zap group mishpati logo

צוואה והסכם ממון: טובים השניים מן האחד

צוואה והסכם ממון נושאים מאפיינים משותפים, ולעתים כוללים הסדרה חופפת של חלק מהנושאים. כפילות מיותרת? במצבים מורכבים שני המסמכים בהחלט נחוצים

17.09.18
תאריך עדכון: 30.03.24
7 דק'
צוואה והסכם ממון: טובים השניים מן האחד

העובדה, כי צוואה והסכם ממון מסדירים את חלוקת הרכוש לאחר הפטירה, גוררת הנחה שגויה בקרב אנשים רבים, הגורמת לבני זוג נשואים "להסתפק" באחד משני המסמכים. 
הגישה הדוגלת בבחירה בין המסמכים ובהעדפה של מסמך אחד על פני האחר ("הסכם ממון או צוואה") - היא גישה שגויה, העלולה אף להיות מסוכנת, מבחינת השלכותיה. הדברים אמורים בפרט במקרים שהמורכבות גדולה והנסיבות מאתגרות. במאמר זה, נבחן באיזה מקרים מומלץ לערוך גם הסכם ממון וגם צוואה.

אם אתם נישאים (או מקיימים זוגיות) במסגרת פרק ב' - מומלץ שתערכו גם הסכם ממון וגם צוואה ולא תסתפקו רק באחד משני המסמכים

"גם וגם" - לא מסוכן, אלא מתבקש

ברוב המקרים, בפרט כאשר אחד מבני הזוג "מגיע" עם רכוש רב או ישנם יורשים רבים או בני זוג נישאים בפרק ב': לא רק שאין חשש שהסכם ממון וצוואה יסתרו או ייתרו זה את זה; ולא רק שהקיום של שניהם איננו מסוכן - אלא שעריכת שני המסמכים דווקא מתבקשת ורצויה. 

קיצורו של דבר: אם אתם נישאים (או מקיימים זוגיות) במסגרת פרק ב' - מומלץ שתערכו גם הסכם ממון וגם צוואה ולא תסתפקו רק באחד משני המסמכים.

לפרק ב' מגיעים שני בני זוג - לכל אחד מהם עשויים להיות ילדים ורכוש; במקביל, בני הזוג רוצים ושואפים ליצור "יחד" משל עצמם. במקרים רבים, הרצון להרמוניה מתנגש עם המוטיבציות השונות של בני הזוג

מדוע בפרק ב' יש צורך גם בהסכם יחסי ממון וגם בצוואה?

הצורך בעריכה של שני המסמכים (הסכם ממון וצוואה) - מתעורר במיוחד כשמדובר בפרק ב'. 
זאת, מפני שלפרק ב' מגיעים שני בני זוג - לכל אחד מהם עשויים להיות ילדים ורכוש; במקביל, בני הזוג רוצים ושואפים ליצור "יחד" משל עצמם. כך, במקרים רבים, הרצון להרמוניה מתנגש עם המוטיבציות השונות של בני הזוג: הם רוצים שבני הזוג שלהם ייהנו מהרכוש שלהם, אבל גם דואגים לזכויות הילדים שלהם ברכוש ש"הביאו מהבית". 

כמובן, לתוך הקלחת הזו נכנס גם החשש מפני מה שיקרה אחרי הפטירה: האם בן הזוג ה"חדש" שאני מכניס אל הבית ידיר את רגלי ילדיי? האם אחרי פטירתי, בן הזוג "ישתלט" על הבית - ויכניס אליו בת זוג חדשה? במקביל, יש גם דאגה לבן הזוג: האם אחרי פטירתי, בן הזוג "החדש" יישאר בגפו - וילדיי יגרשו אותו, באופן שלא יהיה מי שידאג לו?

כך, המציאות מורכבת מהרבה לחצים, גורמים מגוונים (ולעתים סותרים) והרבה מאד רגשות לא פשוטים. ניסיון העבר, הכולל במקרים רבים "כוויות" והפקת לקחים מפרק א' - תורם אף הוא את חלקו לתסבוכת. 

כל אלה ועוד הופכים את ההיבט של הסדרת הרכוש בין בני זוג בפרק ב' לאתגר קשה ומורכב במיוחד. מדובר באתגר שחשוב ביותר להשלים בזהירות הנדרשת, ביעילות רבה ועם מינימום "נפגעים".

עורך דין מיומן ימליץ על יצירת מנגנון משפטי מורכב ומחושב, שיכסה את כל ההיבטים הרלוונטיים. מנגנון זה מקים צורך ביצירת שני המסמכים המדוברים - הסכם ממון וצוואה

איך מומלץ וניתן לעמוד ב"אתגר הסדרת הרכוש" בפרק ב'?

הדרך היעילה ביותר לצלוח את האתגר ולנווט את הספינה בים הרצונות, החששות, היצרים והרגשות - היא קבלת סיוע משפטי מקצועי, מעורך דין בעל ניסיון. 

חשוב להבין, כי ברוב המקרים, כאשר מדובר בפרק ב' - אין מדובר "רק" בחלוקת רכוש, אלא ב"מלאכת מחשבת" של ממש, הדורשת מעורך הדין המיומן להלך על חבל דק ולתמרן בין לא מעט דרישות, תוך הימנעות מיצירת משקעים בין בני הזוג, או בינם לבין יתר קרובי המשפחה. 

עורך דין מיומן ימליץ על יצירת מנגנון משפטי מורכב ומחושב, שיכסה את כל ההיבטים הרלוונטיים. מנגנון זה מקים צורך ביצירת שני המסמכים המדוברים - הסכם ממון וצוואה. שילוב בין שני המסמכים הללו מהווה פתרון אידאלי, שמתמודד עם מרבית הדילמות הגלומות במצב דברים סבוך כמו במסגרת פרק ב' של זוגיות. השילוב הייחודי בין המסמכים מאפשר "כיסוי" תסריטים מגוונים אפשריים. 

הסכם יחסי ממון יכול לכסות את הסדרת הרכוש במהלך החיים ולאחר הפטירה; והצוואה יכולה להשלים את ההסדרה לאחר הפטירה של אחד מבני הזוג

מדוע ובאיזה אופן יצירת שני המסמכים "פותרת את כל הבעיות" לזוג בפרק ב'?

כאשר מקפידים לנסח הסכם ממון וצוואה במקביל, במחשבה תחילה ובקפידה רבה - ניתן לכלול בהם הסדרים משפטיים מורכבים, העונים לכל מיני מצבים שעשויים להתפתח בפרק ב'. 
הייחוד של כל אחד מהמסמכים מאפשר יצירת סעיפים והסדרים מורכבים, חריגים ויוצאי דופן. ניתן לומר כי לעורך הדין יש חירות גדולה יותר לפעול, במסגרת שני המסמכים. כך, עורך דין מיומן יכול לרתום את האיכויות של כל אחד מהמסמכים המשפטיים הללו - כדי ליצור הסדרים מקיפים, פרקטיים, גמישים; וחשוב מכל - מתאימים לבני הזוג ולמכלול הנסיבות במציאות חייהם.

הסכם ממון וצוואה מהווים אפוא שני כלים משפטיים, המעניקים לעורך הדין מרחב גדול לפעולה ולתמרון, חופש יצירתי ואפשרות לעצב את חלוקת הרכוש לפי המידות, הדרישות והמאפיינים החריגים של המערכת הזוגית והמשפחתית. 

למעשה, הסכם יחסי ממון יכול לכסות את הסדרת הרכוש במהלך החיים ולאחר הפטירה; והצוואה יכולה להשלים את ההסדרה לאחר הפטירה של אחד מבני הזוג. עריכת שני המסמכים המשפטיים גם יחד מעניקה הגנה לכל המעורבים ומאפשרת לבן הזוג להגן על בת הזוג (ולהפך, כמובן) וכן להגן על היורשים החוקיים. 

ניתן לומר, כי הסתפקות בהסכם ממון בלבד בפרק ב', ללא עריכת צוואה - עלולה לפגוע בכל המעורבים.

יש להפנים: הסכם ממון איננו מספיק לשם הסדרה של חלוקת הרכוש לאחר הפטירה. עובדה זו מקבלת משנה תוקף כשמדובר בפרק ב'. הסכם ממון איננו צוואה

מדוע? כיצד הסכם ממון ללא צוואה משלימה עלול לפגוע במעורבים?

ישנם מספר תסריטים אפשריים במצב כזה, והם נלמדים מתוך המציאות: בבתי המשפט למשפחה, נדונו במקרים רבים סכסוכים בין יורשיו ה"טבעיים" של הנפטר/ת ("יורשים על פי דין") לבין בן/בת הזוג שנותרו בחיים. 

בלא מעט מקרים, למרות שהיה הסכם ממון, הקובע מה יעלה בגורל הרכוש של הנפטר - בית המשפט פסק אחרת. כלומר: היו מצבים בהם בהיעדר צוואה משלימה להסכם הממון - איבד הסכם הממון מתוקפו ולא כובד. במצבים אלה, בן/בת הזוג נותר/ת ללא כלום ומודר/ת מהבית ומהרכוש - או שהילדים נגזלים. 

לכן, כדי שמצב מצער (כמתואר לעיל) לא יתרחש - חשוב מאד לא להסתפק בעריכת הסכם ממון בלבד. יש להפנים: הסכם ממון איננו מספיק לשם הסדרה של חלוקת הרכוש לאחר הפטירה. עובדה זו מקבלת משנה תוקף כשמדובר בפרק ב'. הסכם ממון איננו צוואה. העובדה שהסכם ממון כולל הוראות וסעיפים העוסקים בין היתר בהסדרת הרכוש לאחר פטירת אחד מבני הזוג - לא הופכת הסכם ממון לצוואה מספקת. 

צוואה היא המסמך המשפטי היחיד הרלוונטי, המספק ומתאים כדי לכלול הוראות הנוגעות לירושה. אין להסתפק בשילוב הוראות בהסכם ממון. כל עוד ההוראות נכללות רק בהסדר ממון, הן לא מספיק "חזקות" - וגובר הסיכוי כי הן לא יכובדו ויאבדו מתוקפן. 

בהקשר זה, חשוב לשים לב ששני המסמכים ייערכו כנדרש ובאופן מחושב ומספק. זאת, כדי להצליח לעמוד באתגר, למנוע סכסוכים עתידיים בין המעורבים - ולמלא את רצון המצווה לגבי רכושו.

אין לכלול באף אחד מהמסמכים המשפטיים התייחסות למסמך האחר - כל אחד מהמסמכים עומד בפני עצמו. אין צורך בסרבול וחזרות מיותרות

ואחרי כל אלה: איך עושים את זה? 

ריכזנו מספר טיפים לעריכה נכונה של הסכם ממון וצוואה "משלימה". 

• אל תוותרו על ייעוץ משפטי.

• ערכו את שני המסמכים אצל אותו עורך דין שנחשף לכל הנסיבות, המעורבים, הדרישות וההקשרים.

• וודאו כי לעורך הדין ניסיון רב ומספק בתחום.

• אין לכלול באף אחד מהמסמכים המשפטיים התייחסות למסמך האחר - כל אחד מהמסמכים עומד בפני עצמו. אין צורך בסרבול וחזרות מיותרות.

• הקפידו שהניסוח יהיה מדויק, חד משמעי ולא ניתן לפרשנות.

• צרפו מסמכים רלוונטיים, לרבות בעלות על נכסים ואישורים רפואיים המעידים על צלילות הדעת.

חותמת שמאשרת את ההסכם

לסיכום: מצאתם אהבה חדשה? רוצים להתחיל פרק ב' בחיים? מזל טוב. מומלץ לשים לב: עריכת הסכם ממון בלבד או צוואה בלבד - איננה מספקת מטריה משפטית מספקת. ברוב המקרים, יש צורך בשילוב בין שני המסמכים: צוואה והסכם ממון כדי למנוע סכסוכי יורשים, בין הצאצאים מפרק א' לבין בן/בת הזוג בפרק ב'.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים