zap group mishpati logo

‏‏גירושין: רגע לפני שמתגרשים - עצות חשובות

לפניכם טיפים חשובים שיוכלו לסייע לכם בתהליך הגירושין

מאת: ורד לוי עו"ד משפחה ומגשרתורד לוי- משרד עו"ד וגישור
31.08.17
תאריך עדכון: 04.03.24
9 דק'
‏‏גירושין: רגע לפני שמתגרשים - עצות חשובות

ההחלטה להתגרש ותהליך הגירושין עצמו הם תהליכים רגשיים במהותם, ולכן באופן טבעי רוב הזוגות מקבלים החלטות מתוך דחף, ופועלים בצורה אמוציונלית. אולם, חשיבה מקדימה (עוד לפני שמדברים על כך עם בן הזוג), הסתכלות על התמונה הרחבה ותכנון אסטרטגי של הגירושין יכולים להיות משמעותיים לתוצאה הסופית.

הקדישו מחשבה שנייה

זה אולי ישמע לכם קצת נדוש, אבל רוב הזוגות מחליטים להתגרש ברגע של כעס. 
אם אתם חושבים להתגרש - אל תמהרו לפעול. קחו רגע והקדישו לכך מחשבה שנייה (ואפילו שלישית), כשאתם במצב רגוע ונינוח. בדקו עם עצמכם מהן הסיבות שבגינן אתם רוצים לפרק את המשפחה. האם זוהי החלטה שמתגבשת אצלכם במשך זמן רב, או החלטה רגעית שנובעת מכעס/ תסכול/ ריב (ואז לא כדאי למהר לפעול). 

אם אתם חושבים להתגרש, מומלץ להתייעץ לפני שעושים כל מהלך עם עו"ד שמהווה גורם מקצועי אובייקטיבי שמנותק רגשית, בעל ניסיון בתחום, ואשר יכול להסתכל על התמונה מלמעלה

התייעצו עם גורם אובייקטיבי

הנטייה הטבעית שלנו היא להתייעץ בנוגע לנושאים רגשיים עם אנשים הקרובים אלינו, כמו חברים ו/או בני משפחה. אך בכל הקשור לגירושין, עלולים הקרובים אלינו לייעץ (שלא בכוונה) מתוך נקודת מבט אינטרסנטית או רגשית. 
לכן, אם אתם חושבים להתגרש, מומלץ להתייעץ לפני שעושים כל מהלך עם עו"ד שמהווה גורם מקצועי אובייקטיבי שמנותק רגשית, בעל ניסיון בתחום, ואשר יכול להסתכל על התמונה מלמעלה ולהניח בפניכם את כל הקלפים. 

עורך דין יכול להאיר לכם נקודות שלא חשבתם עליהם, ולפרוש בפניכם את מלוא משמעותי אודות החובות והזכויות שלכם בתהליך ולאחריו, לרבות העלות מול התועלת וייעץ לכם באופן אינדיווידואלי לגבי ההכנות והשלבים שבהם כדאי לכם לפעול. 

אנחנו חיים בעולם פרקטי, ועדיף שתקבלו את ההחלטה לאחר שאתם מבינים את התמונה הרחבה וכשיש מולכם את כל הקלפים, מאשר מבלי שתבינו במה הדבר כרוך.
בנוסף, לצורך השלמת התמונה ניתן להתייעץ עם גורם טיפולי, כדי לקבל תובנות לעניין הילדים וכן עם יועץ כלכלי.

על מנת לנהל תחשיב ממוצע מדויק ככל האפשר, חשוב לשמור או לאתר חשבונות, קבלות ופירוט כרטיסי האשראי במשך תקופה של כחצי שנה-שנה אחורה

היערכו מראש

פרמטר משמעותי בעניין גירושין מתייחס לנושאים כלכליים ונוגע בים היתר נוגע לחלוקת הרכוש ולגובה המזונות. 

כדי שתוכלו לעשות תחשיב רלוונטי שמותאם לכם לעניין חלוקת הרכוש וסכום המזונות הדרוש לצרכי קיום אם או סכום המזונות שהצד השני צפוי לדרוש (בהתאמה), חשוב מאוד לבחון את המצב הכלכלי לאשורו, לבחון את המאזן העדכני והאמיתי של ההכנסות וההוצאות (במהלך חצי שנה-שנה שחלפו) ולגבש בשקט תמונת מצב נכונה, שתסייע לכם לתכנן אסטרטגית את צעדיכם ואת הדרישות שלכם.

תחשיב הוצאות - על מנת לנהל תחשיב ממוצע מדויק ככל האפשר, חשוב לשמור או לאתר חשבונות, קבלות ופירוט כרטיסי האשראי במשך תקופה של כחצי שנה-שנה אחורה. 

למען הנוחות וכדי לקבל תמונת מצב - מומלץ לערוך טבלה מסודרת מפולחת לקטגוריות על פי חלוקה לסוגי הוצאות (אוכל, ביגוד, הנעלה, פנאי, נסיעות, בריאות, הוצאות טואלטיקה ועוד). כדאי לבצע הבחנה בין ההוצאות הכלליות לבין ההוצאות על הילדים בקטגוריות השונות ואת הוצאות הבית לפלח בנפרד (שכירות/משכנתא, חשמל, מים, ועד בית, גז, כבלים, טלפון, אינטרנט).

מידע פיננסי - אספו את כל המידע הפיננסי מהבנק לרבות פירוט יתרות, פירוט הלוואות (כולל מועד סיומן), פירוט יתרת תשלומי משכנתא וכדומה.

פירוט הכנסות - נסו לאתר את תלושי השכר של בן/בת הזוג, ורכזו את המידע השונה המגיע הביתה בדואr (כגון מכתבים על קופות גמל, קרנות השתלמות, קרנות פנסיה וכו'). 

פירוט נכסים - ערכו רשימה מפורטת של הנכסים המשותפים ו/או הנכסים של הצד השני. לצורך כך בקשו נתונים מרשם המקרקעין, רשם החברות וכדו'. במקרים שבהם התחשיבים מסובכים וצפוי הליך מורכב, יש מקום לפנות ליועצים כלכליים.

הוצאת סכום כסף גדול מהחשבון המשותף עלולה להתפרש כהברחת רכוש; העלאת ההוצאות בצורה ניכרת עלולה להתפרש כחוסר אמינות 

אל תעשו צעדים קיצוניים

בשלב ההיערכות המוקדמת, חשוב מאוד שלא תעשו צעדים קיצוניים שעלולים להזיק לכם בהמשך.
כך למשל, הוצאת סכום כסף גדול מהחשבון המשותף עלולה להתפרש כהברחת רכוש; העלאת ההוצאות בצורה ניכרת עלולה להתפרש כחוסר אמינות ועזיבת הבית עלולה להתפרש כוויתור על זכויות (עזיבה של הגבר), או כמורדת (עזיבה של האשה).

נסו להבין מה תהיה תגובת בן/ת הזוג לגירושין

כדי לבנות אסטרטגיית גירושין נכונה, מומלץ מאוד לגשש, כדי לנסות ולהבין מה תהיה גישתו של בן/ת הזוג לגירושין. לצורך כך כדאי להעלות את הנושא בסיטואציות שונות (גלויות או גלויות פחות) ולנסות להבין האם מדובר במחשבה חד צדדית, או שבן/ת הזוג חושבים באופן דומה וניתן לרתום אותם לתהליך ולפעול לכיוון גירושין בהסכמה. כך למשל, כדאי לשים לב אם הנושא עולה רק באופן ספונטני (למשל במהלך ויכוח), או דווקא ברגיעה; כן כדאי לשים לב לסימנים המעידים על בעיה בזוגיות (למשל: היעדרויות רבות מהבית, התחמקות מתקשורת ישירה , מריבות רבות, אוירה מתוחה בבית וכו'). 

חשוב מאוד לבדוק את הדברים בעדינות, כדי לא לעורר חשד או פרנויה אצל הצד השני, שעלול לגרום לו להקדים אתכם בהליכים השונים.

עוד לפני שפותחים בהליך גירושין חשוב שתגדירו לעצמכם מה אתם רוצים שיקרה בסוף התהליך: איפה אתם רוצים לגור; האם אתם רוצים שהילדים יישארו אצלכם; מה יהיו הסדרי הראיה עם הצד השני ועם המשפחה המורחבת (למשל סבים/סבתות) מהצד השני; האם אתם רוצים משמורת משותפת

חשבו מה אתם רוצים שיקרה

עוד לפני שפותחים בהליך גירושין חשוב שתגדירו לעצמכם מה אתם רוצים שיקרה בסוף התהליך: איפה אתם רוצים לגור; האם אתם רוצים שהילדים יישארו אצלכם; מה יהיו הסדרי הראיה עם הצד השני ועם המשפחה המורחבת (למשל סבים/סבתות) מהצד השני; האם אתם רוצים משמורת משותפת; האם אתם רוצים להמשיך לגור אחד ליד השני וכו'. ניתן לעשות זאת לפני ו/או אחרי הפגישה עם עו"ד שיכול לסייע לכם לאחר שיציג את המצב המשפטי ויציע פתרונות ויבנה אסטרטגיה מותאמת לכך.

החוק החדש מחייב להגיש ראשית בקשה ליישוב סכסוך, ככל שאין הסכמה, ולהמתין עד 40 יום מרגע הגשת הבקשה ועד שנקבעת פגישה ליישוב הסכסוך

תפסו סמכות

נושא מרוץ הסמכויות התרכך קצת בעקבות החוק להסדר התדיינויות, שיוצר למעשה שלב ביניים. 

נכון שעדיין קיימת האפשרות שהצד השני יחשוד בכוונתכם ויקדים אתכם בהגשת הבקשה, אבל החוק החדש מחייב להגיש ראשית בקשה ליישוב סכסוך, ככל שאין הסכמה, ולהמתין עד 40 יום מרגע הגשת הבקשה ועד שנקבעת פגישה ליישוב הסכסוך - ניתן לנצל תקופת ביניים זו  ולנסות להגיע להסכמות, או לברר את עמדתו של הצד השני ולתכנן את הצעדים הבאים בעזרת עו"ד מטעמכם, כל זאת גם אם הצד השני הקדים אתכם במרוץ הסמכויות. 

אם נערכתם מראש, מצאתם עורך דין, אתם יודעים מה מצבכם ומה אתם רוצים, עוה"ד יוכל לסייע לכן בשלב הראשוני על מנת שתתחילו ברגל ימין. בין היתר, עו"ד יוכל להוציא עבורם מכתב התראה לפני נקיטת הליכים ו/או מכתב לצורך הגעה להסכמות  ו/או לייעץ לכם מתי  ולאן להגיש בקשה ליישוב סכסוך  ולייעץ לכם מה הצעדים הנכונים עבורכם תוך בחינת האלטרנטיבות השונות והגשת סעדים זמניים אף בתקופת עיכוב ההליכים במסגרת הבקשה ליישוב סכסוך ככל שזה נדרש ומתבקש.

כך למשל, עורך הדין יוכל לבקש מזונות זמניים, צו עיכוב יציאה מהארץ, החלטות דחופות לגבי קטינים ועוד על מנת לתת פתרון מיידי וזמני עד הכרעה סופית מבלי שהליך יישוב סכסוך יעמוד לרועץ בעניין זה.

אם יש ביניכם הסכמה לגבי סוגיות הליבה - ייתכן שעדיף לכם ללכת לעו"ד מגשר, שהוא גורם ניטרלי שיושב עם שניכם מחוץ לביהמ"ש ומנסה להגיע להסכם שהכי מתאים לכם בלי מסגרת זמן

בחנו אפשרות של גישור

במסגרת ההיכרות שלכם עם הצד השני, הדינמיקה והתחושה לגבי התגובה שלו לגירושין - בחנו את האפשרויות השונות ושקלו גם אם יש הסכמה עקרונית להתגרש, האם עדיף לכם לקחת עורכי דין נפרדים, כאשר כל עו"ד נאמן לאינטרסים של  הצד אותו הוא מייצג, או לפנות למגשר ניטרלי.

לב שבור - הליכי גירושין

א. גישור - ע"י עו"ד מגשר ניטרלי

אם יש ביניכם הסכמה לגבי סוגיות הליבה - ייתכן שעדיף לכם ללכת לעו"ד מגשר, שהוא גורם ניטרלי שיושב עם שניכם מחוץ לביהמ"ש ומנסה להגיע להסכם שהכי מתאים לכם בלי מסגרת זמן, כך שתוכלו לקדם את ההליך באווירה נעימה ולחסוך עלויות.  יובהר, כי ככל שבחרתם לפנות למגשר, מומלץ להיוועץ לפחות פעם או פעמיים עם עו"ד מטעמכם בתחילת דרך כדי להבין את זכויותיכם, ובסוף הדרך כדי לבחון האם ההסכם שהושג טוב עבורכם.

ב. פנייה לעו"ד נפרדים

אם יש פערים ביניכם יתכן שכדאי לפנות לעו"ד  מטעמכם כדי שייצג באופן מיטבי את האינטרסים שלכם, ובמידה שבסופו של דבר לא תצליחו להגיע להסכם, עו"ד מטעמכם יוכל להמשיך לייצג אתכם גם בהליכים בבית המשפט. (להבדיל ממגשר שאינו יכול לייצג מי מהצדדים בהליך בבית המשפט ככל שהגישור לא מבשיל לכדי הסכם).

גם אם בחרתם בהליך הסכמי, בין אם בגישור ובין אם במו"מ בין עו"ד מטעמכם, עדיין חשוב להיערך מראש ולאסוף את כל המידע הרלוונטי, שיהפוך את התהליך ליעיל יותר ויסייע לכם לקבל החלטות. בכל מקרה, מומלץ מאוד ללכת לפחות פעם או פעמיים להתייעצות עם עו"ד חיצוני, שיוודא שההסכם שמציע המגשר אכן טוב גם לכם.

בחרו עו"ד שאתם מתחברים אליו

תהליך הגירושין הוא כאמור תהליך רגיש ולרוב מעורבים בו גם ילדים. לכן חשוב שתבחרו עו"ד שאתם מתחברים אליו ומרגישים בטוחים איתו כדי שיעזור לכם לצלוח את התהליך.

לאורך כל ההליך חשוב מאוד להקדיש מחשבה לנושא הילדים - לא להפוך אותם לכלי ניגוח בתהליך, וכן איך לבשר להם, כך שלא יפרשו את הגירושין כדחייה או אשמה שלהם

הקדישו מחשבה לנושא הילדים

לאורך כל ההליך חשוב מאוד להקדיש מחשבה לנושא הילדים - לא להפוך אותם לכלי ניגוח בתהליך, וכן איך לבשר להם, כך שלא יפרשו את הגירושין כדחייה או אשמה שלהם. ניתן לעיתים להתייעץ בעניין עם גורמים טיפוליים.

 

*הטיפים בכתבה הם טיפים כללים ואינם מהווים תחליף לייעוץ של עו"ד.  

 

** השתתפה בהכנת הכתבה - יעירת טרבלסי, כתבת זאפ משפטי 

ורד לוי- משרד עו"ד וגישור

ורד לוי- משרד עו"ד וגישור

עו"ד ורד לוי - מומחית לדיני משפחה

דיני משפחה וגירושין

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
ורד לוי- משרד עו"ד וגישור

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה