zap group mishpati logo

חוב מזונות בפשיטת רגל: מתי ניתן לקבל הפטר?

למרות הכלל שלפיו אין הפטר על חוב מזונות, קיימות נסיבות חריגות שבהן הדבר אפשרי. איך מתייחסים לכך בתי המשפט, ומהן אותן נסיבות

15.04.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
חוב מזונות בפשיטת רגל: מתי ניתן לקבל הפטר?

הליך פשיטת רגל נועד לשקם את חייהם של חייבים שאין ביכולתם לעמוד בהתחייבויות שנטלו על עצמם. ההליך מאפשר לחייבים להשיב בהתאם ליכולתם את חובותיהם, כאשר בסוף התהליך ניתן להם הפטר על חובותיהם. כלומר, אלה "מתאפסים".

יחד עם זאת, ישנם חובות שאינם בני הפטר. כלומר, חובות שהחייב יידרש להשיב גם לאחר שיינתן לו הפטר במסגרת הליך פשיטת הרגל. חובות אלה מנויים בסעיף 69 (א) לפקודת פשיטת הרגל וכוללים:

חובות שנוצרו במרמה - הכוונה לחובות שנוצרו ממרמה שהחייב היה שותף לה או שוויתרו לו עליהם כתוצאה מכך שנהג במרמה.

קנסות - כולל קנסות למדינה או לרשות המקומית הרלוונטית, וכן קנסות שניתנו לחייב עקב עבירה פלילית שביצע.

חובות מזונות - חובות לגרוש, לגרושה או לילדים לפי פסק דין הנוגע למזונות, לרבות חובות מזונות ששולמו על ידי המוסד לביטוח לאומי. 

יצוין, כי על חובות אלה לא ניתן באופן עקרוני לקבל הפטר, אולם במסגרת הליך של פשיטת  רגל רשאי בית המשפט לפטור את החייב מחלק או מכל חוב המזונות שצבר, וזאת בנסיבות חריגות ומיוחדות. בשורות הבאות נבקש להתייחס לסוגיה זו, ולהרחיב עליה מעט את היריעה.

במסגרת החוק נקבע, כי חוב מזונות יוחרג מצו ההפטר, אך עם זאת המחוקק העניק לבית המשפט שיקול דעת לעניין ההפטר מחבות זו ואופן יישומו

שיקול דעת לבית המשפט מתי לפטור ממזונות

במסגרת החוק נקבע, כי חוב מזונות יוחרג מצו ההפטר, אך עם זאת המחוקק העניק לבית המשפט שיקול דעת לעניין ההפטר מחבות זו ואופן יישומו. הכלל שהתגבש בפסיקה קובע כי צו ההפטר אינו חל על חוב מזונות, אלא אם בית המשפט קבע אחרת.

במשך שנים בתי המשפט המחוזיים לא עשו שימוש בשיקול הדעת שהוקנה להם ובסמכותם לתת הפטר בגין חוב מזונות, אך מצב זה השתנה בעקבות קביעה פוזיטיבית של בית המשפט העליון (רע"א 3050/12 ‏גמזו נ' ישעיהו) בדבר הסמכות למתן הפטר לחוב מזונות, המוקנית לבית המשפט המחוזי, כאשר הוא דן בתיקי פשיטת רגל.

מקרה שקרה: בית המשפט קבע, כי נסיבותיו האישיות הפרטניות של החייב ונסיבות הבקשה שהגיש הצדיקו, באופן חריג, היענות לבקשת ההפטר מחוב המזונות

מצב רפואי וילדים בגירים - שיקולים בעד הפטר ממזונות

בעקבות פסק הדין, החלו בתי המשפט המחוזיים לדון בבקשות של חייבים לקבלת הפטר על חובות מסוג זה במסגרת הליך פשיטת הרגל, ואף ניתנו החלטות שקבעו כי ניתן לקבל הפטר מחוב מזונות, אך זאת רק בנסיבות חריגות ומיוחדות.  

כך לדוגמה, בפרשת בן שושן (פש"ר 50945-05-11 בן שושן נ' כונס נכסים רשמי תל אביב) דן בית המשפט המחוזי בתל אביב בבקשה למתן הפטר לחייב מחוב מזונות הנוגע לילדיו הקטינים. בית המשפט המחוזי נעתר לבקשה, ופסק כי הכלל הוא שחוב המזונות יוחרג מצו ההפטר, אך המחוקק העניק לבית המשפט מרחב של שיקול דעת לעניין הפטר זה ואופן יישומו. 

בנסיבות העניין, קבע בית המשפט כי נסיבותיו האישיות הפרטניות של החייב ונסיבות הבקשה שהגיש הצדיקו, באופן חריג, היענות לבקשת ההפטר מחוב המזונות. 

מפסיקתו החריגה של בית המשפט עולה, כי ישנן נסיבות המצדיקות מתן הפטר לחייב גם בגין חוב מזונות. אלה כוללות, בין השאר, מצב בריאותי חמור, מצב כלכלי קשה וילדים בגירים

"החייב שלא שילם את חוב המזונות לא נהג בחוסר תום לב"

אותו מקרה נגע לאדם מבוגר נכה ונטול נכסים, שלא נמנה על מעגל העבודה זה כעשור, ועלה ספק אם קיים לו פוטנציאל השתכרות כלשהו. חוב המזונות שנדון בבקשה היה חוב ישן, והילד שלגביו התקיים היה בן 32 במועד הגשת הבקשה. בנוסף, לא נטען לחוסר תום לב ביצירת החוב מצד החייב. 

"עסקינן בחייב מבוגר בגיל 61", כתב השופט דורון חסדאי בהחלטתו. "מצבו הבריאותי אינו שפיר, הוא מוכר על ידי המל"ל כנכה ואף עבר פעמיים אירוע מוחי". לדברי השופט, מדובר באדם ללא נכסים כלל שהכנסתו והכנסות אשתו מתשלום גמלת הבטחת הכנסה עמדו על 3,243 שקל, ולא קיים לו כושר השתכרות. 

"נכון שהכלל הוא שחוב המזונות יוחרג מצו ההפטר", קבע השופט, "אך בעניין זה, נסיבותיו האישיות הפרטניות של החייב מצדיקות, באופן חריג, הפטר מחוב המזונות".

מפסיקתו החריגה של בית המשפט עולה, כי ישנן נסיבות המצדיקות מתן הפטר לחייב גם בגין חוב מזונות. אלה כוללות, בין השאר, מצב בריאותי חמור (למשל, אדם שהינו חולה סופני או זוכה לשיעורי נכות גבוהים במיוחד); מצב כלכלי קשה (הכולל גם פוטנציאל השתכרות נמוך והיעדר יכולת ממשית להשתלב בשוק העבודה); וילדים בגירים (חוב המזונות נובע מתשלומים, שאמורים היו לעבור לילדים בעבר, אך כיום איננו רלוונטי עוד לגידולם הלכה למעשה, היות שבגרו).

כסף שיש לשלם

לסיכום, יש לזכור כי הכלל הוא כי אין להחיל את צו ההפטר על חוב מזונות, וכי זה יחול רק במקרים חריגים ביותר, בעלי נסיבות ייחודיות. מן הפסיקה עולה כי נסיבות אלה כוללות, בין השאר, מצב בריאותי חמור (אדם שהינו חולה סופני, אחוזי נכות גבוהים וכו'), גילו המבוגר של המבקש, היעדר פוטנציאל השתכרות שלו, וגילם המבוגר של הילדים (שהופך את חוב המזונות כלפיהם, הלכה למעשה, לחוב רגיל).

* הכותבות הן השותפות המייסדות של משרד בוזגלו-מסרי, המתמחה בפשיטות רגל ובדיני הוצאה לפועל

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים