zap group mishpati logo

חבר קיבוץ ותאגיד - האם מתקיימים יחסי עובד-מעביד?

במאמר זה תיבחן שאלת יחסי עובד-מעביד בין החבר לקיבוץ ובין החבר לתאגידים הקשורים לקיבוץ

04.03.12
תאריך עדכון: 30.03.24
3 דק'
חבר קיבוץ ותאגיד - האם מתקיימים יחסי עובד-מעביד?

לאחרונה קיבוצים רבים פועלים לתאגוד ענפים שבתחומם. לפיכך, קיימת חשיבות לבחינת ההלכות המחייבות בשאלת יחסי עובד-מעביד בין החבר לקיבוץ ובין החבר לתאגידים הקשורים לקיבוץ.

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום מושבים וקיבוצים

למציאת עו"ד בתחום דיני עבודה באינדקס משפטי

שאלת יחסי העבודה עולה כאשר חבר הקיבוץ לא עובד בקיבוץ אלא בתאגיד נפרד, שכן ככלל, ההלכה הרווחת קובעת, כי לא מתקיימים יחסי עובד-מעביד בין אגודה שיתופית כמו קיבוץ לחבריה. בבסיס הלכה זו עומדים היחסים המיוחדים בין הקיבוץ ובין חבריו. במסגרת המערכת הדו- צדדית: קיבוץ-חבר נפסק, כי אין לראות במערכת יחסים זו, אשר דימו אותה רבות למערכת יחסים בין בני משפחה, מערכת יחסים של עובד-מעביד.

האפשרויות בהן חבר קיבוץ מועסק בתאגיד נפרד

ישנן אפשרויות שונות בהן חבר קיבוץ מועסק בתאגיד נפרד:

אפשרות אחת היא כשעבודת החבר, כחבר קיבוץ,  מבוצעת בתאגיד נפרד שבבעלות הבלעדית של הקיבוץ בו הוא חבר או אצל תאגיד חיצוני כעובד "מושאל", כאשר התאגיד החיצוני אפשר שיהיה בבעלות מעורבת של הקיבוץ ושל גוף אחר או גוף שאין לו שייכות לקיבוץ כלל. במקרים אלו ביצוע העבודה לא מזכה את החבר בשכר עבור עבודתו, אלא שכר עבודתו מועבר אל הקיבוץ כתשלום עבור מתן שירות של הקיבוץ לתאגיד החיצוני.

אפשרות נוספת היא שחבר הקיבוץ עובד כשכיר בתאגיד על-ידי התקשרות אישית. במקרה זה החבר מקבל שכר ותנאים כמו כל עובד על פי דיני העבודה הנוהגים. אבל, בדרך כלל על פי תקנות הקיבוץ המפעל מתבקש ע"י העובד להעביר את שכר עבודתו של העובד באופן ישיר אל הקיבוץ.

ההלכה הפסוקה קובעת, כי כשהעובד, חבר הקיבוץ, מועסק בהתאם לאפשרות הראשונה לעיל, הקביעה האם התקיימו יחסי עובד מעביד בינו לבין התאגיד בו עבד תוכרע בעיקרה ע"י השאלה האם נכרת חוזה התקשרות חיצוני בין החבר לבין התאגיד בו עבד. במידה שנכרת חוזה התקשרות חיצוני, המסקנה תהיה שקיימים יחסי עובד-מעביד בין חבר הקיבוץ לתאגיד. לעומת זאת, במידה שלא נכרת חוזה חיצוני, וחבר הקיבוץ נשלח ע"י הקיבוץ לעבוד בתאגיד במסגרת "סידור העבודה", המסקנה תהיה כי לא מתקיימים יחסי עובד מעביד.

על מי מוטל נטל ההוכחה?

למעשה, השאלה האם עבודתו של חבר בקיבוץ נובעת מעצם חברותו בקיבוץ ולא מחוזה התקשרות חיצוני, תבחן בעיקר על פי נסיבותיו של כל מקרה ומקרה , כאשר נטל ההוכחה כי נכרת חוזה התקשרות חיצוני מוטל על כתפי החבר הטוען ליחסי עובד-מעביד.

על-כן, גם כאשר חבר הקיבוץ מועסק בתאגיד חיצוני ונוצרים "יחסים משולשים" בין החבר, הקיבוץ והתאגיד כפי שהוסבר לעיל, אין בכך, בהכרח, כדי ליצור יחסי עובד מעביד בין מי מהצדדים.

* עו"ד איילת רייך – משרד עורכי דין מתמחה בקיבוצים, מושבים, תאגידים ובתחום המסחרי-חקלאי.

** המידע המופיע הוא כללי בלבד ואין בו בכדי להוות חוות דעת מוסמכת או ייעוץ מוסמך.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים
  • שוק העבודה פוסט קורונה: כיצד ייראה עולם העבודה ביום שאחרי

    שוק העבודה פוסט קורונה: כיצד ייראה עולם העבודה ביום שאחרי

    משבר הקורונה משפיע על שוק העבודה בישראל ובעולם, וניתן כבר לנחש את פני המציאות החדשה שתיווצר בעולם המשנה את פניו. על השינויים בהווה בשוק העבודה ועל השינויים הצפויים בעתיד, ביום שאחרי
    10 דק'
  • הפרת סימן מסחר רשום - כיצד ייקבע כי מדובר בשימוש מפר?

    הפרת סימן מסחר רשום - כיצד ייקבע כי מדובר בשימוש מפר?

    לצורך בחינת שאלת ההפרה, בתי המשפט נעזרים במבחני הדמיון המטעה, מבחנים שזכו בפסיקה לכינוי: "המבחן המשולש"
    6 דק'
  • על הטרדה מינית במקום העבודה/מדריך

    על הטרדה מינית במקום העבודה/מדריך

    ליטוף, נגיעה או מגע אסורים שמתרחשים במקום העבודה נחשבים להטרדה מינית אבל לא רק הם; גם הצעה בוטה בעלת אופי מיני, רמיזה מינית, התייחסות מבזה או חיזור אובססיבי – כל אלה ועוד יכולים להיחשב להטרדה מינית בעבודה שתגרור הליכים משמעתיים נגד המטריד, ואולי אף הליכים פליליים עם אפשרות לפיצוי כספי של המתלונן/ת. על הטרדה מינית, סוגיה ואופיה; ועל דרכי ההתנהלות שניצבים בפני המוטרד/ת
    4 דק'