zap group mishpati logo

ביקורת פתע של משרד העבודה: מדריך

מעסיק, מתי בדקת לאחרונה שהעסק שלך עומד בדרישות? שים לב: ביקורת פתע של משרד העבודה עלולה להסתיים בעיצום כספי אדיר. אל תיקח צ'אנס, קח עו"ד

28.04.19
תאריך עדכון: 30.03.24
6 דק'
ביקורת פתע של משרד העבודה: מדריך

בעלי עסק רבים העוברים ביקורת של משרד העבודה, מוצאים את עצמם מול שוקת שבורה ונאלצים לשלם קנסות בסך עשרות אלפי שקלים, ולעיתים אף מאות אלפי שקלים. מדובר בעיצומים כספיים, שניתן לבטל או להפחית משמעותית, אם מתנהלים בצורה נכונה, בליווי עו"ד בעל ניסיון בתחום. 

על פי רוב מדובר בביקורת פתע (בדומה לביקורת של מס הכנסה), שמטרתה לוודא, כי המעסיק עומד בכל הוראות החוק הקשורות להעסקת העובדים בעסק: שעון נוכחות, שכר מינימום, שעות נוספות, הנפקת תלוש משכורת וכו'

מהי ביקורת של משרד העבודה?

על פי רוב מדובר בביקורת פתע (בדומה לביקורת של מס הכנסה), שמטרתה לוודא, כי המעסיק עומד בכל הוראות החוק הקשורות להעסקת העובדים בעסק: שעון נוכחות, שכר מינימום, שעות נוספות, הנפקת תלוש משכורת וכו'. 

פקחי המשרד עשויים להגיע לביקורת באופן אקראי, או בעקבות תלונה שהגיש אחד העובדים או כמה מהם. 

כך או כך, מדובר בחוויה מלחיצה ובלתי נעימה, שלרוב משבשת לחלוטין את שגרת העבודה וכוללת תשאולים של העובדים, בקשה להמצאת מסמכים רבים מספור, הזמנה של המעסיק לתשאול וחקירה ועוד. 

מעבר להשבתת העבודה ולכאוס, רובצת על המעסיק עננה כבדה וחשש נוכח תוצאות הביקורת האפשרויות, מאחר שע"פ החוק להגברת האכיפה של דיני העבודה (תשע"ב-2011) יש לפקחי המשרד סמכות להטיל על המעסיק עיצומים כספיים, העשויים להגיע לסכום גבוה מאוד, אותו יצטרך המעסיק לשלם תוך 30 יום בלבד, מה שעשוי לגרום לקריסה כלכלית ממשית! 

החוק קובע את גובה העיצומים הכספיים, אותם רשאים הפקחים להטיל על מעסיק שמפר את דיני העבודה השונים. למשל: הפרות "שכר" - גובה העיצום הכספי הוא 35,800 שקלים, או 17,900 שקלים אם מדובר בהעסקת עובדים שלא במסגרת עסק 

מהן העילות בגינן יוטלו העיצומים הכספיים? מהם הסכומים בהם מדובר?

החוק קובע את גובה העיצומים הכספיים, אותם רשאים הפקחים להטיל על מעסיק שמפר את דיני העבודה השונים.

* הפרת "עניינים טכניים", כפי שמפורט בחלק א' לתוספת השנייה לחוק, כגון: ניהול פנקסי שעות; ניהול פנקס חופשה, העסקת נער ללא אישור רפואי; אי קביעת תקנון לפי החוק למניעת הטרדה מינית (התשנ"ח-1998); אי מתן הפסקות לעובד; העסקת עובד במשמרות בעבודת לילה רצופה וכו'. גובה העיצום הכספי הוא 5,120 שקלים או 2,560 שקלים אם מדובר בהעסקת עובדים שלא במסגרת עסק [כלומר ולצורך הדוגמה: העסקת עובד/ת במשק בית].

* הפרות "שכר", כפי שמפורט בחלק ב' לתוספת השנייה לחוק, כגון: אי מתן חופשה שנתית; אי תשלום גמול שעות נוספות; העסקת צעיר שטרם מלאו לו 18 שנים בשעות הלימודים; אי מתן אישור בכתב, בדבר תחילת וסיום יחסי עבודה; ניכוי סכומים משכרו של העובד הזר ועוד. גובה העיצום הכספי הוא 20,460 שקלים, או 10,230 שקלים אם מדובר בהעסקת עובדים שלא במסגרת עסק [כלומר ולצורך הדוגמה: העסקת עובד/ת בסיעוד בבית].

* הפרות "תנאי עבודה", כפי שמפורט בחלק ג' לתוספת השנייה לחוק, כגון: העסקת ילד שטרם מלאו לו 15 שנים בהופעה או בצילומים ללא היתר; הלנת שכר; אי תשלום שכר מינימום; פיטורי עובד המשרת במילואים; העסקת נער בעבודת לילה ללא היתר ועוד. גובה העיצום הכספי הוא 35,800 שקלים, או 17,900 שקלים אם מדובר בהעסקת עובדים שלא במסגרת עסק [ראה דוגמאות לעיל].

בעניין זה חשוב להבין: העיצומים הכספיים הקבועים בחוק מתייחסים לעובד יחיד באותו בית עסק. המשמעות היא שהקנס מוכפל במספר העובדים, במספר החודשים שבהם הייתה הפרה ובמספר ההפרות שנמצאו. כך, לדוגמה: מעסיק שלא הפריש פנסיה ל-5 עובדים שלו, משך 6 חודשים, ייאלץ לשלם תוך 30 יום לכל הפחות 153,600 שקלים (על פי הפירוט: 5,120 שקלים לעיצום X 5 עובדים X 6 חודשים).

לשם ההמחשה: פסק דין אשר הגיע לערכאה משפטית בשל הטלת עיצום כספי בסך של 5,000,000 ₪ בגין 25 הפרות של 5 חודשים בגין 5 עובדים [פס"ד תבליני שמש]. שם טען המעסיק, כי הטלת העיצום הכספי היא מכת מוות לעסק שלו.

במקרה שמתקיימת ביקורת, ייעוץ משפטי נכון עשוי למנוע את הטלת העיצום, להביא לביטולו, או להפחית אותו בצורה משמעותית

כיצד מומלץ להתנהל היטב במהלך ביקורת פתע של משרד העבודה?

כאמור, ביקורת פתע של פקחי משרד העבודה היא עניין מהותי שאין להקל בו ראש. חשוב להתנהל בצורה נכונה, בליווי עו"ד בעל ניסיון בתחום, כבר מהרגע הראשון, לאורך כל התהליך.

באופן כללי, חשוב מאוד שעו"ד ילווה את העסק באופן שוטף, כך שיוודא שאין הפרות של החוק העלולות להוביל לעיצומים כספיים. כך, למשל: מומלץ שרו"ח האחראי על השכר יעבוד במקביל לעו"ד, שיוודא כי ההפרשות, השכר ומבנה התלוש עומדים בהוראות החוקים השונים.

במקרה שמתקיימת ביקורת, ייעוץ משפטי נכון עשוי למנוע את הטלת העיצום, להביא לביטולו, או להפחית אותו בצורה משמעותית. עורך הדין יוכל לבחון את המסמכים השונים לפני הגשתם למשרד הכלכלה, לבדוק האם יש ליקויים המהווים ליקויים רישומיים בלבד, שניתן להתחייב על תיקונם, האם יש נימוקים הגיוניים לחלק מהליקויים וכו'. 

לאחר בחינת החומר, יוכל עורך הדין לייעץ לבעל העסק ולהנחות אותו גם לגבי התשאול שלו, כך שכל המסמכים והנימוקים יהיו בידיו, מגובים באסמכתאות שיבססו את טיעוניו.  

למשל: אם אחד מהליקויים שנמצאו בביקורת הוא בגין אי תליית שלט, המציין את גובה שכר המינימום הנוכחי בבית העסק, ניתן יהיה לטעון שלא מדובר בהפרה של החוק, מכיוון ששכר המינימום מצוין בתלושי השכר שניתנים לעובדים בכל חודש. 

מומלץ מייד עם הופעת פקחי המשרד ליצור קשר טלפוני עם עו"ד לשם קבלת הכוונה מיידית וראשונית.

קנס שיש לשלם

לסיכום: ביקורת פתע של פקחי משרד העבודה מהווה נטל ממשי על בעל העסק, הן מבחינת ההתנהלות השוטפת, והן מבחינה מנטלית, מאחר שלא ניתן לדעת מה תהיינה תוצאות הביקורת והאם בסיומה ייאלץ בעל העסק לשלם עיצומים כספיים גבוהים, שאולי לא יוכל לעמוד בהם. לכן, כדי שניתן יהיה 'לישון בשקט', לעבור את הביקורת בשלום ולמזער נזקים ככל האפשר, חשוב מאוד להיוועץ בעו"ד בעל ניסיון בתחום, כבר מרגע הביקורת הראשון ולאורך כל הדרך. כמובן, ייעוץ משפטי שוטף לעסק, ללא קשר לביקורת, יסייע להתנהלות נכונה גם במהלך הביקורת עצמה.

* עו"ד אילת זגדון עוסקת בדיני עבודה.

** סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים