zap group mishpati logo

7 טיפים למתגרשים - לצאת מוכנים לקרב

אם גם אתם מצטרפים לסטטיסטיקה ויוצאים לקרב גירושים, מוטב לכם להגיע עם ידע וכלים שיבטיחו מינימום פגיעה באינטרסים החשובים לכם - כל מה שצריך לדעת /ולעשות בדרך אל הרבנות

02.03.17
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
7 טיפים למתגרשים - לצאת מוכנים לקרב

1. התכוננו למלחמה, חתרו לשלום

נכון שעדיף להתגרש ולהשאר חברים, ונכון שהליך גירושין המתנהל על מי מנוחות, ללא מאבקים קשים מוביל לחסכון בכסף, זמן ומשאבים, מבטיח תוצאות טובות יותר וגם חוסך פגיעה בצדדים ובילדיהם המשותפים, אבל עם כל הרצון הטוב, פעמים רבות מאד הליך גירושין הופך למלחמה של ממש. על כן יש להושיט יד אחת לשלום וביד השנייה להיערך למלחמה. ראוי לקוות, לחתור לשלום ולרצות בטוב, אבל כל זאת מבלי "להירדם בשמירה". זהו אמנם טיפ מאתגר במציאות המורכבת אבל זהו טיפ חשוב ובהחלט אפשרי ליישום - כדאי לכם, כצד לסכסוך גירושין, לעשות כל מה שאפשר כדי להתגונן ולתקוף כראוי במידה שהסכסוך יהפוך מכוער ובמקביל לפעול מתוך נכונות להתפשר. 

כל עוד בן הזוג "רדום" ולא יודע שגיליתם על בגידתו או שנמאס לכם ואתם שוברים את הכלים, יש לכם זמן להיערך להליך, לאסוף מידע לגבי הכנסות והוצאות, לאסוף ראיות לבגידה

2.  החלטתם להתגרש? שימרו בלב

אם החלטתם להתגרש, בין אם אתם גברים או נשים, אל תרוצו לספר לחבר'ה ואל תצהירו על כוונותיכם בפני בני הזוג. כל עוד בן הזוג "רדום" ולא יודע שגיליתם על בגידתו או שנמאס לכם ואתם שוברים את הכלים, יש לכם זמן להיערך להליך, לאסוף מידע לגבי הכנסות והוצאות, לאסוף ראיות לבגידה, אלימות או התנהגות בלתי הולמת, לקבל ייעוץ משפטי ולגבש אסטרטגיה ישימה, וכך להגיע למשא ומתן מול בן הזוג בעמדת מיקוח טובה יותר.

עזיבת הבית לא תמיד עדיפה ורצויה, ויש לשקול האם זהו הצעד הנכון והכדאי בנסיבות העניין

3. אל תמהרו לצאת מהבית

בהליכי גירושין רבים המחלוקת סביב בית המגורים הופכת מרה ומורכבת. ברוב הפעמים הבעל הוא זה שממהר לעזוב את הבית כי הוא רוצה שקט, כי נמאס לו או משום שהאשה החליפה את מנעול דלת הכניסה. עזיבת הבית לא תמיד עדיפה ורצויה, ויש לשקול האם זהו הצעד הנכון והכדאי בנסיבות העניין. ייעוץ משפטי יוכל לסייע בהחלטה כיצד לנהוג.

במציאות של היום, נשים רבות נוקטות צעד בלתי ראוי ומאשימות את בן הזוג בתקיפה כדי להגיע להישגים במאבק הגירושין

4. הסתובבו עם מכשיר הקלטה

במידה שתבחרו, כגברים, להישאר בבית המשותף, הסתובבו עליכם עם מכשיר הקלטה. מצער להכיר בכך, אך במציאות של היום, נשים רבות נוקטות צעד בלתי ראוי ומאשימות את בן הזוג בתקיפה כדי להגיע להישגים במאבק הגירושין. במידה שתקליטו את הנעשה בבית, תוכלו להכין מבעוד מועד הגנה מפני האשמה מופרכת זו, וגרסתכם תוכח בקלות.

הגשת תלונה למשטרה ברוב המקרים, בטח ובטח כשמדובר בתלונה שקרית, מסבכת מאד את הליכי הגירושין, הופכת אותם מורכבים יותר, גורמת להדרדרות השיח

5. הימנעו מתלונות שווא הדדיות

לא רק נשים מגישות תלונות שווא במשטרה, גם גברים לעתים מתלוננים על אלימות כלפיהם. על כן טיפ זה חשוב ביותר ותקף לשני הצדדים: הימנעו מהגשת תלונות שווא בגין אלימות. על אף ש"כולם עושים את זה" ואע"פ שעורכי דין לגירושין לעיתים ממליצים לפעול בדרך זו, מדובר לא רק בצעד בלתי מוסרי ובכלי משחית, אלא גם באמצעי שיפגע אנושות בסיכוי שלכם כבני זוג לפתור את הסכסוך באופן יעיל. הגשת תלונה למשטרה ברוב המקרים, בטח ובטח כשמדובר בתלונה שקרית, מסבכת מאד את הליכי הגירושין, הופכת אותם מורכבים יותר, גורמת להדרדרות השיח, פוגמת בתקשורת, מחבלת בסיכוי להגיע לפשרה ובסופו של דבר גובה לא רק מחיר נפשי וכלכלי, אלא גם פוגעת בילדים המשותפים.

יש לנהוג בכנות ולהציג את הרצון האמיתי לגבי הסדרי השהות עם הילדים. אב שמעוניין באמת ובתמים בהסדרי ראייה מורחבים, צריך לדרוש זאת מתחילת ההידברות

6. אל תשתמשו בילדים כקלף

פעמים רבות הן האם והן האב משתמשים בילדיהם כקלף מיקוח המעניק יתרון אסטרטגי במשא ומתן ביניהם. האב דורש משמורת מלאה כדי להפחית מזונות ולהגיע להישגים בנושאי רכוש והאם מנצלת את כוחה בשל הסיכוי הגבוה לזכות במשמורת. בשני המקרים זוהי התנהגות לא מומלצת: יש לנהוג בכנות ולהציג את הרצון האמיתי לגבי הסדרי השהות עם הילדים. אב שמעוניין באמת ובתמים בהסדרי ראייה מורחבים, צריך לדרוש זאת מתחילת ההידברות ולהבהיר, כי איננו מוכן לסגת מדרישתו. 

אבות רבים טועים לחשוב שגובה דמי המזונות מושפע מגובה ההכנסות של ההורים, אבל זה לא נכון. שיעור מזונות נקבע ביחס לצרכי הילדים

7. אל תשקרו בנוגע להכנסות

טיפ זה מיועד בעיקר לגברים. כאשר בני זוג יהודים בישראל מתגרשים, על האב מוטלת חובת תשלום מזונות ילדים. משמעות חובת המזונות בפועל היא שעל האב להעביר לאם דמי מזונות מדי חודש כדי לספק את צרכיהם של הילדים. אבות רבים טועים לחשוב שגובה דמי המזונות מושפע מגובה ההכנסות של ההורים, אבל זה לא נכון. שיעור מזונות נקבע ביחס לצרכי הילדים. הצרכים שנבחנים הם צרכי הילדים והם אינם תלויים במצבו הכלכלי של האב - העובדה שהאב משתכר סכום מסוים לא משנה את צרכי הילדים. גם כשהכנסות האב אינן מספיקות ומספקות, שיעור המזונות יהיה בהתאם לצרכי הילדים, והאב ידרש למצוא תעסוקה נוספת שתגדיל את הכנסתו. 

עובדה זו יכולה אף ליצור מצב דברים לא הוגן בו האם מרוויחה הרבה יותר מהאב, ובכל זאת האב נושא בתשלום דמי המזונות. אב שמצוי במצב זה ורוצה להפחית את שיעור המזונות, יוכל להשיג הפחתה כאמור רק במסגרת הסכם גירושין שנחתם בין הצדדים, לאחר משא ומתן, בסופו הם הגיעו לפשרה. בית המשפט לא יורה על הפחתה כזו ולכן חשוב לנסות ולהגשים מטרה זו מחוץ לכותלי בית המשפט.

בהקשר זה חשוב לציין גם את חובות האשה בתשלום מזונות: ישנן הוצאות עבור הילדים שמעצם טיבן, הנשיאה בהן תמיד תתחלק בין הצדדים באופן שווה. בעוד שהוצאות מדור ומזון למשל מושתות על האב, הוצאות בגין חינוך, לרבות חוגים, מחולקות בין הצדדים, גם כאשר מצבה הכלכלי של האם בכי רע וגם כאשר האב מצוי במצב כלכלי טוב הרבה יותר. גם במקרה כזה, כל קביעה אחרת שמשנה את הנטל בנשיאת תשלום המזונות תושג בהסכם גירושין בין בני הזוג שיהיה תולדה של משא ומתן ופשרה מחוץ לכותלי בית המשפט. 

הלב נשבר - בני הזוג מתגרשים

ולסיום: קבלו ייעוץ משפטי מוקדם ככל הניתן

מייד ברגע שהעניינים בבית התחילו "להתחמם" ואתם או בן/בת הזוג הראיתם/הראו סימנים של מחשבה בכיוון של גירושים - זהו השלב בו מומלץ לקבל לייעוץ משפטי. אף פעם לא מוקדם מדי לפנות לעורך דין מומחה לגירושים. עורך הדין יסביר לכם כיצד להתנהל, יסייע לכם בהחלטה האם לעזוב את הבית או להשאר, יסביר לכם מה הזכויות ומה החובות של הצדדים, יגבש אסטרטגיה רצויה ודרכי פעולה, יגיש בקשות חשובות, ימנע תהליכים בלתי רצויים, יתן מענה לשאלות הרבות שמתרוצצות בראשכם, יתן טיפים מעשיים ויתרום כבר מהרגע הראשון להטיית הכף לטובתכם. פעילות מושכלת, ממוקדת ונכונה בשלב מוקדם תיטיב אתכם, תשפר את סיכוייכם להגן על האינטרסים שלכם בעתיד, ותמנע מכם לנקוט צעדים בלתי רצויים ולעשות טעויות שיש להן השלכות חמורות. 

אריה לרנר-משרד עורכי דין

אריה לרנר-משרד עורכי דין

עו"ד אריה לרנר, בעל תואר ראשון במשפטים, מנהל משרד פרטי בב"ש העוסק בתחום המשפט האזרחי. שירותי המשרד כוללים ייעוץ וייצוג משפטי, ייצוג מול בתי משפט לענייני משפחה, בתי דין רבניים וכן בתי המשפט המחוזיים, עריכת הסכמי גירושין, הסכמים לחיים משותפים וכן הסכמי ממון.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
אריה לרנר-משרד עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה