zap group mishpati logo

גישור בגירושין: יצירתיות היא שם המשחק

בני זוג, שעמדו על סף מלחמת עולם בבית המשפט, הצליחו דרך גישור להיפרד בצורה מכובדת ולהישאר חברים. איך מתנהל ההליך, ומה יתרונותיו?

04.07.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
גישור בגירושין: יצירתיות היא שם המשחק

בני זוג (40+) מאזור הצפון הרגישו לפתע את כל כובד משקלו של העולם על כתפיהם. עם בית, משכנתא ושני ילדים קטנים הרגישו השניים שאינם יכולים יותר. סכסוך מר שפרץ ביניהם החריף את המתח, והם עמדו על סף פנייה לבית המשפט. מלחמת עולם בפתח.
אלא שאז, עצה טובה שקיבלו שלחה אותם להליך גישור. תוך פרק זמן קצר, האשה שלא היתה מוכנה לוותר על הרכוש, והגבר שלא הסכים להתפשר בעניין גובה תשלום המזונות, הצליחו להגיע לעמק השווה, להתגרש יפה, ואפילו נותרו בקשרי ידידות חמים.

איך כל זה קרה? בזכות הליך הגישור שנערך לשניים. אוזן קשבת, שיח פתוח וחיובי, ופתרונות יצירתיים שהועלו משום מקום אפשרו לכל אחד מהשניים לקבל את מבוקשו, והביאו לכך שהם הבינו כיצד בלי לבזבז אנרגיה לחינם הם יכולים להגיע לעמק השווה. 

מגשר טוב צריך לדעת להקשיב לבני הזוג ולצרכים שלהם, והכי חשוב - למצוא, כאמור, פתרונות יצירתיים שמניחים את דעתם

1. האשה נותרה בבית, גובה המזונות הופחת

מגשר טוב צריך לדעת להקשיב לבני הזוג ולצרכים שלהם, והכי חשוב - למצוא, כאמור, פתרונות יצירתיים שמניחים את דעתם. 
אחד הפתרונות שנמצאו במקרה המתואר כלל הישארות של האשה בדירה המשותפת של השניים, ובתמורה הפחתה של דמי המזונות לגבר, כך שלא יכללו את רכיב המדור. באופן זה, באו שני הצדדים על סיפוקם. 

הפתרון למחלוקת במקרה שהיה: נקבעו הסדרי שהות גמישים, שאפשרו לאב לפגוש את ילדיו בזמנים שמתאימים גם לאם

2. הסדרי שהות גמישים נקבעו בין הצדדים 

מחלוקת קשה נגעה למשמורת המשותפת: האשה התנגדה לכך בכל תוקף בטענה שהאב הינו עצמאי ועובד עד השעות הקטנות של הלילה, ולכן לא יוכל לעמוד בהסדרי השהות המשותפת שייקבעו.
הפתרון למחלוקת בהקשר זה היה קביעתם של הסדרי שהות גמישים, שיאפשרו לאב לפגוש את ילדיו בזמנים שמתאימים גם לאם. הסדרי השהות הרחבים ענו על משאלות הלב של שני הצדדים, והצליחו ליצור ביניהם גשר.

כלי נוסף ומוצלח מאוד, שבו נעשה שימוש בהליך הגישור של בני הזוג, הוא קביעת הסכמות זמניות בין הצדדים

3. הסכמות זמניות שמהוות מעין פיילוט 

כלי נוסף ומוצלח מאוד, שבו נעשה שימוש בהליך הגישור של בני הזוג, הוא קביעת הסכמות זמניות בין הצדדים. כלומר, סוג של "פיילוט" שאפשר לצדדים לראות איך עובד בפועל ההסדר שאליו הגיעו בלי התחייבות כלשהי מצדם לכך שמדובר יהיה בהסכמה סופית.
רק לאחר שנוכחו בני הזוג לדעת כי ההסכמות הזמניות משרתות את הצרכים שלהם, ניתן לאלה אישור סופי בבית המשפט.

המגשר הוא מעין מתווך בין הצדדים, אולם הם אלה שלמעשה מנהלים את ההליך, ובאמצעות שיח פתוח מגיעים להסכמות

איך עבד הליך הגישור בפועל?

הליך הגישור של בני הזוג, ולמעשה כל הליך גישור מבוסס על סדרת פגישות שמקיימים בני הזוג עם המגשר, שנדרש לגלות כלפיהם חום ואמפתיה כדי להפחית את הכעסים שעימם מגיע כל אחד מהצדדים להליך.

המגשר הוא מעין מתווך בין הצדדים, אולם הם אלה שלמעשה מנהלים את ההליך, ובאמצעות שיח פתוח מגיעים להסכמות. שם המשחק בגישור הוא יצירתיות. פתרונות טובים ויצירתיים מאפשרים לכל אחד מבני הזוג להשיג את מבוקשו, ומאפשרים לסיים את ההליך תוך זמן קצר וברוח טובה.

במקרה שחל שינוי מהותי בנסיבות בענייני משמורת ומזונות ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לשנות את הסכם הגישור

האם הצדדים יכולים לפנות לבית המשפט?

בוודאי. אם אחד מבני הזוג איננו מרוצה מאופן התנהלותו של הליך הגישור, הוא רשאי לפנות לבית המשפט, והליך הגישור לא מחייב אותו. עם זאת, ככל שמושג הסכם גישור בין הצדדים שמקבל תוקף של פסק דין, הדברים מעט מורכבים יותר. 

במקרה שחל שינוי מהותי בנסיבות בענייני משמורת ומזונות ניתן לפנות לבית המשפט בבקשה לשנות את הסכם הגישור. בנושאים אחרים לא ניתן לשנות את הסכם הגישור. 
עם זאת, הסכם הגישור הוא מעין חוזה, ולפיכך ניתן לבטלו בהתאם לעילות הביטול הקיימות על פי דיני החוזים (עושק, כפייה, הטעיה).

להליך גישור יתרונות רבים, ביניהם: חיסכון בזמן ובכסף, הליך ידידותי ועוד

מה יתרונותיו של הליך הגישור?

יתרונות הליך הגישור רבים מאוד, הנה כמה מהם -

חיסכון בזמן: הצדדים חוסכים זמן שיפוטי יקר, לעומת הליך משפטי ארוך בבית המשפט שיכול להימשך חודשים ארוכים ואף שנים, יכולים לסיים את הליך הגישור תוך מספר מצומצם של פגישות.

חיסכון בכסף: כפועל יוצא מכך שהליך הגישור הוא קצר יחסית, גם העלויות הכספיות הכרוכות בו הן מצומצמות באופן משמעותי לעומת הליך בבית המשפט, שעשוי גם להיגרר לערעור ולעלות לצדדים הון.

הליך ידידותי: בשונה מבית המשפט, שבו מתכתשים הצדדים ללא תועלת ממשית, הליך הגישור מתנהל באווירה ידידותית ונעימה, ובמהלכו לומדים הצדדים להקשיב זה לזה.

להתגרש ולהישאר חברים: בניגוד להליך המשפטי, שמותיר צלקות עמוקות בקרב רבים מהזוגות המתגרשים, אחת ממטרותיו של הליך הגישור היא לסיים את ההליך באופן המכבד את שני הצדדים. 

כתוצאה מכך, רבים מבני הזוג שמקיימים הליכי גישור בדרך לגירושין נותרים חברים גם לאחר מכן, מה שמשרת את טובת הילדים שהם החשובים ביותר. 

הורדת הטבעת מהאצבע

לסיכום, הליך הגישור הוא דרך אפקטיבית ונעימה לנהל הליכי גירושין בין בני זוג. השתתפות בהליך מאפשרת לבני הזוג המתחילים אותו כיריבים לחסוך זמן ומשאבים כספיים משמעותיים, ובמקרים רבים לסיים את קשר הנישואין ביניהם בצורה יפה, ולהישאר בקשרי ידידות גם לאחר מכן.

* עו"ד ענבל כספי-גאון מתמחה בדיני משפחה, ומקיימת הליכי גישור לגירושין באופן שוטף

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

עו"ד ענבל כספי – גאון – עורכת דין ומגשרת משפחתית מוסמכת

האם מאמר זה עזר לך?

ZAP משפטי
צרו קשר
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה
מאמרים נוספים
עו"ד ומגשרת ענבל כספי-גאון

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה