zap group mishpati logo

חייבים בהוצאה לפועל: כך תתנהלו בתבונה

נקלעתם לחובות? מתנהל נגדכם תיק בהוצאה לפועל? יש לנשום עמוק ולפעול בתבונה ובקור רוח. מדריך מעשי לחייבים, שלב אחרי שלב, בדרך ליציאה מהבור הכלכלי

מאת: עו"ד אלתאה שטנקה שמש
14.07.19
תאריך עדכון: 28.03.24
6 דק'
חייבים בהוצאה לפועל: כך תתנהלו בתבונה

חייבים רבים שנפתח נגדם תיק בלשכת ההוצאה לפועל מרגישים כי העולם סוגר עליהם. הם הגיעו למצבם לאחר שנקלעו לחובות כספיים וההגבלות השונות שמוטלות עליהם במסגרת ההוצל"פ רק מחמירות את הבעיה. מה ניתן לעשות כדי למנוע את החמרת המצב וכדי לאפשר שיקום כלכלי? ריכזנו עבורכם מספר עצות שכדאי מאוד ליישם.

הדבר המיידי, שחשוב ביותר לעשות, במקרה שנפתח נגדכם תיק בהוצל"פ, הוא ליצור קשר בצורה יזומה עם כל הפונים, ולעדכן אותם שהחומר הועבר לעורך דין וכי הוא ייצור איתם קשר בימים הקרובים

אל תטמנו את הראש בחול

אנשים רבים שנקלעים לקשיים כלכליים נוטים להתעלם ממכתבי אזהרה ומטלפונים ו/או נוקטים בגישת סחבת, מה שעלול רק להחמיר את המצב. הזמן הוא המרכיב החשוב ביותר שיש לקחת בחשבון, כדי למזער את חומרת הצרה שתגיע. הניסיון מלמד כי הצרה תגיע - ובגדול.
הדבר המיידי, שחשוב ביותר לעשות, במקרה שנפתח נגדכם תיק בהוצל"פ, הוא ליצור קשר בצורה יזומה עם כל הפונים, ולעדכן אותם שהחומר הועבר לעורך דין וכי הוא ייצור איתם קשר בימים הקרובים. 

פנייה מיידית ויזומה לפונים תגרום לכם "להרוויח" פעמיים: 

• בטווח המיידי "תרוויחו עוד קצת זמן" ותימנעו ממצב שהפונים יבקשו להחמיר את ההגבלות. 

• בטווח הרחוק תשדרו לפונים (וגם לשופט, אם העניין יגיע בפניו) כי הכוונות שלכם טובות וכי אתם לא מתעלמים מהחוב שלכם, אלא מנסים למצוא דרך אמיתית לפתור את הבעיה. 

אחרי שעדכנתם את הפונים בכך שאתם מטפלים בבעיה, ממש מיד לאחר מכן, חפשו עורך דין שילווה אתכם לאורך כל הדרך

אל "תחסכו" על ליווי עורך דין

אחרי שעדכנתם את הפונים בכך שאתם מטפלים בבעיה, ממש מיד לאחר מכן, חפשו עורך דין שילווה אתכם לאורך כל הדרך. חייבים רבים נוטים לוותר על ליווי של עו"ד, בניסיון "לחסוך", אבל במקרה הזה "הזול יוצא יקר". 
עו"ד שבקיא בתחום יוכל לוודא שאתם מתנהלים בצורה ובקצב הנכונים, יוכל לטפל עבורכם בכל הדברים "המעיקים" (שרק מתווספים למועקה הכללית שבה נמצאים חייבים) ויוכל לייצג אתכם בצורה שתגדיל משמעותית את סיכויי ההצלחה והשיקום שלכם. יש לא מעט עו"ד שמעניקים פגישת ייעוץ ללא תשלום.

מומלץ לשאול את עורך הדין האם הוא מייצג זוכים, חייבים או את שני הצדדים

טיפים שיסייעו לכם בבחירת עורך הדין

• מומלץ לשאול את עורך הדין האם הוא מייצג זוכים, חייבים או את שני הצדדים. ככל שלעורך הדין יש ניסיון רב יותר בייצוג של שני הצדדים, כך הוא מצויד ביותר כלים משפטיים וביכולת להבין את שני הצדדים. הדבר יסייע לו לייצג טוב יותר את הלקוח, זוכה כחייב.

• מומלץ לוודא שהשירות של עורך הדין נגיש עבורכם, לאורך שעות רבות. יש עורכי דין שמתהדרים בשירות 24/7 - אתגרו אותם.

• אם אתם מעוניינים לערוך השוואת מחירים בין עורכי דין, נסו לצמצם ככל האפשר את מספר האופציות. ככל שתבדקו יותר, תבזבזו יותר זמן - ותצאו מבולבלים! בכל מקרה, הציגו בפני כולם את אותם המסמכים, בפגישת הייעוץ החינמית. 

• אל תתפתו לקבל הצעת מחיר בטלפון. עו"ד שנוקב מחיר בטלפון, דומה קצת לבעל מוסך שנוקב מחיר בטלפון על תיקון "תקלה לא קלה". עורכי הדין (והמוסכניקים...) הרציניים יבקשו מכם להגיע לפגישה כדי שיוכלו "להרים את הרכב, לפתוח את מכסה המנוע ולראות בדיוק מה הבעיה ועד כמה הבעיה חמורה". 

• בשיחת הטלפון מומלץ לשים לב לגישה וליחס של עורך הדין. כדאי לבחון האם הוא מביע נכונות להתחשב במצב הכלכלי הקשה שנוצר, בכל הקשור לגמישות בפריסת שכר הטרחה, ליותר תשלומים, ללא ריבית כמובן.

כשאתם מגיעים לפגישת הייעוץ עם עורך הדין, חשוב שתמסרו לו את כל המידע, החומרים והמסמכים הרלוונטיים

אל תסתירו מידע

כשאתם מגיעים לפגישת הייעוץ עם עורך הדין, חשוב שתמסרו לו את כל המידע, החומרים והמסמכים הרלוונטיים. חייבים רבים אינם מוסרים לעורך הדין את כל החומר, או שאינם פורסים בפניו את התמונה המלאה (בגלל בושה, בלבול, זיכרון סלקטיבי, או שכחה מרוב לחץ). למותר לציין שמידע חלקי מקטין משמעותית את הסיכויים לייצוג הולם ולהצלחת התהליך. 

כדאי לזכור: עורך הדין "בצד שלכם", כל המידע שתמסרו לו מוגן בחיסיון עו"ד - לקוח. לכן, לא צריך להתבייש ממנו או לחשוש שהוא "ישפוט" אתכם.

מיד לאחר בחירת עורך הדין, מומלץ לפנות גם ליועץ לתכנון כלכלי, שייכנס לעובי הקורה, באשר למצב הכלכלי שנוצר, וימליץ על הדרכים שבאמצעותן ניתן יהיה למנוע תסבוכות כלכליות נוספות בעתיד

פנו ליועץ כלכלי

מיד לאחר בחירת עורך הדין, מומלץ לפנות גם ליועץ לתכנון כלכלי, שייכנס לעובי הקורה, באשר למצב הכלכלי שנוצר, וימליץ על הדרכים שבאמצעותן ניתן יהיה למנוע תסבוכות כלכליות נוספות בעתיד. 
פנייה ליועץ כלכלי תסייע לעורך הדין לבקש הקלות עבור החייב ולהוכיח שמדובר במעידה חד פעמית וכי החייב פועל לשיקום המצב בהווה ובעתיד. לכן, יש כיום לא מעט עורכי דין שעוסקים בתיקי הוצל"פ, שעובדים בשיתוף פעולה עם יועצים כלכליים.

לאחרונה הגיע משרד הח"מ להסדר בתיק הוצל"פ של אם חד-הורית עם ארבעה ילדים, שמהווה דוגמה טובה לחשיבות שיתוף הפעולה עם יועץ כלכלי. במקרה זה, בשל מעורבותו של יועץ כלכלי, התקבלו טענות משרד הח"מ באשר למדרוג סדרי העדיפויות לניתוב הכנסות החייבת.

באופן כללי, צריך לדעת שלמערכת הגבייה של לשכת ההוצל"פ, יש סדר עדיפויות מוגדר יחסית, לפיו קובעים למי משלמים קודם וכמה משלמים. במקרה זה, אחת הטענות היתה כי לא ייתכן מצב שהילדים לא יקבלו את מלוא צרכיהם, וכי האם תשתתף מהותית בקביעת הקריטריונים. הדבר צריך להיות קריטריון העל.

מכיוון שהטיפול בתיק נעשה בשיתוף פעולה עם יועץ לתכנון כלכלי, הועלתה ע"י משרד הח"מ הטענה כי אין טעם לשלוח לחייבת התראות בצבעי אדום ושחור, וכי אם יהיה לה כסף, היא תתודרך ע"י היועץ לתכנון כלכלי לשלם את החוב, לאחר שיובהר שהוקצו הסכומים החיוניים לה ולילדיה, שהרי על אף המצב הכלכלי הקשה שאליו נקלעה, גם לה מגיע לחיות בכבוד. אם אין לה די כסף, אלא רק לכלכלת משפחתה, זה מה שיהיה. 

במקרה זה, קיבלו הנושים את הטענות. בזכות מעורבותו של היועץ הכלכלי, הסכימו להתחשב בחייבת ונתנו לה הקלות רבות, שהעניקו לה תקווה. ההסדר מאפשר לה לשלם את החוב, להמשיך לחיות בכבוד, לשקם את מצבה וללמוד להתנהל כלכלית בצורה נכונה יותר בעתיד.

האיש נקלע למצב בעייתי

לסיכום: אסור להתייאש! חשוב לזכור שתקופת המשבר תחלוף, גם אם הדבר אינו נראה כך בנקודת הזמן הנוכחית. מומלץ למסור לעורך הדין וליועץ לתכנון כלכלי שבחרתם את כל המידע ולסמוך על כך שהם יעשו הכל, כדי לחלץ אתכם מהמצב. תנו להם להדריך אתכם בכל הנוגע לשאלות כגון מה לומר, איך לומר, מה לא לעשות, מה לעשות ואיך לעשות זאת בצורה נכונה.

חשוב לזכור: ההליך נועד לסייע לכם ולזוכים בתיק. אם יודעים להשתמש כראוי בהליך ובהשלכותיו, האפיזודה הזו תהפוך עם הזמן לזיכרון רחוק. 

 

עו"ד אלתאה שטנקה שמש עוסקת בדיני עבודה, מקרקעין-נדל"ן, פשיטת רגל והוצל"פ.

סייעה בהכנת הכתבה: יערית טרבלסי, כתבת zap משפטי.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים

לקבלת ייעוץ מעורך דין השאירו פרטים

ZAP משפטי
שם*
אימייל*
טלפון*
סיבת הפנייה