zap group mishpati logo

גירושין בשיתוף פעולה - הצוות המקצועי המלווה את ההליך

הרכב הצוות הליך גירושין בשיתוף פעולה - על תפקידי חברי הצוות, כיצד הם נבחרים וסיום ההליך

מאת: עו"ד טלי ורד קינן
25.12.16
תאריך עדכון: 09.04.24
5 דק'
גירושין בשיתוף פעולה - הצוות המקצועי המלווה את ההליך

בשנים האחרונות בוחרים זוגות רבים יותר לפרק את נישואיהם בהליך של גירושין בשיתוף פעולה, במטרה לפתור את הסכסוך באופן מכובד, לקבל כלים להתנהגות נבונה במהלך ההליך ולאחר סיומו ההליך ולהגיע להסכמות ללא צורך בפנייה לערכאות משפטיות (בית המשפט לענייני משפחה ובית הדין הרבני). 

מלבד ההיבטים החשובים של יעילות וחיסכון בזמן ובעלויות, גירושין בשיתוף פעולה נותן מענה למטרה נוספת, החשובה מכולן - תמיכה נפשית בהתמודדות עם הליך הגירושין ושמירה על יחסים הוריים תקינים

מהם יתרונות הליך גירושין בשיתוף פעולה?

ההליך מתנהל מחוץ לכותלי בית המשפט ובאמצעותו זוכים שני בני הזוג לקבל מעטפת של ייעוץ והכוונה בכל האספקטים השונים של הגירושין, מבלי לוותר על ייצוג אישי של עורך דין שיגן על האינטרסים שלהם. 
מלבד ההיבטים החשובים של יעילות וחיסכון בזמן ובעלויות, גירושין בשיתוף פעולה נותן מענה למטרה נוספת, החשובה מכולן - תמיכה נפשית בהתמודדות עם הליך הגירושין ושמירה על יחסים הוריים תקינים, תוך כדי קבלת ייעוץ ותמיכה כיצד להמשיך לתקשר אחד עם השנייה כהורים ולשמור על יחס של כבוד הדדי.
משהושגו הסכמות בכל הנושאים העומדים על הפרק, יעלו אותן עורכי הדין על הכתב ובני הזוג יחתמו על הסכם הגירושין, שיוגש לאישורו של בית המשפט ויקבל תוקף של פסק דין.

בנוסף לעורכי הדין של כל אחד מהצדדים, כולל הצוות גם אנשי מקצוע שונים כגון: יועץ נישואין, יועץ כלכלי, עובדת סוציאלית, פסיכולוג וכו', שעברו הכשרה ייעודית ואשר פועלים יחד במטרה לפתור את הסכסוך

הצוות המקצועי המלווה את ההליך

המטרה של ההליך היא כאמור, להעניק לשני הצדדים סיוע וכלים להתמודדות נכונה עם הסיטואציה המורכבת, כלכלית ורגשית, של גירושין. 
לשם כך, בנוסף לעורכי הדין של כל אחד מהצדדים, כולל הצוות גם אנשי מקצוע שונים כגון: יועץ נישואין, יועץ כלכלי, עובדת סוציאלית, פסיכולוג וכו', שעברו הכשרה ייעודית ואשר פועלים יחד במטרה לפתור את הסכסוך, ולאפשר לצדדים הנוגעים בדבר להתחיל בחיים החדשים שלאחר הגירושין, על כל המשמעויות הנובעות מכך. אנשי המקצוע יסייעו לבני הזוג המתגרשים גם להתמודד באופן רגשי עם סיטואציות שונות, כגון: מה לומר לילדים, מה העיתוי הנכון לעשות זאת ועוד.

באופן זה, יכולים בני הזוג לנהל דיאלוג אפקטיבי ולדון בכל ענייני הגירושין הרלוונטיים, לרבות נושא תוכנית ההורות (משמורת הילדים והסדרי השהייה עימם), קביעת גובה דמי המזונות וחלוקת הרכוש. 
הצוות המקצועי מחויב למצוא פתרונות שימנעו מהצדדים להגיע למשפט, ולכן כל אחד מחבריו ישקיע זמן וחשיבה יצירתית באפשרויות השונות.

מי בוחר את חברי הצוות?

הליך של גירושין בשיתוף פעולה מתחיל בדרך כלל בפניה של אחד מהצדדים לעורך דין שעבר הכשרה ייעודית לעסוק בגירושין בשיתוף פעולה, והוא זה שמציע לו את ההליך. 
לעורכי הדין המנוסים יש בדרך כלל חברי צוות קבועים, שכבר עבדו איתם בעבר, שיש ביניהם תקשורת טובה והם יוצרים סביבת עבודה טובה ונוחה. עורך הדין יכול להמליץ על חברי הצוות לבן/בת הזוג, שיעביר את המלצתו לצד השני. 
הצד השני יכול לקבל את ההמלצה או לבחור איש צוות אחר מטעמו, כך שהצוות נבנה ומוסכם למעשה על ידי שני בני הזוג. 
לאחר הבחירה נחתם הסכם כניסה לתהליך בין בני הזוג לבין עורכי הדין וכן הסכם נוסף בין בני הזוג לבין יועץ/יועצי הגירושין. 

היועץ הכלכלי משותף לשני בני הזוג והם מחויבים לנהוג בשקיפות מלאה ולהגיש לו את כל המסמכים הרלוונטיים הנדרשים לצורך ההערכה

מהו התפקיד של כל אחד מחברי הצוות בהליך?

עורכי דין - כל צד מיוצג על ידי עורך דין בנפרד, שתפקידו להגן על האינטרסים שלו, בדומה לייצוג בבית המשפט. עורכי הדין הללו עברו הכשרה של גירושין בשיתוף פעולה והם בעלי תפקיד מהותי בניהול ההליך ובטיפול במעטפת המשפטית הרחבה - הדרכת והכוונת חברי הצוות, ליווי הצדדים לפגישות משותפות, ניהול משא ומתן בשם הצדדים, ניהול פגישות אישיות (ללא נוכחות הצדדים) במטרה לנסות לפתור את הקונפליקטים ולהציע לצדדים פתרונות אפשריים ועוד. עורכי הדין הם גם אלו שינסחו לבסוף את הסכם הגירושין ויגישו אותו לאישור בבית המשפט וגם ילוו את הצדדים למועד אישור ההסכם וייצגו אותם בפני בית המשפט.  

יועץ נישואין - עובד סוציאלי, פסיכולוג, או מטפל רגשי אחר שעבר הסמכה ייעודית בגירושין בשיתוף פעולה. לעיתים מדובר ביועץ אחד משותף לשני בני הזוג אך כאשר קיים קונפליקט משמעותי מאוד בין בני הזוג או כאשר אחד מהצדדים זקוק לתמיכה רבה יותר, יידרשו שני יועצי גירושין, אחד לכל צד. תפקידו של יועץ הנישואין הוא לסייע לצדדים להתמודד עם ההליך, הן בעצמם והן בכל מה שקשור להתמודדות של הילדים כך שיחוו את הגירושין באופן פחות טראומטי, להמליץ להם על הסדרי ראיה ועל אופן ההתנהלות לאחר תום ההליך, כשטובת הילדים נמצאת תמיד לנגד עיניהם והינה ראשונה במעלה. 

יועץ כלכלי - רואה חשבון או אקטואר שעבר גם הוא את ההכשרה הייעודית ומצטרף לצוות כאשר מתעוררות שאלות כלכליות ו/או כאשר נדרשת חוות דעת מקצועית באשר לזכויות סוציאליות, הערכות שווי וכו'. היועץ הכלכלי משותף לשני בני הזוג והם מחויבים לנהוג בשקיפות מלאה ולהגיש לו את כל המסמכים הרלוונטיים הנדרשים לצורך ההערכה. הבחירה באקטואר או ברואה חשבון, נעשית בהתאם לצורך, כאשר בדרך כלל אקטואר יתרכז בהערכת זכויות סוציאליות ורואה חשבון בהערכת שווי (למשל, כאשר לבני הזוג יש חברות, עסקים, מוניטין וכו'). 

הליך גירושין - האם ניתן לעבור אותו בשיתוף פעולה?

מתי מסתיים ההליך?

חברי הצוות מנועים מללוות את הצדדים לבית המשפט. במידה שההליך לא יצלח, כך שהצוות כולו מחויב להצלחתו של ההליך ויעשה הכל על מנת לסיים אותו במהירות האפשרית.
לאחר גיבוש ההסכמות, מנסחים עורכי הדין את הסכם הגירושין, מאשרים אותו בבית המשפט ואיתו ניגשים בני הזוג להתגרש בבית הדין הרבני.  

 

* הכותבת הוא עורכת דין לענייני משפחה, מגשרת משפחתית ועוסקת בגירושין בשיתוף פעולה 

** השתתפה בהכנת הכתבה - יערית טרבלסי, כתבת משפטי

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה