zap group mishpati logo

10 דברים שאתם חייבים לדעת לפני חקירה פלילית

שעת בוקר מוקדמת, החוקרים דופקים בדלת, ודורשים שתתלוו אליהם לתחנה. מה עליכם לעשות? 10 עצות לפני חקירה פלילית

מאת: עוה"ד רונן מנשה וקובי רוןמנשה - רון עורכי דין
06.04.17
תאריך עדכון: 04.03.24
8 דק'
10 דברים שאתם חייבים לדעת לפני חקירה פלילית

חקירה פלילית יכולה להיות אירוע מלחיץ מאוד. החוקרים מגיעים אליכם הביתה בשעה מוקדמת בבוקר, מעירים אתכם, ומבקשים מכם להתלוות אליהם לחקירה. תוך דקות, אתם מוצאים את עצמכם ברכב משטרתי. מבולבלים, נבוכים ונסערים.

מה עליכם לעשות - לשתוק במהלך החקירה או לדבר? ואם לדבר, אז מה לומר? למסור לחוקרים גרסה מלאה לאירועים או לתת להם פירוט לקוני בלבד? האם מקליטים אתכם עכשיו, ואולי מה שכבר אמרתם עלול לסבך אתכם? 

חשודים הנמצאים בדרך לחקירה פלילית במשטרה או ברשות חוקרת אחרת (רשות ניירות ערך, רשות ההגבלים העסקיים, רשויות המס ועוד) נתונים בסערת רגשות, ובדרך כלל אינם יודעים לקראת מה הם הולכים, וכיצד עליהם לנהוג. כדי להקל במעט על הסיטואציה המורכבת, הנה 10 דברים שכל אחד חייב לדעת לפני חקירה פלילית.

אסור לזלזל בחקירה בשום אופן: ההחלטה אם יוגש נגדכם כתב אישום או לא, ואם יוגש - מה תהיה תוצאת המשפט, תלויה במידה רבה בדברים שאמרתם

1. לפני הכל, התייעצו עם עורך דין פלילי

לחקירה פלילית יש כללי משחק משלה. לכן, קריטי ליצור קשר עם עורך דין פלילי בשלב מוקדם ככל האפשר. זה נכון, בין אם החוקרים דופקים לכם בדלת, ובין אם אתם מוזמנים לחקירה בטלפון  או במכתב.

אי אפשר להצטיין בחקירה, המטרה היא רק לעבור אותה בשלום. אבל אסור לזלזל בחקירה בשום אופן: ההחלטה אם יוגש נגדכם כתב אישום או לא, ואם יוגש - מה תהיה תוצאת המשפט, תלויה במידה רבה בדברים שאמרתם. 

יש סברה מוטעית של נחקרים, שאם יבקשו להתייעץ עם עורך דין, החוקרים יחשבו שהם אשמים. זו טעות חמורה. התייעצות עם עורך דין לא מעידה דבר לגבי האשמה, והסיכוי שתהיו מוכנים לתרגילי חקירה שונים ותמסרו גרסה טובה יותר, גבוה יותר אם תתייעצו עם עורך דין.

לחשוד יש זכות להיוועץ בעורך דין, וזכות לשמור במהלך החקירה על שתיקה באופן גורף. לעומת זאת, עד אינו יכול לשתוק בחקירה, ומחויב להשיב על כל שאלה בחקירה למעט על שאלות שהתשובה עליהן עלולה להפליל אותו

2. נסו להבין: אתם עדים או נחקרים באזהרה?

הדבר הראשון שנחקר צריך לשאול הוא אם הוא זומן לחקירה כעד או כחשוד. לחשוד יש זכות להיוועץ בעורך דין, וזכות לשמור במהלך החקירה על שתיקה באופן גורף. לעומת זאת, עד אינו יכול לשתוק בחקירה, ומחויב להשיב על כל שאלה בחקירה למעט על שאלות שהתשובה עליהן עלולה להפליל אותו.

עורך הדין נמצא בצומת דרמטי, וצריך להחליט בשלב ראשוני מאוד אם להמליץ ללקוח שלו למסור את גרסתו או לשתוק. זו החלטה קריטית, שבמידה רבה עשויה להכריע את גורל התיק בסופו של דבר. לעיתים הנחקר נמצא בסערת רגשות, ואינו במצב המאפשר לו למסור גרסה סדורה, וזאת גם אם לא עבר כל עבירה. במצב כזה, אם ימסור גרסה הוא עלול להסתבך בסתירות ואי דיוקים. כך שההחלטה אם לשתוק או לדבר אינה תלויה רק בשאלת האשמה, וישנם מקרים שכדאי לנחקר לשתוק גם אם לא עבר כל עבירה.  

אלא שלשתיקה יש מחיר. כשנחקרים שותקים, המשטרה (או הרשות החוקרת האחרת) טוענת, כי אינם משתפים פעולה ומבקשת להאריך את מעצרם. בית המשפט אינו רואה בעין יפה נחקרים ששותקים, ואחר כך בוחרים למסור גרסה, ולעיתים קרובות רואה בגרסתם המאוחרת גרסה "כבושה" בלתי מהימנה. בנוסף, השתיקה עשויה להוות תוספת ראייתית נגד הנאשם ולהוביל להרשעתו בבית המשפט. האם לשתוק? תנו לעורך הדין להחליט יחד אתכם.

שום דבר שאתם אומרים בתחילת החקירה, במהלכה או אפילו בדרך לרכב בעת שהחוקר מלווה אתכם הוא לא "אוף דה רקורד". הכל מתועד, ולעיתים יצמידו אליכם מכשיר הקלטה, גם כשאתם מחוץ לחדר

3. קחו בחשבון, הכל מוקלט

שום דבר שאתם אומרים בתחילת החקירה, במהלכה או אפילו בדרך לרכב בעת שהחוקר מלווה אתכם הוא לא "אוף דה רקורד". הכל מתועד, ולעיתים יצמידו אליכם מכשיר הקלטה, גם כשאתם מחוץ לחדר. אפילו אם אתם לא מוקלטים, החוקר יכול להעלות על הכתב את הדברים שאמרתם לו כזיכרון דברים, וכל מה שאמרתם יהיה קביל בבית המשפט. בקיצור, חשבו היטב מה אתם מוציאים מהפה.

במהלך החקירה, החוקר עשוי להציג לכם מסמכים שונים. קראו אותם באופן מעמיק, ואל תסתכלו רק על הסעיף שיוצג לכם

4. התעמקו בכל מסמך שמציגים לכם, ולא רק בחלקו

במהלך החקירה, החוקר עשוי להציג לכם מסמכים שונים. קראו אותם באופן מעמיק, ואל תסתכלו רק על הסעיף שיוצג לכם. יכול להיות שהחוקר יכוון אתכם אל סעיף 3 כי הוא משרת את התזה שלו. אבל, אם תפנו אותו אל סעיף 2 או אל סעיף 4, תוכלו להראות שהדברים נכתבו בהקשר אחר. בדקו גם מי חתום על המסמך, מה התאריך המופיע בו, ומה ההקשר הכולל שלו. זה חיוני.

לא חשוב אם החוקר נחמד אליכם או לא, אם הוא מאמין לכם או לא, או אם הוא רוצה שתחשבו שהוא מאמין לכם, אלא רק מה יופיע בפרוטוקול ההודעה

5. אל תתעסקו בשאלה מה החוקר חושב עליכם

לפעמים נחקרים מתרכזים בשאלה מה החוקר חושב עליהם, אבל זה ממש לא רלוונטי. לא חשוב אם החוקר נחמד אליכם או לא, אם הוא מאמין לכם או לא, או אם הוא רוצה שתחשבו שהוא מאמין לכם, אלא רק מה יופיע בפרוטוקול ההודעה. לא החוקר יחליט אם יוגש כתב אישום, ומה תהיה תוצאת המשפט, אלא רק חומר הראיות. בקיצור, את המחשבות של החוקר תשאירו לו.

אם בחקירה מתרחש משהו יוצא דופן (למשל, אתם מתבקשים להתעמת עם המתלונן או עם חשוד אחר), עצרו את החקירה, ובקשו להתייעץ עם עורך הדין שלכם, כדי לבקש ממנו הנחיה איך לפעול

6. פנו מיד לעורך דין אם קרה משהו חריג

בישראל, לעומת ארה"ב, עורכי דין לא נמצאים בחדר החקירות. אם בחקירה מתרחש משהו יוצא דופן (למשל, אתם מתבקשים להתעמת עם המתלונן או עם חשוד אחר), עצרו את החקירה, ובקשו להתייעץ עם עורך הדין שלכם, כדי לבקש ממנו הנחיה איך לפעול.

מאחר שסירוב לעבור פוליגרף יכול לפעול נגד החשוד, העצה הכי טובה היא להביע נכונות לעבור בדיקת פוליגרף, אבל לבקש לדבר קודם כל עם עורך דינו ולקבל את אישורו

7. הביעו נכונות להיבדק בפוליגרף, אבל בקשו להתייעץ קודם עם עורך דין

לפעמים הנחקר יכול להישאל אם הוא מסכים לבדיקת פוליגרף. תוצאות בדיקה כזאת לא קבילות לצורך הרשעה, אך עדיין משמשות את המשטרה (ואת רשויות החקירה האחרות), למשל כדי לבקש הארכת מעצר לחשוד. 

מאחר שסירוב לעבור פוליגרף יכול לפעול נגד החשוד, העצה הכי טובה היא להביע נכונות לעבור בדיקת פוליגרף, אבל לבקש לדבר קודם כל עם עורך דינו ולקבל את אישורו. כך בסופו של דבר - יכול להיות שעורך הדין ימליץ לחשוד שלא להסכים לבדיקה. 

אחד הדברים החשובים ביותר שנחקר צריך לשים אליהם לב הוא שיהיה תיעוד לכל מה שנאמר. בסוף יום החקירה תתבקשו לחתום על פרוטוקול ההודעה שגבו מכם, ועליכם לוודא שהדברים המופיעים בו תואמים את מה שאמרתם

8. קראו היטב את פרוטוקול החקירה, ותקנו אותו

אחד הדברים החשובים ביותר שנחקר צריך לשים אליהם לב הוא שיהיה תיעוד לכל מה שנאמר. בסוף יום החקירה תתבקשו לחתום על פרוטוקול ההודעה שגבו מכם, ועליכם לוודא שהדברים המופיעים בו תואמים את מה שאמרתם. אם הדברים לא נרשמו כהלכה, יש לדרוש מהחוקר לתקנם. 

בשלב זה, העצה החשובה ביותר היא לקרוא את הפרוטוקול כמה פעמים. אתם עייפים ורוצים לחזור הביתה? אל תעשו לעצמכם הנחות, וקראו את הפרוטוקול בעיון. המסמך הזה הוא מסמך שבמידה רבה עשוי להכריע  אם יוגש נגדכם כתב אישום, ומה תהיה תוצאת המשפט. אם הנחקר מבקש להוסיף תיקונים, החוקר מחויב להעלות אותם על הכתב. 

נמצאים בחקירה? הכל מצולם...

9. מייד לאחר החקירה העלו על הכתב את כל מה שאמרתם

החקירה נגמרה? מצוין. כאשר הזיכרון עדיין טרי, מומלץ להיפגש עם עורך דינכם ולשטוח בפניו את כל מה שנאמר בחדר החקירות, לקבל ייעוץ נוסף ולהתכונן ביחד להמשך. אם לא ניתן לפגוש את עורך הדין בסמוך לאחר החקירה, יש להעלות על הכתב את כל מה שנאמר באופן עצמאי ולהעביר זאת לעורך דינכם בהקדם האפשרי. הסיבה לכך היא שהפעם הבאה שבה חומר החקירה ייחשף בפני הנחקר תהיה רק בשלב השימוע לפני הגשת כתב אישום או בשלב המשפט, ככל שיוחלט להגיש כתב אישום.

שיבוש הליכי חקירה הוא עבירה חמורה שצובעת בשחור את כל שאר העבירות שבהן אתם חשודים, ועלולה להצביע על אשמתכם בעניינים שבהם נחקרתם. בנוסף, זו גם עילת מעצר

10. אל תדברו עם אף אחד על החקירה

היזהרו מלדבר עם מישהו אחר, מלבד עורך דינכם, על החקירה או להשמיד ראיות. שיבוש הליכי חקירה הוא עבירה חמורה שצובעת בשחור את כל שאר העבירות שבהן אתם חשודים, ועלולה להצביע על אשמתכם בעניינים שבהם נחקרתם. בנוסף, זו גם עילת מעצר. 

 

*הכותב הינו עורך דין המתמחה במשפט פלילי ובעבירות צווארון לבן, ושותף במשרד מנשה - רון, עורכי דין.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
מנשה - רון עורכי דין

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה