zap group mishpati logo

נאמן הופקד לנהל את נכסיך? עליך להתנהל מולו בחוכמה

מי שמופקד על ניהול נכסיו של חייב מכונה "נאמן". מטבע הדברים, מערכת היחסים בין נאמן לחייב מורכבת. כיצד עליך להתנהל מולו כדי להגן על זכויותיך?

מאת: עו"ד אריה לרנר
13.12.16
תאריך עדכון: 28.03.24
5 דק'
נאמן הופקד לנהל את נכסיך? עליך להתנהל מולו בחוכמה

דיני הנאמנות קובעים הסדר מיוחד המיושם בהליכים שונים של גביית חוב. במסגרת הסדר זה מוגדרים כמה "שחקנים" בזירה: אתה כחייב; בית המשפט כמנהל ההליך; הנושים כלפיהם עליך לפרוע חובותיך; והנאמן - זהו שחקן רביעי, חשוב ומאוד מרכזי. לזהות הנאמן, לפעולות שהוא נוקט, ליחסו כלפיך ולמערכת היחסים ביניכם יש השפעה עצומה על האופן בו יראו חייך ובו יתנהלו ההליכים בהם אתה מעורב. לכן חשוב לדעת כל שניתן על תפקידו של הנאמן ועל האופן בו יש להתנהל מולו.

לאחר שתוכרז פושט רגל, ימונה נאמן, שלרוב יהיה עורך דין. פעמים רבות הנאמן מוצע על ידי הנושים ו/או על ידי כונס הנכסים, אך את מינויו מכריע בסופו של דבר בית המשפט שקובע את זהותו

מהו נאמן ומה תפקידו?

דיני הנאמנות כוללים מגוון חוקים המסדירים את תפקידו, מעמדו וסמכויותיו של הנאמן. נאמן ממונה בהליכים שונים, בתחומים מגוונים למספר מטרות. כאשר מדברים על נאמן הממונה בהליך של גביית חובות - פשיטת רגל או גביית חובות בהוצאה לפועל - החוק מגדיר את תפקידיו וסמכויותיו של הנאמן, ואת מערכת היחסים בינו לבין יתר הגורמים המעורבים (החייב, הנושים ובית המשפט) באופן הבא:
במידה שהגשת בקשה להסדרת חובות ו/או פתחת בהליך פשיטת רגל, מתחיל לנוע תהליך רב שלבי שמטרתו לאפשר לך לשקם את חייך, לאחר תשלום חובות, בהתאם ליכולותיך, תוך שמירה על זכויותיך; ואיזון בין האינטרסים שלך כחייב לבין האינטרס של הנושים. 

לשם הסדרת החוב, בית המשפט יוציא צו כינוס על נכסיך שמשמעותו בפועל היא העברת הנכסים שלך לכונס הנכסים הרשמי. כונס הנכסים יחקור את מצבך, יכנס אסיפת נושים ולאחר שישרטט "מפה של המצב" ההליך יתקדם למינוי של נאמן.

לאחר שתוכרז פושט רגל, ימונה נאמן, שלרוב יהיה עורך דין. פעמים רבות הנאמן מוצע על ידי הנושים ו/או על ידי כונס הנכסים, אך את מינויו מכריע בסופו של דבר בית המשפט שקובע את זהותו. מרגע מינויו ועד סיום הליך גביית החוב, הנאמן מופקד על הניהול של נכסיך. 

הנאמן מוסמך לחקור אותך כחייב כדי לברר את מצבת נכסיך; והן את הנושים, כדי לברר את טיב והיקף החובות

מהם תפקידיו וסמכויותיו של הנאמן?

מרגע מינוי הנאמן אתה כחייב כבר אינך הבעלים של נכסיך. הפקדת אותם בנאמנות בידיו של הנאמן בהוראת בית המשפט הרואה בנאמן את זרועו הארוכה. לנאמן סמכויות רבות אשר מוגדרות בסעיפים מגוונים בפקודת פשיטת הרגל. בין סמכויות נאמן בפשיטת רגל בולטות הסמכויות הבאות:

סמכות לנהל את נכסי החייב 

הנאמן ירכז את כל נכסיך - כספים, חסכונות, מקרקעין, מטלטלין וכדומה, ויחליט על דעת עצמו מה למכור, מה לפרוע ומה לעשות. הוא גם יתבע בשמך חובות אם ישנם, ישביח את הנכסים, יגיע להסדרם עם גופים שונים ועוד.  

סמכות לנהל את בית העסק

אם אתה בעלים של עסק, הנאמן מוסמך לנהלו באופן הראוי בעיניו, אם ניהולו נחוץ לפרעון חובות. 

סמכות חקירה

הנאמן מוסמך לחקור אותך כחייב כדי לברר את מצבת נכסיך; והן את הנושים, כדי לברר את טיב והיקף החובות. 

התנהלות משפטית

הנאמן ינהל בשמך הליכים משפטיים מגוונים.

משא ומתן והסדרים

הנאמן ינהל בשמך משא ומתן ויגיע להסדרים, פשרות וכריתת חוזים. 

הכרעה במעמדם של נושים וחובות

לנאמן סמכות להכריע בדבר חובות הנושים - למשל, האם הם בני תביעה, האם לנושים יש קדימות, אופן ועיתוי חלוקת תשלומים (דיבידנדים) לנושים וכדומה.

הכרעה בהליך פשיטת רגל

לנאמן יש כוח רב מאד: בית המשפט נותן לו יד חופשית ומעניק למסקנותיו משקל רב מאד. הנאמן למעשה הוא שליח של בית המשפט - ידו הארוכה שמגיעה לשטח ועל פיה יישק דבר. בשורה התחתונה: הנאמן הוא שיקבע איך יראו חייך, והוא זה שיכריע בהליך פשיטת רגל: הן בנקודות זמן מסוימות במהלך התקדמות הליך פשיטת הרגל, על שלביו השונים והן בסופו; לקראת סיום ההליך ועד קבלת ההפטר. 

הנאמן בהליך פשיטת רגל הוא הגורם המשפיע ביותר על עתידך כחייב. במהלך פשיטת הרגל הוא שיכריע ויקבע איזה סכום תשלם, מתי ולמי, איזה סכום יופרש לך כדי לנהל את חייך וצרכיך, אילו מגבלות יוטלו עליך ואילו יבוטלו

כיצד מתבטאת שליטתו של הנאמן בגורל החייב?

הנאמן בהליך פשיטת רגל הוא הגורם המשפיע ביותר על עתידך כחייב. במהלך פשיטת הרגל הוא שיכריע ויקבע איזה סכום תשלם, מתי ולמי, איזה סכום יופרש לך כדי לנהל את חייך וצרכיך, אילו מגבלות יוטלו עליך ואילו יבוטלו; והוא גם שיקבע האם תקבל צו הפטר ומתי ויכריע כיצד יסתיים ההליך.

בשל חשיבותו הרבה של הנאמן בפשיטת רגל, סמכויותיו הרבות, העובדה שבית המשפט סומך באופן כמעט טוטאלי על שיקול דעתו וההשפעה הרבה של התנהלותו עליך ועל חייך כחייב, חשוב מאד להתנהל מול הנאמן בחוכמה ולשמור על מערכת יחסים יעילה ונעימה עימו. מערכת היחסים עם הנאמן צריכה לשרת אותך ולאפשר לך להגן על הזכויות שלך ולקדם את האינטרסים שלך.

הכיסים ריקים והחובות תופחים

כיצד מומלץ לחייב לנהוג מול הנאמן? מה זה אומר “לנהוג בזהירות ובחוכמה”?

מומלץ להיעזר בעורך דין. לחייב מומלץ להיעזר בסיוע וליווי משפטיים. חשוב מאד לזכור, כי הנאמן ממונה על ידי בית המשפט ומייצג את שני הצדדים - גם את החייב וגם את הנושים. הוא חייב להיות אובייקטיבי וניטרלי ואסור לך כחייב לסמוך על כך שיפעל לטובתך. אתה, כחייב, למעשה כל הזמן מנהל משא ומתן מול הנאמן וצריך להגיע להישגים. ככל משא ומתן, גם במו"מ בין חייב לנאמן בפשיטת רגל יש צורך בוויתורים, תעדופים ומקח וממכר. עורך דין המכיר את החוק שיעמוד לצידך יסייע לך רבות. הוא ידע היטב מה לטעון, מה להשמיע, מה להציג לנאמן, כיצד להתנהל מולו ואיך ליישם את המשא ומתן, וכך יסייע לך להגיע להישגים טובים יותר. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • 7 הקלות להן זוכים חדלי הפירעון בזמן הקורונה

    7 הקלות להן זוכים חדלי הפירעון בזמן הקורונה

    מפטור זמני ועד דחיית תשלומים: בעקבות המשבר זכאים שכירים ועצמאים שנקלעו לחדלות פירעון לשלל הקלות. אלו הבולטות שבהן
    5 דק'
  • המדריך לגביית חובות בהוצאה לפועל

    המדריך לגביית חובות בהוצאה לפועל

    קיבלתם פסק-דין לטובתכם? המחאה שמסרו לכם לא כובדה ע"י הבנק? חשבונית שהוצאתם לא שולמה? באפשרותכם לפנות ללשכת ההוצאה לפועל ולנקוט הליכי גביה כנגד מי שחייב לכם כסף. ניהול נכון של הליכי הגביה יכול להביא לפירעון החוב מהר וביעילות
    9 דק'
  • הליך פשיטת רגל - מא' ועד ת'

    הליך פשיטת רגל - מא' ועד ת'

    אם נקלעתם לחובות שאין ביכולכם להחזיר, ואתם סבורים שיש להכריז עליכם כעל 'פושטי רגל', קראו ולמדו על מהות ההליך, ההתנהלות הנכונה והדרך לחזור לחיי שגרה
    7 דק'

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה