zap group mishpati logo

14 דברים שאתם חייבים לדעת על פגיעה בעבודה

למי לפנות, אילו זכויות ניתן לממש, ואיך אפשר לקבל ייצוג משפטי בחינם: נפגעתם בעבודה? אלו הדברים שאתם חייבים לדעת

מאת: עו"ד נמרוד לנגר
24.10.17
תאריך עדכון: 30.03.24
8 דק'
14 דברים שאתם חייבים לדעת על פגיעה בעבודה

1. חפשו את הפיצוי

המחוקק בישראל כחברה סוציאלית דאג לכך, כי פגיעה בעבודה פותחת פתח לפיצוי ממגוון רחב של גורמים: לא רק מהביטוח הלאומי, אלא גם מהמעסיק, שעשוי להיתבע על רשלנות, ומחברות הביטוח הצמודות לרכיבי השכר (במקומות עבודה רבים יש ביטוחים קולקטיביים, שמהם אתם עשויים להיפרע, ובצמוד לפנסיה שלכם יש במקרים רבים ביטוח אובדן כושר עבודה או שיש לכם ביטוח אובדן כושר עבודה אישי שאתם לא בדיוק זוכרים שיש לכם).

פגיעה בעבודה פותחת פתח לפיצוי ממגוון רחב של גורמים: לא רק מהביטוח הלאומי, אלא גם מהמעסיק, שעשוי להיתבע על רשלנות, ומחברות הביטוח

2. פנו לעורך דין כמה שיותר מהר

בגלל הקשת הרחבה של הגורמים, שעשויים לתת לכם פיצוי, ומכיוון שכל הגורמים האלו מגובים בסוללת עורכי דין הבקיאה מא' ועד ת' בפוליסות שברשותכם, ומכיוון שהאינטרס של כל הגורמים הוא לא לשלם לכם ביטוח, כדאי לפנות לעורך דין בשלב מוקדם ככל הניתן. עורך הדין הבקי בענייני ביטוח לאומי ונזיקין, יידע לייעץ לכם למי לפנות. מומלץ לפנות לעורך דין בשלב מוקדם כדי שיתדרך אתכם גם כיצד לפעול מול רופאים. בנוסף, הוא יפנה בשמכם לחברות הביטוח, שיתקשו להתנער מכם או להתיש אתכם בפרוצדורה. 

כדי לקבל את הפיצוי המקסימלי, חשוב לשחזר מה אירע ביום הפגיעה וכן בתקופה שקדמה לו. כדאי לכתוב את כל הפרטים, כדי שלא יישכחו, ולמסור אותם לרופא בהזדמנות הראשונה

3. שחזרו מה קרה לכם עד הפרטים הקטנים ביותר

כדי לקבל את הפיצוי המקסימלי, חשוב לשחזר מה אירע ביום הפגיעה וכן בתקופה שקדמה לו. כדאי לכתוב את כל הפרטים, כדי שלא יישכחו, ולמסור אותם לרופא בהזדמנות הראשונה – במיוחד מסמך המתאר את הקשר בין העבודה לתאונה לפי הערכתכם. גם אם הביטוי החיצוני של הפגיעה התגלה כמה שעות לאחריה, ייתכן שהאירוע יוכר כתאונת עבודה. דוגמה: עובד שנדרש להיכנס למקרר גדול בעבודה, ושהה במינוס שלושים מעלות. לאחר כמה שעות הרגיש שיתוק בגופו. 

כל כיסוי ביטוחי שתמצאו עשוי להקנות לכם פיצוי נכבד ולהקל על העומס הכלכלי שצפוי לכם בגין הפגיעה

4. בדקו את כל חוזי הביטוח שלכם

זה הזמן לנבור במסמכים או להשתמש באתרים כ"הר הביטוח": כל כיסוי ביטוחי שתמצאו עשוי להקנות לכם פיצוי נכבד ולהקל על העומס הכלכלי שצפוי לכם בגין הפגיעה. ודאו שלפנסיה שלכם צמודה פוליסת אובדן כושר עבודה, ובדקו אם במקום העבודה שלכם יש ביטוח תאונות אישיות קולקטיבי או שקיימת פוליסת אובדן כושר עבודה שצמודה או שאינה צמודה לפנסיה.

ההודעה הראשונה שתמסרו על פגיעה בעבודה היא גם החשובה ביותר

5. הקפידו על דברים מסוימים בפגישה הראשונה עם הרופא

סביר להניח שאינכם מודעים לכך, אך ההודעה הראשונה שתמסרו על פגיעה בעבודה היא גם החשובה ביותר. הודעה זו תשפיע בהמשך על השאלה אם תיתפסו כאמינים על ידי חברות הביטוח, ביטוח לאומי וכן גם בהמשך הדרך על ידי בית המשפט. הנקודה החשובה בהקשר זה היא להדגיש בפני הרופא שהפגיעה נגרמה בעבודה ו/או לפרט את הקשר בין הפגיעה לעבודה, כך שהדבר יתועד. 

על פי חוק הביטוח הלאומי, כדי שפגיעה בעבודה תוכר כתאונת עבודה היא צריכה להתרחש תוך כדי העבודה (כולל בדרך לעבודה ובחזרה ממנה) ועקב העבודה 

6. דעו שלא כל פגיעה בעבודה תיחשב לתאונת עבודה

על פי חוק הביטוח הלאומי, כדי שפגיעה בעבודה תוכר כתאונת עבודה היא צריכה להתרחש תוך כדי העבודה (כולל בדרך לעבודה ובחזרה ממנה) ועקב העבודה (התקף לב שנגרם שלא כתוצאה מאירוע בעבודה, כנראה לא ייחשב). יש להתייעץ עם עורך דין כדי לוודא שהאירוע נכנס להגדרה זו. עורך דין מיומן יידע לשאול את השאלות הנכונות ולהכווין אתכם בדרך למיצוי זכויותיכם.

מחלת מקצוע מתגבשת עקב חשיפה מתמשכת הנובעת מתנאי העבודה

7. לקיתם במחלה? חפשו קשר לעבודה

בניגוד לתאונת עבודה, שנגרמת עקב אירוע חד-פעמי, מחלת מקצוע מתגבשת עקב חשיפה מתמשכת הנובעת מתנאי העבודה. קיימות מחלות, שהוכרו על ידי הביטוח הלאומי כקשורות למקצועות מסוימים. למשל, מחלות מדבקות ובעיות שמיעה עקב חשיפה לרעשים.

מיקרוטראומה היא נזק מצטבר שנגרם לעובדים כתוצאה מפעולה חוזרת ונשנית. בכל אחת מאותן חזרות נגרם נזק זעיר, אשר הצטבר ויחד הביא לפגיעה ולליקוי הרפואי המוכר על ידי הביטוח הלאומי

8. תאונות ונזקים זעירים - הכירו את המונח מיקרוטראומה

מיקרוטראומה היא נזק מצטבר שנגרם לעובדים כתוצאה מפעולה חוזרת ונשנית. בכל אחת מאותן חזרות נגרם נזק זעיר, אשר הצטבר ויחד הביא לפגיעה ולליקוי הרפואי המוכר על ידי הביטוח הלאומי. דוגמאות: עובד מחסן שמעמיס כל יום סחורה על גבו, נהג משאית שנוסע על דרכי עפר ויושב על כיסא  רוטט, וקופאית בסופר שמעבירה כל יום מוצרים ומבצעת את אותה פעולה עם המרפק.

יש להבין שהתביעה נגד המעסיק לא מעמתת את העובד מולו, אלא מול חברת הביטוח שלו

9. אל תהססו לתבוע את המעסיק

במקרים רבים אנשים שנגרמת להם פגיעה בעבודה נמנעים מלתבוע את המעסיק ומסתפקים בביטוח הלאומי. אלא שבמקרים שבהם המעסיק התרשל, אין סיבה לנהוג כך. יש להבין שהתביעה נגד המעסיק לא מעמתת את העובד מולו, אלא מול חברת הביטוח שלו. בנוסף, ככל שהעובד יזכה בתביעה, עשוי המעביד לתקן את הליקויים, וכך עשויה להימנע פגיעה בעובדים נוספים. מעבר לכך, יש בעיות התיישנות כך שאין לחכות לכך שתעזבו את מקום העבודה, כי יתכן שכשתחליטו על כך, זה כבר יהיה מאוחר ותביעתכם תתיישן. 

מי שנפגע בתאונת עבודה ופונה למוסד לביטוח לאומי, עתיד לקבל בשלושת החודשים הראשונים דמי פגיעה, ולאחר מכן אם הליקוי לא חלף, ייתכן שיקבל קצבת נכות

10. דעו מה מגיע לכם מביטוח לאומי

מי שנפגע בתאונת עבודה ופונה למוסד לביטוח לאומי, עתיד לקבל בשלושת החודשים הראשונים דמי פגיעה, ולאחר מכן אם הליקוי לא חלף, ייתכן שיקבל קצבת נכות, ככל שוועדה רפואית תקבע שמגיעה לו נכות שכזאת. ההליך מביטוח לאומי מורכב ולמעשה הסף הראשון הוא להוכיח פגיעה מהעבודה. 

דרשתם דמי פגיעה - פיצוי מביטוח לאומי על פגיעה בעבודה ופקיד התביעות דחה את בקשתכם? אתם זכאים לערער על החלטת פקיד התביעות ולהגיש תביעה לבית הדין לעבודה בתוך שנה

11. דעו שייתכן שמגיע לכם ייצוג משפטי בחינם 

דרשתם דמי פגיעה - פיצוי מביטוח לאומי על פגיעה בעבודה ופקיד התביעות דחה את בקשתכם? אתם זכאים לערער על החלטת פקיד התביעות ולהגיש תביעה לבית הדין לעבודה בתוך שנה. בעניין זה אתם זכאים לקבל ייצוג בחינם מיחידת הסיוע המשפטי שבמשרד המשפטים, זאת מבלי שתידרשו להוכיח שאתם מעוטי יכולת אלא רק תוך הוכחת היסוד לתביעתכם. זהירות, אל תמהרו לפנות לחברות השונות למיצוי זכויות הקיימות בשוק. הן צפויות 'לגזור קופון שמן' על חשבונכם, ככל שייקבע שמגיע לכם פיצוי כלשהו, וכן להותיר אתכם בדד אם הנושא מורכב או דורש ליווי מעמיק של עורך דין. לדעת הכותב, הדרך הנכונה לפעול מול ביטוח לאומי שדחה את תביעתכם לפגיעה מהעבודה היא לפנות במהירות לסיוע משפטי של משרד המשפטים ולקבל עורך דין הבקי בפרוצדורה מול ביטוח לאומי ואשר מקבל שכר טרחה מהמדינה ולא מהגמלה שתזדקקו לה. 

ככל שתתבעו חברת ביטוח בבית המשפט בדרישה לקבל פיצוי כלשהו המגיע לכם ותזכו בסופו של דבר בתביעה, ינוכו הקצבאות שקיבלתם מביטוח לאומי מהסכום שיועבר אליכם

12. קחו בחשבון שהקצבאות שתקבלו יקוזזו מכל פיצוי אחר

חברות הביטוח דורשות ממי שנפגע בעבודה למצות את זכויותיו בביטוח הלאומי. ככל שתתבעו חברת ביטוח בבית המשפט בדרישה לקבל פיצוי כלשהו המגיע לכם ותזכו בסופו של דבר בתביעה, ינוכו הקצבאות שקיבלתם מביטוח לאומי מהסכום שיועבר אליכם. לכן, המאבק הראשוני מול ביטוח לאומי הינו חשוב ואין לזלזל בו וגם אותו צריך לנהל באופן מקצועי, ולדעת לעתים למחוק את התביעה בזמן כדי שלא יינתן פסק דין אשר קובע כי אין קשר סיבתי. לעיתים לא כדאי לקחת סיכון ולהלחם בביטוח לאומי אלא להסתפק במלחמה מאוחרת מול חברות הביטוח. 

תקופת ההתיישנות לתביעות הנוגעות לפגיעה בעבודה היא קצרה מאוד, ועומדת על 3 שנים (ברשלנות המעסיק וחוזי פנסיה, ההתיישנות היא 7 שנים)

13. היו ערים להתיישנות 

בחלק מן המקרים של הסכמי הביטוח הקיימים לנפגעי עבודה, תקופת ההתיישנות לתביעות הנוגעות לפגיעה בעבודה היא קצרה מאוד, ועומדת על 3 שנים (ברשלנות המעסיק וחוזי פנסיה, ההתיישנות היא 7 שנים). היזהרו מהתיישנות תביעתכם, והימנעו מלהיגרר להתכתבות בלתי נגמרת עם חברות הביטוח. זכרו שעצם הפנייה שלכם לחברת הביטוח אינה עוצרת את מרוץ התיישנות, אלא רק הגשת תביעה.

היזהרו מלחתום על הסכם פשרה מול חברת ביטוח, בלי שעורך דין מטעמכם יעבור עליו ויבדוק שההסכם אינו מקפח אתכם

14. אתם פגועים מהעבודה וחשים שלא מיציתם זכויותיכם? קחו נשימה עמוקה 

דעו ששום דבר בהקשר זה אינו סוף פסוק (במיוחד אם מעולם לא יוצגתם על ידי עורך דין). המטרה בחוקים היא להביא לצדק ובחוקים הסוציאליים ובפקודת הנזיקין, המטרה היא להביא לצדק חלוקתי, ולאור מטרה זו הדין יפורש, כך שאם ברור לכם שיש בסיס מהותי לתביעתכם יתכן שתמצא פרצה. כך, גם אם חוות הדעת שקיבלתם מחברת הביטוח קובעת, שהפגיעה שנגרמה לכם מינורית, תמיד תוכלו להביא חוות דעת נגדית. ואם פקיד  התביעות של המוסד לביטוח לאומי החליט לדחות טענתכם לפגיעה מעבודה, יש לפנות לסיוע משפטי ללא היסוס.  

פציעה בעבודה - התוצאה אחרי

היזהרו מלחתום על הסכם פשרה מול חברת ביטוח, בלי שעורך דין מטעמכם יעבור עליו ויבדוק שההסכם אינו מקפח אתכם, אבל יותר חשוב מכך מבלי שאתם מאמינים והוסבר לכם מדוע הסכם הפשרה הוא לטובתכם, שכן גם להגרר לדיון ארוך בערכאות המשפטיות יש סכנות הנובעות והמשולבות בו.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה