zap group mishpati logo

ליווי משפטי לעסקים - מהו?

מהם "המכשולים המשפטיים" שעומדים בפני בעלי העסקים וכיצד ניתן להימנע מהם?

מאת: עו"ד אופיר מיוסט ועו"ד אבירם טולדנו
20.03.19
תאריך עדכון: 12.12.23
6 דק'
ליווי משפטי לעסקים - מהו?

בעלי עסקים נאלצים להתמודד ברמה היומיומית עם סוגיות משפטיות רבות בתחומים שונים ובהם: דיני חוזים, דיני עבודה, דיני נדל"ן, דיני זכויות יוצרים, דיני צרכנות ועוד. לכל פרט יש חשיבות משפטית רבה, שכן אם הוא לא נעשה ע"פ חוק, הוא חושף את בעל העסק לתביעות משפטיות ועלול להוביל אותו להוצאות כלכליות כבדות ומיותרות. 

בניגוד לשנים עברו, בהן בעלי עסקים פנו לעו"ד רק כאשר התעוררה בעיה משפטית ספציפית, המגמה הרווחת בשנים האחרונות בקרב יותר ויותר בעלי עסקים, היא לקבל ליווי משפטי שוטף (בריטיינר חודשי),להתנהל נכון לכל אורך הדרך ובכך לצמצם את החשיפה לסיכונים משפטיים מיותרים ולחסוך בהוצאות כספיות. 

ליווי משפטי שוטף דומה במהותו להעסקת עו"ד או יועץ משפטי, רק שהוא נעשה במיקור חוץ ובכך למעשה חוסך את כל העלויות והחוקים החלים על העסקת עובד

מהו ליווי משפטי שוטף?

ליווי משפטי שוטף דומה במהותו להעסקת עו"ד או יועץ משפטי, רק שהוא נעשה במיקור חוץ ובכך למעשה חוסך את כל העלויות והחוקים החלים על העסקת עובד. כחלק מהליווי המשפטי השוטף, עוה"ד מעניק למעשה לחברה גם טיפול בכל הצרכים המשפטיים עוד משלבי הקמת העסק וגם ייעוץ ו"דלת פתוחה" באשר לסוגיות ולהתלבטויות שעולות כחלק מההתנהלות היומיומית.  

לליווי המשפטי, הן בשלב הקמת העסק והן כחלק מהפעילות השוטפת, יש חשיבות רבה שכן הוא יכול למנוע בעיות ועוגמת נפש עתידית

מהם השירותים המשפטיים שנדרשים בניהול עסק?

ניהול עסק הוא עניין מורכב, שמעבר לפן המקצועי דורש הקפדה רבה גם על החוקים השונים הרבים שחלים עליו, כאשר יש לזכור כי לכל עסק יש צרכים משפטיים משלו שנקבעים בהתאם לסוג העסק (עסק קטן, חברה בע"מ, שותפות, מלכ"ר וכו'), לתחום העיסוק שלו, להיקף העבודה, לשלב שבו נמצא העסק וכדומה.

לליווי המשפטי, הן בשלב הקמת העסק והן כחלק מהפעילות השוטפת, יש חשיבות רבה שכן הוא יכול למנוע בעיות ועוגמת נפש עתידית. בין ההיבטים המשפטיים השכיחים שעימם צריכים להתמודד בעלי עסקים:

הסכם שותפות - ההסכמות בין הצדדים ובינם לבין צדדים שלישיים - הן באשר לחלוקת התפקידים, לסמכויות, להתנהלות השוטפת של החברה, לחלוקת הרווחים 

הסכם שותפות/ הסכם מייסדים - כאשר שני אנשים מעוניינים להקים ביחד עסק או חברה, עליהם להסדיר את מערכת היחסים ביניהם באמצעות הסכם שותפות/ הסכם מייסדים. 

בהסכם זה נכללות כל ההסכמות בין הצדדים ובינם לבין צדדים שלישיים - הן באשר לחלוקת התפקידים, לסמכויות, להתנהלות השוטפת של החברה, לחלוקת הרווחים (גם בשוטף וגם במקרה של פירוק השותפות), לאופן פתרון סכסוכים עסקיים, לאפשרות לצרף (או לא) שותף נוסף, אופן קבלת עובדים וכו'. 

כאשר מדובר בהקמת חברה, להסכם המייסדים יש חשיבות אפילו רבה יותר, שכן הוא מהווה את הפלטפורמה שבהסתמך עליה ייכתב תקנון החברה. 

הסכמים מסחריים - במהלך ההתנהלות השוטפת מתקשרת החברה עם ספקים ועם לקוחות רבים. במסגרת הליווי המשפטי השוטף, אחראי עוה"ד לנסח את ההסכמים המסחריים השונים באופן מותאם לכל אחד מהספקים ולכל אחת מהעסקאות, את תקנון החברה שמהווה הסכם מול הלקוחות וכו'. 

להסכמים אלו יש חשיבות רבה בעיקר במקרים של חוסר הסכמה, תלונות מצד הצרכנים, התמודדות עם ספקים שלא משלמים בזמן וכך הלאה. ככל שההסכמים המסחריים יהיו מותאמים ומפורטים יותר, כך הסיכון המשפטי יהיה קטן יותר בעתיד. 

הסכמי סחר - חברות שעוסקות בתחומי הייבוא ו/או הייצוא צריכות לקיים הוראות חוקים רבים נוספים שחלים עליהם, הן במדינת ישראל והן במדינת היעד. עוה"ד המלווה יבחן את הכללים הרלוונטיים החלים על כל אחת מהפעילויות וידאג לנסח ו/או לעבור על ההסכמים השונים.

תפקידו של עוה"ד שמלווה את העסק הוא לנסח ולעבור על כל הסכמי המקרקעין והסכמי הנדל"ן הרלוונטיים לעסק. כך למשל הסכמי שכירות ו/או השכרה של משרדים

הסכמי נדל"ן - תפקידו של עוה"ד שמלווה את העסק הוא לנסח ולעבור על כל הסכמי המקרקעין והסכמי הנדל"ן הרלוונטיים לעסק. כך למשל הסכמי שכירות ו/או השכרה של משרדים, רכישה ו/או מכירה של מבנים, מיסוי מקרקעין וכו'.

תקנון אתר אינטרנט - תקנון אתר הוא חוזה מחייב בין בעל האתר לבין הגולש באתר. למעשה, התקנון הוא מעין תעודת ביטוח לבעל האתר, אשר קובע תנאים לשימוש באתר ומסדיר תנאים שונים כמו למשל: זכויות יוצרים וקניין רוחני, מדיניות ביטול עסקה והחזרת מוצרים, מדיניות פרטיות, הסדרת הפעילות באתר ועוד. תקנון אתר, מצמצם סיכונים ומקטין באופן משמעותי את החשיפה של בעל האתר לתביעות.

להתנהלות משפטית נכונה מול עובדים יש חשיבות רבה, בעיקר בעידן שבו בתי המשפט נוטים לטובת העובד

התנהלות מול עובדים - להתנהלות משפטית נכונה מול עובדים יש חשיבות רבה, בעיקר בעידן שבו בתי המשפט נוטים לטובת העובד. תפקידו של עוה"ד הוא ללוות ולייעץ לבעלי התפקידים הרלוונטיים בחברה גם בכל הקשור להעסקת עובדים: ניהול ראיונות עבודה באופן חוקי, ניסוח הסכמי עבודה ו/או הסכמי סודיות, עריכת שימוע לפני פיטורין, הקפדה על זכויות העובדים, התמודדות עם תביעות מצד עובדים וכו'. 

מכתבי התראה - בעלי עסקים רבים שאינם מלווים משפטית באופן שוטף, נמנעים לא פעם מלהגן על זכויותיהם, בעיקר בשל העלות הכלכלית וההתעסקות הרבה שהדבר דורש מהם (בעיקר כאשר מדובר ב"דברים קטנים"). כך למשל בהתמודדות עם לקוח קטן יחסית שלא משלם בזמן, עם השמצות שהן בגדר לשון הרע וכדומה.  

ליווי משפטי שוטף מאפשר לבעל העסק להגן על שמו הטוב ועל זכויותיו, קטנות כגדולות. תפקידו של עוה"ד הוא להוציא מכתבי התראה, לפתוח תיקי גבייה בלשכת ההוצאה לפועל ולבחון את הדברים לאשורם בזמן אמת.

פתרון בעיות משפטיות - במקרה בו מתעוררת בעיה משפטית, בכל תחום שהוא, עוה"ד שמלווה את העסק יטפל בה בצורה יסודית מתחילתה ועד לפתרונה. עו"ד שמלווה את העסק באופן שוטף יוכל להעניק מענה טוב יותר לבעיות המשפטיות השונות שמתעוררות, שכן הוא זה שניסח את ההסכמים השונים, מכיר את אופן ההתנהלות של העסק ויוכל להוכיח כי העסק מתנהל בתום לב ותוך כדי הקפדה על שמירת החוקים.   

צדק

לסיכום

ליווי משפטי שוטף מעניק לבעל העסק שקט נפשי בכל הקשור להתנהלות ולהתעסקות החוקית, ומקטין משמעותית את הסיכון לתביעות שמקורן באי ידיעת החוק, באי הקפדה על החוקים השונים ו/או באי ניסוח הסכם מותאם.  

* הכותבים הם עו"ד בתחום המסחרי והמקרקעין, בעלי משרד עוה"ד טולדנו מיוסט ושות', המתמחה במתן שירות לעסקים בתחום העסקי, המסחרי והתאגידי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים