zap group mishpati logo

תאונת עבודה: פיצוי מהביטוח הלאומי - 5 שלבים

נפצעתם בתאונת עבודה? מגיע לכם לקבל פיצוי מהמוסד לביטוח לאומי. כיצד ניתן לפעול במהירות וביעילות למיצוי זכויות? ריכזנו עבורכם 5 שלבים משמעותיים, בדרך לפיצוי הנכסף

16.06.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
תאונת עבודה: פיצוי מהביטוח הלאומי - 5 שלבים

פציעה בתאונת עבודה עלולה להשבית אתכם לזמן ממושך. מומלץ לפעול בהקדם למיצוי זכויות מול המוסד לביטוח לאומי. כיצד? כל התשובות, במדריך זה.

אם נפגעת בתאונת עבודה, כמובן שעליך בראש ובראשונה לקבל טיפול רפואי. אם מדובר בפגיעה חמורה, יתחיל ההליך הטיפולי בחדר מיון

שלב ראשון: קבלת טיפול רפואי

אם נפגעת בתאונת עבודה, כמובן שעליך בראש ובראשונה לקבל טיפול רפואי. אם מדובר בפגיעה חמורה, יתחיל ההליך הטיפולי בחדר מיון. לימים, הטיפול הרפואי יימשך בקהילה. הטיפול בקהילה אינו מתקיים בקופות החולים "הרגילות", אלא במחלקות ייעודיות: בכל קופת חולים בישראל, פעילה מחלקה לתאונות עבודה, בה הפונים מטופלים ע"י רופאים תעסוקתיים. 

כנפגע עבודה, עליך לקבל טיפול מהרופא התעסוקתי במחלקה הרלוונטית. לשם כך, עליך למלא טופס הפנייה מתאים. כך, אם הינך שכיר, עליך לקבל מהמעסיק טופס הפניה לטיפול רפואי לעובד השכיר (טופס שמספרו בל/ 250). על המעסיק למלא את הטופס ולחתום על הטופס. עליך למסור את הטופס המלא והחתום לקופת החולים בה אתה חבר.

אם אתה עצמאי, עליך למלא בעצמך את הטופס, לחתום עליו ולהגישו לקופת חולים. שים לב לכך שמספר הטופס שונה, כשמדובר בעובד עצמאי: טופס שמספרו בל/283 (ולא בל/250).

לאחר מסירת הטפסים, חשוב להיצמד לתוכנית הטיפולים שהתווה עבורך הרופא התעסוקתי ולהסתייע במומחים שונים, כגון: רופא אורתופד, רופא נוירולוג, מטפלים בפיזיותרפיה ועוד. הכל, בהתאם להנחיות הרופא התעסוקתי המטפל. 

כבר בביקורך הראשון אצל הרופא התעסוקתי, תקבל מסמך שכותרתו "תעודה רפואית ראשונה לנפגעי עבודה". מעתה ואילך, הינך נפגע עבודה. מתוקף מעמד זה, מגיעות לך זכויות שעליך לתבוע, כדי לממש אותן בפועל.

לאורך כל תקופת החלמתך ובמהלך הטיפולים שתקבל, חשוב מאד לתעד ולשמור כל תעודה שתימסר לך וכל קבלה בגין הוצאות הקשורות לתאונה 

שלב שני: תיעוד הטיפולים וההוצאות

לאורך כל תקופת החלמתך ובמהלך הטיפולים שתקבל, חשוב מאד לתעד ולשמור כל תעודה שתימסר לך וכל קבלה בגין הוצאות הקשורות לתאונה. כך, למשל: קבלות עבור תשלום לטיפול רפואי, קבלות בגין נסיעות ועוד. לתיעוד ולאיסוף המסמכים יש חשיבות מרובה. המסמכים יסייעו להצלחת התביעה ולטיפול יעיל ומהיר בתביעה, לשם מיצוי זכויותיך. 

מיד עם תחילת הטיפול, ככל שניתן ללא שיהוי, עליך להגיש תביעה לתשלום דמי פגיעה למוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום מגוריך. יש להגיש את התביעה על גבי טופס בל/211 שכותרתו "תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה"

שלב שלישי: הגשת תביעה לדמי פגיעה למוסד לביטוח לאומי 

מיד עם תחילת הטיפול, ככל שניתן ללא שיהוי, עליך להגיש תביעה לתשלום דמי פגיעה למוסד לביטוח לאומי הקרוב למקום מגוריך. יש להגיש את התביעה על גבי טופס בל/211 שכותרתו "תביעה לתשלום דמי פגיעה והודעה על פגיעה בעבודה". 

יש למלא בקפידה את טופס התביעה. בהתאם להוראות שעל גבי טופס התביעה, יש לצרף את התעודה הרפואית הראשונית שקיבלת מרופא התעסוקה, טופס שחרור מחדר מיון, טופס ויתור על סודיות רפואית (מצוי בעמוד האחרון של טופס התביעה). בנוסף, במקרה שהתאונה המדוברת היא תאונת דרכים, יש לצרף דו"ח משטרה, צילום תעודת ביטוח והעתק מהתביעה לחברת הביטוח.

כמו כן, אם הינך עצמאי, עליך לצרף הוכחה לקיום העבודה, כגון: קבלה, הזמנת עבודה וכו'. 

בתביעה זו, אתה תובע דמי פגיעה - תשלום שישולם לך כפיצוי על אובדן שכר או הכנסה (אובדן הנובע מהתאונה). 

במקרים בהם נותרה חלילה נכות עקב הפגיעה בעבודה, עליך להתחיל בהליך שיזכה אותך בסופו של דבר בגמלת נכות מעבודה. לשם כך, עליך להגיש טופס תביעה לקצבת נכות מעבודה

שלב רביעי: תביעה לגמלת נכות

לאחר הכרה על ידי הביטוח הלאומי כנפגע בעבודה, אם החלמת ולא נותרה כל מגבלה תעסוקתית עקב התאונה, תחזור לשגרה. דמי הפגיעה יהיו הפיצוי היחיד המגיע לך. 

במקרים בהם נותרה חלילה נכות עקב הפגיעה בעבודה, עליך להתחיל בהליך שיזכה אותך בסופו של דבר בגמלת נכות מעבודה. לשם כך, עליך להגיש טופס תביעה לקצבת נכות מעבודה. חשוב לשים לב להגיש את התביעה במועד, מבלי לפספס את חלון ההזדמנויות. יש להגיש את התביעה לגמלת נכות מעבודה תוך 12 חודשים ממועד הפגיעה.

אחוזי הנכות ועצם קיומה ייקבעו ע"י ועדה רפואית של המוסד לביטוח רפואי, אליה תוזמן, בה יושבים רופא אחד או שניים, המומחים בתחום הרפואי הרלוונטי  

שלב חמישי: הופעה בפני ועדה רפואית וקביעת דרגת נכות

בעקבות הגשת התביעה, יבררו נציגי המוסד לביטוח לאומי את מצבך ויקבעו את האופי של מגבלותיך. כך, ייתכן שייקבע כי אתה סובל מנכות זמנית או נכות לצמיתות, ששיעורה משתנה. שיעור הנכות נמדד באחוזים ומשפיע על אופי והיקף גמלת הנכות שתקבל. 

אחוזי הנכות ועצם קיומה ייקבעו ע"י ועדה רפואית של המוסד לביטוח רפואי, אליה תוזמן, בה יושבים רופא אחד או שניים, המומחים בתחום הרפואי הרלוונטי (התחום נקבע בהתאם לליקויים הרפואיים וסוג הפגיעה). הרופאים המומחים יכריעו לגבי אחוזי הנכות ועצם קיומה. ניתן לערער על החלטת הוועדה הרפואית. 

היד חבושה וכואבת

לסיכום: תאונת עבודה מזכה את הנפגע במעמד של "נפגע עבודה". זהו מעמד המזכה את המבוטח בשני סוגי גמלאות מהמוסד לביטוח לאומי: דמי פגיעה - פיצוי על אובדן שכר או הכנסה; גמלת נכות - משולמת למי שמוכר כנכה על ידי ועדה רפואית. בדרך למיצוי הזכויות האלה, יש לקבל טיפול רפואי מרופא תעסוקתי, לאסוף ולתעד את כל המסמכים, להגיש תביעה לדמי פגיעה, להגיש תביעה לגמלת נכות ולהיבדק ע"י ועדה רפואית. 

* עו"ד ונוטריון סימונה גולדמן מימון עוסקת בדיני נזיקין וביטוח לאומי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים