zap group mishpati logo

העליון החליט: שידורי כדורגל הם בעלי זכויות יוצרים

פס"ד תקדימי חשוב של העליון מהווה קרן אור במגמה לצמצום היקף ההגנה על זכויות היוצרים בישראל

מאת: עו"ד אלי נחום
20.05.12
תאריך עדכון: 20.05.12
3 דק'

לפני מספר שנים הגישה הפרמייר ליג תביעה בבית המשפט המחוזי בתל אביב במטרה לחשוף את זהותו של אתר אינטרנט ישראל אשר שידר ללא הרשאה משחקים של הפרמייר ליג באופן שאפשר לכל אדם לצפות ללא תשלום במשחקי ליגת הכדורגל באנגליה.

בפסק דין שניתן באותם הליכים על ידי השופטת אגמון גונן לפני כשלוש שנים נקבע, כי גם אם יש זכויות יוצרים בצילום ובבימוי של משחק כדורגל, הרי שידורו במסגרת האינטרנט שלא למטרת רווח מהווה שימוש הוגן באותן זכויות יוצרים.

ההגנה של שימוש הוגן מקובלת ברוב המכריע של המדינות ומורכבת בדרך כלל מרשימה סגורה של פעולות מוגדרות מראש שמותר לעשות בזכויות יוצרים של אחרים ללא הרשאה מצידם של בעלי הזכויות, כאשר היקף ההגנה משתנה ממדינה למדינה.

הרחבת אסכולת השימוש ההוגן
לפני ארבע שנים (כשנה לפני פסק דינה של השופטת אגמון גונן), נחקק בישראל חוק זכות יוצרים התשס"ח-2007 שאמנם מפרט רשימה של פעולות המהוות שימוש הוגן, אך ניסוחו פותח פתח המאפשר למעשה לבתי המשפט בישראל להרחיב את הרשימה הנ"ל ולהוסיף עליה כהנה וכהנה פעולות מוגנות לפי שיקול דעתם. 
בכך, אימץ למעשה החוק הישראלי את הגישה האמריקאית שרואה אף היא בשימוש ההוגן אסכולת הגנה שאינה מצומצמת לרשימה סגורה של פעולות הזכאיות לחסות בכנפיה.
למיטב ידיעתו של כותב שורות אלו, ההרחבה הנ"ל של אסכולת השימוש ההוגן אינה רווחת במרבית מדינות העולם, וארה"ב וישראל הן מן הבודדות שאימצו את הגישה המרחיבה הנ"ל בחוקיהן.

הגנת השימוש ההוגן בגרסתה כפי שהיא בחוק זכות היוצרים החדש בישראל משקפת את גישתה של האסכולה השלטת במשרד המשפטים בישראל אשר קנתה לה אוהדים גם בקרב שופטים חשובים בבתי המשפט המחוזי בישראל (כמו השופטת אגמון גונן) וגם בקרב מספר חברי כנסת (כמו הח"כ מיכאל איתן), ואשר מעודדת צמצום בהיקף ההגנה על זכויות היוצרים תוך העדפת הערך החברתי של הפצת יצירות בקרב הציבור הרחב, עם דגש מיוחד על הרחבת ההיתרים לפעולות הנעשות באמצעות רשת האינטרנט.

העליון שולל הרחבה בלתי סבירה של השימוש ההוגן
והנה, לפני מספר ימים הפך בית המשפט העליון את פסק דינה של השופטת אגמון גונן, וקבע פה אחד בפסק דין תקדימי, כי זכויות הצילום והבימוי במשחק כדורגל ראויות להגנתם של חוקי זכויות היוצרים בישראל, וכי מי שמשדר אותם באינטרנט ללא אישור בעלי הזכויות אינו זכאי להגנת השימוש ההוגן, גם אם שידור זה נעשה באמצעות האינטרנט שלא למטרות מסחריות.

לדעתו של הכותב, בית המשפט העליון בישראל הביע בפסק הדין הנ"ל את עמדתו השוללת הרחבה בלתי סבירה של הגנת השימוש ההוגן בישראל בנימוקים כגון אלו שהובאו על ידי השופטת אגמון גונן בפסק דינה המלומד מלפני מספר שנים.

הכותב רואה לנכון לברך על פסק הדין הנ"ל של בית המשפט העליון, ומקווה כי הן בתי המשפט בישראל, הן משרד המשפטים והן הרשות המחוקקת בישראל יאמצו את גישתו של בית המשפט העליון וימשיכו לשמור מכל משמר על זכויות היוצרים בישראל, וזאת במיוחד לאור הקלות הבלתי נסבלת של הפרתן באמצעות רשת האינטרנט.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה