zap group mishpati logo

אני והפטנט שלי

מה משותף בין חיפוש פטנטים לחייזרים?

מאת: בן-עמי ושות' עורכי פטנטים
22.04.12
תאריך עדכון: 02.09.21
3 דק'
אני והפטנט שלי

 בין אם אתה מייצג חברת תרופות עם תקציב ענק לפיתוח תרופה חדשה, או יזם פרטי המתעתד להשקיע במיזם חדש, עליך לרשום פטנט כדי להגן על המצאתך מפני העתקות.
לפני כן, חובה עלייך לשאול את עצמך את השאלות הבאות: האם הרעיון שלי באמת חדש? איך אדע שלא פורסם אי שם בעולם רעיון זהה או דומה, כדי שלא אשקיע את זמני וכספי לשווא?

רוצים לשאול שאלה? היכנסו לפורום פטנטים

כדי לקבל תשובה וודאית ומוחלטת, יהיה עלינו לסרוק ולנתח את כל הפרסומים בעולם - בעל פה, בכתב, בכל שפה, בכל תקופה - כדי לקבוע ללא ספק שהרעיון אינו מופיע בפרסומים קודמים. זוהי משימה בלתי אפשרית לכל הדעות.
האם כדאי, אפוא, להשקיע בחיפוש מוקדם אם התשובה שנקבל לא תהייה וודאית? התשובה לכך היא חד משמעית - כן. מומלץ להשקיע משאבים בחיפוש מוקדם כדי להקטין את הסיכון שמא נגלה בהמשך הדרך כי הרעיון כבר ידוע. חיפוש פרסומים מוקדמים גם משפר את איכות בקשת הפטנט שנכתוב מכיוון שכך נזהה מראש פרסומים שיכולים להיות בעייתיים, ונוכל לכוון את בקשת הפטנט מראש לאפיקים הנבדלים מפרסומים קודמים.

בסיסי נתונים חינמיים
לרשות הכלל עומדים כיום מספר בסיסי נתונים חינמיים, עם נתונים רבים על פטנטים ובקשות פטנטים שניתן לחפש בהם על פי קריטריונים שונים:

• משרד הפטנטים האמריקאי ( www. uspto.gov ) - מכיל אך ורק פטנטים ובקשות פטנט אמריקאיות. החיפוש בו נערך בכל חלקי הפטנט.

• משרד הפטנטים האירופאי ( www.epo.org) - מכיל פטנטים ובקשות פטנטים ממספר רב של מדינות, כולל מחוץ לאירופה. החיפוש שם נעשה אך ורק בכותרת ובאבסטרקט.

• חיפוש על פי מילות מפתח - ניתן לחפש מילת מפתח אחת או יותר, בשילובים שונים. מומלץ לחפש מספר רב של מילות מפתח ומילים נרדפות כדי לכסות כמה שיותר אפשרויות.

• חיפוש לפי סיווגים מקצועיים (classifications ) - כל בקשת פטנט מקבלת לפחות סיווג אחד, ועל פי רוב יותר מכך. משרדי הפטנטים האירופאי והאמריקאי מפרסמים באתריהם את רשימת הסיווגים ומשמעותם.

לא מצאתם פרסום? אין זה אומר שלא קיים כזה...
וכאן בוודאי תשאלו אז מה באמת הקשר בין חיפושי פטנטים לחיפוש אחר חיים מחוץ לכדור הארץ? אם חפשנו חייזרים ומצאנו אחד, אנחנו יכולים להיות בטוחים שהחייזר קיים. אבל אם לא מצאנו חייזרים, אין זה אומר שחייזרים לא קיימים, אלא שפשוט לא מצאנו. אותה דוגמה תקפה בחיפוש פטנטים - אם לא מצאנו פרסום על רעיון זהה, אין זה אומר שלא קיים פרסום כזה, אלא שפשוט לא מצאנו אותו.

ניתן ורצוי להשקיע ולחפש פטנטים גם בעזרת איש מקצוע. מציאת פרסום מוקדם חוסכת עגמת נפש וכסף בעתיד, ואי מציאה מקטינה את הסיכון בהגשת בקשת הפטנט, ומשפרת את איכותה.

* בן-עמי ושות'- עורכי פטנטים, קניין רוחני.
* דוא"ל: info@benami.com

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים