zap group mishpati logo

תאונות תלמידים: הילד נפצע מחוץ לביה"ס? הוא זכאי לפיצוי

הורים רבים אינם מודעים לכך שילדיהם, בכל שלבי מערכת החינוך (מגיל 3) מבוטחים, וזכאים לפיצוי גם על פציעות שאינן מתרחשות בביה"ס

22.05.18
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
תאונות תלמידים: הילד נפצע מחוץ לביה"ס? הוא זכאי לפיצוי

ילד שנפצע בתאונה כלשהי ונגרמו לו נזקי גוף, יכול להיפרע מפוליסת ביטוח תאונות אישיות. לכל תלמיד בישראל יש פוליסת ביטוח תאונות אישיות ("פוליסת ביטוח תלמידים") שחל על התלמיד בכל מקום ובכל זמן. 
כלומר: בכל ימות השנה, לרבות חופשות, חגים, ימים בהם הילד נעדר מבית הספר; ובכל מקום שהוא נמצא בו - לרבות: בריכה, חוף הים, גן שעשועים ואפילו בבית התלמיד - התאונה ונזקיה מכוסים באמצעות הפוליסה, גם כשאין קשר לפעילות חינוכית.

בפוליסה יש התייחסות אל הילד כאל תלמיד 24 שעות ביממה, גם מחוץ לשעות הלימודים

האם בכל פציעה של כל ילד, יש אפשרות לתבוע מכוח פוליסת ביטוח תלמידים?

לא. בפוליסה עצמה מוגדרים התנאים בהם היא חלה, אבל ההיבט המפתיע בכל העניין - היבט שהורים רבים מפספסים, משום שהוא לכאורה איננו הגיוני - נעוץ בעובדה שפוליסת תלמידים חלה לא רק על התלמיד בהיותו תלמיד, אלא בהיותו ילד או נער מתבגר. 
כלומר: יש התייחסות אל הילד כאל תלמיד 24 שעות ביממה, גם כשאין קשר להיותו תלמיד בפועל. הוא נשאר "תלמיד" בעיני הביטוח, גם כשהוא עוזב את שטח בית הספר ויוצא מתחומי האחריות והפיקוח של צוות המורים.

סעיף 6 (ד1) לחוק לימוד חובה, קובע כי כל תלמיד בישראל חייב להיות מבוטח בביטוח תאונות אישיות. הביטוח מקנה זכאות לפיצויים, במקרים מגוונים של נזקי גוף

באיזה מקרים ניתן לקבל פיצויים, מכוח פוליסת תאונות תלמידים?

סעיף 6 (ד1) לחוק לימוד חובה, קובע כי כל תלמיד בישראל חייב להיות מבוטח בביטוח תאונות אישיות. הביטוח מקנה זכאות לפיצויים, במקרים מגוונים של נזקי גוף. כך, אם התלמיד חלילה נפגע ונגרמה לו נכות זמנית, נכות קבועה או מוות כתוצאה מתאונה. 
ביטוח תאונות תלמידים הוא ביטוח בהיקף נרחב מאד, המעניק פיצויים ראויים במגוון עצום של מקרים. לפיכך, קשה להשיב לשאלה זו בקצרה. הפיצוי לתלמיד מובטח, ראוי ומיידי - אך ההליכים לקבלת הפיצוי עשויים להיות מורכבים. 

אם אתם הורים לילד שנפגע בתאונה, חשוב מאד שתכירו ותבינו את כל הניואנסים הקשורים לביטוח תלמידים, כדי לדעת כיצד לפעול. יש להפנים מבעוד מועד באיזה היקף ובאיזה מצבים ניתן להיפרע מביטוח תאונות תלמיד - ולהפיק את המיטב, עבור הילד הפגוע שלכם. 

כדי להבין היטב את כל ההיבטים החשובים, הקשורים לנושא זה, נביא להלן שבע עובדות חשובות, שכל הורה חייב להכיר, במקרה שחלילה ילדו ייפצע בתאונה.

שבע עובדות שחשוב לדעת - על ביטוח תאונות תלמיד

ניתן לתבוע בגין תאונת תלמיד עד שהתלמיד מגיע לגיל 21

עובדה ראשונה: עיתוי התביעה - התיישנות

תאונת תלמיד משמשת בסיס לתביעה, גם אם חלפו שנים מאז שאירעה התאונה. עם זאת, חשוב מאד לשים לב לעניין ההתיישנות - ולהיות מודעים למועד בו נסגר חלון ההזדמנויות וחולפת האפשרות לתבוע.

עד איזה גיל ניתן לתבוע את פוליסת הביטוח, בגין תאונת תלמיד?
עד שהתלמיד מגיע לגיל 21. כלומר, לצורך הדוגמא: ילד בכיתה ד' נפצע בגן שעשועים שכונתי ונגרמו לו נזקים מגוונים. במהלך השנים, עבר התלמיד טיפולים מגוונים ונגרמו לו נזקים שונים, שהשיקום מהם גרר הוצאות רבות. בגין כל אלה, ניתן יהיה לתבוע עד שהילד יגיע לגיל 21.

לעניין הביטוח, "תלמיד" אינו רק מי שגדול דיו, כדי לשים ילקוט על הגב ולהיכנס בשערי בית הספר, אלא גם כל ילד בגיל 3-5 שנים הלומד בגן ילדים

עובדה שנייה: ביטוח תלמידים - עוד בגן הילדים

עוד כלל שחשוב להכיר, בנוגע לביטוח תאונות תלמידים - העובדה שהוא חל גם על פעוטות. כלומר: לעניין הביטוח, "תלמיד" אינו רק מי שגדול דיו, כדי לשים ילקוט על הגב ולהיכנס בשערי בית הספר, אלא גם כל ילד בגיל 3-5 שנים הלומד בגן ילדים.

אם הילד נפצע בחוג ספורט ששייך למסגרת אחרת לגמרי (ולא למוסד החינוכי) - גם במקרה כזה, חלה פוליסת ביטוח תלמידים

עובדה שלישית: הביטוח "תופס" גם במסגרות אחרות

במקרים בהם הנסיבות ברורות ו"קלאסיות" - פציעה בהפסקה, או במהלך טקס שהתקיים בבית הספר - אין ספק סביב שאלת זכאות התלמיד לפיצויים. עובדה זו נכונה גם במקרים רבים נוספים, לרבות מקרים שנסיבותיהם אינן מובילות באופן טבעי לקיום זכאות. כך, למשל: מקרה בו הילד נפצע בחוג ספורט ששייך למסגרת אחרת לגמרי (ולא למוסד החינוכי) - גם במקרה כזה, חלה פוליסת ביטוח תלמידים, למרות שיש גורם אחראי אחר, גם אם יש ביטוח נוסף. 

הורה או בן משפחה אחר של התלמיד (אח, סבא וכו') שהשתתף בפעילות רשמית של המוסד החינוכי ונפצע עקב תאונה - זכאי לפיצויים

עובדה רביעית: לא רק תלמידים

פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים אינה חלה רק על התלמיד, אלא גם על "שלוחותיו", במקרה שליוו אותו בפעילות חינוכית. כלומר: הורה או בן משפחה אחר של התלמיד (אח, סבא וכו') שהשתתף בפעילות רשמית של המוסד החינוכי ונפצע עקב תאונה - זכאי לפיצויים. כך, למשל: הורה מלווה שנפצע בטיול - זכאי לפיצויים. 

מגבלות: פוליסת הביטוח איננה מכסה פגיעה של תלמיד בתאונת דרכים, בפיגוע טרור או בתאונת עבודה

עובדה חמישית: לא כל סוגי התאונות

כאמור, פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים היא פוליסה נרחבת, המעניקה פיצויים - במגוון רחב של מקרי תאונה מצערים. עם זאת, יש תנאים בפוליסה המסייגים את הזכות לפיצויים ומגבילים אותה. כך, בין היתר: פוליסת הביטוח איננה מכסה פגיעה של תלמיד בתאונת דרכים, בפיגוע טרור או בתאונת עבודה. 

התביעה הנזיקית היא נגד גורם כלשהו שהתרשל. לעומת זאת, התביעה מכוח הפוליסה היא נגד חברת הביטוח שמבטחת את הילד בביטוח תלמידים

עובדה שישית: אין שאלה של אשמה

רבים מתבלבלים בין תביעה נזיקית לתביעה מכוח פוליסת ביטוח תאונות אישיות לתלמידים. 
התביעה הנזיקית היא נגד גורם כלשהו שהתרשל (למשל: העירייה - אם הילד נפגע ממפגע בגן שעשועים; בית הספר - אם ילד אחר היכה אותו ולא היתה השגחה מספקת). לעומת זאת, התביעה מכוח הפוליסה היא נגד חברת הביטוח שמבטחת את הילד בביטוח תלמידים.

הפיצוי במסגרת הפוליסה, להבדיל מתביעה נזיקית - איננו קשור לשאלה באשמת מי נגרמה התאונה או מי אחראי לתאונה. ניתן להבין את ההבדל באמצעות דוגמא: ילד שנפצע בהפסקה - כשנפל עליו שער כדורגל, במגרש בחצר בית הספר, יכול לתבוע גורמים שונים בגין רשלנות, בשל תחזוקה כושלת של המתקן. 

במסגרת התביעה, תתברר השאלה האם גורם כלשהו אחראי למחדל שהוביל לנזק ומי הגורם האחראי. התובע יידרש לבסס קיום רשלנות. במקביל, ללא כל קשר, התובע יכול לתבוע את פוליסת הביטוח - ולזכות בפיצויים. במסגרת תביעה זו, אין תהליך בירור בנוגע לשאלה מי אחראי לתאונה ומי התרשל. אין כל חשיבות לשאלת האחריות והרשלנות. הפיצוי בהקשר זה אוטומטי. 

ברוב המקרים, כשיש גורם שהתרשל, הוא יפצה את הילד בנפרד מחברת הביטוח - שתפצה אותו מכוח הפוליסה

עובדה שביעית: פיצויים "בנוסף" - ולא "על החשבון"

רגע לפני סיום, יש לזכור כלל חשוב ביותר, שכדאי להפנים בנוגע לתאונות תלמידים. הפיצוי אותו זכאי התלמיד לקבל, מכוח פוליסת ביטוח תאונות אישיות - אינו על חשבון הפיצוי שהוא זכאי לקבל מיתר הגורמים.
ברוב המקרים, כשיש גורם שהתרשל, הוא יפצה את הילד בנפרד מחברת הביטוח - שתפצה אותו מכוח הפוליסה (במקביל לפיצוי בגין הרשלנות - ולא במקומו). 

עובדה זו - כמו גם שאר העובדות הקשורות לביטוח תאונות תלמידים - מצביעה על המורכבות הרבה של הליכי מיצוי הזכויות של תלמידים, שנפגעו בתאונה. 

המורכבות מובילה למסקנה חשובה: הורים לתלמיד שנפצע בתאונה, המעוניינים כי בנם יקבל פיצויים נרחבים וימצה את זכויותיו, תוך פעילות מול כל הגורמים הרלוונטיים ותוך נקיטת כל ההליכים האפשריים המקבילים - חייבים לקבל ייעוץ משפטי, לאורך כל הדרך.

הילדה נפצעה ומקבלת טיפול

לסיכום: פוליסת ביטוח תאונות אישיות תלמידים מזכה בפיצויים כל תלמיד מגיל 3 עד גיל 18, שלומד במסגרת חינוכית בישראל. הזכות לפיצויים נרחבת וקיימת גם בתאונות שמתרחשות מחוץ לשטח בית הספר, בכל מסגרת אחרת, בכל מקום ובכל זמן (כולל בית התלמיד, אחרי שעות הלימודים). לרוב, תביעה של פוליסת ביטוח תלמידים מקבילה להליכים נוספים למיצוי זכויות התלמיד שניזוק. לכן, חשוב לקבל ייעוץ משפטי כדי לאפשר מימוש מלוא פוטנציאל הפיצוי.

עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

עורך הדין יוסף (ספי) קוסטיקה, בוגר תואר ראשון בהצטיינות! ובעל נסיון של למעלה מ- 13 שנים בתחום המשפט. את מומחיותו צבר באחד ממשרדי עריכת הדין הגדולים בת"א – תוך התמקדות בתחום דיני נזיקין. לאחר שנים בהם ייצג מאות לקוחות פתח עו"ד קוסטיקה משרד עצמאי בלב ת"א בו הוא מטפל בלקוחות מוסדיים ופרטיים כאחד.

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד יוסף (ספי) קוסטיקה

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה