zap group mishpati logo

עו"ד אריה לרנר - נעים להכיר

על הקשר בין רפואה ומשפט, על לקוחות שלא ייצג ועוד - עו"ד אריה לרנר, מתמחה בדיני משפחה, ירושה, הוצל"פ ופשיטת רגל

מאת: יערית טרבלסי, כתבת משפטי
19.01.17
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
עו"ד אריה לרנר - נעים להכיר

צילום: נתי חדאד

מדוע בחרת ללמוד משפטים? האם היתה התלבטות או שהבחירה היתה ברורה מראש?

מאז שאני זוכר את עצמי התלבטתי בין לימודי משפטים ללימודי רפואה.
הם אולי נראים שני תחומים שונים לחלוטין, אבל יש ביניהם המון דמיון מבחינת תחום האחריות ומהות המקצוע, והם שונים רק מבחינת אופי העשייה. 

כל הנושא של חוק ומשפט מסקרן אותי מאוד. זהו תחום מגוון ואינדיווידואלי מאוד. אף מקרה לא חוזר על עצמו ובכל פעם נפתחים אופקים חדשים

אז למה משפטים ולא רפואה?

כל הנושא של חוק ומשפט מסקרן אותי מאוד. זהו תחום מגוון ואינדיווידואלי מאוד. אף מקרה לא חוזר על עצמו ובכל פעם נפתחים אופקים חדשים.
מעבר לעניין המקצועי הרב, תחום המשפט מעניק המון סיפוק עצמי. זהו תחום שנוגע ומשפיע על כל תחומי החיים שלנו. דרך העשייה והייצוג בבתי המשפט, אתה למעשה עוזר לבן אדם בשעות הכי קשות שלו. אתה תומך בו בתקופות הקריטיות בחייו, נמצא לצידו בעתות המשבר שלו, נותן לו תקווה, מחזיר לו את האמון ונותן לו הזדמנות לצלוח את המשבר הזה יחד. אין תחושה טובה יותר מאשר לשמוע את הכרת התודה של לקוח שטיפלת בו. זוהי תחושה שמתעלה אלפי מונים על קבלת שכר הטרחה, וזו בעיניי מהות ההגשמה העצמית. 

כאן, בדיני משפחה, אני מוצא את הרלוונטיות הגדולה ביותר לאני מאמין שלי - מתן עזרה, תמיכה ותקווה לאדם בשעתו הקשה

למה דווקא תחום דיני משפחה?

בדיני משפחה בכלל, ובכל מה שקשור לגירושין בפרט, אתה נפגש הכי הרבה עם אותם אנשים שמתמודדים עם אחד מהמשברים האמיתיים והמורכבים בחיים. 
היחסים בין בני הזוג מושתתים על רגשות וכשאדם נרגש ונסער, הכי קשה לו להתנהל בצורה הגיונית ושקולה. בדיוק בנקודה הזו שבה הוא אינו יכול לעזור לעצמו, הוא זקוק הכי הרבה לעזרה של עורך דין, שגם יהווה עבורו תמיכה ואוזן קשבת וגם יגן עליו במקצועיות, במסירות ובנאמנות בשעתו הקשה. 
כאן, בדיני משפחה, אני מוצא את הרלוונטיות הגדולה ביותר לאני מאמין שלי - מתן עזרה, תמיכה ותקווה לאדם בשעתו הקשה. 

אילו לא היית היום עו"ד, במה היית עוסק?

רפואה. כאמור, זהו התחום השני שמאוד משך אותי. למען האמת, מעולם לא ממש נטשתי את הרפואה ולאחרונה סיימתי לימודי סיעוד, כך שבעתיד הקרוב אהיה גם עורך דין וגם אח מוסמך בבית חולים. 

ספר לנו על תיק מעניין שטפלת בו בשנה האחרונה

תיק של חטיפת ילד לחו"ל.
הגיעה אלינו אישה במצוקה רגשית נוראית, בבקשה שנחזיר לה את ילדה בן ה-7, שנחטף לחו"ל על ידי אביו, שהיה המשמורן. ראיתי בעיניה זעם, זעקה, תסכול, פחד, חוסר אמונה וחוסר השלמה עם האבדן. 

הפעלנו את כל המנגנונים שלנו, את כל היכולות האנושיות והעל אנושיות של המשרד וניהלנו תהליך מורכב מאוד, שבסופו הוחזר הילד ארצה. עד היום מתנהלים הליכים משפטיים שמטרתם להעביר את המשמורת לידי האם, עקב המעשה של האב. 
זהו ללא ספק אחד התיקים המוצלחים והמורכבים ביותר במשרד. ב- 99 אחוזים מהמקרים הדומים, לא ניתן להציל את המצב, אבל אנחנו הצלחנו לעשות את זה. ההצלחה הזו החמיאה וחיזקה את האמונה שלי שצריך להמשיך לפעול למען המטרה שלנו.

מה הכי חשוב שידעו עליך כעו"ד וכאדם?

חשוב לי שאנשים ידעו שאני קודם כל פה בשבילם ולטובתם, כשומר שעומד במשמר, רואה מול עיני את טובת הלקוח ומגן על זכויותיו, מכל סוג שהוא.
אנחנו מתייחסים לכל לקוח כאל אדם בפני עצמו ולא כאל "תיק". אנחנו מקשיבים לצרכים האישיים שלו ומבינים הבנה עמוקה את המצוקה האמיתית שאותה הוא מבקש שנעזור לו לפתור. הצוות כולו מתגייס לטובת המשימה, ופועל לאורך כל הדרך במקצועיות, אמינות ומהימנות. 

מה אתה אוהב לעשות בשעות הפנאי?

יש לי שני ילדים קטנים, בן ובת, ואני הכי אוהב להיות איתם. חוץ מלהיות אבא, אני חובב פעילויות ספורטיביות ומקפיד על שחיה ורכיבת אופניים. 

מהו הדבר שאתה הכי פחות אוהב במקצוע?

מתסכלים אותי לקוחות שלא יודעים לומר תודה. לקוחות, שלא משנה מה וכמה תעשה עבורם, זה לעולם לא יהיה מספיק. אבל כל זה מתגמד לעומת תחושת הסיפוק שמגיעה מכל אותם לקוחות שמודים לך על כך שהיית לצידם ועזרת להם לעבור את המשבר.

בראייה לאחור, האם היית משנה משהו בהתנהלות המקצועית שלך עד היום?

ממש לא. הדרך שעשיתי טובה ומוצלחת ולא הייתי משנה בה כלום. אני מאמין, שכמו בחיים - הדרך והתהליך שאנחנו עוברים היא זו שמלמדת אותנו להיות אנשים טובים יותר, בעלי מקצוע טובים יותר, הורים טובים יותר וכו'. 

לא אעבוד גם עם לקוחות שלא נותנים בי אמון ולא מקשיבים לעצות המקצועיות. היחסים בין עורך דין ללקוח מושתתים על אמון הדדי וכבוד ואם אלו חסרים, העבודה המשותפת לא תצלח

באילו תיקים לא תטפל?

עם השנים למדתי לזהות את אלו שמנסים להשתמש בי ככלי מלחמה נגד הצד השני. אלו שמטרתם העיקרית היא לא להגן על זכויותיהם, אלא להלחם ולנקום בצד שכנגד, גם אם במחיר של פגיעה בילדים. כמו למשל הורה שמבקש לשלול מההורה השני, או לצמצם כמה שניתן את זכויות הסדרי הראיה, בכל מחיר ובלי סיבה מוצדקת. אלו לקוחות שאני לא אסכים לקבל בחיים.

לא אעבוד גם עם לקוחות שלא נותנים בי אמון ולא מקשיבים לעצות המקצועיות. היחסים בין עורך דין ללקוח מושתתים על אמון הדדי וכבוד ואם אלו חסרים, העבודה המשותפת לא תצלח.

אילו היינו נותנים לקולגות שלך לתאר אותך בכמה מילים, מה הם היו אומרים?

לא יודע, אבל אני מניח שאשמע דברים חיוביים גם בפן מקצועי וגם בפן האישי.

האם אתה ממליץ למתלבטים ללמוד היום עריכת דין? 

זו החלטה שהם צריכים לקבל לבד. יש פתגם חכם שאומר ששני דברים בחיים אתה צריך לבחור לבד - אישה ומקצוע, כי אלו שני הדברים שאיתם תחיה כל החיים ואתה זה שצריך לאהוב אותם. לכן אני ממליץ לכל אחד לפעול לפי האמונות, החינוך והאני מאמין שלו ולבחור את מה שנכון עבורו.

אני פטריוט ואוהב היסטוריה, ולטעמי, השופט לוי נתן פסק דין מהלב על המולדת, על מדינת ישראל ועל השייכות של העם למדינה. על אף שהיה במיעוט ורוב השופטים קבע כי יש לבצע את ההתנתקות, ראיתי בפסק הדין שלו פריצת דרך ותקווה לעם היהודי

אילו פסקי דין/ שופטים השפיעו עליך?

יש לא מעט פסקי דין, בעיקר פסקי דין שניתנו ע"י שופטים בבית המשפט העליון, שאני מאוד מכבד ומצדד בעמדותיהם.

פסק הדין של כבוד השופט אדמונד לוי, בנוגע למערכת היחסים בין מדינת ישראל לאזרחיה, שניתן לפני ההתנתקות (מועצה אזורית חוף עזה ואח׳ נגד כנסת ישראל). דעתו של השופט היתה במיעוט של אחד מתוך עשרה שופטים, ואהבתי מאוד את הגישה שלו. 

אני פטריוט ואוהב היסטוריה, ולטעמי, השופט לוי נתן פסק דין מהלב על המולדת, על מדינת ישראל ועל השייכות של העם למדינה. על אף שהיה במיעוט ורוב השופטים קבע כי יש לבצע את ההתנתקות, ראיתי בפסק הדין שלו פריצת דרך ותקווה לעם היהודי, לזכות ולכבוד הגדול שיש לנו להיות פה כעם אחד במדינת ישראל.

פסקי דין של כבוד השופט בדימוס אהרון ברק

פסקי דין רבים של כב' השופט שניתנו בעת כהונתו בבית המשפט העליון, שינו מהותית את המדיניות הפוליטית והחברתית בישראל ולאו דווקא לטובה. כך למשל הפסיקות השונות בנוגע להטבות המנהליות של הרשויות המקומיות. פסיקות  שיצרו קונסטרוקציות ודוקטרינות הגנה על רשויות המדינה ופחות על זכויות הפרט, וגרמו לכך שזכות הפרט בישראל נחותה מאוד אל מול הרשות, עד כדי כך שכמעט שלא ניתן לממש פניה של הפרט נגד אותה רשות שלטענתו פגעה בזכויותיו. 

כבוד השופט ונשיא בית משפט לענייני משפחה בבאר שבע, אלון גביזון

אני מכבד מאוד את כבוד השופט גביזון. בעיניי, מדובר בשופט שרואה בצורה הנכונה ביותר את ההגנה שקטין צריך לקבל, כאשר הוא דן בשאלת הפגיעה בזכויות הקטין, ויודע לפתור את הסוגיה בצורה המיטבית והנכונה ביותר שניתן.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים