zap group mishpati logo

טעויות גדולות של עסק קטן - איך להימנע מהן?

ניהול עסק קטן הוא בהחלט "עניין גדול". דווקא בעסקים קטנים טעויות "קטנות" הן טעויות גדולות וקריטיות שיכולות למוטט את העסק - לקרוא ולשמור!

מאת: עו"ד ורה אורמן
26.03.17
תאריך עדכון: 12.12.23
7 דק'
טעויות גדולות של עסק קטן -  איך להימנע מהן?

כ-97% מהעסקים בישראלים מוגדרים עסקים קטנים. יותר מרבע מהם לא שורדים את שנת חייהם השנייה וכ-80% מהם נסגרים תוך 5 שנים. הגורמים לקריסתם של עסקים קטנים רבים ומגוונים, וכ -30%  מהם נובעים מטעויות של בעל העסק. רבות מהטעויות ניתנות למניעה על ידי תכנון מוקדם וזהיר של ההתנהלות העסקית וקבלת ייעוץ משפטי מתאים במועד.

מהן הטעויות הנפוצות של בעלי עסקים קטנים וכיצד נמנעים מהן?

כל בעל עסק חייב להחתים את הלקוח שלו על הסכם התקשרות, שכולל תנאי התקשרות ואופן ביטול העסקה, תנאי התשלום, תיאור המוצר אותו הוא מקבל, היקף האחריות של בעל העסק וכד'. הסכם התקשרות מול לקוח לא יכול להיות כללי

הסכם התקשרות של בעל העסק מול הלקוחות

הסכם התקשרות של העסק הקטן עם הלקוחות הינו המסמך המשפטי הבסיסי של כל בעל עסק קטן, והוא חייב להיות מקיף ומנוסח היטב בשים לב לצרכים, למאפיינים ולמהות העסק, הלקוחות ואופי העסק והשירותים שהוא מספק. יש חשיבות רבה ביותר להסדרת פעילות העסק מול הלקוח, וכל טעות הקשורה להסכם התקשרות עימו היא בבחינת טעות שעשויה לגרום להסתבכות ולהוביל להתמוטטות של העסק. בעלי עסקים שמחפשים לחסוך כסף מסתפקים ביצירתו של הסכם התקשרות כללי, אותו הם מורידים מהאינטרנט (או שואלים מהשכן), או כלל לא מחתימים את הלקוחות שלהם על הסכם התקשרות. רק כשהם מסתבכים ומוגשת נגדם תביעה או שהלקוחות לא משלמים להם, הם מבינים שמדובר בהסכם חסר, שלא מכיל את כל ההיבטים הנחוצים; ומכאן הדרך להסתבכות ולהתמוטטות כלכלית קצרה.

חשוב להבין מראש: ראשית, כל בעל עסק חייב להחתים את הלקוח שלו על הסכם התקשרות, שכולל תנאי התקשרות ואופן ביטול העסקה, תנאי התשלום, תיאור המוצר אותו הוא מקבל, היקף האחריות של בעל העסק וכד'. הסכם התקשרות מול לקוח לא יכול להיות כללי. הוא חייב להיות ספציפי וממוקד, הסכם התקשרות מותאם אישית לעסק, למנהליו, למאפייניו ולאופי הפעילות. אין הסכם התקשרות שמתאים לכולם, והוא חייב להיות מנוסח על ידי עורך דין, שמכיר את העסק מקרוב, מכיר את כללי המשחק בבית המשפט ואת הליכי הגביה, כך שיוכל לתת מענה לכל ההיבטים החשובים, ובהתאם להם 'יתפור' הסכם התקשרות מיטבי ומתאים. בניית הסכם מדויק ומותאם לעסק הספציפי, ימנע בעיות מול הלקוחות, ישפר את הגביה של העסק ויתרום רבות להצלחתו הכלכלית של העסק.

על אף שמדובר בעסק קטן, אפילו אם הינו עסק משפחתי, לבעל העסק יש אחריות כלפי עובדיו ועליו לספק את הזכויות המגיעות להם מכוח דיני העבודה

התעלמות מדיני עבודה

טעות נפוצה של בעלי עסקים קטנים נובעת מהתעלמות מהיבט מאד חשוב בניהול העסק - הסדרת יחסי העבודה. על אף שמדובר בעסק קטן, אפילו אם הינו עסק משפחתי, לבעל העסק יש אחריות כלפי עובדיו ועליו לספק את הזכויות המגיעות להם מכוח דיני העבודה. בעסק קטן עובדים לרוב מעט עובדים, אפילו אחד או שניים, ובעל העסק לא מודע לזכויות הסוציאליות שמגיעות לעובד. ישנם מקרים בהם העסק בנוי על עובד אחד בלבד וכשזה דורש זכויות שמגיעות לו בדיעבד, מדובר בסכום כסף כה גדול, העלול להוביל את העסק לקריסה כלכלית. לכן חשוב להגדיר מראש את יחסי העבודה, לעגנם בחוזה מתאים ולדעת אילו זכויות יש לתת לעובד. לדוגמא: מעסיק שפיטר עובדת בהריון, בשל חוסר מודעות לחוקי המגן בעניין זה, נתבע על ידי העובדת וחויב בפיצויים של עשרות אלפי שקלים, תוצאה שהביאה את בעל העסק לצורך בצמצום העסק ונגרמו לו נזקים רבים. כל אלה, אך ורק מאחר שלא התייעץ בזמן עם עורך דין.

הסכם שכירות של נכס עבור העסק חייב להיות הסכם שכירות ייחודי ומותאם אישית לצרכי העסק הספציפי. לצד העניינים השגרתיים המוסדרים בחוזה שכירות, יש לתת את הדעת להיבטים רבים ומגוונים נוספים, כגון: היבטים ביטוחיים, יחסים עם השכנים, מיסוי, השקעה במושכר, שכירות ארוכת טווח, שכירות משנה, רישוי ועוד

חוזה שכירות לא מתאים

הסכם שכירות של נכס עבור העסק חייב להיות הסכם שכירות ייחודי ומותאם אישית לצרכי העסק הספציפי. לצד העניינים השגרתיים המוסדרים בחוזה שכירות, יש לתת את הדעת להיבטים רבים ומגוונים נוספים, כגון: היבטים ביטוחיים, יחסים עם השכנים, מיסוי, השקעה במושכר, שכירות ארוכת טווח, שכירות משנה, רישוי ועוד. 

על חשיבות הסדרת הסכם שכירות ייחודי ומותאם אישית שינוסח על ידי עורך דין ניתן ללמוד מהדוגמאות הבאות: למשל, בעלת עסק המנהלת גן ילדים במושכר שהוא בית פרטי המיועד למגורים, חתמה על הסכם שכירות שהוצג לה על ידי בעל הבית, ללא ליווי מקצועי של עורך דין: בשנת הפעילות הראשונה של העסק היא השקיעה במוניטין של העסק, בנתה קהל לקוחות, אשר נרשמו גם לשנה השנייה. עם זאת, ומאחר שלא דאגה לערוך הסכם שכירות שיבטיח את זכויות העסק, בתום שנת השכירות הראשונה, בעל הבית הודיע לה שבשל תלונות השכנים, הוא לא מוכן להאריך את תקופת השכירות לשנה נוספת ובשל כך, בעלת העסק הפסידה את כל העסק, את כל הלקוחות ואת כל הכסף שהשקיעה בהתאמת הבית לגן ילדים. בשל כך, חתימה על הסכם שכירות בליווי עורך דין, שידאג לעגן את האינטרסים של בעל העסק בהסכם, הינה בעלת חשיבות רבה להמשך פעילות העסק ולמניעת הפסדים כספיים של עשרות אלפי שקלים, שלעיתים אף מביאים את בעל העסק לפשיטת רגל.

לחיצת יד - האם סכמתם על הנקודות החשובות?

דוגמא נוספת היא של בעל עסק ששיפץ את המושכר והשקיע בו כדי לשפר את מראהו כך שיהיה נעים עבור הלקוחות, ואף בנה חדרים והשכיר אותם בשכירות משנה (תוך הפרת הסכם השכירות) - בין אם מדובר במספרה, קליניקה, משרד עורכי דין וכדומה. בעל המושכר גילה על ההפרה, והורה לבעל העסק לפנות את המושכר, תוך הפסדים כבדים לבעל העסק. 

גם אם השותף שלכם הוא אחיכם, אביכם או החבר הכי טוב - אל תוותרו על הסכם שותפות שינוסח על ידי עורך דין ויותאם אישית לעסק

שותפות עסקית

מערכת היחסים החשובה ביותר בכל עסק היא מערכת היחסים בין שותפים לעסק, גם כשמדובר בעסק קטן ואפילו אם מדובר בעסק משפחתי. עניין זה הוא נקודה חשובה שפוגעת בעסקים קטנים רבים. האמונה בשותף וההסתמכות על רצונם הטוב של הצדדים גובות מחיר יקר מהשותפים לעסק. היעדר חוזה שותפות ראוי ומקיף או ניסוח חוזה ללא ייעוץ משפטי, או בניית מודל על פיו אחד מהשותף הינו בעל העסק והשותף השני נחשב לעובד בעסק, מזמנים צרות וסיבוכים מיותרים. גם אם השותף שלכם הוא אחיכם, אביכם או החבר הכי טוב - אל תוותרו על הסכם שותפות שינוסח על ידי עורך דין ויותאם אישית לעסק. דוגמא: שני חברים ששירתו ביחד ועברו שירות צבאי קרבי החשיבו את עצמם כאחים. הם פתחו עסק, כאשר אחד מהם נרשם כבעל העסק והשני כעובד בעסק, במטרה לחסוך במיסים, וזאת ללא קבלת ייעוץ משפטי וללא עריכת הסכם משפטי. לאחר ששניהם עבדו קשה כדי לבנות קהל לקוחות ו'הרימו' את העסק, השותף שהיה בעל העסק, פיטר את השותף שהיה רשום כעובד, ונישל אותו מכל ההכנסות של העסק, מהלקוחות, ואותו שותף הפסיד 100% מהעסק, בעוד שהשני נותר עם כל השלל ביד.

בעלי עסקים קטנים מגייסים כספים ועושים הכל כדי להצליח, תוך התמקדות בעניין העסקי, מסחרי, כלכלי, שיווקי מבלי לתת את הדעת לעניינים אחרים לא פחות חשובים ובעיקרם ההיבט המשפטי של ניהול עסק קטן

ייעוץ משפטי מאוחר מדי

אחת הטעויות הנפוצות של בעלי עסקים קטנים היא התמקדות ב'כאן ועכשיו', ראייה קצרת טווח תוך התעלמות מעניינים מהותיים "מסביב". בעלי עסקים קטנים מגייסים כספים ועושים הכל כדי להצליח, תוך התמקדות בעניין העסקי, מסחרי, כלכלי, שיווקי מבלי לתת את הדעת לעניינים אחרים לא פחות חשובים ובעיקרם ההיבט המשפטי של ניהול עסק קטן. 

בעלי עסקים שמחפשים היכן לחסוך ומתייחסים לייעוץ משפטי כאל מותרות, טועים טעות חמורה מכיוון שליווי משפטי הוא חלק אינטגרלי מהמרקם והפעילות של העסק. חשוב לקבל ייעוץ וליווי משפטיים עוד מההתחלה, לפני שהעסק נפתח ולא לחכות להסתבכות משפטית כדי לפעול. מטרתו של ליווי משפטי נכון היא למנוע את מירב הטעויות וההסתבכויות המשפטיות או העסקיות כפי שפורטו לעיל, ובזכות עורך דין שמכיר את העסק שלכם ומלווה אתכם, תוכלו להסדיר את העניינים הנחוצים מול הלקוחות, הספקים, קבלני המשנה, המשכיר והעובדים ולהימנע מהסתבכות כלכלית שעלולה להביא לקריסת העסק ובעל העסק. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה