zap group mishpati logo

הקיבוצניקית קיבלה הפטר חובות על יותר מ-90% מחובותיה

תושבת הדרום נקלעה לחובות של יותר מ-450 אלף שקלים. לאחר שנבנתה עבורה תוכנית פירעון, היא נדרשה להוסיף 24 אלף שקלים בתשלומים חודשיים וקיבלה הפטר מיתר חובותיה

03.11.19
תאריך עדכון: 30.03.24
5 דק'
הקיבוצניקית קיבלה הפטר חובות על יותר מ-90% מחובותיה

קיבוצניקית מאזור הדרום שנקלעה לחובות כבדים בהיקף של יותר מ-450 אלף שקל הצליחה לצאת לדרך חדשה ולקבל הפטר על למעלה מ-90% מחובותיה. ההסדר יוצא הדופן יצא לדרך, לאחר שלחייבת שיוצגה על ידי הח"מ נקבעה תוכנית פירעון שבמסגרתה היא נדרשה להשיב מדי חודש סכום נמוך של 500 שקל למשך 48 חודשים. לחייבת נמסר כי יינתן לה הפטר, בכפוף לכך שתעמוד בתנאי התוכנית.

הבנקים הציעו לאישה הלוואות גדולות שכמו במקרים רבים התבררו כמלכודת, שכן הריביות שלהם הקשו על החייבת לעמוד בהחזר החודשי, מה שגרם לחובות להכפיל את עצמם

הבנקים הציעו הלוואות כדי לצאת מהמינוס

החייבת, קיבוצניקית בשנות החמישים לחייה, נאלצה להתמודד עם לא מעט קשיים לאורך הדרך. אחת הבנות שנולדו לה סבלה ממחלה קשה, והיא עברה גירושין כואבים. הצרות, כידוע, באות בצרורות, ולצד כל אלה היא נקלעה גם לחובות כבדים. הקיבוצניקית נכנסה למינוס בבנק, וכדי לצאת ממנו, הציעו לה שני בנקים הלוואות גדולות שנראו כמו פתרון קסם. ואולם, כמו שקורה במקרים רבים, ההלוואות התבררו כמלכודת, שכן הריביות שלהם הקשו על החייבת לעמוד בהחזר החודשי, מה שגרם לחובות להכפיל את עצמם.

כפועל יוצא מכך, חוב שהיה לקיבוצניקית לבנק לאומי גדל מ-166 אלף שקלים לכמעט 300 אלף שקלים. חוב אחר לבנק הפועלים זינק מ-43 אלף שקלים לכמעט 83 אלף שקלים. חוב לישראכרט כמעט שילש את עצמו, כשקפץ מ-33 אלף שקלים ל-81 אלף שקלים. החייבת הגישה בקשה למתן צו כינוס ולהכרזתה כפושטת רגל. במסגרת תצהיר שצירפה לבקשה, היא ציינה כי משכורתה החודשית עומדת על כ-5,000 שקלים בלבד. עם זאת, לדבריה, גם הוצאותיה החודשיות צנועות, ועומדות על כ-4,500 שקלים בחודש.

בית המשפט ביטל את ההגבלות שהוטלו על רישיון הנהיגה של האישה כדי שתוכל למצות את פוטנציאל ההשתכרות שלה, ואפשר לה לפתוח חשבון בנק שיתנהל ביתרת זכות בלבד, ללא אפשרות להשתמש בכרטיסי אשראי או בצ'קים

תשלום חודשי קבוע לנושים של 500 שקל

על רקע מצבה הכלכלי הקשה, הורה בית המשפט המחוזי בבאר שבע על מתן צו כינוס לחייבת. במקביל הוא אסר על יציאתה מהארץ. עוד הורה בית המשפט לקיבוצניקית להתייצב לחקירת יכולת בפני הכונס הרשמי, ולהגיש אחת לחודשיים דו"חות אודות ההכנסות וההוצאות שלה. עקב הכנסותיה הנמוכות, נדרשה החייבת להעביר לנושים מדי חודש תשלום קבוע של 500 שקלים לכיסוי חובותיה. במקביל נתן לה בית המשפט צו עיכוב הליכים, וביטל את העיקולים שהוטלו על משכורתה במסגרת הליכי ההוצאה לפועל. כמו כן, ביטל בית המשפט את ההגבלות שהוטלו על רישיון הנהיגה שלה כדי שתוכל למצות את פוטנציאל ההשתכרות שלה, ואפשר לה לפתוח חשבון בנק שיתנהל ביתרת זכות בלבד, ללא אפשרות להשתמש בכרטיסי אשראי או בצ'קים. 

החייבת התייצבה לחקירת היכולת שנקבעה לה, שיתפה עימה פעולה, הגישה את דו"חותיה ועשתה מאמץ להגדיל את הכנסותיה. בין היתר, היא מצאה עבודה במשכורת גבוהה יותר של כ-6,000 שקלים בחודש

החייבת מצאה עבודה בשכר גבוה יותר

במרץ 2018 הגישה המנהלת המיוחדת שמונתה לחייבת דו"ח מסכם בעניינה. בדו"ח מציינת המנהלת כי הוגשו בעניין החייבת תביעות חוב בהיקף של 539 אלף שקלים, מתוכן אושרו על ידה תביעות בהיקף של 270 אלף שקלים.

לדבריה, החייבת השיבה כבר למעלה מעשרת אלפים שקלים בתשלומים חודשיים, ונוסף על כך היא תידרש להשיב במסגרת תוכנית הפירעון שנקבעה לה 500 שקלים ב-48 תשלומים חודשיים. כלומר, היא תצטרך לשלם בסך הכל 34 אלף שקלים, 9% בלבד מכלל החובות שצברה לנושים.

בדו"ח מציינת המנהלת המיוחדת, כי החייבת התייצבה לחקירת היכולת שנקבעה לה, שיתפה עמה פעולה, הגישה את דו"חותיה, ואף עשתה מאמץ להגדיל את הכנסותיה. בין היתר, היא מצאה עבודה חדשה במשכורת גבוהה יותר של כ-6,000 שקלים בחודש.

בשום שלב אסור להרים ידיים. ניתן לצאת מכל מצב, גם הסבוך ביותר, וכאשר נקלעים לחובות חשוב להקדים ולקיים התייעצות עם עורך דין מיומן ומנוסה הבקיא בנושא, כדי לא להעמיק את הבור שלתוכו נכנסתם

"לתת לחייבת הפטר בהתחשב במצבה"

בפרק המסקנות של הדו"ח, ממליצה המנהלת המיוחדת להכריז על החייבת כפושטת רגל, "בהתחשב בנסיבותיה האישיות ובהסתמך על מצבת נכסיה ועל יכולת ההשתכרות שלה". המנהלת המיוחדת הביאה בחשבון, בין היתר, את העובדה שהחייבת נקלעה לקשיים, לאחר שחדלה לקבל מזונות. בדיון סופי שהתקיים בעניינה של החייבת, הסכימו כל הצדדים - ובכלל זה כונסת הנכסים הרשמית והחייבת - לתוכנית הפירעון שנקבעה לחייבת. על רקע זה, הוכרזה החייבת כפושטת רגל. "במכלול הנסיבות מצאתי לאשר את תוכנית הפירעון וההפטר המותנה", כתב בפסק הדין שופט בית המשפט המחוזי בבאר שבע עמית כהן. לאחר שעמדה החייבת גם בתנאים אלה, ניתן לה הפטר מכלל חובותיה.

הקיבוצניקית קיבלה הפטר חובות על יותר מ-90% מחובותיה(1)

לסיכום, אחת הבעיות הגדולות ביותר שעמן נאלצים להתמודד חייבים היא הריבית הגבוהה שצוברים חובות שאינם משולמים במועד. חשוב לדעת, כי ניתן להתמודד עם ריביות אלה, ולהקפיא אותן על ידי הכרזה על הליך פשיטת רגל או לבטל חלק משמעותי מכלל החובות, באמצעות הגעה להסדר חוב עם כלל הנושים.

יש להדגיש, כי בשום שלב אסור להרים ידיים. ניתן לצאת מכל מצב, גם הסבוך ביותר, וכאשר נקלעים לחובות חשוב להקדים ולקיים התייעצות עם עורך דין מיומן ומנוסה הבקיא בנושא, כדי לא להעמיק את הבור שלתוכו נכנסתם. לעיתים, ניתן לממש חלק מהנכסים שאינם נחוצים לכם כדי לצמצם את היקף החובות או ליטול הלוואות מבני משפחה כדי לסגור הלוואות בריביות גבוהות שניתנו לכם, ועלולות לסבך אתכם עוד יותר מבחינה כלכלית.


* הכותב עוסק בייצוג וליווי חייבים בבתי המשפט, ומתמחה בין היתר בהליכי פשיטת רגל

האם מאמר זה עזר לך?

רוצים להתייעץ עם עורך דין?

עורכי דין בתחום

מאמרים נוספים