zap group mishpati logo

"חוק הפוטושופ" אושר סופית

משקל הדוגמניות בפרסומות יוגבל, ומעכשיו דוגמניות הסובלות מתת משקל לא יוכלו לדגמן. סקירת החוק של חברי הכנסת רחל אדטו (קדימה) ודני דנון (ליכוד).

מאת: מערכת משפטי
20.03.12
תאריך עדכון: 22.10.15
2 דק'
"חוק הפוטושופ" אושר סופית

הכנסת אישרה בקריאה שנייה ושלישית את הצעת חוק הגבלת משקל בתעשיית הדוגמנות, התשע"ב-2010, של חברי הכנסת רחל אדטו (קדימה) ודני דנון (ליכוד).
 
לפי הצעת החוק שאושרה סופית, דוגמן שנמצא בתת משקל (מדד מסת גוף - BMI) של 18.5 ומטה, הנקבע לפי חישוב היחס בין משקל הגוף לריבוע גובה האדם) לא יופיע בפרסומים (על גבי שלטי חוצות, בפרסומות בטלוויזיה ובעיתון וכד').

נעשה שימוש בפוטושופ? כתובית תציין זאת

בנוסף, נקבע כי במידה שייעשה שימוש בעריכה גרפית (כמו פוטושופ) כדי להצר את היקפי הגוף בפרסומות, תופיע כתובית בולטת שתציין זאת. תנאים אלה יחולו גם על פרסומות שנערכו בחו"ל עם דוגמנים זרים ומיובאות לארץ.

יש לציין, כי פרסומות שלא מיועדות לציבור בישראל ופרסומות שמטרתן לא מסחרית, לא כלולות בחוק שהתקבל.

חה"כ אדטו: החוק הוא נדבך חשוב במלחמה בהפרעות אכילה

בדיון שקיימה ועדת העבודה, הרווחה והבריאות להכנת ההצעה לקריאה השנייה והשלישית, אמרה יוזמת החוק, ח"כ אדטו, כי: "החוק הזה הוא נדבך נוסף במלחמה בהפרעות האכילה. 1500 בני נוער מצטרפים מדי שנה למעגל חשוך המרפא הזה. זהו גורם התמותה מספר אחת בגילאים צעירים. בני הנוער רואים סלבס ומקשרים הצלחה ותהילה עם רזון. החוק הזה חייב להיכנס לספר החוקים של מדינת ישראל. עצם העלאתו לדיון ציבורי בארץ, גרמה לתופעה של הפסקת העסקת דוגמניות מתחת למידה 36 ברחבי העולם".

ד"ר יצחק וורגפט, פסיכיאטר לילדים ולמתבגרים: "מדד מסת גוף של 18.5 לא נקבע סתם כך: אם יורדים ממנו עלולים להכפיל הסיכוי לחסר עצם, הפסקת מחזור ושברים. רק 5% מהנשים עונות להגדרת תת משקל כתוצאה מגנטיקה".

עדי ברקן, צלם וסוכן דוגמניות: "ב-15 שנה האחרונות איבדנו את הראש ואיבדנו גם את הנערות. סוכני דוגמניות שטוענים כי אינם מודעים לתופעת הפרעות האכילה וכי לא דרשו מדוגמניות לרדת במשקל, משקרים".

נגד החוק: פגיעה בחופש העיסוק

במהלך הדיון בוועדה, הביעה נציגת היועץ המשפטי לממשלה עמדה הפוכה מזו של נציג שר המשפטים; עו"ד שרית שפיגלשטיין טענה, כי בהצעת החוק יש פגיעה בחופש העיסוק כלפי הדוגמניות וגם כלפי סוכנויות הדוגמנות, וכי הפגיעה באמצעי הפרסום היא גורפת מדי ואינה מידתית.

יו"ר הוועדה, כץ סיכם את הדיון ואמר: "הנתונים מזעזעים, הצעת החוק ראויה ביותר, ואם הצלנו ולו נפש אחת של נערה או נער בישראל, דיינו".
 
10 ח"כים תמכו בחוק, שעבר ללא מתנגדים. 

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה