zap group mishpati logo

הפטר, איחוד תיקים או פשיטת רגל - בחירה בין מסלולים

מקרה של חייב אשר נפל קורבן לתרמית ולעוקץ ממחיש עד כמה חשובה הבחירה הנכונה בין המסלולים השונים. במקרה שלו, היה חשוב לקבל הפטר

16.07.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הפטר, איחוד תיקים או פשיטת רגל - בחירה בין מסלולים

חייבים שנקלעו לחובות ועומדים נגדם תיקים בהוצאה לפועל מתלבטים לא פעם איזו דרך עדיפה עבורם כדי להתמודד עם החובות ולהמשיך בחייהם בצורה נורמלית עד כמה שניתן. 

כאשר לא ניתן להגיע להסדר חובות, ההתלבטויות הן בדרך כלל בין מסלול של איחוד תיקים, פשיטת רגל וחייב מוגבל. ההבדלים בין המסלולים משמעותיים ולכל אחד כמובן יתרונות וחסרונות

בחירה בין מסלולים

כאשר לא ניתן להגיע להסדר חובות, ההתלבטויות הן בדרך כלל בין מסלול של איחוד תיקים, פשיטת רגל וחייב מוגבל. ההבדלים בין המסלולים משמעותיים ולכל אחד כמובן יתרונות וחסרונות. הבחירה ביניהם תלויה בעיקר בגובה החובות והאפשרויות להחזירם, אולם לא רק.

הפטר לאלתר

ישנם מצבים ונסיבות קיצוניות בגינם חייבים יוכלו להגיע להפטר לאלתר, אך לשם כך רצוי להיוועץ בעו"ד מומחה בתחום.

א' הגיע אל הח"מ כשנה וחצי לאחר שניתן כנגדו צו כינוס ונמצא בהליך של פשיטת רגל, וכן לאחר ששני עורכי דין פוטרו/התפטרו מייצוגו.  

מקרה שקרה: א' הינו חייב בן 25, אשר נפל קורבן לתרמית ולעוקץ כאשר זהותו נגנבה ופעלו ליצירת חובות על שמו. עורך הדין שטפל בו היה יכול להגישו להפטר לאלתר, אולם לא עשה כן

הגשת בקשה לפשיטת רגל

א' הינו חייב בן 25, אשר נפל קורבן לתרמית ולעוקץ כאשר זהותו נגנבה ופעלו ליצירת חובות על שמו - והכל כאשר א' מאושפז ועובר ניתוחים שכן א' מוגדר כחולה סופני. א' ניגש תחילה לעו"ד אשר החתים אותו על הגשת בקשה לפשיטת רגל - ללא צורך כלל וכלל, שכן בהתחשב בנסיבות המקרה ונסיבותיו הרפואיות של א', עורך הדין היה יכול להגישו להפטר לאלתר, אולם לא עשה כן. 

הח"מ הגישה בקשה דחופה לקביעת מועד דיון לאור נסיבותיו המיוחדות של המקרה, וכן ביקשה מבית המשפט הנכבד הפטר לאלתר

תחלופת עו"ד בתיק

עוה"ד לא ניהל את התיק לשביעות רצונו של א', ועל כן א' פנה לעו"ד אחרת, אשר אף היא לא קידמה את התיק והמתינה לדיון לתוכנית פירעון שהיה אמור להתקיים בעוד כשנה.אולם, עקב חילוקי דעות העו"ד הנוספת אף היא פוטרה מייצוג בתיק.

א' התקשר אל הח"מ בעקבות מודעת פרסום באינטרנט וסיפר לה על המקרה המיוחד שלו. אולם, עקב מצבו הרפואי, לא התאפשר להיפגש מיידית, אלא רק לאחר כשבועיים. ביום בו נפגשו א' והח"מ, החליט א כי הח"מ תייצג אותו בהמשך התיק, והח"מ הגישה בקשה דחופה לקביעת מועד דיון לאור נסיבותיו המיוחדות של המקרה, וכן ביקשה מבית המשפט הנכבד הפטר לאלתר.

דיון להפטר נקבע תוך כחודש ימים בלבד בבית המשפט המחוזי בתל אביב

קביעת מועד דיון להפטר

דיון להפטר נקבע תוך כחודש ימים בלבד בבית המשפט המחוזי בתל אביב. אולם, בדיון המנהל המיוחד, הכונ"ר וכן ביהמ"ש דרשו מסמכים והבהרות רבות מהמשטרה כי החייב הינו אכן הקורבן בתיק ולא היה לו כל צד של אחריות פלילית.

הח"מ וא' לא ויתרו והגישו עוד ועוד בקשות והבהרות - עד אשר קיבל החייב את ההפטר המיוחל, וזאת תוך כשלושה חודשים בלבד מהיום בו ניהלו א' והח"מ את השיחה הראשונה

בקשות והבהרות עד קבלת ההפטר המיוחל

גם לאחר הגשת המסמכים וההבהרות מטעם הח"מ וא', הקשה ביהמ"ש הנכבד על החייב ולא מיהר לתת לו את ההפטר המיוחל. אולם, לא הח"מ וא' לא ויתרו והגישו עוד ועוד בקשות והבהרות - עד אשר קיבל החייב את ההפטר המיוחל וזאת תוך כשלושה חודשים בלבד מהיום בו ניהלו א' והח"מ את השיחה הראשונה!

מתי כדאי לשקול איחוד תיקים?

ניתן לראות שהבחירה בין המסלולים העומדים בפני חייב תלויה במצבו ובמקרה הספציפי שלו. למשל, מי שהחוב העומד מולו אינו גדול כדאי לו לשקול בחיוב איחוד תיקים כך שיוכל להשיב את החוב בצורה מסודרת ומהירה.

מי שחובו עצום ואין לו אפשרות כלל להשיבו או שאינו רוצה למשוך את החובות על פני תקופה ארוכה מאוד יכול לנסות לבקש פשיטת רגל

מתי כדאי לבקש פשיטת רגל?

בקצה השני, מי שחובו עצום ואין לו אפשרות כלל להשיבו או שאינו רוצה למשוך את החובות על פני תקופה ארוכה מאוד יכול לנסות לבקש פשיטת רגל. היתרון המשותף בכל אחד מהמקרים הוא שהחייב מקבל הגנה מפני הנושים שאינם יכולים לנקוט נגדו הליכים משפטיים כרצונם ולהציק לו כל עוד הוא עומד בהסדר התשלום שנקבע לו, ובכך מוענקת לו הקלה מסוימת. 

בית המשפט קובע

על כן, חשוב מאוד להיוועץ עם עו"ד שמתמחה בתחום ויודע להמליץ על דרך הפעולה הנכונה לכל אחד ואחד, בין אם בקשה לפשיטת רגל בהליך הרגיל, בין אם לאלתר ובין אם בכלל אינו מתאים לפשיטת רגל ומומלץ עבורו איחוד תיקים וכיו"ב.

 

* משרד עו"ד ליטל אליהו מתמחה בהליכי פשיטת רגל, הוצאה לפועל, דיני עבודה ונדל"ן. עו"ד ליטל אליהו בעלת ניסיון רב בניהול תיקי פשיטת רגל וקבלת צווי הפטר לחייבים.

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים