zap group mishpati logo

מורה נבוכים להורים עובדים: כך תשרדו את החופש הגדול

לקראת חופשת הקיץ, נדרש כל עובד עם ילדים להיערכות מוקדמת. כמה ימי חופשה מגיעים לכם, ומתי הבוס יכול לומר לא. מדריך

25.06.17
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
מורה נבוכים להורים עובדים: כך תשרדו את החופש הגדול

הגעתו של החופש הגדול היא בשורה נהדרת לילדים שמחכים לו כל השנה, אבל גם כאב ראש לא קטן להורים עובדים, שנדרשים להיערך לקראתו, ולקחת חופש מהעבודה או למצוא פתרונות אחרים באותם ימים שבהם אינם יכולים להיעדר.

הורים רבים מודאגים מכך שמקום העבודה לא יאפשר להם להיעדר לאחר מועד סיום הקייטנות, ומעוניינים לדעת אילו זכויות מגיעות להם לקראת החופש הגדול. לצורך כך, ערכנו מדריך קצר שמטרתו להבהיר למה זכאי כל הורה עובד בקיץ.

כמה ימי חופשה מגיעים לכם, כמה ימי חופשה ניתן לצבור, ומה אפשר לעשות כשהקייטנות נגמרות ואין מי שישמור על הילדים - אלו הן רק חלק מהשאלות שבהן נעסוק בכתבה זו.

בעת יציאה לחופשה ביוזמת העובד, חלה עליו חובה למסור למעסיק הודעה על כוונתו זו 30 ימים לפחות מראש

האם חייבים לקבל אישור מהמעסיק כדי לצאת לחופש? 

על פי חוק חופשה שנתית, חופשה הינה חובה שעל המעביד לכבדה ולקיימה. בעת יציאה לחופשה ביוזמת העובד, חלה עליו חובה למסור למעסיק הודעה על כוונתו זו 30 ימים לפחות מראש.

על פי התיקון האחרון לחוק חופשה שנתית, כל עובד זכאי ל-16 ימי חופשה עבור חמש השנים הראשונות לעבודתו. עבור השנה השישית זכאי העובד ל-18 ימי חופשה, ועבור השנה השביעית ל-21 ימי חופשה

מהו מספר ימי החופש המגיעים לכל עובד בשנה?

על פי התיקון האחרון לחוק חופשה שנתית, כל עובד זכאי ל-16 ימי חופשה עבור חמש השנים הראשונות לעבודתו. עבור השנה השישית זכאי העובד ל-18 ימי חופשה, ועבור השנה השביעית ל-21 ימי חופשה. מן השנה השמינית נוסף יום לכל שנת עבודה עד למקסימום של 28 ימי חופשה. 

אם מדובר בחופשה מרוכזת של יותר משבוע, על המעסיק למסור על כך הודעה לעובד 14 ימים מראש

במקומות עבודה רבים נהוג לצאת לחופשה מרוכזת. האם ניתן לחייב אותי בכך?

ניתן להוציא עובד לחופשה מרוכזת בהתאם למספר ימי החופש הצבורים שלו, אם כי על המעסיק להתחשב בבקשת העובד המבקש לצאת לחופשה דווקא במועד מסוים. אם מדובר בחופשה מרוכזת של יותר משבוע, על המעסיק למסור על כך הודעה לעובד 14 ימים מראש. מנגד, אם מדובר בחופשה מרוכזת של פחות משבעה ימים, אין חובה על המעסיק להודיע על כך לעובד. 

לעניין זה יובהר, כי אם העובד לא צבר מספיק ימי חופשה, לא ניתן להוציא אותו לחופש ולזקוף זאת על חשבון ימי החופש העתידיים שלו - במקרה שהעובד מסרב לכך.

האם המעסיק יכול להגביל את זמן החופשה?

אפשר לחלק חופשה, ובלבד שפרק אחד ממנה יתפרס על פני לפחות שבעה ימים רצופים. 

המעסיק רשאי לבחור מתי ינצל העובד את ימי החופש שלו, ואולם עליו להתחשב בבקשת העובד חופשה

האם המעסיק רשאי לסרב לבקשה לחופש?

המעסיק רשאי לבחור מתי ינצל העובד את ימי החופש שלו, ואולם עליו להתחשב בבקשת העובד חופשה, ובמידה שסירב, עליו לנמק את סירובו בנימוקים שהינם הגיוניים וסבירים.

חוק חופשה שנתית אוסר על צבירה של ימי חופשה. עם זאת, העובד רשאי בהסכמת מעסיקו לנצל חלק מימי החופש שצבר ולצרף את יתרת ימי החופש לחופשה עתידית במהלך שתי שנות העבודה העתידיות

האם ניתן לצבור ימי חופשה לאורך מספר שנים ולקחת חופשה ארוכה במיוחד?

חוק חופשה שנתית אוסר על צבירה של ימי חופשה. עם זאת, העובד רשאי בהסכמת מעסיקו לנצל חלק מימי החופש שצבר ולצרף את יתרת ימי החופש לחופשה עתידית במהלך שתי שנות העבודה העתידיות. עובד שלא ניצל את יתרת ימי החופשה שלו תוך 3 שנים, עלול לאבד את זכאותו לחופשה עבור ימי החופש שלא נוצלו. 

האם ניתן לפדות את ימי החופשה?

עובד שלא ניצל את מלוא ימי החופשה שלו, יכול לדרוש את פדיון ימי החופשה עם סיום העסקתו אצל מעסיקו. 

חופשה ללא תשלום ניתנת לעובד בדרך כלל עקב יציאה לטיול או לשליחות או עקב מצב בריאותי. במהלך תקופה זו אין העובד מקבל שכר, אך יחסי העובד והמעביד בינו לבין מעסיקו נשמרים

מה התנאים המגיעים בחופשה ללא תשלום?

חופשה ללא תשלום ניתנת לעובד בדרך כלל עקב יציאה לטיול או לשליחות או עקב מצב בריאותי. במהלך תקופה זו אין העובד מקבל שכר, אך יחסי העובד והמעביד בינו לבין מעסיקו נשמרים לרבות חובת הנאמנות של העובד למקום עבודתו ולמעסיקו.

יצוין, כי חופשה ללא תשלום חייבת לקבל את הסכמת המעביד. יש הבדל בין יציאה לחל"ת בהסכמת המעביד לבין חל"ת כפוי, שנחשב כהרעת תנאי העבודה ומשמש עילה להתפטרות העובד, התפטרות שדינה כפיטורין. על כל המשתמע מכך.

האם המעסיק חייב ליידע עובד שהוא מוחק לו ימי חופשה שבחר לא לנצל?

על המעסיק חלה החובה ליידע את העובד בדבר מחיקת ימי החופש הלא מנוצלים שלו. יתר על כן, על המעביד חל נטל ההוכחה שהוא אכן קבע מועדים ליציאת העובד לחופשה, אולם העובד סירב לצאת לחופשה זאת.

סביר כי במידה שנוצר צורך דחוף וחיוני ביותר, והעובד יכול להפסיק את חופשתו, ניתן לעשות כן

האם ניתן 'להקפיץ' עובד בחזרה לעבודה באמצע החופש?

בכל הקשור להזעקת עובד במהלך חופשתו חזרה לעבוד, אין אזכור ספציפי לכך בחוק, אולם סביר כי במידה שנוצר צורך דחוף וחיוני ביותר, והעובד יכול להפסיק את חופשתו, ניתן לעשות כן.

האם יציאה לנופש שמארגן מקום העבודה תיחשב לחופש?

בכל הקשור ליציאה לנופש שמארגן המעסיק לעובדיו, יציאה כזו נחשבת כחופשה, אולם לא ניתן לכפות יציאה לנופש מאורגן על העובד, והוא רשאי לסרב לצאת לנופש מאורגן זה.

האב ממהר להביא את ילדו לגן כדי להספיק לעבודה

מה אפשר לעשות כשהקייטנות נגמרות, ואין מי שיישאר עם הילדים בבית?

אם העובד חפץ לצאת לחופשה בין סיום מועד הקייטנות לבין סיום החופש הגדול, הוא כמובן רשאי לעשות זאת, ובלבד שעמד בתנאים אשר צוינו קודם לכן, לפיהם חלה עליו החובה להודיע למעסיק על כוונתו מבעוד מועד ולפחות 30 ימים קודם לכן, כדי שהמעסיק יוכל להתארגן ליציאתו לחופשה.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים