zap group mishpati logo

גירושין: זהירות מ-7 טעויות נפוצות

החלטתם להתגרש? מדובר ב"תחנת חיים" כאובה. מומלץ להיזהר מטעויות נפוצות: אל תרוצו לבית הדין הרבני, הימנעו מלהקשיב ל"עצת אחיתופל" ואל תיקלעו למלחמות מיותרות

26.06.18
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
גירושין: זהירות מ-7 טעויות נפוצות

בתחילתו של כל הליך גירושין, עלולים הצדדים להיסחף אל תוך מערבולת רגשית קשה - ותוך כדי כך, לנקוט צעדים שנראים להם נכונים, אך למעשה מהווים טעות, עליה עשויים הם לשלם במחיר גבוה בהמשך התהליך, כגון: פגיעה בקשר עם הילדים, משבר נפשי של המעורבים, הפסדים כלכליים אדירים ואפילו הסתבכות בפלילים. כל התוצאות המצערות האלו, הן מנת חלקם של מתגרשים רבים, שנכנעו לרגשות קשים - ולא פעלו בצורה מושכלת, מאופקת ונבונה – ולאחר ייעוץ משפטי בלבד. 

אחת הדרכים להימנע מתוצאות בלתי רצויות במהלך הגירושין, הינה להצטייד בידע כבר בשלבים הראשונים של התהליך, גם אם נראה כי מוקדם מדי וגם אם הדברים עמומים עדיין והכיוון אינו ברור דיו ובאמצעות כך, לדלג מעל הבלבול וחוסר הוודאות הקיימים אצל כל צד מתגרש בתחילתו של התהליך. באמצעות קיומה של פגישת ייעוץ קצרה ופשוטה אצל עורך דין העוסק בתחום דיני המשפחה, ניתן להימנע מטעויות נפוצות. 

כיצד ניתן להשלים בחכמה ובזהירות את הליך הגירושין? מאילו טעויות חשוב להימנע? במאמר זה, נסקור 7 טעויות שכיחות - ונבחן כיצד ניתן להימנע מהן.

ההנחה הרווחת אשר בהתאם לה לגברים מוטב לפנות לבית הדין הרבני ולנשים מוטב לפנות לבית המשפט לענייני משפחה היא שגויה ובוודאי אינה רלוונטית עוד לימינו

טעות ראשונה: אל תרוצו לבית הדין הרבני

כלל מפתח מוביל, שצריך להנחות את שני בני הזוג העומדים על סף הליך גירושין הינו "מחשבה על המחיר". יש לבצע בחינה מדוקדקת של כל ההיבטים וכל ההקשרים, לפני כל פעולה שננקטת. צד שישכיל להבין כי יש חשיבות רבה לכל פעולה בהליך הגירושין, יהיה צד שיפסיד פחות. 
רבות מהפעולות הננקטות במסגרת ראשית תהליך הגירושין נראות אקראיות וחסרות חשיבות, אבל יש להן משמעות קריטית. המחיר שעלול להיגבות על טעות שנראית קטנה ותמימה - עלול להיות כבד ביותר. דוגמא מצוינת לכך היא התנהלות מול ערכאות משפטיות.

ככלל, סכסוך גירושין - על נדבכיו הרבים - יכול להיות שיהיה מוכרע הן באמצעות הסכם גירושין ובהסכמה והן בבית משפט לענייני משפחה ו/או בבית הדין הרבני. ההנחה הרווחת אשר בהתאם לה לגברים מוטב לפנות לבית הדין הרבני ולנשים מוטב לפנות לבית המשפט לענייני משפחה היא שגויה ובוודאי אינה רלוונטית עוד לימינו. בנוסף וחשוב מכל, יש לזכור, כי כיום לא ניתן כלל לפתוח בכל הליך חדש הנוגע לענייני גירושין ישירות באמצעות תביעות, אלא קודם כל יש לפתוח תיק ליישוב סכסוך, בו נעשה ניסיון ביחידת הסיוע לפתרון הסכסוך מבלי להזדקק לניהולו באמצעות הליכים משפטיים, מה שהופך את ה"ריצה" לבית הדין הרבני כמיותרת גם כן.

בסופו של דבר, רק עורך דין בעל ידע וכלים מתאימים, יוכל לבחון את הנסיבות היטב ולקבוע לאיזו ערכאה משפטית מומלץ לפנות במקרה הספציפי (ובאיזה עיתוי כדאי לבצע את הפנייה לערכאה המועדפת).

כל מקרה גירושין הוא "מקרה פרטי" ספציפי. אין סכסוכי גירושין זהים או דומים

טעות שנייה: אל תסיקו מן הכלל אל הפרט

בהמשך לכלל הקודם, חשוב לשים דגש על המילים "במקרה הספציפי". מכך, נגזר כלל מפתח מרכזי נוסף, שיש לפעול לפיו בעת גירושין - לא להסיק מן הכלל אל הפרט. כל מקרה גירושין הוא "מקרה פרטי" ספציפי. אין סכסוכי גירושין זהים או דומים. לכל משפחה במשבר, יש "לתפור" התנהלות נכונה ומותאמת אישית לנסיבות. אין הסכם גירושין מתאים לכולם ואין תכנית הפעלה כללית שאפשר "לגזור ולהדביק". 

גם זוג שמשכיל להתגרש בדרכי שלום ולעבוד בשיתוף פעולה - חייב לקבל ייעוץ משפטי, בשלב המוקדם ביותר

טעות שלישית: אל תוותרו על ייעוץ משפטי

האינטרנט מוצף בעודף מידע ובשטח פועלים יועצים רבים. עם זאת, יש לזכור: העניין מורכב ויש צורך בהתאמה אישית. לכן, אין לוותר על ייעוץ משפטי אישי. יש לזכור: גם זוג שמשכיל להתגרש בדרכי שלום ולעבוד בשיתוף פעולה - חייב לקבל ייעוץ משפטי, בשלב המוקדם ביותר. זאת, כדי להבין לעומק את מצב הזכויות, הסיכונים, אפשרויות הפעולה והמחירים של הבחירות האפשריות השונות.

גם אם בסופו של תהליך, בני הזוג יבחרו להתנהל מול עורך דין אחד משותף, חשוב שכל אחד מהם יידע היטב מה הן זכויותיו, מה הן חובותיו ומה נדרש ממנו, כדי למצות את המיטב מהסיטואציה הקשה ולשמור על עצמו ועל האינטרסים שלו. 

חשוב להציב גבולות ברורים להתערבות משפחה וחברים: רק בני הזוג יודעים מה טוב להם ולילדיהם המשותפים

טעות רביעית: אל תערבו בני משפחה

בסעיף הקודם, עסקנו בייעוץ משפטי איכותי. כלל זהב נוסף עוסק בהימנעות  מעצה רעה ומכשילה. 

פעמים רבות, בני משפחה ומקורבים של בני הזוג המתגרשים - מעורבים באופן רגשי בכל הנעשה ועלולים לסחוף כל אחד מן הצדדים למלחמה בלתי רצויה. לכן, כאשר בני זוג בוחנים כיצד להיפרד, עליהם לנסות לקבל עזרה, ליצור רשת ביטחון ותמיכה ולהיעזר, ככל הניתן, בקרובים ובבני משפחה. עם זאת, חשוב להציב גבולות ברורים: רק בני הזוג יודעים מה טוב להם ולילדיהם המשותפים. פעמים רבות, עצות ממקורבים מוסיפות שמן למדורה - ומסיטות את בן הזוג, המצוי במערבולת רגשית, לנתיב מסוכן ובלתי רצוי. 

אם החלטתם במשותף לפנות לאופציה של גישור, בחרו במגשר/ת שהינם גם עורכי דין בהשכלתם

טעות חמישית: אל תמהרו לבחור עורך דין

כאשר בני זוג בוחרים עורך דין שילווה אותם בהליך הגירושין, חשוב שיבחרו היטב. יש "תורה שלמה" בנוגע לשאלה כיצד לבחור עורך דין המתמחה בגירושין - ותקצר היריעה מלפרט את כל הדברים. עם זאת, בהחלט ניתן להדגיש את השורה התחתונה: על כל אחד מבני הזוג המתגרשים לקבל יותר מחוות דעת אחת; עליהם לבחור עורך דין בעל ניסיון; אם החלטתם במשותף לפנות לאופציה של גישור, בחרו במגשר/ת שהינם גם עורכי דין בהשכלתם; אם פניתם לכיוון בו כל אחד מכם יהיה מיוצג על ידי עורך דין מטעמו, בחרו בעורך דין המתמחה בתחום דיני המשפחה בלבד. עוד חשוב לוודא כי יש לבני הזוג "כימיה" עם עורך הדין (בפרט אם יבחרו בהליך גישור). והכי חשוב - יש להתרשם שפניו של עורך הדין לשלום ולא למלחמה. 

בטווח הארוך, בני זוג שבוחרים במלחמה (או נגררים למלחמה) - משלמים מחיר יקר

טעות שישית: הימנעו מ"תמות נפשי עם פלישתים"

אחת ההשלכות הקשות של הליך גירושין נובעת מהנטייה של אחד מבני הזוג או שניהם לצאת למלחמה, תוך התעלמות מהמחירים הכבדים שהמלחמה עלולה לגבות. פעמים רבות, אחד מבני הזוג בוחר להילחם ומתעל את רגשות הכאב והצער - לנתיב של שנאה, קנאה ונקמה. 

גישת "תמות נפשי עם פלישתים" אינה מומלצת. זוהי גישה הרסנית ומיותרת. בטווח הארוך, בני זוג שבוחרים במלחמה (או נגררים למלחמה) - משלמים מחיר יקר. חשוב לזכור שבמלחמה אין מנצחים - וכי קורבנות המלחמה הם בני הזוג בעצמם וילדיהם המשותפים. כדי למנוע מצב נוראי ונפוץ מסוג זה, על כל אחד מבני הזוג לחתור לגירושין בדרכי שלום, ללא קרבות וללא "פצועים" - תוך מחשבה על הטווח הארוך.

אל תמהרו לעזוב את הבית, כמובן כל מקרה על נסיבותיו האישיות - העזיבה יוצרת מציאות תקדימית בלתי רצויה וקשה לשינוי

טעות שביעית: אל תשברו את הכלים

כלל אחרון וחשוב, אל תתנהלו בצעדים חד צדדיים ונמהרים, שקשה לסגת מהם או לחזור בהם. 

אל תמהרו לעזוב את הבית, כמובן כל מקרה על נסיבותיו האישיות - העזיבה יוצרת מציאות תקדימית בלתי רצויה וקשה לשינוי; אל תבריחו נכסים ותרוקנו חשבונות בנק - האמת בסוף צפה על פני השטח ואתם תיאלצו לשלם על כך; אל תפעלו באלימות ואל תגישו תלונות שווא; חשבו תמיד על טובת ילדיכם; זכרו כי אחרי הכל - הייתם משפחה ותישארו משפחה, בפרט אם יש לכם ילדים משותפים. 

הורדת הטבעת - שלב בדרך לגירושין

לסיכום: כדי להימנע ממחירים קשים של מאבק גירושין, חשוב להתנהל בחכמה: לא לרוץ לבית הדין הרבני, לא להישמע לעצות של אחרים, להצטייד בעורך דין איכותי לענייני גירושין שפניו לשלום - ולנקוט פעולות שיובילו לשיתוף פעולה ולא למלחמה. התנהלות שכלתנית שאינה מופעלת על ידי רגשות, וליווי של עורך דין עם מיומנויות מתאימות - היא ההתנהלות הנכונה, שתוביל בסופו של תהליך להבטחת שלום כל הנפשות הפועלות.  

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים