאחר גישור, בדרך של הידברות והסכמה, ללא צורך במעורבות של בית המשפט. המחוקק כאילו אומר- אתם האזרחים אינכם יודעים מה טוב עבורכם ולא יודעים לבחור נכון, לכן אני אכריח אתכם ללכת בדרך שתיטיב אתכם. כל זה נובע באופן חד משמעי מהיתרונות הברורים של הסכם גירושין.

מהם היתרונות של הסכם גירושין?

ראשית, הסכם כזה מאפשר שליטה: הכרעה במחלוקות הכרוכות בגירושין תמיד תכלול ויתור. בין אם בית המשפט מורה מלמעלה מי יוותר וכמה ובין אם הצדדים יבחרו בעצמם על מה לוותר, במסגרת הגירושין ייעשו ויתורים וכל אחד מהצדדים יידרש לשלם מחיר כואב. ההבדל הגדול הוא שהליך הידברות משאיר לבני הזוג שליטה יחסית בנעשה ולכל אחד יש את הבחירה על מה לוותר. בעיני רבים עדיפים שליטה מעטה, יכולת בחירה ותעדוף של ויתורים ורווחים על פני פתרון שמוטל עליהם ע"י ביהמ"ש ללא אפשרות להתייחס לדקויות ומורכבויות הידועות רק לצדדים.

שנית, הסטטיסטיקה מוכיחה, כי בני זוג שהגיעו להסכמות נוטים יותר לכבדן בניגוד להסכמות שנכפו עליהם במסגרת פסק דין.

שלישית, הידברות והסכם גירושין חוסכים משאבים עצומים לצדדים. תיקי גירושין המתנהלים בבתי משפט אורכים זמן רב ודורשים מבני הזוג משאבים אדירים: זמן, כסף, משאבים רגשיים-נפשיים והתרוצצות. כמו בכל מלחמה, גם במלחמת גירושין מכוערת יש הרבה מאד נפגעים ואין מנצחים, כולם מפסידים ולמרבה הצער יותר מכל נפגעים הילדים המשותפים.

האם יתכן מצב בו, למרות יתרונותיו הברורים של הסכם גירושין, עדיפה הפנייה לבית משפט?

בהחלט. הסכם גירושין הוא יעיל, נוח, חסכוני ועדיף, אבל לא בכל מחיר. ישנן לא פעם נסיבות בשלהן הפנייה לבית משפט עדיפה בהרבה ומחויבת המציאות. 

לקראת גירושין - הלב נשבר

מתי חשוב להימנע מהסכם גירושין?

זאת, כאשר שני הצדדים לא שווים בעוצמתם. כך, למשל, אם אחד מבני הזוג הוא עשיר מופלג והוא נישל את בת/ן הזוג מגישה לנכסים ולכספים והצטייד במיטב עורכי הדין שירמסו את בן הזוג חסר האמצעים וירתיעו אותו. ללא התנהלות שוויונית לא ניתן יהיה לנסח הסכם גירושין הוגן.
מקרה נוסף הוא, כאשר העוינות בין הצדדים רבה מדי ואין מקום להידברות.
כמו-כן, כאשר אחד הצדדים משתמש בהליך הגישור כאמצעי סחטנות ומניפולציה ללא כל כוונה להגיע להסכמות, וכן כאשר אחד הצדדים נוהג בחוסר תום לב, למשל, מבריח נכסים ולא ניתן לסמוך על יושרו או אם הוא מסית את הילדים המשותפים כנגד ההורה האחר וכד'. 
סיטואציה נוספת היא, כאשר אחד הצדדים חושש מהצד השני ו/או לא מסוגל לנהל איתו מו"מ שוויוני. כך, למשל במקרים בהם הייתה אלימות פיסית בין בני הזוג: אין לצפות מאשה מוכת החרדה מבעלה להידבר מבלי להיכנע לתביעותיו. אמנם בית המשפט צריך לאשר את הסכם הגירושין והוא מוודא שמדובר בהסכם הוגן, הגון והגיוני, אבל הוא לא יכול לתת את הדעת למניעים נסתרים, חששות או תפיסות של בני הזוג מבלי להיות מעורב בכל קורותיהם. 
סיכון נוסף שיכול להפוך את הסכם הגירושין לעדיף פחות מפנייה לבית משפט הוא מצב בו הסכם הגירושין לא מספק. ככלל עדיף היעדרו של הסכם גירושין על פני הסכם גירושין גרוע. הסכם גירושין שאיננו מקיף, טוב, מתאים וצופה פני עתיד איננו בריא לצדדים.

כאשר אחד הצדדים חושש מהצד השני ו/או לא מסוגל לנהל איתו מו"מ שוויוני. כך, למשל במקרים בהם הייתה אלימות פיסית בין בני הזוג: אין לצפות מאשה מוכת החרדה מבעלה להידבר מבלי להיכנע לתביעותיו

כיצד ניתן להימנע ממצב זה בו הסכם הגירושין איננו מספיק טוב?

יש לפנות לעורך דין או מגשר. בני זוג שמנסחים הסכם גירושין בכוחות עצמם ללא עזרה מקצועית מסתכנים. לשם ניסוח הסכם נישואים מספק יש צורך בידע משפטי ובניסיון. ההסכם חייב להיות מפורט, ברור וללא פתח למחלוקות. ההסכם חייב להסדיר את כל הנושאים, לא רק נושאים כלליים כמו בהסכמי דוגמא הזמינים באינטרנט לכל דורש, אלא גם נושאים ספציפיים ייחודיים לבני הזוג. ההסכם חייב להתייחס להווה וגם לצפות פני עתיד ולקחת בחשבון תפניות וצרכים מגוונים שבני הזוג לא ידעו לאתר בעצמם. הוא גם חייב לכלול מנגנונים ליישוב ופתרון מחלוקות בעתיד ולהיות הוגן, הגון ובר יישום.

אריה לרנר-משרד עורכי דין

אריה לרנר-משרד עורכי דין

עו"ד אריה לרנר, בעל תואר ראשון במשפטים, מנהל משרד פרטי בב"ש העוסק בתחום המשפט האזרחי. שירותי המשרד כוללים ייעוץ וייצוג משפטי, ייצוג מול בתי משפט לענייני משפחה, בתי דין רבניים וכן בתי המשפט המחוזיים, עריכת הסכמי גירושין, הסכמים לחיים משותפים וכן הסכמי ממון.

הוצאה לפועל, דיני משפחה וגירושין

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
אריה לרנר-משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה