zap group mishpati logo

כל האמת על בדיקות פוליגרף

בציבור הרחב רווחות הנחות שגויות בנוגע לבדיקת פוליגרף: הבדיקה לא אמינה, ניתן "לרמות" את הבדיקה, ניתן לחייב עובד להיבדק ועוד. אחרי שתקראו, תדעו את האמת

12.03.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
כל האמת על בדיקות פוליגרף

משמעות השם פוליגרף ביוונית היא רב (פולי) ורישום (גרף). המכשיר הומצא בשנות ה-20 של המאה הקודמת בארצות הברית, במטרה לקלוט ולתעד תגובות בלתי רצוניות, המתרחשות בגוף האדם בעת אמירת שקר.
כיום, ככל שהשימוש במכשיר הפוליגרף בכל העולם הופך לנפוץ ורחב היקף, נוצרו גם מיתוסים רבים אודות הבדיקה. בכתבה זו, נעמוד על כל ההנחות השגויות בנוגע לבדיקה, ונציג את האמת.

מכשיר הפוליגרף קולט ורושם תגובות פיזיולוגיות בלתי רצוניות, המתרחשות בגוף הנבדק בזמן הבדיקה ומעידות על אמירת שקר. מחקרים שבוצעו ברחבי העולם מראים כי מכשיר הפוליגרף מגיע לכ-85%-95% דיוק בתוצאות

הנחה ראשונה: מכשיר הפוליגרף אינו אמין - לא נכון

זהו מיתוס שאין בו אמת. מכשיר הפוליגרף קולט ורושם תגובות פיזיולוגיות בלתי רצוניות, המתרחשות בגוף הנבדק בזמן הבדיקה ומעידות על אמירת שקר. מחקרים שבוצעו ברחבי העולם מראים כי מכשיר הפוליגרף מגיע לכ-85%-95% דיוק בתוצאות. 
תוצאות הבדיקה ואמינותה מושפעות ישירות מרמת המקצועיות של בודק הפוליגרף. הבודק הוא זה שקורא ומפרש את רישומי הבדיקה. הפרשנות שלו, המבוססת על מקצועיותו, מכריעה את אמינות הבדיקה. אם בודק הפוליגרף מקצועי, בעל ידע וניסיון רב - רמת הדיוק של בדיקת הפוליגרף תהיה גבוהה ביותר. כאמור, עד 95% דיוק.

לפני החיבור למכשיר הפוליגרף, עובד הנבדק ראיון מקדמי, הנערך עם הבודק. במהלך הראיון, עובר הנבדק תהליך פסיכולוגי קצר, שבו הבודק מנתב את הלחץ וההתרגשות שבהם שרוי הנבדק. כך, אצל דובר שקר, הם ינותבו לחיזוק תגובותיו ולחשיפת אמירת השקר; ואצל דובר אמת, ההליך הפסיכולוגי הקצר ירגיע את הנבדק וינטרל את הלחץ שהוא שרוי בו

הנחה שנייה: לחץ והתרגשות משפיעים על תוצאות הבדיקה - לא נכון

גם זו הנחה שגויה שאין לה בסיס. אמנם נכון שמבחינה פסיכולוגית ופיזיולוגית, מתקיים קשר בין התרגשות ולחץ, לבין תגובות הנמדדות בבדיקת פוליגרף. עם זאת, לא עולה מכך שכל אדם הנמצא בלחץ או בהתרגשות בעת הבדיקה, ייצא דובר שקר בבדיקה. הדבר קשור הדוקות בראיון המקדים לפני הבדיקה.

לפני החיבור למכשיר הפוליגרף, עובד הנבדק ראיון מקדמי, הנערך עם הבודק. במהלך הראיון, עובר הנבדק תהליך פסיכולוגי קצר, שבו הבודק מנתב את הלחץ וההתרגשות שבהם שרוי הנבדק. כך, אצל דובר שקר, הם ינותבו לחיזוק תגובותיו ולחשיפת אמירת השקר; ואצל דובר אמת, ההליך הפסיכולוגי הקצר ירגיע את הנבדק וינטרל את הלחץ שהוא שרוי בו.

אם הבודק מנוסה ומקצועי, לא ניתן לרמות את בדיקת הפוליגרף

הנחה שלישית: ניתן לרמות את הפוליגרף - לא נכון

שוב, אין לדברים אחיזה במציאות. אם הבודק מנוסה ומקצועי, לא ניתן לרמות את בדיקת הפוליגרף. נכון אמנם כי בעבר ניתן היה להערים קשיים על מכשיר הפוליגרף ולפגוע ביכולתו לגלות שקר, באמצעות רישום התגובות הפיזיולוגיות. עם זאת, במרוצת הזמן עבר המכשיר פיתוח והתווספו לו מספר ערוצי חישה, המתריעים בפני הבודק על כל ניסיון חבלה בבדיקה.

שוב, גם כאן מקצועיותו של בודק הפוליגרף, המפעיל את המכשיר ומפענח את התוצאות, היא המכרעת. בודק מנוסה יבחין בכל ניסיון להערים על המכשיר, כגון: תזוזות מכוונות של הנבדק, שינויים פיזיולוגים שונים בעקבות סמים שנטל הנבדק במכוון ועוד. 

אין זה משנה אם מדובר במעצר משטרתי או בדרישה המגיעה ממעסיק: לא ניתן לחייב אדם לעבור בדיקת פוליגרף. כיום, מעסיקים רבים דורשים ממועמדים לתפקידים שונים לעבור בדיקת פוליגרף תעסוקתית, כתנאי קבלה לעבודה. אולם, ע"פ חוק אין חובה להסכים

הנחה רביעית: מותר לחייב עובד לעבור בדיקת פוליגרף - לא נכון

אין זה משנה אם מדובר במעצר משטרתי או בדרישה המגיעה ממעסיק: לא ניתן לחייב אדם לעבור בדיקת פוליגרף. כיום, מעסיקים רבים דורשים ממועמדים לתפקידים שונים לעבור בדיקת פוליגרף תעסוקתית, כתנאי קבלה לעבודה. במקרים אחרים, מעסיקים דורשים מעובדיהם לעבור בדיקה תוך כדי מהלך עבודתם. יש לדעת כי על פי חוק העובד אינו חייב להסכים לעבור בדיקת פוליגרף.

יחד עם זאת, מעסיק אינו מחויב לקבל לעבודה עובד פוטנציאלי שסירב לעבור בדיקה. יתרה מכך: אם העובד הסכים לעבור בדיקות פוליגרף תקופתיות או לפי דרישת המעביד, בחוזה העבודה שעליו חתם, הוא ייאלץ לעבור בדיקה, בכל פעם שהממונה שלו ידרוש זאת ממנו. לא ניתן לחייב את העובד לעבור את הבדיקה. אם לא יסכים להיבדק, על אף האמור בחוזה, מדובר בהפרת חוזה, על כל המשתמע מכך.

במשפט אזרחי, בשונה מהמשפט הפלילי, בדיקת הפוליגרף עשויה לשמש כראיה קבילה, אך רק אם תעמוד בבתנאים מסוימים

הנחה חמישית: תוצאות בדיקת הפוליגרף אינן קבילות בבית משפט - נכון ולא נכון

בדיקת הפוליגרף אינה ראיה קבילה במשפט הפלילי . יתרה מכך: אסור לעורך הדין או למשטרה ליידע את בית המשפט כי הציעו לנאשם להיבדק בבדיקת פוליגרף או מה היו תוצאות הבדיקה, אם הנאשם עבר את הבדיקה. בית המשפט גם מנוע בעצמו מלהציע לנאשם להיבדק בפוליגרף, מאחר שהצעה כזו עלולה להתפרש כאילו מבחינת בית המשפט, הבדיקה נחוצה להוכחת חפותו של הנאשם.

במשפט אזרחי, בשונה מהמשפט הפלילי, בדיקת הפוליגרף עשויה לשמש כראיה קבילה, אך רק אם תעמוד בשני התנאים המרכזיים הבאים:

א. הנבדק הסכים מרצונו החופשי להיבדק בבדיקת פוליגרף וחתם בכתב ידו על הסכמתו לביצוע הבדיקה.

ב. הנבדק חתם בחתימת ידו כי תוצאותיה של בדיקת הפוליגרף ישמשו כראיה קבילה בבית המשפט.

בדיקת פוליגרף

לסיכום: כמו בהרבה נושאים אחרים, גם עולם הפוליגרף מוצף בסטיגמות, מיתוסים ותיאוריות שגויות. חשוב לדעת כי בדיקת פוליגרף הנערכת במכון פוליגרף מקצועי, על ידי בודק פוליגרף מנוסה ומקצועי, תוביל את הנבדק להוציא את האמת לאור. רמת הדיוק של הבדיקה גבוהה: כ-95% דיוק.

* שיר לוי מכון פוליגרף, מבצעים בדיקות פוליגרף מכל הסוגים; המכון מתמחה בחקירות ובדיקות פוליגרף ממוחשבות, חקר האמת, אימות גרסאות ואימות מהימנות. 

** סייע בהכנת הכתבה: יותם בן מאיר, כתב zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים