zap group mishpati logo

פסיקה: האם המדינה תשיב כספים לחברים בקרנות הפנסיה הוותיקות?

הפסיקה התקדימית של בית הדין לעבודה עלולה לעלות למדינה מיליארדי שקלים, שיוחזרו לחברים. לרוץ לתבוע, או להמתין להתפתחויות? המידע לפניכם

מאת: יערית טרבלסי, כתבת משפטי
06.07.17
תאריך עדכון: 12.12.23
5 דק'
פסיקה: האם המדינה תשיב כספים לחברים בקרנות הפנסיה הוותיקות?

לאחרונה ניתנה פסיקה בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, הקובעת כי יש לבטל סעיפים בתקנון האחיד של קרנות הפנסיה הוותיקות בנוגע לחישוב שכר לגמלה. משמעותו הנרחבת של פסק הדין, שניתן על ידי שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, צבי פרנקל, היא כי המדינה תחויב להחזיר לחברים כספים בשווי כולל של מיליארדי שקלים.

פסק הדין התקבל בעקבות תביעתו של ארז עברי, שפרש לגמלאות בשנת 2011 כאשר היה בן 67 והיה זכאי לפנסיה משותפת משתי קרנות פנסיה ותיקות. לטענתו, שהוצגה באמצעות עו"ד אפרים מרקוביץ, החוק שהסמיך את המפקח לנסח את התקנון האחיד, לא הסמיך אותו להרע את תנאי העמיתים. כמו כן נטען, כי החוק לא עמד בסעיף 3 לחוק ההגנה על השקעות הציבור בישראל בנכסים פיננסיים (תשמ"ד-1984), מכיוון שהתקבל ברוב של 39 חברי כנסת ולא ברוב מוחלט של 61 חברי כנסת כפי שנדרש, כך שלמעשה הורדת סכום הקצבה אינה חוקית. כאמור, השופט קבל את הטענות הללו, וקבע כי יש להשלים לפנסיונר 7000 ₪ בחודש.

לאחרונה ניתנה פסיקה בבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, הקובעת כי יש לבטל סעיפים בתקנון האחיד של קרנות הפנסיה הוותיקות בנוגע לחישוב שכר לגמלה. משמעותו הנרחבת של פסק הדין היא, כי המדינה תחויב להחזיר לחברים כספים בשווי כולל של מיליארדי שקלים

משמעות הלאמת קרנות הפנסיה - הפחתת הגמלה

בשנת 2003 ביצעה זרוע הפיקוח של המדינה הערכה אקטוארית של קרנות הפנסיה (מספר החוסכים ביחס לשווי הקרנות). תוצאות הבדיקה העלו, כי בקרנות הפנסיה קיים גרעון אקטוארי, שמשמעותו כי על פי הצפי - בשלב מסוים לא תוכלנה קרנות  הפנסיה הוותיקות לעמוד בהתחייבויותיהן כלפי העמיתים החוסכים. 

כדי לפתור את בעיית הגרעון האקטוארי, החליטה המדינה להלאים את קרנות הפנסיה הוותיקות. כחלק מתהליך ההלאמה, הזרימה המדינה כ- 80 מיליארד שקלים לסגירת הגירעונות, ובמקביל הוחלף התקנון הקודם של קרנות הפנסיה בתקנון אחיד שבו הוחלט לקצץ בגמלת העמיתים.

כב' השופט פרנקל קבע, כי יש לבטל סעיפים בתקנון האחיד של קרנות הפנסיה הוותיקות מבטחים ונתיב בנוגע לחישוב שכר לגמלה, מכיון שהתנאים שנקבעו בתקנון האחיד הרעו את התנאים הקודמים של התובע

ביטול סעיפים בתקנון האחיד

כב' השופט פרנקל קבע, כי יש לבטל סעיפים בתקנון האחיד של קרנות הפנסיה הוותיקות מבטחים ונתיב בנוגע לחישוב שכר לגמלה, מכיון שהתנאים שנקבעו בתקנון האחיד הרעו את התנאים הקודמים של התובע. המשמעות של פסיקה זו היא שהמדינה עשויה להזרים עוד 40 מיליארד שקל לעמיתי הקרנות בכדי לפצותם על הגמלה המוקטנת. המדינה כבר הודיעה כי בכוונתה לערער.

השופט פרנקל בסס את החלטתו, בין השאר, על סמך חוק ההגנה על השקעות הציבור האוסר על הממשלה לפגוע בזכויות החוסכים, אלא רק אם הממשלה הוסמכה לגל ברוב של חברי כנסת. במקרה הספציפי הזה, הוכח שהממשלה לא הוסמכה לכך, ברוב של חברי כנסת, לכך קבע בית הדין שהסעיף בתקנון שפוגע בזכויות המבוטח - בטל. 

משמעות הפסיקה הזו שצפויה להתמודד עם ערעור מצד קרנות הפנסיה הוותיקות היא פתח לתביעות של אלפי פנסיונרים של הקרנות הוותיקות שקיבלו קצבה מופחתת בעקבות שינוי התקנון.

על פי התקנון האחיד, רשאיות קרנות הפנסיה לשנות את סכום הגמלה באופן חד צדדי (תחת פיקוח והסכמה של היחידות המפקחות)

מי קובע את סכום גמלת הפנסיה?

קרנות הפנסיה הוותיקות הן קרנות קבועות המנהלות עבור החוסכים בהן את החסכונות הפנסיונים שלהם. 

מערכת היחסים בין קרנות הפנסיה לחוסכים הוסדרה באמצעות תקנון, המהווה סוג של הסכם בין כל מבוטח לקרן. 
לכל קרן יש מנהלים, חבר מנהלים, פיקוח מנהלים ופיקוח של המדינה. על פי התקנון האחיד, רשאיות קרנות הפנסיה לשנות את סכום הגמלה באופן חד צדדי (תחת פיקוח והסכמה של היחידות המפקחות).

פסיקתו של כב' השופט פרנקל חושפת את המדינה לסיכון כלכלי גדול ומעמידה למבחן את חובתה של המדינה להשיב לעמיתי הקרנות הוותיקות סכומי כסף גדולים

פסק הדין המהפכני

כאמור, פסיקתו של כב' השופט פרנקל חושפת את המדינה לסיכון כלכלי גדול ומעמידה למבחן את חובתה של המדינה להשיב לעמיתי הקרנות הוותיקות סכומי כסף גדולים - מה שעלול לגרום למדינת ישראל לשלם כ- 40 מיליארד שקלים נוספים לעמיתי הקרנות כדי לפצות על הגמלה המוקטנת.

מוצע לכל אחד ואחד מהחברים שחוסך בקרן פנסיה, בין אם מדובר בקרן פנסיה ותיקה או כזו שמתנהלת בחברות הביטוח, לעקוב היטב אחרי החשבונות שנשלחים אחת לרבעון, כדי לראות שההפקדות מבוצעות כסדרן

חכו עם הריצה לתביעה!

לפסק הדין יש כאמור משמעות נרחבת, הנוגעת גם ליתר העמיתים החוסכים בקרנות הפנסיה הוותיקות. 
עם זאת, ברמה המעשית, עד היום לא צלחו כל הניסיונות לתקוף את התקנונים, והמדינה כבר הודיעה כי תערער על פסק הדין, כך שסביר להניח שתוצאת פסק הדין לא תחזיק מעמד. 

יחד עם זאת, מוצע לכל אחד ואחד מהחברים שחוסך בקרן פנסיה, בין אם מדובר בקרן פנסיה ותיקה או כזו שמתנהלת בחברות הביטוח, לעקוב היטב אחרי החשבונות שנשלחים אחת לרבעון, כדי לראות שההפקדות מבוצעות כסדרן.

מה עם כל הכספים שחסכנו?

ניתן גם לנהל משא ומתן  על גובה דמי הניהול. כן ניתן היום לעבור מקרן פנסיה אחת לשנייה ע"פ רצון החוסך. 
באופן כללי, אנו מייעצים לא להתייחס לקרן הפנסיה כאל משהו שיפיק תועלת בעתיד הרחוק, אלא להתייחס אליה כאל חשבון חסכון חי, וככזה שיש לו חשיבות עצומה לרווחה הכלכלית של החוסך לאחר צאתו לגמלאות.

 

* הכתבה נכתבה בסיוע עו"ד ערן קייזמן, העוסק בדיני עבודה. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה